V power

Saalk

MF veteraan
13 sep 2012
1.197
95
Drenthe
Kun je beter met oudere motoren bv. V Power tanken ? Ik bedoel dus motoren van voor 1990
 
Wat unruled bedoelt is dat niet de klopvastheid of RON getal van de betreffende brandstof een voordeel biedt. "Je hebt er niks aan" geldt dus voor het potentieel van meer vermogen wat de betreffende brandstof biedt.

Waar premium brandstoffen wél nuttig kunnen zijn, ook als je motor het extra potentieel niet kan benutten, is vanwege het lagere aandeel bio-ethanol dat erin zit.

De bio ethanol geeft vocht en vervuiling in het brandstofsysteem waar met name carburateur motoren erg gevoelig voor zijn.
 
Ook voor nieuwere motoren. Zit namelijk geen pingelsensor op. Of de ontsteking moet daarvoor aangepast zijn.

Ik heb er laatst over zitten lezen omdat mijn auto wel een klopsensor heeft (op een auto forum wel dus geen artikel of iets) en daar "zeggen ze" dat het allemaal niet zo veel uitmaakt zolang je maar niet benzine gaat tanken met een lager RON getal dan minimaal aangegeven, omdat het "pingelen??" gebeurd bij een lager dan aangegeven RON getal en niet bij een hoger RON getal.

Dit staat haaks op wat jij zegt *D

Klopt het niet wat zij daar zeggen? Ik was er naar op zoek gegaan omdat ik wel wilde weten of mijn auto liever Euro98 verbrand, maar mijn pinpas dat liever niet doet.

Omdat ik dat las tank ik nog steeds 95.
(in de tankdop staat octaan 95 of hoger zodoende ben ik er over na gaan denken)

En daarop volgend;
Als jij jouw motor laat afstellen (circuitmotor bijvoorbeeld) op Ron98 is het dan slecht om ook 95 te tanken (zeker aangezien zo'n motor continu op z'n donder krijgt)??

Het blijft altijd zo'n mysterie rondom benzine. Net als met olie -O-
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er laatst over zitten lezen omdat mijn auto wel een klopsensor heeft (op een auto forum wel dus geen artikel of iets) en daar "zeggen ze" dat het allemaal niet zo veel uitmaakt zolang je maar niet benzine gaat tanken met een lager RON getal dan minimaal aangegeven, omdat het "pingelen??" gebeurd bij een lager dan aangegeven RON getal en niet bij een hoger RON getal.

Dit staat haaks op wat jij zegt *D

Klopt het niet wat zij daar zeggen? Ik was er naar op zoek gegaan omdat ik wel wilde weten of mijn auto liever Euro98 verbrand, maar mijn pinpas dat liever niet doet.

Omdat ik dat las tank ik nog steeds 95.
(in de tankdop staat octaan 95 of hoger zodoende ben ik er over na gaan denken)

En daarop volgend;
Als jij jouw motor laat afstellen (circuitmotor bijvoorbeeld) op Ron98 is het dan slecht om ook 95 te tanken (zeker aangezien zo'n motor continu op z'n donder krijgt)??

Het blijft altijd zo'n mysterie rondom benzine. Net als met olie -O-
Sorry maar je haalt dingen door elkaar. Moderne auto's hebben een klopsensor om bij slechte kwaliteit brandstof de ontsteking en/of injectie bij te regelen, om pingelen te voorkomen. De sensor dient niet om meer vermogen te produceren als er toevallig hoge kwaliteit brandstof is getankt.
Google bracht me naar een mooie uitleg bij de Porsche club. :P
Klopvastheid

Klopvastheid is een term waarmee een eigenschap van benzine wordt aangeduid. Het slaat op de mate waarin de brandstof in een benzine-luchtmengsel kan worden samengeperst zonder spontaan tot ontbranding te komen [door het samenpersen ontstaat namelijk een temperatuursverhoging]. Een onvoorspelbaar tijdstip van ontbranding kan schade aanrichten in een motor zoals o.a. het branden van gaten in de zuigers. De klopvastheid wordt meestal aangegeven door het octaangetal wat vaak verward wordt met de term octaangehalte.

Hoe hoger het octaangetal, hoe klopvaster de benzine.

Het octaangetal van benzine wordt gemeten door de klopvastheid te vergelijken met een mengsel van het makkelijk ontbrandbare n-heptaan en het moeilijk ontbrandbare iso-octaan. Hierbij geldt dat de klopvastheid van n-heptaan 0 en die van iso-octaan 100 is. Naar mate het octaangetal hoger is, ontbrandt het gecomprimeerde benzine-luchtmengsel minder gemakkelijk spontaan.

Klopvaste benzine of benzine met een hoog octaangetal laat daardoor een hogere compressieverhouding in een motor toe zonder spontaan voortijdig te ontbranden.

Het voortijdig ontbranden van een benzine-luchtmengsel in een motor wordt ook wel pingelen of detoneren genoemd en is te herkennen aan een metaalachtig gerinkel in de motor als onder belasting bij laag toerental het gaspedaal ver wordt ingedrukt.

Wanneer bij een benzinepomp staat aangegeven RON 98 dan staat dit voor Research Octane Number 98 en is deze benzine in principe geschikt voor hoog gecomprimeerde motoren. Indien de motor volgens fabrieksopgave geschikt is en afgesteld staat voor gebruik van RON 95 benzine heeft het geen enkele zin om RON 98 te gaan tanken omdat de motor er niet sneller of beter door gaat lopen, andersom kan het wel problemen gaan opleveren.

Een hoger octaangetal betekent overigens ook niet dat er meer energie in de benzine zit.

Normaliter volstaat het dus om de minimale RON te tanken die is voorgeschreven voor je auto of motor, tenzij je de compressie verhoogd hebt.
 
Wow!
Dat is een beste uitleg. Dank!! Met name de laatste alinea is voor een leek als ik enorm hulpzaam.

Los van die auto wordt dat dus 95 tanken wanneer de motor naar de testbank gaat, want anders beperk ik mijzelf dus tot 98 of hoger.

Dank man! :} :}

Ondanks dat ik het niet helemaal begreep \ begrijp wel de goede keuze gemaakt dus door 95 te blijven tanken in de auto.

Heerlijk dat MF. *D
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er laatst over zitten lezen omdat mijn auto wel een klopsensor heeft (op een auto forum wel dus geen artikel of iets) en daar "zeggen ze" dat het allemaal niet zo veel uitmaakt zolang je maar niet benzine gaat tanken met een lager RON getal dan minimaal aangegeven, omdat het "pingelen??" gebeurd bij een lager dan aangegeven RON getal en niet bij een hoger RON getal.

Dit staat haaks op wat jij zegt *D

Klopt het niet wat zij daar zeggen? Ik was er naar op zoek gegaan omdat ik wel wilde weten of mijn auto liever Euro98 verbrand, maar mijn pinpas dat liever niet doet.

Omdat ik dat las tank ik nog steeds 95.
(in de tankdop staat octaan 95 of hoger zodoende ben ik er over na gaan denken)

En daarop volgend;
Als jij jouw motor laat afstellen (circuitmotor bijvoorbeeld) op Ron98 is het dan slecht om ook 95 te tanken (zeker aangezien zo'n motor continu op z'n donder krijgt)??

Het blijft altijd zo'n mysterie rondom benzine. Net als met olie -O-
Je motor kan niet ruiken wat voor brandstof erin zit zonder een pingelsensor waardoor de voordelen van een hoger octaangetal niet worden benut.

Wat betreft premium brandstoffen heeft de TNO wat tests gedaan met de verschillen van premium benzine en het is vrij verwaarloosbaar.

Ik maak me in ieder geval geen zorgen over de kwaliteit van brandstof in Nederland maar kan begrijpen dat dit in andere landen wel een probleem kan zijn.

Naast olie en benzine worden we met alles voor de gek gehouden door marketing waarop op ons gevoel ingespeeld wordt.
Ik gooi er minimaal het voorgeschreven erin tenzij er bewezen is dat het alternatief beter is.
 
Laatst bewerkt:
Wow!
Dat is een beste uitleg. Dank!! Met name de laatste alinea is voor een leek als ik enorm hulpzaam.
8<
Heerlijk dat MF. *D
Dank maar het zijn eigenlijk andermans veren, daarom hier de link.
Interessant leesvoer, ook al gaat het (of daarom juist?) over Porsches. :P

Octaangetal

Nogmaals: benzine, octaangetal en toevoegingen

Quote:
"Vroeger moest je dan ook aan een klant bij een onderhoudsbeurt vragen wat voor benzine hij of zij gebruikte. Tankte de klant superbenzine, dan moest de ontsteking iets vroeger worden gezet." :9

Wat betreft premium brandstoffen heeft de TNO wat tests gedaan met de verschillen van premium benzine en het is vrij verwaarloosbaar.
Heb je een bron? Ik kan een mij bekend onderzoek van TNO niet meer online vinden.
 
Laatst bewerkt:
even goed kijken wat er op de pomp staat. Shell heeft naar mijn weten alleen 95 met additieven. Geen echte 98 meer. BP heeft dat nog wel.
Dat was inderdaad wel zo maar nu kennelijk niet meer:
Shell V-Power Benzine
En het octaangetal van de vernieuwde Shell V-Power Benzine is nu verhoogd naar RON 98.
Staat helaas geen (ingangs-)datum bij.

Ik vind het prachtig; zulke websites zijn een ultieme strijd tussen wetenschappers/techneuten en de marketing afdeling.
Laboratoriumtesten hebben aangetoond dat wrijvingsverminderende moleculen het energieverlies als gevolg van wrijving te verminderen. Minder energieverspilling helpt motorefficiëntie en motorprestaties te verbeteren.
Die eerste zin kunnen ze echt wel aantonen. Die tweede zin... 'helpt verbeteren', wat dan? Hoeveel?
Als je het hebt gelezen en in je eigen woorden moet samenvatten, zul je al gauw zeggen dat je dus meer pk's krijgt met V-power. Maar dat beweren ze nergens letterlijk. En dat is heel bewust. :Y
 
In het verleden was V-power RON 97,8 en dus net geen 98. Ze noemden het dus geen Super.
De huidige V-power is wel 98, deze tank ik met mijn BMW uit "79, maar die heeft volgens het boekje ook Super nodig.
Voor een oude motor die geen super nodig heeft zie ik geen toegevoegde waarde om die dan te tanken (buiten de eventuele afwezigheid van Ethanol dan).
 
98 is bullshit voor oudere motoren, het gebrek aan ethanol is het voordeel.

Dan is het ook geen bullshit :N want alleen 98 en hoger heeft geen ethanol in de brandstof zitten. :P
Ethanol tast oudere soorten rubber aan,het is dus alleen daarvoor al niet handig het in
een oudere motor te gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Fijne info allemaal.

Ook omtrent de marketing want dat is voor een leek echt link. Hetzelfde met de olie.

Je weet het soms gewoon niet meer mede ook omdat je zoveel verschillende meningen leest.

Als je de BP reclame moet geloven bijvoorbeeld die nu regelmatig op tv is dan zou je pardoes overal BP98 ingooien, want het reinigt jouw motor en is dus beter voor jouw motor. Nou... wie wil dat nu niet???

Dit is wel duidelijk nu. Ik houd het bij 95 voor mijn voertuigen. :t :t
 
Laatst bewerkt:
Fijne info allemaal.

Ook omtrent de marketing want dat is voor een leek echt link. Hetzelfde met de olie.

Je weet het soms gewoon niet meer mede ook omdat je zoveel verschillende meningen leest.

Als je de BP reclame moet geloven bijvoorbeeld die nu regelmatig op tv is dan zou je pardoes overal BP98 ingooien, want het reinigt jouw motor en is dus beter voor jouw motor. Nou... wie wil dat nu niet???

Dit is wel duidelijk nu. Ik houd het bij 95 voor mijn voertuigen. :t :t
In de premium brandstoffen schijnen inderdaad reinigende dopes te zitten. Of die werkelijk verschil maken, daar ben ik nog niet van overtuigd.
Nog een leuke: Op Sacco High Milage kwam ik 5 kilometer minder ver dan op gewone Sacco benzine. _O-
Zelfde traject, zelfde weersomstandigheden.
 
Dan is het ook geen bullshit :N want alleen 98 en hoger heeft geen ethanol in de brandstof zitten. :P
Ethanol tast oudere soorten rubber aan,het is dus alleen daarvoor al niet handig het in
een oudere motor te gebruiken.
Dat is toevallig zo omdat BP door z'n 98 minder ethanol mixt, en dat de enige 98 is die je in Nederland nog kunt krijgen zo'n beetje. Het is geen wet dat door 98 minder ethanol zit, en anders heeft het voordeel alles te maken met de ethanol en niets met de 98 vs. 95. Er zit niet meer "boem" in, het is niet smeuïger of wat dan ook. Alleen iets beter bestand tegen hoge compressieverhoudingen, en dát an sich kan wel hoger vermogen opleveren. Maar dat komt dan door de compressieverhouding en niet door de brandstof, alleen heb je die brandstof dan weer nodig om met die compressieverhouding te rijden. Volgen mensen het nog? :')

Feit is wel dat de fabrikanten het prima vinden als mensen denken dan 98 daadwerkelijk beter is, want ze verdienen er net iets meer aan.
 
In de premium brandstoffen schijnen inderdaad reinigende dopes te zitten. Of die werkelijk verschil maken, daar ben ik nog niet van overtuigd.
Nog een leuke: Op Sacco High Milage kwam ik 5 kilometer minder ver dan op gewone Sacco benzine. _O-
Zelfde traject, zelfde weersomstandigheden.
Dat is het juist; het schoner worden van de motor is wel aan te tonen. Ook al moet je er een paar duizend km voor rijden. Maar dan; wat levert een schonere motor op? Lager verbruik? Misschien. Meer vermogen? 't Zou kunnen. Maar dat is niet onomstotelijk te bewijzen. Als er al verschil zou zijn in vermogen, zijn de marges zo klein dat het voordeel op gaat in de meetfout. Voor verbruik geldt dit nog meer; dit schommelt sowieso altijd iets, ook al heb je dezelfde rit met dezelfde rijstijl.

Lease maatschappijen hebben/hadden hier ook aandacht voor en laten onderzoek doen:
Het belangrijkste verschil in de samenstelling tussen premium en conventionele
brandstoffen betreft de additieven. Ook daarin verschillen de merken onderling.
Een deel van deze additieven zorgt ervoor dat de motor schoner blijft dan wel dat
reeds aanwezige vervuiling wordt verwijderd.
De fabrikanten claimen ook dat de premium brandstoffen meer vermogen leveren
en dat ze schoner zijn, wat ervoor zorgt dat de motor wordt gereinigd en schoner
blijft. Voor de BP-brandstoffen heeft TNO dit laatste kunnen bevestigen (TNO,
2007).
Een schonere motor, een betere ontbranding in geval van diesel en een hoger
octaangehalte en dus minder klop in geval van benzine, zouden in principe kunnen
zorgen voor een lager brandstofverbruik. Voorwaarde is dan wel dat het systeem al
niet optimaal werkt, terwijl dat bij de meeste leaseauto’s wel het geval zal zijn.
Bron: https://www.ce.nl/publicaties/download/624
 
Dat is het juist; het schoner worden van de motor is wel aan te tonen. Ook al moet je er een paar duizend km voor rijden. Maar dan; wat levert een schonere motor op? Lager verbruik? Misschien. Meer vermogen? 't Zou kunnen. Maar dat is niet onomstotelijk te bewijzen. Als er al verschil zou zijn in vermogen, zijn de marges zo klein dat het voordeel op gaat in de meetfout. Voor verbruik geldt dit nog meer; dit schommelt sowieso altijd iets, ook al heb je dezelfde rit met dezelfde rijstijl.

Lease maatschappijen hebben/hadden hier ook aandacht voor en laten onderzoek doen:Bron: https://www.ce.nl/publicaties/download/624
Het tenenkrommende voortdurend herhalen van de term "octaangehalte" in deze publicatie doet mijn wenkbrauwen tot ongekende hoogte stijgen. Dat kun je niet serieus nemen. :N
 
Er kruipen twee dingen door elkaar in deze discussie, de hoogte van het octaan (RON-getal) klopvastheid en de toevoeging van ethanol.


Octaanhoogte staat op zich los van ethanol toevoegingen, alle motoren kunnen goed op 95 rijden, de geavanceerde zullen tandje meer vermogen op 98 of 102 leveren.

De toevoeging van ethanol is ander verhaal, de nieuwe motoren zijn daar wel op aangepast, maar bij de oudere motoren kunnen de slangen daarvan oplossen, of de coatings binnen in de benzinetank, verder komt er vaak vocht in je tank, en is het spul minder lang houdbaar, waardoor vooral motoren met carburateurs snel ellende geven als je ze met die benzine erin langer wegzet.

Voor de oudere motoren raad ik zeker de premium brandstoffen aan, liefst nog helemaal zonder ethanol, als je veelrijder bent op een moderne motor kan je gerust het goedkopere sap tanken, ik zou dan wel eens per jaar even een scheut "Dry Fuel" in de tank gooien om vocht eruit te krijgen (daar gaat je winst van het goedkoper tanken) en als je niet doorrijd voor het wegzetten een premium brandstof tanken. ;-)
Aanrader Firezone Competition 102, 0,00 Ethanol, het is wel een prijzig sapje.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan