Yamaha XJ750 - wat eerst te controleren ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

gliderbee

Die hard MF'er
16 jun 2008
345
112
Lubbeek (België)
Ik krijg helemaal gratis van een kennis zijn oude Yamaha XJ750.

Die moto is 7 jaar geleden rijdend weggezet, onder een afdakje, naast de stapel houtblokken voor de open haard, zonder enige verdere bescherming. Volgens de teller (hij was eerste eigenaar) ongeveer 33.000 km gelopen.

Buiten een flinke wasbeurt en de "normale" onderhoudswerkzaamheden (olie, remmen, vering, ...): zijn er zaken die ik zeker moet controleren of die allicht sowieso zullen te herstellen zijn ?

Alvast bedankt voor alle nuttige tips !

Stefan.
 
Simpele zaken als een verse accu, verse brandstof en verse banden.
Wellicht ook meteen maar nieuw bougies, luchtfilter, carbs schoonmaken.

Dan heb je de meeste standaard zaken wel gehad en kan je storingen gaan zoeken. +)
 
alles wat rubber is kan je waarschijnlijk vervangen (zeker als het open aan de buitenlucht is) dingen als banden remleidingen stofkappen en keerringen.
lagers vinden lange stilstand soms ook niet zo leuk. die kunnen roesten en/of uitzakken.
ketting kan je ook wel verwachten dat die op zijn minst aandacht nodig heeft en afhankelijk van in welke staat hij is weggezet (hoeveelheid vet) kan die ook gewoon vastgeroest zitten.
accu zal waarschijnlijk dood zijn.
corrosie in het elektrische systeem kan je ook verwachten.
corrosie op bouten en moeren die los moeten voor onderhoud zal het werk niet makkelijker maken.
afhankelijk van de leeftijd kan je ook corrosie in de tank verwachten tot zelfs doorgeroest aan toe.
carburateurs en benzine kraan zullen waarschijnlijk ook wat aandacht nodig hebben. schoonmaken op zijn minst maar nieuwe membranen kan ook goed voorkomen.
luchtfilter kas die als voorraadkast van muizen dient of als nestkast is gebruikt komt ook voor.
en dan hebben we het alleen nog maar over technische dingen. optisch zal er ook nog wel het één en ander te doen zijn om hem weer in showroom staat te krijgen
 
Scheelt dat een dergelijke motor geen ketting heeft. Natuurlijk wel even verse olie in de cardan.

Hoe zijn de voorvorkpoten er aan toe ? Zelfs als die nog mooi zijn toch even de keerringen vervangen. Want als ze nu niet lek zijn zullen zodat wel heel snel worden.

Tevens een kleine verwijzing naar Brikken en klassiekers. Daar zijn meerdere actief die deze oudjes hebben, gebruiken en onderhouden.

Succes met de kluswerkzaamheden.
 
welk type xj750? seca of 41Y?

Ik weet niet echt genoeg van deze moto om het verschil te kennen; indien ik zo eens kijk naar afbeeldingen op google heeft de 41Y drie aparte klokken, en de Seca een vierkant "ding" vooraan met twee klokken en een reeks lampjes in ? Klopt dat ? Indien dat zo is, dan is het een Seca.

Is er ergens een link waar de verschillen beschreven staan ? Ik lees hier en daar ook over een model "Maxim" ? Is dat die 41Y ?
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet echt genoeg van deze moto om het verschil te kennen; indien ik zo eens kijk naar afbeeldingen op google heeft de 41Y drie aparte klokken, en de Seca een vierkant "ding" vooraan met twee klokken en een reeks lampjes in ? Klopt dat ? Indien dat zo is, dan is het een Seca.

Is er ergens een link waar de verschillen beschreven staan ? Ik lees hier en daar ook over een model "Maxim" ? Is dat die 41Y ?
XJ750 41Y:
xj750f.jpg


XJ750 Maxim:
1982-yamaha-xj750-maxim-3.jpg


XJ750 seca:
19617_0_11_3_xj%20750%20seca_Andreas%20Heine.jpg
 
Ik krijg helemaal gratis van een kennis zijn oude Yamaha XJ750.

Die moto is 7 jaar geleden rijdend weggezet, onder een afdakje, naast de stapel houtblokken voor de open haard, zonder enige verdere bescherming. Volgens de teller (hij was eerste eigenaar) ongeveer 33.000 km gelopen.

Buiten een flinke wasbeurt en de "normale" onderhoudswerkzaamheden (olie, remmen, vering, ...): zijn er zaken die ik zeker moet controleren of die allicht sowieso zullen te herstellen zijn ?

Alvast bedankt voor alle nuttige tips !

Stefan.
Binnenkant tank
Binnenkant carburateurs
vorkkeerringen en vorkolie
 
Controleer eerst of de tank lek is. Als dat zo is kun je overwegen of het nog de moeite waard is om er een hoop tijd en geld in te steken.
Tanks van de xj roesten kapot van binnen uit en er is heel moeilijk om aan vervanging te komen.

Als je tank nog goed is, onmiddellijk coaten en jezelf aanmelden bij brikken en klassiekers! Daar kun je al je vragen over de xj kwijt.

Succes ermee! Een goede xj is een héérlijke fiets om op rond te knorren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan