Polijsten chromen delen

Viragoman

MF'er
24 jul 2003
210
0
Hoekse Waard
Je ziet regelmatig van die polijst sets in de bouwmarkten e.d.
Je moet dan een viltschijf opklemmen en dan in de boormachine zetten.

Met polijst pasta (blok) kun je dan diverse metalen polijsten.
Ik had het idee om een lelijk geworden zijdeksel van mijn blok opnieuw te polijsten.

Wie heeft hier ervaring mee? Is het resultaat inderdaad "glanzend" of zit de boel onder de krassen?

Slijt de chromen laag er niet af?

groeten Viragoman.
 
Ik zit met een Kawa Vulcan waar de pekel gehoorlijk wat resten heeft achter gelaten (blok, voorvork). Dus ik ben zeer geïnteresseerd in dit topic. Weet helaas niet direct een antwoord op jou vraag.
 
Als je wil gaan polijsten neem dan commandant no 4, dat is het fijnste schhurmiddel wat er is. De polijstpasta blokken die je vaak ziet zijn veel groffer van structuur, en op gepolijste onderdelen zie je dan meer krassen.
 
Op www.louis.de art nr 10003800 staat een complete set voor € 26,50

de foto uit de catalogus laat echt een bizar goed resultaat zien.
maar eerst zien dan geloven...

wie heeft het wel eens toegepast?

Viragoman
 
Laatst bewerkt:
ikzelf polijst altijd mijn aluminium delen met zo'n schijf als jij bedoeld, maar dan met belgom alu. dit werkt perfect en geeft een perfecte hoogglans.
verchroomde delen hoeven in principe niet gepolijst te worden. met goed oppoetsen met belgom chroom moet je het al weer glanzend te krijgen.
Polijsten van chroom haalt volgens mij ook niet veel uit, dit is volgens mij veel te hard om enig effect te hebben.
 
Ik heb vorige winter alle aluminium delen van mn motorblok opnieuw gepolijst!
deze delen waren af fabriek gepolijst, en met een laagje blanke lak of iets derglijks in gespoten!
maar als er dan krasjes in die lak komen, gaat het aluminium daaronder oxideren!
ik heb dus met zo'n polijst borstel en proffesionele polijstpasta en een boormachine alles gepolijst, dus eigenlijk eerst de blanke lak eraf gepolijst, en dan het alu opgepoest!
daarna alles goed bijhouden met poetsen met belgom aluminium, en alles blijft hartstikke mooi!

het op deze manier polijsten van chroom heeft mijns inziens ook geen zin! omdat ik ook denk dat het chroom simpelweg te hard is!
 
http://www.centre-des-abrasifs.com/

Dit zijn absoluut professionals in alles wat slijpen/polijsten/poetsen/schuren is. Ik heb ze eens bezocht in Luik, zeer goede info en raad gekregen.

Niet goedkoop, maar ik ben tevreden. heb m'n kroonplaat (alu) gepolijst met hun spullen.

Chroom moet je inderdaad poetsen, niet polijsten.

1 tip : als je gaat polijsten met zo'n stoffen schijf op je boormachine, hou er dan rekening mee dat de boel behoorlijk smerig kan worden. De stofvezels komen los en je hele werkplaats zit eronder. Maar het is wel mooi. 8-)

Succes
J.
 
Als het onderdeel behoorlijk verweerd is doe dan het volgende:

1: was het onderdeel goed schoon met ontvetter (geen benzine).
2: zet een staalborstel in een dremel, een boormachine is veel te wreed. (tenzij je hem heel goed kan beheersen, echter een immitatie dremel die hier goed genoeg voor is koop je al voor 30 euro, vaak compleet met een set gereedschap erbij) Borstel nu met regelmatige bewegingen het hele onderdeel schoon.
3: zet nu een polijstschijf in de dremel en begin met Commandant 2 of 3.
4: zet een zachtere polijstschijf in de dremel en verder bewerken met Commandant 5 tot het oppervlak regelmatig glanst.
5: Wil je het nog dieper laten glanzen dan zal je met een zeer zachte doek met Commandant 7 handmatig verder moeten. Druk hierbij niet te hard.

Laat de staalborstel en vooral de polijstschijven niet te snel draaien, de staalborstel zal uit elkaar vliegen en bij het polijsten kan het oppervlak zwart verbranden. Polijsten wordt warmer dan je denkt!

Het belangrijkste voor een goed resultaat is: ZEER VEEL GEDULD!

Hoogglans gepolijste aluminium onderdelen kan je het beste na het polijsten ultrasoon laten reinigen en blank eloxeren. Dit is echter behoorlijk prijzig, maar wel noodzakelijk als het mooi moet blijven. Aluminium vormt binnen enkele minuten alweer een een duidelijk donkerder huid. De volgende dag is hij zichtbaar grijzer geworden. Dat laatste geld ook voor mij...ahum... :X ...gargl.

Als het oppervlak bij aanvang van het polijsten al beter is kan je bijvoorbeeld stap 2 en/of stap 3 overslaan, naargelang hoe goed het oppervlak nog is. Goed ontvetten moet altijd, het vet wrijft namelijk in het metaal. Ook regelmatig handenwassen is een must wil je het echt mooi hebben. Een vingerafdruk zit er zomaar weer op. Zeker als je tussentijds iets eet.

Na afloop je handen goed wassen en goed invetten, na een uur weer invetten, dit werk is een ramp voor je handen.
(edit) Ik was wat vergeten: als je niet goed tegen stof kan, koop dan een verfspuitersgasmasker, deze kan je voor een euro of 25 - 30 al kopen van het merk North dat een alle eisen voldoet en professioneel te noemen is. Wat sommige posters hier terecht aanhalen, het wordt een bende. Draag bij de bewerking met de staalborstel een veiligheidsbril, de staaldraadjes vliegen uit de borstel als ze versleten zijn, 1 in je oog en kan het motorrijden voorlopig vergeten. En om het goed te kunen zien waar je mee bezig bent zit je er met je neus bovenop, dus wees voorzichtig.

 
Laatst bewerkt:
Van links naar rechts (voorbewerking tot zeer fijn polijsten), de staal borstel, de gewone vilt polijst-schijf, de zeemleren polijst-schijf en de katoenen polijst-schijf/uitpoets-schijf.

full
 
North gasmasker, deze die ik hier laat zien in de originele verpakking is voor zwaar giftige dampen die vrijkomen bij voorbewerking en het spuiten van 2 componentenlakken op epoxy basis. Het gelaatstsuk is ook los verkrijgbaar zoals de filters. Je zou een los gelaatstuk kunnen kopen met een "partikle" filter die bedoeld is voor het tegenhouden van houtstof, polyester, asbest, metaalstof, etc. Als je een klein onderdeel hebt te polijsten is het niet nodig. Maar als je meerdere onderdelen die behoorlijk verweerd zijn wil polijsten ben je zeker een dag bezig, waarschijnlijk wel meer. Stel, je weet van jezelf dat je niet tegen stof kan, koop dan zo´n gasmasker, want je zal versteld staan hoe vuil die filters worden bij polijstwerk, dat zou je anders voor een gedeelte in je longen krijgen.

Maar goed. Ik geef dit even als extra informatie, ikzelf ben licht astmatisch en doe vrijwel alles zelf aan motoren, ook wel voor anderen, dus ik heb zulk spul echt nodig.

full
 
Nou, daar kan ik me bij aansluiten !

:} Johnny Micrometer :}

Ik ben relatief nieuw op dit forum, is de technisch uitleg hier steeds van die kwaliteit? Op andere forums is het soms ... een beetje minder ;)

J
 
kijk op aluminium delen wel heeeeel erg goed uit met die staalborstel, voor je het weet zit er en (diepe) kras in. de meeste aluminium delen op de motor zijn gelakt, deze kun je er redelijk goed afhalen met verfafbijt (het milieu ONvriendelijke spul, milieuvriendelijker spul als "groene parel" heeft amper effect)
 
Bedankt voor de reacties allemaal :} :}

Nog even 1 vraagje:

Op mijn virago heb ik aan de rechterkant aan het blok een deksel zitten.
Deze is flink gekrast in het bebruik. Blijkbaar zat de vorige eigenaar daar steeds tegenaan met zijn motorlaarzen.

Zijn die deksels nu verchroomd of is het gepolijst aluminium?

In het laatste geval zou het dus in aanmerking komen voor polijsten.

Viragoman
 
Nou, daar kan ik me bij aansluiten !

:} Johnny Micrometer :}

Ik ben relatief nieuw op dit forum, is de technisch uitleg hier steeds van die kwaliteit? Op andere forums is het soms ... een beetje minder ;)

J

Of het hier de gewoonte is weet ik ook niet, ik ben hier ook nog maar een dikke week of zoiets. Van mij is het wel de gewoonte om dat te doen. Ik vind dat je kennis moet delen, zeker als je wil dat het blijft voortbestaan. Maar er zijn nog veel motorrijders/restaurateurs/bouwers die het als een soort van fabrieksgeheim beschouwen die ze niet snel willen delen met een ander. Je moet je tegenover hun eerst bewijzen op één of andere manier.
 
kijk op aluminium delen wel heeeeel erg goed uit met die staalborstel, voor je het weet zit er en (diepe) kras in. de meeste aluminium delen op de motor zijn gelakt, deze kun je er redelijk goed afhalen met verfafbijt (het milieu ONvriendelijke spul, milieuvriendelijker spul als "groene parel" heeft amper effect)

De staalborstels voor de Dremels zijn van veel dunnere draad gemaakt en daardoor ook zachter. De borstels voor op boormachienes zijn harder en groffer van draad, vandaar dat je het daar ook beter niet mee kan doen. Eventueel kan er ook een messingborstel worden gebruikt.
 
Bedankt voor de reacties allemaal :} :}

Nog even 1 vraagje:

Op mijn virago heb ik aan de rechterkant aan het blok een deksel zitten.
Deze is flink gekrast in het bebruik. Blijkbaar zat de vorige eigenaar daar steeds tegenaan met zijn motorlaarzen.

Zijn die deksels nu verchroomd of is het gepolijst aluminium?

In het laatste geval zou het dus in aanmerking komen voor polijsten.

Viragoman

Het is meestal gepolijst en daarna gelakt aluminium. Kan je een foto maken?
 
hier een foto van mijn kawa z900 die ik zo'n 12 jaar geleden gebouwd heb ik heb toen al de deksels van het motorblok laten polieren en ik heb toch 4jaar met die motor gereden als ge er niet mee in strooizout mee rijd dan kunt ge het toch goed onderhouden met belgom alu of anders moet ge de deksles laten poederlakken met een doorzichtige lak dan komt er niks meer aan
full
 
even een tip
als je een polijstschijf koopt moet je erop letten dat je een goed doorgestikte schijf koopt.
bij de goedkopere zijn ze maar een paar keer doorgestikt bij de duurder,zie foto, zijn ze vaker doorgestikt ,de voordelen zijn minder slijtage
miner zwarte snot
beter resultaat
minde vuile wekplaats
full


ps polijsten op chroom nooit doen

M V G 1500vulcano
 
Laatst bewerkt:
Hier even een pic van die zijdeksels die ik bedoel.

misc


Volgens mij is het chroom :(

Je schijnt er ook andere deksels voor te kunnen krijgen...

Viragoman
 
Terug
Bovenaan Onderaan