cb500/550 restauratieproject: einddoel caferacer!

Mooi he!?

  • whaat? dat ding?

    Stemmen: 2 3,2%
  • dan liever te voet

    Stemmen: 1 1,6%
  • misschien als ie af is!

    Stemmen: 4 6,5%
  • zeker meerjarenplan?

    Stemmen: 4 6,5%
  • ik ken ze knapper maar ach

    Stemmen: 1 1,6%
  • Kan heel wat worden!

    Stemmen: 26 41,9%
  • kicke man!

    Stemmen: 13 21,0%
  • supervet, go for it!

    Stemmen: 11 17,7%

  • Totaal aantal stemmers
    62

M'Thijs

Die hard MF'er
Donateur
28 nov 2003
924
105
Breda
Hallo,

In oktober heb ik deze moto gekocht:

full


mooi he! En dit is de diagnose:

Motor start niet, uitzoeken wat het probleem is: carbs verstopt?
Uitlaat helemaal verroest
Achterband lek, velg verroest, rem vastgeroest
Voorband ok, rem loopt licht aan, velg roest
Voorknipperbollen verroest
Achterknipperbollen beter, niet 100%
Stofhoezen voorvork ontbreken
Lamporen bij voorvork verroest, maar nog redelijk
Stuur verroest
Handvaten stuk
Zadel overtrek zit los en lelijk, geen zadelscharnier, geen slotje, dus los zadel
Accu ontbreekt
Contactslot bungelt los, bevestigingsplaatje voor op frame ontbreekt
Frame veel roestplekken
Achtervork idem
Bobines vernieuwd door vorige eigenaar
Luchtfilter + filterhuis + rubbers carburateurbevestiging idem
Tank lak slecht, verder redelijk
Na uitproberen bleek contactslot stuk, doorverbinden werkt: rood met zwart, dan stroom (met accu erin dan…). Vervolg diagnose:
Licht werkt niet, remlicht ook niet, bolletjes echter heel: bedrading fout?
Knipperlichthuis stuk (vermoed ik), knipperlichten blijven branden, zonder knipperen
Bougies goed, geven vonken
Toch nog niet starten: waarschijnlijk carburateurs vies of contactpunten niet goed
Claxon werkt
Vering stug, vastgeroest?
Bloknummer begint met cb550, dus geen origineel 500 blok, toch wel beter want 550 blok is feller (als ie loopt)

Jaja, een hele lijst! Kan ik mezelf mooi vermaken in de winter, als ik eigenlijk moet studeren maar liever ga sleutelen!
Binnenkort volgt meer info en nieuwe foto's!

Gegroet! :]
 
De eerste werkzaamheden:

In afwachting van een nieuwe achterband, die in Geldermalsen bij Sabra wordt gekocht en gemonteerd, omdat ze daar het goedkoopst zijn, ben ik maar vast verder gegaan. Aangezien het regelmatig voorkomt dat de sproeiers verstopt raken als de motor een tijd stilstaat, en deze motor 2 jaar buiten heeft gestaan en de carbs erg vies waren, heb ik ze losgehaald en schoongemaakt omdat ik vermoedde dat de boel wel eens verstopt zou kunnen zijn. Ze waren echt heel erg smerig, aangekoekt vet en vuil van jaren, helemaal zwart. Daarom eerst schoongemaakt met een kwast en benzine, zodat het ergste vuil er af was. Hulde aan de staalborstel!
Nadat het meeste vet en vuil eraf was, heb ik de vlotterbakken opengehaald en dat was echt schrikken. Helemaal smerig van binnen, terwijl het juist binnen schoon moet zijn. Dus weer ben ik aan de slag gegaan met benzine en een kwast, deze keer aan de binnenkant. Nadat dit gedaan was de sproeiers gecheckt. Deze bleken alle vier helemaal dicht te zitten! Zie hier de reden (een van de redenen? Ik hoop van niet!) waarom de motor niet wilde starten! Yeah!! Dus schoonmaken die boel, fietspomp erbij om ze door te blazen, met positief resultaat. Nu de boel toch open was meteen de vlotternaald en vlotters zelf gecheckt en schoongemaakt en weer secuur gemonteerd. De rubbers waren gelukkig nog goed, evenals de vlotternaalden. Het inwendige is weer in orde, want wat was dat een smeerboel zeg, geen wonder dat mevrouwtje Honda er geen zin meer in had.
Dat is dus gedaan, nu de buitenkant. Want het oog wil natuurlijk ook wat. Daarom ben ik begonnen om de vlotterbakken stuk voor stuk schoon te schuren met synthetisch staalwol. Dat heeft als voordeel dat het minder troep geeft dan gewone staalwol, met loskomende staaldeeltjes, en het is duurzamer. Nadat alle vier de bakken blonken de polijstschijf erover et voila! Glimmen die boel! De rest van de carburateurset heb ik met de staalborstel schoongemaakt, heel handig hierbij is een ministaalborstel, formaat tandenborstel. Voor hardnekkige plak…
Ten slotte alle veren en bewegende delen bespoten met een beetje WD40, zodat het allemaal weer soepeltjes bewegen kan.
Al met al kostte het werk me een uur of 5 a 6 (het blijft hobby, dus ik doe het wel op m’n gemakkie, en zorgvuldig), maar nu is de carburateurset weer in prima staat en ik weet nu zeker dat als de motor straks niet wil starten, het in ieder geval niet aan de benzinetoevoer kan liggen. Nu even nieuwe benzineslangen kopen en dan kan de boel er weer op, natuurlijk het liefste met K&N filters. Aangezien ik al eerder controleerde op vonken, wat ie deed, vermoet ik dat de motor bij de volgende poging wel wil starten!! We zullen zien…
 
Nog steeds niet gestart, in afwachting van een accu, nieuwe benzineslangen en een nieuwe achterband...

Op een vrijdagavond waarop ik niets ging doen, omdat ik de volgende morgen vroeg op moest op de hele dag aan m’n studie te werken en ik geen zin had om voor de TV te gaan hangen, ben ik aan de slag gegaan met het zadel. Dat moest toch nog gebeuren, dus waarom niet nu? Telkens een klein klusje doen verzet bij elkaar toch een hoop werk.
Het zadel dat bij de motor zat toen ik ‘m kocht is niet origineel, met een opstaande achterkant, a la caferacer (mooi kontje), en een kunststof bodem. Het schuim en de afwerking van het inwendige is ok. Het model is op zich mooi, echter de overtrek niet. Gerimpeld en gebobbeld skai, met allerlei vlekken erin… In eerste instantie was ik van plan om een ander zadel aan te schaffen, maar aangezien een ander zadel minstens €50 kost en ik al moeite heb om rond te komen zonder inkomen en studiefinanciering moet ik het allemaal toch low-budget houden. Maar het moet wel goed worden! Dus ik dacht: “kom, laat ik de overtrek er eens mooi stak op proberen te spannen en vastlijmen, dan zien we vanzelf of het wat wordt”. Zo gezegd zo gedaan. Allereerst heb ik de overtrek er mooi omheen gelegd, gespannen met losse hand om te kijken of het wat worden kon. Gelukkig was de overtrek rondom groot genoeg om de omslag vast te lijmen, dus kon ik meteen met m’n Bison Tix tube beginnen. Eerst heb ik ‘m in de lengte vastgezet, voor en daarna achter, vervolgens de beide zijkanten. Goed straktrekken en er op letten dat je de overtrek symmetrisch straktrekt en vastlijmt. Wat dat betreft is Bison Tix lijm echt super: eerst beide delen insmeren met een lijmlaag, dan 5 a 10 minuten laten indrogen en dan de overtrek straktrekken, beetje manoeuvreren en de omslag vastdrukken: zit meteen perfect!
Na afloop (ongeveer 2 uur later) was ik best trots op mijn eerste zelf overtrokken zadel: het resultaat mocht er behoorlijk wezen! Een flinke verbetering. De aanwezige vlekken heb ik weggewerkt met schoenpoets: dikke laag erop, nachtje laten intrekken en uitwrijven: allemachtig prachtig, als nieuw! Superveel glans en diepdoor pikzwart! Jaja… Als finishing touch overweeg ik nu nog om rondom aan de onderrand popnagels te plaatsen, ter vergroting van het “homemade” en caferacer effect. Dit geïnspireerd op sommige straaljagers, daar zie je ook de staalplaten aan elkaar bevestigd met allemaal punten… Bovendien krijg je dan een combinatie van zwart (nep)leer met chromen punten, lijkt mij wel mooi…

Tot de volgende update!!
 
Vraagje aan de kenners onder ons: als íe rijdt wil ik 'm natuurlijk zo snel mogelijk laten rijden. Nou hoorde ik dat een carburateurset van een cb750 eronder past en dat dit een hoop scheelt, dus een flinke verbetering van het vermogen. Klopt dit? weet iemand dit? Het lijkt mij namelijk geweldig, om die carbs in combinatie met powerfilters (imitatie K&N's) en een megafoonuitlaat eronder te hebben. Da's meteen mijn 2e vraag: wie weet of dat kan? Heb nu een verroeste Marshall deeptone 4-in-1.

Bij voorbaat dank voor alle tips!
 
Dat lijkt erg veel op mijn oude CB400F.....
Het merendeel deugt niet meer en er moeten dus heel veel uren en andere onderdelen aan gespendeerd worden. :X
Maar als het je dan gelukt is.....veel lol! :)

Succes met de reanimatie van je brik! ;)
 
Ow ja, helemaal vergeten!!!! |(

Bij mij was de zuiger in de remklauw verroest.
Dat zag ik pas toen ik de zaak, na veel "weken" met kruipolie en wrikken los had gekregen.
Ik heb het zekere voor het onzekere genomen en de hele voorrempartij gereviseerd, incl. nieuwe"staalomvlochten" remleidingen.
Achter trouwens ook nieuwe segmenten erin gedaan.

Mijn advies : kijk bijzonder kritisch naar de remmen (ook achter!)en als je het niet vertrouwt, bedenk je dan niet en ga voor revisie / vernieuwen!
 
Jongen, jongen, waar ben je aan begonnen... :+

Nee hoor, erg gaaf joh!
Carberateurs goed reinigen, nieuwe benzine en olie en accu erin en proberen te starten zou ik zeggen! (btw, doet de kickstarter het niet meer?)

In elk geval: houd het budget, want investeringen aan zo'n oud brikkie verdien je niet zo snel terug. M.a.w. je kunt betere een motor kopen in iets betere staat voor 100 euri meer, dan ben je goedkoper uit, maar dan mis je een hoop sleutelplezier. Op de tweedehands markt is een hoop te vinden, vooral ook op buitenlandse sites als ebay.de

Ik heb ook cb550, volgens mij ook geen originele carbs, welke het zijn weet ik niet. Grotere carbs kunnen geen kwaad op dit model heb ik ook gelezen, want hij stond van origine altijd een beetje lafjes afgesteld.

Succes en houd ons op de hoogte!

:]
 
Vraagje aan de kenners onder ons: als íe rijdt wil ik 'm natuurlijk zo snel mogelijk laten rijden. Nou hoorde ik dat een carburateurset van een cb750 eronder past en dat dit een hoop scheelt, dus een flinke verbetering van het vermogen. Klopt dit? weet iemand dit? Het lijkt mij namelijk geweldig, om die carbs in combinatie met powerfilters (imitatie K&N's) en een megafoonuitlaat eronder te hebben. Da's meteen mijn 2e vraag: wie weet of dat kan? Heb nu een verroeste Marshall deeptone 4-in-1.

Bij voorbaat dank voor alle tips!

klikkerdeklik
 
Da's een mooi project, kerel! Wbt die carbs: ik zou persoonlijk degene die je hebt ultrasoon laten reinigen en geen 750 carbs monteren. Voornamelijk omdat je dan ruimte moet gaan maken en bovendien gewoon een extra set aan moet schaffen, terwijl je goeie hebt... (ev. met open filtertjes) Verder: Ga voor conische balhoofdlagers (hebben ze bij Roukama bijv.) en voor bronzen bussen als achterbruglagering (www.honda4.nl). Scheelt stukken qua rijgedrag. Een 550 wil sowieso best vooruit, dus ik zou daar niet al te veel aan gaan prutsen eerlijk gezegd.

Even de meest voor de hand liggende dingen: nieuwe olie, -filter, luchtfilter(!), bougies en accu had je aan gedacht neem ik aan?

Succes! :)
 
Als je Nitromax heel lief aan gaat kijken mag je waarschijnlijk wel bij hem in het ultrasoon bakje om je carbs echt helemaal lekker schoon te krijgen.

Wel een super project, ga zelf ook beginnen aan zo'n project de mijne zag er echter wel wat beter uit, dan die van jou. voor foto's moet je maar ff op mijn site kijken, maar hou ons op de hoogte.

in deze topics vind je ook nuttige info
Wat is een café-racer ?

CB400F ombouw project

en dit is meer een restauratie maar ook erg interessant

Mijn 2 Takt project / brik / klassieker.

suc6
 
Hallo, ben ik weer

Bedankt voor alle goeie tips! Wat is dat ultrasoon reinigen? Ik heb de sproeiers al met de fietspomp doogeblazen, moet genoeg zijn toch? En het budget houd ik zeker in de gaten, maar sleutelplezier=hobby, dus het mag wel WAT kosten... Ik heb eerder een cb550 gehad, die heb ik verkocht voor 600 euro(dus aan deze wil ik niet meer dan 600 euro in totaal besteden!), er mankeerde veel aan en ik wilde wat anders. Dat werd een CB750SC Nighthawk, USA import. Geweldige motor, heb ik nog steeds. Maar helaas past die niet door de poort (van mn studentenhuis) dus kan ik 'm niet stallen en moet 'ie bij mn ouders in de schuur. Want buiten laten staan is zonde van zo'n mooie gave machine. foto volgt! Maar aangezien ik de kriebels kreeg(mn ouders wonen niet in de buurt), en een cb550 wel door de poort en de schuurdeur past, was de keuze snel gemaakt voor een winterproject en om lekker op naar de universiteit te scheuren ipv fietsen! Ik zie het helemaal zitten! als ie loopt gaat ie uit elkaar, spuiten kan ik zelf, alles nalopen en in orde maken ook, dan nieuwe remleidingen (RVS) voor en gassen! PLan B is de boel een beetje opvoeren...

Gelukkig komt de vehikel al weer in zicht, ik heb al een boodschappenlijstje klaarliggen!

GEGROET
 
Er zit wel degelijk een verschil tussen het doorblazen met een fietspomp en ultrasoon. Bij Ultrasoon word alles losgetril door geluidsgolven. Dit reinigt veel nauwkeuriger dan een fietspomp. Kan wel, maar er zitten kleine gaatjes en lucht zoekt altijd de weg van de minste weerstand, dus blijft er altijd wat zitten. Veel sleutel plezier.
 
Jippieeee!!! Hij doet het eindelijk!! achteraf gezien viel het best mee. de carburateurs zaten allemaal verstopt, dus schoongemaakt en van nieuwe benzineleidingen voorzien. vandaag alles weer gemonteerd. Accu van mn andere motor gepakt, het kapotte contactslot doorverbonden en jawel: stroom! startmotor slipt (??? geen idee. hij draait wel rond maar het lijkt of tie in het blok slipt en niets pakt... ???) dus kickstarter gebruikt. na een paar trappen en enkele knallen kwam er wat gepruttel en hij liep!! Een magisch moment... Een enorme bak herrie, want er zit geen uitlaat onder, dat komt morgen, kon mn nieuwsgierigheid niet langer bedwingen. Hij start nu steeds al na 1 trap. Snel nu even olie verversen, voordat ik teveel slijtage veroorzaak met die ouwe troep die er nu inzit. De voorrem zat ook helemaal vast, remolie ververst, ontlucht en na een tijdlang pompen kwam de zuiger er langzaam uit: helemaal verroest. dus ook schoongemaakt allemaal, gepolijst en nu doet ie het weer prima. Jippie, eer van mn werk!!! binnenkort lekker broemen :] en dan gaat ie uit elkaar voor een nieuw jasje...
 
Ik zou die 750-carb's laten voor wat ze zijn; als echte caféracert wordt er natuurlijk geen ruitje o.i.d. gemonteerd,en een 550 haalt ook wel snelheden waarop de berijder het minder prettig vindt dan de motor.....

ik kan het weten,met mijn Caféracert is het met 160 km/u echt werken tegen de wind...

WAAR BLIJVE DE FOTO'S ???
 
Ik zou die 750-carb's laten voor wat ze zijn; als echte caféracert wordt er natuurlijk geen ruitje o.i.d. gemonteerd,en een 550 haalt ook wel snelheden waarop de berijder het minder prettig vindt dan de motor.....

WAAR BLIJVE DE FOTO'S ???

Tja, denk dat je gelijk hebt, de huidige carbs passen ook maar net onder het frame, met grotere wordt het een hoop gedoe denk ik. Eerst maar 'ns kijken hoe die rijdt. Met een beetje geluk maandag :] 8-) Foto's zijn onderweg, moeten nog ingescand worden. Heeft iemand nog tips voor montage van carbs zonder die ellendige eeuwige strijd met de rubbers? Honda heeft maar liefst 1 cm speling overgelaten, montage levert bij mij altijd een hoop gescheld en gevloek op... B|
 
Ben geen hondakenner, meer een soez man maar het is hmmm kwestie van blijven oefenen ;-) Altijd gedonder met het plaatsen ..en omdat je het zoweinig doet krijg je nooit echt de slag te pakken

Eerst ff je rubbers invetten (aan blokzijde dus ;-) scheelt een hoop ellende en eerst de 2 middelste vastmaken en dan de 2 buitenste. Zorg tevens dat je de rubbers goed aanspant maar ook weer niet te vast anders gaat die daar weer lucht zuigen en klopt er niks van je eindmengsel...
 
Tja, denk dat je gelijk hebt, de huidige carbs passen ook maar net onder het frame, met grotere wordt het een hoop gedoe denk ik. Eerst maar 'ns kijken hoe die rijdt. Met een beetje geluk maandag :] 8-) Foto's zijn onderweg, moeten nog ingescand worden. Heeft iemand nog tips voor montage van carbs zonder die ellendige eeuwige strijd met de rubbers? Honda heeft maar liefst 1 cm speling overgelaten, montage levert bij mij altijd een hoop gescheld en gevloek op... B|


Tsja...da's een k*tklusje idd... bIj een 500 is het nóg erger. Kleine tip: leg je rubbers even een nacht in lauw water met wat zeepsop. Volgende dage even schudden in een bus met wat talkpoeier en ze zijn weer véél soepeler. Scheelt alweer een stuk. Wat je ook kan doen is met een 'spin' (zo'n elastieken geval) je luchtfilterhuis naar achteren trekken om wat meer ruimte re krijgen. Top trouwens, dat je bij de originele carbs blijft ;) . Je kan natuurlijk ook open kelkjes of K&N filtertjes monteren. Leuk geluidje en een tikkie meer trekkracht....
 
Tsja...da's een k*tklusje idd... bIj een 500 is het nóg erger. Kleine tip: leg je rubbers even een nacht in lauw water met wat zeepsop. Volgende dage even schudden in een bus met wat talkpoeier en ze zijn weer véél soepeler. Scheelt alweer een stuk. Wat je ook kan doen is met een 'spin' (zo'n elastieken geval) je luchtfilterhuis naar achteren trekken om wat meer ruimte re krijgen. Top trouwens, dat je bij de originele carbs blijft ;) . Je kan natuurlijk ook open kelkjes of K&N filtertjes monteren. Leuk geluidje en een tikkie meer trekkracht....

Op vrijdag 26 december 2003 12:07 schreef MrHawkeye het volgende:
....
Eerst ff je rubbers invetten (aan blokzijde dus ;-) scheelt een hoop ellende en eerst de 2 middelste vastmaken en dan de 2 buitenste. Zorg tevens dat je de rubbers goed aanspant maar ook weer niet te vast anders gaat die daar weer lucht zuigen en klopt er niks van je eindmengsel...


Gebruik meestal een combinatie van deze methodes, gaat goed
 
Heeft iemand nog tips voor montage van carbs zonder die ellendige eeuwige strijd met de rubbers? Honda heeft maar liefst 1 cm speling overgelaten, montage levert bij mij altijd een hoop gescheld en gevloek op... B|

Ik verwarm met een verffohn het luchtfilterhuis. Dan zijn ze makkelijker te vervormen. Eerst het luchtfilterhuis erop zetten, dan de carbs ertussen frutten.

suc6
 
"Je kan natuurlijk ook open kelkjes of K&N filtertjes monteren"

:^

full


Mijn open 4-4 uitlaten zorgen voor een super uitlaatgeluidje, maar de open kelkjes laten pas echt een machtig aanzuiggeluidje horen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan