Fazer houdt in tussen 3.5k en 6.5k toeren

motorgek!

MF veteraan
22 jan 2006
2.741
2
Hoi,
Ik heb een fazer uit 2001. Op de gashendel is deze begrensd tot 35kw. Dit betekent dat de gashendel niet volledig open kan.

Het euvel is het volgende: vanaf de 60 km/h houdt de motor in bij volgas accelereren tussen de 3500 en 6500 toeren. Daarnaast gaat de motor ook flink trillen.
Buiten dit bereik is de gasrespons veel beter en accelereert de motor beter.

De motor heeft lang stilgestaan, hierna deden maar drie cilinders het.
Carburateurs los gehaald en 1 vlotterbak was ontzettend vies. Alle 4 de vlotterbakken schoongemaakt en alle 8 sproeiers schoongemaakt, die zaten allemaal bijna dicht. Verder niks gedaan en de boel weer in elkaar gezet. Starten, lopen. Op 4 cilinders. Daarna natuurlijk flink lopen rijden maar ik merk echt dat de motor inhoudt.
Vandaag had ik het gevoel dat nadat ik getankt had en de snelweg weer opreed het erger was.
Hij hield echt in en opeens kwam er vermogen los.

Wie heeft er goede ideeen?

http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/28693074#28693074 de fotos van de carbs
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat de carburatie niet goed is. Er zit toch nog iets verstopt of geblokkeerd.

Je schrijft dat de vlotterbakjes en 8 sproeiers gedaan zijn, maar de rest?
 
Ik denk dat de carburatie niet goed is. Er zit toch nog iets verstopt of geblokkeerd.

Je schrijft dat de vlotterbakjes en 8 sproeiers gedaan zijn, maar de rest?
Precies, de rest niet... wat is de rest? Wat moet ik nog meer allemaal schoonmaken? Ik wil het liefst de boel ultrasoon reinigen maar ik weet geen adres in omgeving delft.
Behalve ultrasoondokter.nl die volgens mij 66 per carburateur vraagt. Dat is bij te gek...
 
Precies, de rest niet... wat is de rest? Wat moet ik nog meer allemaal schoonmaken? Ik wil het liefst de boel ultrasoon reinigen maar ik weet geen adres in omgeving delft.
Behalve ultrasoondokter.nl die volgens mij 66 per carburateur vraagt. Dat is bij te gek...
Per carb wel duur, voor een hele bank wel ok.


Mengbuis, luchtmengselschroef en kanaal, gasschuif, naald, etc

Kun je meteen de membranen checken.

yamaha-fzs600-1998-5dm1-denmark-285dm-300e3-carburetor_big3IMG01023190_5578.gif
 
Lekker sleutelen dus morgen en op zoek naar een ultrasoner in de buurt
Dat klinkt wel leuk, maar dan is er wrs niet veel plek.
Dealer hier in de buurt zegt, dat ie ieder voorjaar wel enkele weken werk heeft met het reinigen van vele carbs vanwege de ethanol-smurrie. Ellende altijd in het voorjaar.

Reinigen is prima, maar check dan toch ook even de openingen van de sproeiers.
Mbv een stukje koperdraad uit een stroomsnoer effe sproeiers voorzichtig doorsteken.
Of is onze (eigen) ultrasoon niet professioneel genoeg?
 
Dat klinkt wel leuk, maar dan is er wrs niet veel plek.
Dealer hier in de buurt zegt, dat ie ieder voorjaar wel enkele weken werk heeft met het reinigen van vele carbs vanwege de ethanol-smurrie. Ellende altijd in het voorjaar.

Reinigen is prima, maar check dan toch ook even de openingen van de sproeiers.
Mbv een stukje koperdraad uit een stroomsnoer effe sproeiers voorzichtig doorsteken.
Of is onze (eigen) ultrasoon niet professioneel genoeg?

Net bij een motorzaak binnengelopen.
35 euries binnen 2 dagen klaar.

Je laatste zin snap ik niet helemaal
 
Laatst bewerkt:
ook daarom elk jaar een flesje brandstof systeem reiniger :)


Zolang je zelf maar geloofd dat het werkt ;)

Mn motor staat altijd vanaf ca. september t/m April Mei stil, voorheen zelfs in een blokhut en word tussendoor 1 x gestart en warm gedraaid en kreeg dan 2,5 liter verse benzine
Het geheim ?! Fatsoenlijke brandstof ipv die goedkope troep wat zogenaamde "liefhebbers" er in gooien omdat het een paar cent goedkoper is.

Bp Ultimate of Firezone Competition, evt Shell V power.

Brandstof bezinkt en laat bij het "opdrogen" een soort kauwgom achtige laag achter, vandaar dat ik hem na de laatste rit 3/4 vol gooi met verse Ulitmate of Comp.. zodra ik hem dan 1 x start gooi ik er meteen weer 2-2.5 liter verse bij. Werkt al jaren en weet veel mensen die dit elk jaar probleemloos doen.

Toevoegingen die je er in kunt gooien worden vaak veel te duur verkocht voor wat het is, ik ben er ook totaal geen fan van.

P.s. Aspen schijnt ook heel goed te werken als teovoeging, hoorde ik
 
Tijdens het demonteren een paar schroefjes kapot gedraaid... dus die moeten eerst binnenkomen.

Groenewold heeft de carbs mooi schoon gekregen!
Ik las ergens dat je carbs moet smeren als je ze in elkaar zit. Wat en waarmee?
 
Laatst bewerkt:
Heb de bewegende delen in de carburateurs met naaimachine olie uiteindelijk gesmeerd. Helaas zijn de eerdergenoemde schroefjes door cmsnl niet op 1 mei verzonden zoals eerder aangegeven maar is t nu 9 mei geworden... 3 kleine schroefjes die me tegenhouden om te gaan rijden
 
Nou, boutjes zijn eindelijk binnen.
Carbutateurs in elkaar gezet, ongelofelijk lopen kloten om t luchtfilter er op te krijgen. Snap niet waarom dat zo moeilijk moest gaan. Eindelijk helemaal in elkaar, contact om, benzine stroomt uit de carburateurs... roept u maar. 4x revisieset voor carburateur bestellen? De vlotterpakkingen en o-ringen waren niet vervangen.

De benzinekraan lekt ook, maar alleen als ik m dichtdraai...
 
Terug
Bovenaan Onderaan