Advies gevraagd over aanschaf Vulcan of PC800

Welke optie zou jij nemen:

  • Ga voor die Tupperware-fiets,joh! (PC800)

    Stemmen: 3 25,0%
  • Nee joh, je moet die Kawa nemen!

    Stemmen: 7 58,3%
  • Geen van beiden, gewoon je oude fiets houden.

    Stemmen: 2 16,7%

  • Totaal aantal stemmers
    12

Dutch Steph

MF veteraan
18 mrt 2003
3.258
2
Ik heb vanmiddag een proefrit gemaakt op een Kawa Vulcan 750 uit 1993 met 29.xxx km erop. De fiets is niet nieuw meer (klein deukje in het voorspatbord en wat pekel-plekjes), maar rijdt en remt verder goed. Het blok ziet er droog uit, net als het hele cardan-gebeuren. Wel moet ik erg wennen aan het smalle en hoge stuur. Maar ik lees op het forum, dat hier meerdere mensen dezelfde ervaring mee hebben. Een ander stuur (lager en breder) is natuurlijk zo geplaatst.
Bij dezelfde motorzaak heb ik ook op een PC800 (Pacific Coast) gereden. Zoeft heerlijk, maar gaf mij een iets teveel "Civic"-gevoel. Het is echt een "auto" op twee wielen. Deze had 29000 mijlen gereden en is uit 1992. Het blok liep keurig, maar de voorremmen waren sponzig (moest alles met de achterrem doen). Nadeel van de Pacific Coast is, dat je moeilijk bij het blok kunt en alle tupperware-onderdelen (plastic kapppen) erg duur zijn, als je deze moet vervangen. Deze motor heeft geen schade, maar het stuur stond lichtjes naar rechts gebogen.
Voor de Vulcan moet ik 250 Euro bijleggen, als ik mijn Honda CB500 uit 1995 met 47xxx km bij hun achterlaat en voor de PC 800 moet ik 1850 Euro bijbetalen. Dit is incl. afleveringsbeurt. Mijn Honda CB500 gaat weg, omdat deze motor te klein is voor twee personen en omdat ik weer terug wil naar een zwaardere motor met cardan-aandrijving.
Mijn vraag is dus: wat zouden jullie doen? Of wellicht hebben jullie nog tips voor mij?...na het lezen van bovenstaande (beperkte) informatie.

a.u.b. snel reageren, want ik ga vanavond nog een beslissing nemen.

Nog even wat plaatjes van de betreffende motoren:
pc800922.jpg

vn750932.jpg
 
Dat sponzige remmen moet er wel uit te halen zijn bij de afleveringsbeurt.
Zelf zou ik voor de Vulcan kiezen, niet alleen qua looks, maar ook zoals je zelf al aangeeft dat kuipdelen duur kunnen zijn en je bij de Vulcan dus makkerlijker bij het blok komt.
 
Goed, ik laat de computer gedurende het programma Baantjer nog aanstaan en dan neem ik een beslissing. ...'t zal wel de Vulcan wel worden, denk ik. Tot die tijd zijn reacties welkom! :}
 
Ik heb nog nooit iemand op zo'n manier een keus zien maken voor een motor.
Dat je de keus aan anderen overlaat is tot daar aan toe......


....maar dat je in de tussentijd Baantjer kijkt slaat alles!


Waar moet het heen met deze wereld?

:+
 
VULCAN VULCAN VULCAN !!!

Ik heb gezegd :+

snap alleen dat "smalle hoge stuur" niet :? een Vulcan heeft helemaal geen smal stuur :?
 
Nou uit je verhaal te lezen heb je je beslissing allang gemaakt en val je ons alleen maar lastig :+ voor een bevestiging van je keuze. Waarom plaats je anders zo'n "keuze" op het chopperforum :? :+
[me]magnamaniac heeft overigens ook voor de Vulcan gestemd, al vind ik de PC800 ook best een mooie motor[/me]
 
Laatst bewerkt:
nja tis wat je wil he..als je op motorvakantie wil en liever een beetje beschut zit dan moet je de Vulcan niet kiezen..die andere heeft bergruimte en grote kappen om je uit de wind te houden...
 
Niemand hier die iets negatiefs zegt over de vulcan 750??

ik ben tijdens mijn zoektocht dealers tegengekomen die geen VN750 in hun etalage willen hebben!

schijnen nogal eens last te hebben van vastlopers in het blok... daarom schijnen blokken van deze motoren ook super lastig te krijgen te zijn!

ikzelf heb even door gespaard en heb een VN800 Classic gekocht.....
 
Voor de nieuwsgierigen onder ons. ...het is uiteindelijk de Vulcan uit 1993 geworden.

Ik heb idd gehoord, dat de blokjes van de Vulcan nogal gevoelig zijn. Maar ik heb me laten informeren, dat dat voornamlijk bij de modellen van de eerste twee à drie productiejaren zijn geweest (de zwarte blokken). Waar kwam het eigenlijk door, dat die blokjes vastliepen? Weet iemand dat? Te weinig smering o.i.d.?

Ik zal in ieder geval een werkplaatshandboek kopen (Haynes of Peter's?...als die al bestaan voor de Vulcan) mochten er alsnog technische problemen opduiken.

Oh ja, Mulder71, heb jij nog leuke tips voor de Vulcan? Ik ga in ieder geval komende week een windschermpje monteren en een lager stuur kopen (ja, ik vind het standaard stuur nogal smal en hoog, wellicht een kwestie van gewenning?)

In ieder geval, bedankt voor alle tips, mensen! :}
 
Voor de nieuwsgierigen onder ons. ...het is uiteindelijk de Vulcan uit 1993 geworden.

Ik heb idd gehoord, dat de blokjes van de Vulcan nogal gevoelig zijn. Maar ik heb me laten informeren, dat dat voornamlijk bij de modellen van de eerste twee à drie productiejaren zijn geweest (de zwarte blokken). Waar kwam het eigenlijk door, dat die blokjes vastliepen? Weet iemand dat? Te weinig smering o.i.d.?

Ik zal in ieder geval een werkplaatshandboek kopen (Haynes of Peter's?...als die al bestaan voor de Vulcan) mochten er alsnog technische problemen opduiken.

Oh ja, Mulder71, heb jij nog leuke tips voor de Vulcan? Ik ga in ieder geval komende week een windschermpje monteren en een lager stuur kopen (ja, ik vind het standaard stuur nogal smal en hoog, wellicht een kwestie van gewenning?)

In ieder geval, bedankt voor alle tips, mensen! :}


Tja... hoop inderdaad voor je dat dit blok het wel goed vol gaat houden (ken het zwarte vs grijze blokken verhaal ook inderdaad!)

anyhow: have fun!
 
Ik heb een Clymer wphb gekocht voor vn700/750 1985-1995 bij motoport, lag genoeg op voorraad daar. Verder ben ik niet zo'n sleutelaar dus veel tips heb ik eigenlijk niet..hooguit dat je koelwatermeter bijna op koud blijft staan met dit weer, komt omdat ie bij de thermostaatklep zit, niet echt in het korte circuit dus zo no worries als ie zo koud lijkt ;)
Ik heb een zwart blok (vn700 a1)..ken er geen verhalen over..moet ik me zorgen gaan maken :?

In ieder geval gefeliciteerd met je aanwinst en veel plezier ermee :}
 
Oh ja, distributiekettingspanner moet je ff checken..das een zwak punt bij de Vulcan 750..dacht ik later nog aan ;) is dat mischien waar het verhaal over de zwarte blokken vandaan komt :? distrikettingspanners die te laat vervangen worden :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan