Elektrische probleem Suzuki GSF650

Bries

MF'er
2 jun 2016
53
3
Veluwe
Sinds afgelopen donderdag start mijn motor niet meer. Ik heb het topic How to - accu en laadsysteem controleren doorgelezen, maar heb hiermee de oorzaak nog niet kunnen vinden.

Het gaat om een Suzuki GSF650, bouwjaar 2007. Bij het omdraaien van contactsleutel, krijg ik geen lampjes en standaardwaarden op mijn display. Licht brandt niet, startknop doet niks. Mogelijk een lege accu, dacht ik. Starten met een autostarter lukte, maar toerental moest op ca. 3500+ gehouden worden, anders sloeg hij af en kreeg ik hem niet meer aan. Na ca. 10km viel alles wat elektrisch was opnieuw uit, terwijl ik reed. Geen dashboard, geen (alarm)verlichting, geen ontsteking. Motor afgevoerd en thuis verder gekeken en gemeten.

Accu aan de druppellader gehangen. Deze laadde weer netjes bij. Daarna weer aangesloten. Gemeten zonder contact: 12,9V. Contact gemaakt, spanning zakt in naar 0V. Loopt daarna langzaam op naar ca. 3V. Dashboard of verlichting gaat ook nu niet aan en starten gaat ook niet.

Alle zekeringen gecontroleerd, ook hoofdzekering bij startrelais. Allemaal nog in orde. Relais klikt ook netjes bij het losgekoppeld testen hiervan.

Ik heb op mijn motor ook handvatverwarming, die niet op het contact maar direct op de accu is aangesloten (erfenis van de vorige eigenaar). Deze vertoonde ook vreemd gedrag:
Bij contact aan -> Geen ledje, dus handvatverwarming wordt niet gevoed
Bij contact uit -> Flikkerend ledje, dus voeding is instabiel en onregelmatig
Normaal gesproken bij zowel contact aan en uit -> Brandend ledje zonder flikkeren, stabiele voeding.

Bij dit hele verhaal moet ik als oorzaak denken aan kortsluiting. Hoe denken de techneuten op MF hierover? Waar/hoe kan ik de oorzaak het beste vaststellen? Zie ik nog iets over het hoofd?
 
De accu is dood en / of de handvatverwarming maakt sluiting.

Heb de hele handvatverwarming losgekoppeld en ook dan blijft het gedrag hetzelfde. De accu is minder dan een jaar oud en daar is in de tussentijd niets geks mee gebeurd (niet lang stilgestaan, geen overmatige belasting)...
 
Heb de hele handvatverwarming losgekoppeld en ook dan blijft het gedrag hetzelfde. De accu is minder dan een jaar oud en daar is in de tussentijd niets geks mee gebeurd (niet lang stilgestaan, geen overmatige belasting)...
Toch is je accu stuk.

Het staat ook allemaal in de how to, die je al hebt gelezen....

Bij contact aan, gaat een accu absoluut niet onder de 12 volt, anders heb je al een probleem. Tijdens starten niet onder 10 volt. En dat is allemaal al erg ruim genomen.

Test het bijvoorbeeld maar eens met alles aangesloten, behalve je motoraccu, startkabels er aan, autoaccu.

Dan zie je dat bij rust alles op 12,6+ volt staat, bij contact aan een paar tienden minder, en tijdens starten ong 11,x volt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de snelle adviezen. Ik ga de check van Martell nog even uitvoeren voor de zekerheid en dan maar een nieuwe accu bestellen.

@Too, die garantie op onderdelen is onbekend terrein voor mij. Heb je altijd garantie van een jaar op een motoraccu?
 
Laatst bewerkt:
Toch is je accu stuk.

Het staat ook allemaal in de how to, die je al hebt gelezen....

Bij contact aan, gaat een accu absoluut niet onder de 12 volt, anders heb je al een probleem. Tijdens starten niet onder 10 volt. En dat is allemaal al erg ruim genomen.

Test het bijvoorbeeld maar eens met alles aangesloten, behalve je motoraccu, startkabels er aan, autoaccu.

Dan zie je dat bij rust alles op 12,6+ volt staat, bij contact aan een paar tienden minder, en tijdens starten ong 11,x volt.

Gisteren getest met autoaccu en startkabels, motoraccu afgekoppeld. Motor startte eerste poging niet, maar na opnieuw aansluiten startkabels startte hij probleemloos. Toerental rond de 4000-5000 toeren gaf een laadspanning van 14,4V. Dat lijkt me in orde.

Klopt mijn conclusie als ik zeg dat alleen de accu kapot is?
Ik blijf het raar vinden dat ik in rust gewoon 12,9V meet en dat dat schijnbaar onvoldoende is om alleen maar de lampjes van het instrumentenpaneel te laten branden.
 
Gisteren getest met autoaccu en startkabels, motoraccu afgekoppeld. Motor startte eerste poging niet, maar na opnieuw aansluiten startkabels startte hij probleemloos. Toerental rond de 4000-5000 toeren gaf een laadspanning van 14,4V. Dat lijkt me in orde.

Klopt mijn conclusie als ik zeg dat alleen de accu kapot is?
Ik blijf het raar vinden dat ik in rust gewoon 12,9V meet en dat dat schijnbaar onvoldoende is om alleen maar de lampjes van het instrumentenpaneel te laten branden.
volt kan je een beetje vergelijken met een waterkolom.

Je hebt nu een waterkolom in een rietje van 12.9 cm
Je wil een waterkolom in een vijver van 12.9 cm.

De breedte van de waterkolom kan je dus een beetje vergelijken met amperes
 
Terug
Bovenaan Onderaan