moturist's Guzzi project

...Zal van het weekend even de schets waar nodig aanpassen aan de SPII met 40mm poten, is michien voor Jozef ook een leuke oplossing voor de T5?
Als we samen materiaal kopen en de jongens van de werkplaats een flessie van het een of ander aanbieden dan kunnen er mischien best wel 2 sets van die platen worden gemaakt?

Hebbe, hebbe, hebbe !

Aan de andere kant, ik ga er nog steeds van uit dat ik afwisselend solo en zijspan rij met dezelfde motor. Zoals het er nu uitziet moet ik bij het afkoppelen vier bouten lossen, achterwiel vervangen en schokbrekers omwisselen. ALs ik dan ook nog de kroonplaten moet vervangen, mmmm, lastig lastig lastig...

Overigens is mijn vork 38 mm. Voorlopige oplossing wordt bussen op de veren en lucht in de poten, kijken of dat genoeg is, eventueel FAC dempers erin.
Voor de achterkant zojuist een setje gebruikte Bitubo's op de kop getikt: iets langer dan standaard T5, dikkere veren dan Koni's, demping verstelbaar en luchtondersteund. Komen van een Cali 1100 geloof ik.
 
Hebbe, hebbe, hebbe !

......iets langer dan standaard T5, dikkere veren dan Koni's, demping verstelbaar en luchtondersteund. Komen van een Cali 1100 geloof ik.

Met langere schokbrekers moet je wel ontzettend uitkijken!!! je kruiskoppeling moet bij gemiddelde belasting (normaal gebruik) het liefst niet onder een hoek staan, met langere schokbrekers zal de beginhoek groter zijn; dat is niet echt gunstig voor de levensduur.

Jozef: geef even de naloop van de T5 op dan kan ik daar in de schets rekening meehouden, ik denk eerlijkk gezegd dat de SPII en de T5 hetzelfde zijn maar kijk het voor de zekerhied even na.
Zodra ik een leuke schets heb ga ik eens even in de werkplaats voorzichtig laten vallen dat 2 exemplaren mischien wel handig zouden zijn..........., het enige verschil is waarschijnlijk de maat van de gaten.

later
 
Laatst bewerkt:
Met langere schokbrekers moet je wel ontzettend uitkijken!!! je kruiskoppeling moet bij gemiddelde belasting (normaal gebruik) het liefst niet onder een hoek staan, met langere schokbrekers zal de beginhoek groter zijn; dat is niet echt gunstig voor de levensduur.

Jozef: geef even de naloop van de T5 op dan kan ik daar in de schets rekening meehouden, ik denk eerlijkk gezegd dat de SPII en de T5 hetzelfde zijn maar kijk het voor de zekerhied even na.
Zodra ik een leuke schets heb ga ik eens even in de werkplaats voorzichtig laten vallen dat 2 exemplaren mischien wel handig zouden zijn..........., het enige verschil is waarschijnlijk de maat van de gaten.

Dat van die kruiskoppeling-uitlijning had ik niet aan gedacht, maar het lengteverschil is 6 mm, dus dat valt nog wel mee.
Ik kan de naloop niet heel nauwkeurig meten (motor staat in de steigers), maar van een SP2 is het 90 mm, en een globale meting bij mijn T5 komt op hetzelfde uit.
Volgens mij zijn de vorken (en frames) van SP2 en T5 idd gelijk (mijn T5 heeft een balhoofdshoek van 62 graden en de hartafstand van de vorkpoten is plm 180 mm).

Overigens1: Even gegoogeld voor materiaalkeuze: meeste balhoofdplaten (in de USA althans) worden gemaakt van "6061 T6 billet aluminum, aircraft quality". Het zegt mij geen fluit, maar jouw technici misschien wel.

Overigens2: Zullen we de overige details ex-forum via mail uitwisselen, dan vervelen we de rest daar niet mee..Mijn mail adres te vinden op home.hetnet.nl/~jweijden
 
Moturist bedankt!!

Wat is de naloop van jouw Cali met deze platen?
EZS houdt voor het Kompact span normaal (met hun eigen vorken) een naloop aan van 20mm......... daar wil ik dus ook een beetje in de buurt gaan zitten.
Ga zelf van het weekend ook even meten (als het droog is of als ik de werkplaats kan gebruiken) wat bij mij eigelijk momenteel de naloop is (standaard SPII is 90mm).


Eerlijk gezegd, ik heb het nooit gemeten, dus ik weet het niet zeker. Ik schat rond de 45 mm, was origineel iets van 96 mm, minus de 45 van de platen, minus nog een paar mm door het kleinere wiel.

weet je trouwens wat voor aluminium er is gebruikt?

Zal van het weekend even de schets waar nodig aanpassen aan de SPII met 40mm poten, is michien voor Jozef ook een leuke oplossing voor de T5?
Als we samen materiaal kopen en de jongens van de werkplaats een flessie van het een of ander aanbieden dan kunnen er mischien best wel 2 sets van die platen worden gemaakt?

later


Het is uit een (koud) gewalste plaat/blok gefraist, maar welke samenstelling aluminium precies :? ik weet het niet. Het liet zich moeiteloos verspanen, want ik heb er een paar gaten in geboord en schroefdraad getapt t.b.v. de bevestiging van de olie-temp en -druk meters.
 
Overigens1: Even gegoogeld voor materiaalkeuze: meeste balhoofdplaten (in de USA althans) worden gemaakt van "6061 T6 billet aluminum, aircraft quality". Het zegt mij geen fluit, maar jouw technici misschien wel.

Overigens2: Zullen we de overige details ex-forum via mail uitwisselen, dan vervelen we de rest daar niet mee..Mijn mail adres te vinden op home.hetnet.nl/~jweijden

:+ vakidioot modus :+

6061 is een las en gietbare (als het gesmolten is) legering van ALuminium en SIlicium.
T6 is een hardheid die door warmtebehandeling verkregen is.
Normaal is 6061 boterzacht zoals het aluminium van de bouwmarkt.
Door de warmtebehandeling word het zo hard dat je het kan breken (in een zetbank)
het heeft te maken met het raster waar de moleculen in liggen, normaal is dat een wanorde maar na behandeling liggen de moleculen in een rasterpatroon waardoor het veel stijver wordt.
ik zou zelf kiezen voor 2024T3 AL/CU beetje zachter

:+ vakidioot modus :+


als de overige details motortechnisch zijn mogen jullie mij daar best mee vervelen.
 
nog even dan.
ik moet bekennen dat ik vorig jaar een schwabel gemaakt heb voor de guzzi.
ik weet alleen nog niet hoe ik hem af ga steunen onder de kroonplaat.
mijne heeft overigens één steunstok midden achter en de remklauwen eronder hangen.
door de discussie over de Ed Pols platen kom ik toch wel erg in de verleiding om de schwabel te laten liggen en een paar Ed Pols platen te maken, da's veel eenvoudiger.
ik denk trouwens dat het beter is om de bovenste plaat van staal te maken.
die word het zwaarst belast en met staal kan je ergens rond de 12MM gaan zitten.
maar misschien zoek ik ook alleen maar moeilijkheden.
 
nee, nee Halflife, je verveelt ons helemaal niet, denk rustig mee, als jij ook de beschikking hebt over een werkplaats waar frees en draaiwerk verricht kan worden kunnen we mischien zelf wel meerdere sets gaan maken voor alle Guzzioten hiero.
Heb zelf ook wel over staal gedacht hoor, maar het hangt volgens mij een beetje van de belastings-soort af, als je goed naar de kroonplaten van de Guzzi's (en ook naar de pols-platen) kijkt dan zul je zien dat de onderste plaat het zwaarst is uitgevoerd.
Jij had een SPI toch? meet daar ook de poten eens van op?

En voor iedereen verder, ik heb even de technische vraag over de beste maat voor de naloop naar Albert van EZS gestuurd.

Ook heb ik inmiddels antwoord van Haan WHeels, het maken van 15 inch draadspaakwielen voor zijspan gebruik onder Guzzi's (met speciale velgen voor autobandjes) kost ongeveer 220 euro per wiel als je zelf een paar naven aanlevert, deze kosten zijn uiteraard all in; spaken, velgen en het vlechtwerk.
Bij de afdeling 2e hands van Lamers betaal je ca 60 euro voor een voornaaf en 110-120 euro voor een achternaaf.
 
nieuwe achternaaf te koop op Ebay voor (nu) 99 EURO, dit is zeker de derde die hij aanbiedt KLIK

ploatie:

full


dit is natuurlijk een kale naaf, zonder lagers, silent-blocks, meeneemplaat etc.
 
Laatst bewerkt:
De naven die Lamers 2e hands aanbied zijn ook kaal, ben dus verbaasd over de prijs op E-bay?!!, ben alleen (goede vriend heeft motorzaak) op de hoogte van nieuwprijzen van Guzzi spul af fabriek/Greenib en daar zit Lamers met z'n 2ehands spul 40 tot 50% onder..........

oh ja en by the way.......... de velgen die Haan gebruikt zijn uiteraard Aluminium, met rvs spaken.....

Vraagje voor Halflife: dat aluminium? kan jij daar aankomen en wat zouden de kosten zijn voor een 30 tot 40mm dikke plaat groot genoeg om zeg 3 pols-platen te fabrieken even uitgaande van de schets van Moturist voor de Cali, ga van het wekend wel effe meten en tekenen wat de wijzigingen moeten zijn voor de SP/T5 series.....
 
Laatst bewerkt:
nou nog even vervelen dan.
ik kijk voor dat stalen plaat idee naar de bmw van bmwoman die heeft een stalen kroonplaat bovenop.
ik vind dat logisch omdat die het meeste moment=FxA maakt ten opzichte van de wielas met remmen.

jammer ik heb geen beschikking over een luxe werkplaats.
ik maak alles met de hand, normaal werk ik aan boeings en die zijn sinds 1960 niet echt moderner geworden, da's dus ook handwerk.

edit, volgens mij heb ik poten van 35MM maar ik ga nu twijfelen dus ik zal ze morgen opmeten
 
tsja, ik maak dus normaal ook alles met de hand (decoupeerzaag, veiltje en bankschroef) maar meer als remschakel-setjes heb ik dan dus ook nooit gemaakt, zie mezelf nog geen precisie werk verrichten op de hand dus het frobelen van een kroonplaat is not my idea of fun.......
Ga wel eens heel voorzichtig verder lobyen waar we terecht zouden kunnen voor "grotere" oplages.
Als mijn vaste monteur op mijn werk te veel tijd prive gaat gebruiken krijgt hij mischien problemen, ze zijn toch al te veel aan het kijken naar uitbesteden van technisch werk (reorganisatietje hier, reorganisatietje daar, je kent het wel, is de huidige trend in multi-nationals)
We houden het even warm.
Halflife als jij kijkt naar materiaal wat betaalbaar geritseld kan worden dan kijk ik waar we voor weinig (of niets) kunnen beschikken over draai en freesbanken.
 
Halflife als jij kijkt naar materiaal wat betaalbaar geritseld kan worden dan kijk ik waar we voor weinig (of niets) kunnen beschikken over draai en freesbanken.

jammer maar dat wordt niets.
vroegâh hadden we een afdeling verkoop, maarja, reorganisatie-tje hier reorganisatie-tje daar. '(       
ik moet dus materiaal achterover drukken en dat wordt voor een serietje te veel.
ik moet het product ook onder mijn jas de poort uitbrengen ivm bedrijfsbeveiliging.
zonder draai en freesbank gaat het ook, je moet alleen een ruimer hebben om de gaten precies op maat te krijgen.
en een kolomboor natuurlijk :+
 
..edit, volgens mij heb ik poten van 35MM maar ik ga nu twijfelen dus ik zal ze morgen opmeten
Dan mag je wel eens naar de sportschool...

Ik heb een kennis die in de automotive branche werkt (oliekoelers). Zal eens vragen of hij aan materiaal kan komen.
 
jammer maar dat wordt niets.
............
en een kolomboor natuurlijk :+

Tsja ken dat...... das nou precies waarom ik een beetje voorzichtig ben met mijn monteur.......... ohja en bij de weg, een kolomboor heb ik dus ook niet....... vandaar.
Zal aan Ferry ook wel eens vragen of hij voor weinig aan materiaal kan komen en of zijn ouwe monteur nou in zijn vrije tijd nog wel eens staat te draaien enzo......

Heb antwoord van EZS, NEE; ze geven geen informatie vrij over de naloop voor specifieke fietsen, voornamelijk omdat ze niet aansprakelijk gehouden willen worden voor tegenvallende resultaten (van beunhazen op motor-forums.........)
Hij verwijst ons naar de diverse zijspan sites (oa van het derde wiel) waar maten worden gesuggereert tussen de 16 en 60mm, denk dat wij dan een beetje moeten denken aan de originele maten van Ed Pols ca 40mm, tenslotte had meneer Pols er ook behoorlijk verstand van.

wordt vervolgd:

Moturist? hoe gaat het met jou restauratie? lukt het allemaal nog een beetje
 
....

Moturist? hoe gaat het met jou restauratie? lukt het allemaal nog een beetje

tsja, het is net een processie van Echternach; drie stappen vooruit, twee stappen terug ....

Een tijdje geleden heb ik alle verchroomwerk onverrichterzake terug gehaald van de polijster .... dat werd helemaal niets daar :X '(

Inmiddels heb ik een aantal van die onderdelen kunnen vervangen door goede gebruikte (o.a. stuur, schakelpedaal, voor-valbeugel), of nieuw op de kop getikte (stangen en beugels van het zadel, treeplankjes) ... aanzienlijk goedkoper dan opnieuw laten verchromen ... lang leve Ebay :)

en zo gaan het langzaam maar stug vooruit :)
 
tsja, het is net een processie van Echternach; drie stappen vooruit, twee stappen terug ....


en zo gaan het langzaam maar stug vooruit :)

Zijn er nog dingen die je mist?, heb ook nog wel het een en ander aan Guzzi spul rondslingeren op zolder, voornamelijk brembo-spul maar ook nog een paar tanks (weet niet uit me hoofd of daar een Cali exemplaar bijzit). Beugeltjes enzo heb ik ook wel maar dat is eigelijk allemaal voor kleine guzzi's en de SP serie.
vragen staat vrij.

greetz
Steven
 
nog een aanvulling op het platen verhaal:

Heb net voor de zekerheid ook even Motortoer Amsterdam gebeld; voor het zelfde geld liggen daar al jaren een paar van die platen alleen maar stof te verzamelen (zo ben ik ook aan een speciale dynamo gekomen........ 490watt, werden destijds voor de politie gemaakt door een dynamo-boer hier vlak bij Rotterdam)

Maar nee: ook in de laatste paar jaar van Ed Pols daar nog de baas was werden die platen alleen op bestelling gemaakt er is dus geen voorraad over gebleven ;(
 
met de naloop kan je wel wat smokkelen, de mate van nerositeit is ook afhankelijk van de rest van de geometrie en gewichtsverdeling.
wat mij nog bijstaat is dat je solofiets zo'n 12 cm naloop heeft en een zijspan 6 cm.
aangezien er tegenwoordig ook solofietsen zijn met een naloop van 9 cm steekt het niet zo nauw, 5 cm verkorten moet best gaan.
je hebt tenslotte ook nog een stuurdemper.
ik zou pas zenuwachtig worden als de naloop onder de 4 cm komt hoewel dat nog steeds naloop is
 
De SPII is dus zo'n fiets (moderne??? 1985 modern??...) met een standaard naloop van 90mm............
Heeft ze mede te danken aan het 16inch voorwiel, is ook de reden van de offset in de vorkpoot en de kortere kroonplaten van de Le Mans 1000, de geometrie met dat kleine voorwieltje was te nervous voor de Le Mans serie frames.

Maar zoals ik al eerder zei: denk dat wij zeker voor de eerste poging"en" moeten zorgen dat we in de buurt van de waardes van Pols blijven, 45 tot 50 mm sprong geeft een SPII of T5 (Jozef) een naloop van ca 45 tot 50 mm

Weet niet wat de naloop van de SP I is halflife dus jij moet voor jezelf even inschatten wat voor sprong je wil, ik kan zelf vrij ver gaan, als ik de naloop te ver reduceer en een nervouse fiets krijg dan monteer ik de originele Le Mans kroonplaten weer die bij de vork hoorden, dan heb ik er gelijk weer een cm of 2-3 naloop bij.

(in principe kunnen we mijn fiets dus ook als naloop experiment gebruiken......)
 
De meeste Guzzi's zijn ontworpen met een relatief korte naloop, zelfs de grote cruisers. Ook bij een span moet de naloop niet TE klein zijn, dat zou teveel ten koste gaan van de rechtuit stabiliteit bij hogere snelheden.

Het is helemaal waar dat de rest van de geometrie van het span ook grote invloed heeft op de stuureigenschappen, evenals de banden.

Ik vond in het Moturist archief (dat mij door Motortoer ter beschikking is gesteld voor m'n website) een paar schetsen die Ed in zijn laatste levensjaar gemaakt heeft om een artikel mee te ilustreren. Ze tonen de vuistregels voor het bepalen van het toespoor en de voorloop van het zijspanwiel, aan de hand van het gewicht van de motorfiets en het bandentype. Let vooral ook op hoe en waar Ed het toespoor meet!

Toespoor:

full
 
Laatst bewerkt:
De SPII is dus zo'n fiets (moderne??? 1985 modern??...) met een standaard naloop van 90mm............
Heeft ze mede te danken aan het 16inch voorwiel, is ook de reden van de offset in de vorkpoot en de kortere kroonplaten van de Le Mans 1000, de geometrie met dat kleine voorwieltje was te nervous voor de Le Mans serie frames.

ik vind 1985 best modern, ik vergelijk met bmw's vanaf 1969!
ik bedoelde ook niet om naar een naloop van 40 mm te streven maar als je daar dicht bij komt lijkt het me geen ramp.
bij de kadijkerrun heb ikook al met verbazing gekeken hoe makkelijk jij met die clip-ons van richting kon veranderen.
heb je je daadwerkelijke naloop wel eens nagemeten?
het verbaast me niets als dat nu al een mm of 50 is.

moturist?
hoort er bij de tekeningen van Ed nog een text?
ik ben wel benieuwd hoe hij aan het punt "z" komt (zwaartepunt)
ik hoop dat je tijd vind om het hele archief van Ed digitaal te publiceren, zo'n mooie erfenis mag niet verloren gaan. :}
 
...............

moturist?
hoort er bij de tekeningen van Ed nog een text?
ik ben wel benieuwd hoe hij aan het punt "z" komt (zwaartepunt)
ik hoop dat je tijd vind om het hele archief van Ed digitaal te publiceren, zo'n mooie erfenis mag niet verloren gaan. :}

De tekst heb ik helaas nog niet kunnen vinden, en ik weet niet of Ed er ooit aan is toegekomen het allemaal op te schrijven. Hij publiceerde regelmatig in het clubblad van Guzziclub "de Arend", misschien kan iemand me helpen aan kopietjes daarvan? Verder is e.e.a. terecht gekomen in het boekje van zijspanclub "Het Derde Wiel".

Hopelijk vind ik de uitleg van de schetsen nog ergens, zodat ook de meer raadselachtige zoals bijgaande over de naloop wat begrijpelijker worden.

full


links boven de normale situatie, rechtsboven verkorte voorloop door gewijzigde steilheid van de vorkpoten, linksonder de leading link swingarm, rechtsonder de "Ed Pols platen". Deze tekening heeft ongetwijfeld gediend om aan te tonen dat de laatste de beste manier zijn om de naloop te verkleinen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan