Polijsten chromen delen

begrijp ik je goed?,wil je het hele chroom er af halen en dan het alu polijsten>zoek dan eens op ontchromen
 
Ik lees nogal wat. Je zou chroom niet moeten polijsten? Nou wel dus!
Leer mij niets over chroom, ik werk er dagelijks mee (vliegtuigen onderhoud).
Heel erg slecht chroom (op stalen onderdelen) gaat roestblaasjes vertonen.
Het gebladderde chroom steek ik er eerst af met een beiteltje. Steek er maar gerust af, gebladderd chroom is toch niet meer te redden, en vastzittend chroom kun je er echt niet afsteken. Daarna het onderdeel goed schoonmaken en... de polijstborstel er op. Ik heb ook een goede borstel (goed doorgestikt) aangeschaft en deze in de boormachine gezet. Daarna een beetje polijstpasta er aan en poetsen maar. Ik gebruik trouwens een kolomboormachine waarbij je het onderdeel zelf vast houdt. Toerental niet hoger als 3000 toren.
Het (oude chroom) gaat weer blinken, maar laat wel wat zwarte polijstpasta sporen na.
Daarna ga je pas poetsen met chroompoets.
Trouwens, in plaats van chroompoets kun je ook heel goed Commadant nr.5 gebruiken.
Het verwijderd alle verontreinigingen, en laat het chroom blinken.
Vergeet niet het onderdeel na het poetsen in de autowas te zetten, anders vertoont het binnen de kortste keren weer roestvlekken.
Chroom is zo hard dat polijstpasta er echt geen sporen op achterlaat. Je hebt alleen sneller resultaat, en da's ook wat waard.
Nog een opmerking: Verchroomd aluminium is een groot probleem. Aluminium laat zit zeer slecht verchromen. Tijdens het verchroom process komt zuur aan te pas, en daar kan aluminium zeer slecht tegen. Gevolg, het aluminium gaat oxideren met als resultaat afgebladderd chroom wat niet meer te redden is.

Veel poets/polijst plezier (en veel geduld)

Rick
 
Ik lees nogal wat. Je zou chroom niet moeten polijsten? Nou wel dus!
Leer mij niets over chroom, ik werk er dagelijks mee (vliegtuigen onderhoud).
Heel erg slecht chroom (op stalen onderdelen) gaat roestblaasjes vertonen.
Het gebladderde chroom steek ik er eerst af met een beiteltje. Steek er maar gerust af, gebladderd chroom is toch niet meer te redden, en vastzittend chroom kun je er echt niet afsteken. Daarna het onderdeel goed schoonmaken en... de polijstborstel er op. Ik heb ook een goede borstel (goed doorgestikt) aangeschaft en deze in de boormachine gezet. Daarna een beetje polijstpasta er aan en poetsen maar. Ik gebruik trouwens een kolomboormachine waarbij je het onderdeel zelf vast houdt. Toerental niet hoger als 3000 toren.
Het (oude chroom) gaat weer blinken, maar laat wel wat zwarte polijstpasta sporen na.
Daarna ga je pas poetsen met chroompoets.
Trouwens, in plaats van chroompoets kun je ook heel goed Commadant nr.5 gebruiken.
Het verwijderd alle verontreinigingen, en laat het chroom blinken.
Vergeet niet het onderdeel na het poetsen in de autowas te zetten, anders vertoont het binnen de kortste keren weer roestvlekken.
Chroom is zo hard dat polijstpasta er echt geen sporen op achterlaat. Je hebt alleen sneller resultaat, en da's ook wat waard.
Nog een opmerking: Verchroomd aluminium is een groot probleem. Aluminium laat zit zeer slecht verchromen. Tijdens het verchroom process komt zuur aan te pas, en daar kan aluminium zeer slecht tegen. Gevolg, het aluminium gaat oxideren met als resultaat afgebladderd chroom wat niet meer te redden is.

Veel poets/polijst plezier (en veel geduld)

Rick

Thanks voor je super reactie.
Ik ga van de week hier foto's neerzetten van me aangetaste delen en dan wil ik nog eens precies advies. Zeker voor het onzekere zeg ik maar.

Ik hoop dat je daar ook op reageert.
 
als het erg aangetast is zou ik het ontchromen/stralen laten en dan het alu polijsten want alu en chroom gaat niet zo goed samen
 
Ziet er niet goed uit he...

Ik heb je foto's bekeken, en het ziet er inderdaad niet goed uit nee.
Op alle foto's betreft het verchoomd aluminium, waarbij het aluminium behoorlijk gaan corroderen is. Dat zie je aan de witte uitslag. Het aluminium is onder de chroomlaag gaan corroderen en duwt het chroom los van het metaal.
Helaas, da'niet zo simpel mooi te krijgen.

Maar wat zou je kunnen doen:
1e: Zie eens hoe mooi je blok nog is. Dat is alluminium, gespoten in een zilver lak.
Je zou dus de beschadigde onderdelen (bv. het tellertje/snelheidsmeter huis) flink kunnen schuren, voorzien van grondverf, zilver lak en daarna vernis. Kan heel goed met spuitbussen.
2e: Je kunt de beschadigde onderdelen laten ontchromen, schuren, beitsen en daarna opnieuw laten verchromen. Dan blinkt het weer als vanouds. Maar dat is wel de dure optie, en... ooit komt de corrosie weer terug.
Misschien is een nieuw tellertje wel goedkoper, de zijkap van het blok en de kroonplaat van je stuur zullen wel iets duurder zijn.
Zelf heb ik mijn kroonplaat gestraald, gespoten met zinkspray, daarna zilverlak en van vernis voorzien, en dat zag er erg goed uit. Deze moet dan echter wel volledig gedemonteerd worden.

Die zijkap van je blok wordt lastiger. Chroom schuren is nogal lastig aangezien het erg hard is. Zeker op aluminium want dat is vele malen zachter. Met een Dremel en lammellen schuurborsteltjes gaat het wel, maar dan loop je nog het risico om meer aluminium te schuren dan chroom.
Volledig demonteren en door een goed bedrijf opnieuw laten verchromen lijkt me het beste (maar ook het duurste) resultaat.
Misschien kun je het laten ontchromen en vervolgens polijsten en oppoetsen met Belgom Alu. Aangezien ontchromen ook een chemisch proces is zal de zijkap wel volledig gedemonteerd moeten worden.

Niet zo makkelijk dus. Voor tijdelijk zou je de aluminium corrosie weg kunnen poetsen met een zachte (fijne) staalborstel en dan de kale aluminium plekken polijsten. Dan valt die corrosie niet meer zo op.
Zoals boven vermeld is een definitieve oplossing iets meer werk.

Ik hoop dat je er iets aan hebt, helaas is dit waarschijnlijk niet echt het antwoord waar je op gehoopt hebt. Maar helaas, het is niet anders.

O ja, nog een paar opmerkingen: Gebruik aub geen chroom-effect lak. Het ziet er niet uit!
Kan niet tegen weers-invloeden en/of hoge temparturen.
En chroom kun je, zeker op aluminium, niet verwijderen door te stralen.

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel.
Laat in ieder geval even weten hoe je e.e.a. gaat oplossen en wat het resultaat is.

Succes,
Rick (Sjoppertje)
 
Terug
Bovenaan Onderaan