Grootste Diesel Motor ter Wereld

Gaaf motortje.Ik zou er niet naast willen staan als er een piston of dergelijke door de motorwand moest slaan.Tot voor een jaar kwam ik regelmatig in de engine room van zeeschepen.Altijd indrukwekkend als je zo'n motor hoort en "voelt" aanslaan.
 
PRACHTIG.

Kijk, dat bedoelde ik in een paar threads en werd maar door sommigen begrepen, hoe bijvoorbeeld schippers het brandstofverbruik van machines vergelijken:

brandstofverbruik per werkende pk per uur.

Voor een viertakt geldt dat 4pk gedurende 1 uur wordt geproduceerd uit 1 liter brandstof.
Voor een KLEPPENLOZE tweetakt 2pk gedurende 1 uur uit 1 liter brandstof, dus vergeleken met een viertakt verdwijnt de helft van de (dure) brandstof onbenut in het milieu, de knaken (of Euro's) vliegen je de knalpijp uit.

Deze "vuistregeltjes" zijn in de practijk akelig exact.

Deze tweetakt-MET-kleppen:
Fuel consumption at maximum power is 0.278 lbs per hp per hour (Brake Specific Fuel Consumption). Fuel consumption at maximum economy is 0.260 lbs/hp/hour. At maximum economy the engine exceeds 50% thermal efficiency. That is, more than 50% of the energy in the fuel in converted to motion.
For comparison, most automotive and small aircraft engines have BSFC figures in the 0.40-0.60 lbs/hp/hr range and 25-30% thermal efficiency range.

Even at it's most efficient power setting, the big 14 consumes 1,660 gallons of heavy fuel oil per hour.
======

Gemiddeld 0,27 lbs brandstof per pk per uur = 0,1225kg : SG (0,8?) iets van 0.16 liter zou betekenen (1:0,16) ruim 6pk gedurende 1 uur uit een litertje brandstof (ik weet zo gauw niet precies het SG van dieselbrandstof maar blijft drijven dus lichter dan water en water is 1).

Jammer dat zulke systemen niet beneden een bepaalde schaal rendabel verkleinbaar zijn (kilogrammen bouwmetaal); maar MOOI, MOOI.

En dan ook nog eens die oplossing tussen excentriek en drijfstang om het ovaal-slijten van cylinders tegen te gaan.
Prachtig ingenieurswerk.
 
Laatst bewerkt:
Moet je nog een klepje stellen?



full
 
Dit soort krengen bouw(d)en ze hier ook bij Stork-Wartsila in Zwolle. Zeer imposant om ze te zien!
Zijn geen krengen maar goede mooie machines.
Wartsila heeft alle goede zaken van Sulzer en werkspoor (stork) opgekocht, uitgekleed, gestolen en verplaatst uit o.a. het voor hun dure Nederland.

Heb 5 jaar bij werkspoor in A'dam gewerkt en aldaar dit soort machines gebouwd. Grootste was de unieke en nooit in productie genomen 12 cil.TM620 van 24000pk.
en ook een aantal 20 cil. TM410's van 16000 pk. Was een mooi bedrijf.

Werk nog dagelijks 2 mini 410's en die lusten per dag 34 Ton zware olie en 250 liter smeerolie probleemloos. Ze hebben er net 18 Miljoen km op zitten als ze in een voertuig zouden zitten welke 100km per uur rijdt....eigenlijk moet het veel meer zijn want wij kennen alleen de stand Full Power :P

Ben wel benieuwd wie dat service maatje is...Ken er nog wel een paar ;)
 
Nu nog iemand die de zuigersnelheid even uitrekend en schrik niet, deze zal hoger zijn dan bij een r1 in de toerenbegrenzer })

102rpm 2 takt (2 beweging voor 1 rpm)
204 bewegingen/min
1 beweging = 98"x25,4=2489,2mm=24,892m
1 beweging neemt 60/204=0,294sec in beslag

stel rechtlijnige versnelling tot in de helft van de beweging en dan rechtlijnige vertraging (dus helft van de tijd versnellen en de andere helft vertragen)

versnelling=(2*(lengte 1 beweging/2))/(tijd 1 beweging /2)^2
=(2*(24.892/2))/(0.294/2)^2=1151,9 m/s^2

topsnelheid is dus in de helft van de beweging
snelheid=versnelling*(tijd 1 beweging/2)
=1151,9*(0,294/2)=169,3m/s=47,04km/u

Kan iemand dit nog eens narekenen want ik heb dit in 7 haasten gedaan. Indien het klopt is die versnelling gewoon duizelingwekkend.
 
Dit soort krengen bouw(d)en ze hier ook bij Stork-Wartsila in Zwolle. Zeer imposant om ze te zien!

Ja, maar nu zijn ze er toch mee gestopt ofzoiets? (hoorde ik toevallig van iemand)
Was wel mooi gezicht om te zijn ja. Dan werd de weg soms wel eens afgezet omdat die vrachtauto met zo'n motor erop 2 rijstroken nodig had :) En dan allemaal autootjes met zwaailichten ervoor en ventjes die de stoplichten snel moesten demonteren voordat dat ding eraan kwam anders pastte ie er niet onderdoor :)
 
Had al eens een plaatje gezien, maar dit blijft onvoorstelbaar imposant.
Zou heel graag zoiets eens live zien en horen lopen. :)

Ik kan me er geen enkele voorstelling van maken behalve dat het heel indrukwekkend moet zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan