Compressor ontlastklep direct op terugslagklep?

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.715
982
Almere
De leiding van mijn ontluchter is kapot, niet meer te krijgen en zelf geen alternatief kunnen bedenken anders dan de ontlastklep direct op de terugslagklep te plaatsen (dus pijpje naar pressostaat verwijderen.

Heb geen zin om een hele nieuwe pressostaat te kopen.

Is er een reden waarom dit niet zo gebouwd wordt of niet kan?

Enige wat er moet gebeuren is dat de druk uit de leiding voor de terugslagklep geblazen wordt bij afzetten compressor.
 
Ok laat maar.. bij de ontlastklep die ik in mijn handen had, heeft een miniscuul pennetje welke ingedrukt wordt bij afslaan pressostaat. Daarom zit 'ie daar..

Ik was te snel met vragen...
 
Laatst bewerkt:
Nee op zich niet.

Op de airpress hobbycompressor zat een aluminium leiding met een velsrand, aangezien ik geen vels gereedschap heb kwam ik niet ver. Heb bij hbm nog wel een setje remleiding gereedschap in mijn handen gehad maar daar zal ik zelden tot nooit wat mee doen. Beetje zonde dus om aan te schaffen.

De compressor die ik altijd gebruik maakte gebruik van een kunststof leiding met snijringen. Deze lekte echter waardoor er lucht verloren ging tijdens het vullen van de tanks.

Inmiddels heb ik een nieuwe pressostaat, kunststof leiding en snijringen besteld. Hoop was dat ik het vandaag op kon halen (heb al weer veel klusjes aan zowel motor als auto klaar liggen) maar het zal dit weekend helaas even op de ouderwetsche manier met de hand moeten.

Motor moet wachten, koppelingskorf moet er uit en bij gebrek aan blokkeergereedschap ben ik aangewezen op de slagmoersleutel. Ook hier geldt weer, ik kan wel een (universele) blokkeertang aanschaffen, maar wanneer gebruik je dat ding nou. Dat zal hierna nooit meer zijn...

De ontlastklep leek met de hand gewoon te werken, maar de hele pressostaat was versleten en drukte het pinnetje dus niet goed in. Omdat de compressor ook ineens ging afblazen (overdrukventiel ging open) terwijl er niets aan de instelling gewijzigd was, ligt deze nu in de kliko :)

De vraag ging over waarom de ontlastklep op de pressostaat zit en niet direct op de terugslagklep. Maar na gewoon even goed kijken snap ik dat de klep geopend wordt bij afslaan pressostaat :)
 
Laatst bewerkt:
Alternatief kun je een NO (normally open) of 3-weg solenoid ventiel (magneetventiel) nemen met een spoel op 230VAC en deze aansluiten parallel aan de pompmotor.

Dat is hoe het bij veel italiaanse compressoren geregeld wordt. De drukstift vanuit de pressostaat met het plastic L-vormige afblaasklepje is een constructie die ik ken van Condor pressostaten. Op zich werkt dat ook prima.

Bij compressors met een membraandroger heb je die afblaas systemen niet meer nodig, omdat de membraandroger via een sproeier altijd ietsjes lucht laat wegstromen.
 
Dat is op zich wel een mooiere optie, ik zal eens kijken wat de kosten daarvan zijn :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan