tectyl tegen de pekel ?

milkman

MF'er
3 apr 2003
125
0
tectyl is voor mij namelijk dat zwarte spel wat de onderkant van je auto beschermt

dus ik neem aan dat mensen wat anders bedoelen als ze zeggen dat ze tectyl tegen de pekel op de motor hebben gesproten.
 
Je hebt ook amberkleurige tectyl en volgens mij ook doorzichtige. Dit kan je idd gebruiken als bescherming tegen de pekel.
 
Vertel vertel, is het idee hetzelfde als wd40 of andere vettige middelen die roest/water afstoten??
ff gejat van Valvoline:
"Tectyl Glashelder is een transparant op hars gebaseerd corrosiewerend middel. Met name aanbevolen voor uitwendige motorconservering, chrome delen van fietsen, bromfietsen, motoren en alle blanke metaaldelen van (tuin) gereedschappen en andere instrumenten."
 
Raar goedje dat tectyl. Beschermd wel goed, zeggen ze. Ik rij nu de hele winter al met een beschermlaagje van siliconen/WD40 en dat S100 Total Pfelger spul (NIET op je uitlaatpijpen dat S100 spul!) Ik heb nog geen spikkeltje corrosie kunnen ontdekken, volgens mij gaat het goed.

Tectyl zal ook wel goed werken, alleen schijnt het er nogal k*t vanaf te gaan...
 
Het gaat er idd kut af, maar het beschermt wel. Ik heb mijn motor ook ingespoten met bruine tectyl. Wel de bruine nemen, want ik heb begrepen dat de blanke uithard en dat je door de trillingen haarscheurtjes erin krijgt. Dan heeft de pekel alsnog kans om het aan te tasten.
 
Ik heb een bus blanke (bruine) tectyl gekocht bij een (auto) onderdelen zaak. Dat spul zal wel werken maar is niet echt ideaal, het is nogal vloeibaar bij opbrengen, drupt daardoor en zou rubbers aantasten.

Bij m'n motor garage heb ik (ook van tectyl, het merk) super wax gekocht. Zit ook in een spuitbus en geeft een mooie waterafstotende laag op alles. Dit bedoel ik als ik het over blanke tectyl heb. Voor de zekerheid spray ik erg fijne delen (carbs en radiators) in met siliconen spray. Daar vind ik de wax iets te dik voor.

Verder dus alles onder een dikke laag wax, metaal, verf plastiek en ook rubbers.

(afgelopen herfst tussen m'n (nep) koelribben een paar plakjes overgeslagen met de bruine tectyl, daar is nu het metaal een beetje aangetast. Voortaan gebruik ik alleen nog maar super wax in grote hoeveelheden)
 
1 keer tectyl gebruikt, nooit meer...
Blanke tectyl is niet echt blank en je wordt niet gelukkig van het verwijderen, enorme tijdrovende rotklus, helemaal als het op moeilijk bereikbare delen is gespoten.

WD40 biedt hier geen uitkomst want verdampt.

Voor de winter leg ik een vasiline-deken over mijn motor en laat het vuil lekker aankoeken.... na de winter is deze vuillaag zeer makkelijk te verwijderen (WD40 biedt hier wel uitkomst) ;) .
 
Ik gebruik siliconen vet. Dat zit ineen spuitbus en blijft lekker zitten. Behalve als het er echt af moet. Het si dus geen siliconen spray, dat spoelt er bij de eerste paar regenbuien af.

[me]neonatal denkt dat de winter zuigt.[/me]
 
WD40 biedt hier geen uitkomst want verdampt.
Maar het laat toch wel een beschermingslaag achter – biedt deze niet afdoende bescherming tegen pekel?
Wat hebben vaseline- of siliconen-spray dan sowieso als voordeel?

Oja, Tectyl-spray is idd een goor goedje; afgelopen zondag een buitenlamp met een oude bus staan insprayen (had koortsluiting gemaakt, de spray werkt ook goed vochtverdrijvend op electrische componenten). Alles wordt enorm plakkerig; je vingers blijven aan alles kleven.
 
Maar het laat toch wel een beschermingslaag achter – biedt deze niet afdoende bescherming tegen pekel?
Wat hebben vaseline- of siliconen-spray dan sowieso als voordeel?

Oja, Tectyl-spray is idd een goor goedje; afgelopen zondag een buitenlamp met een oude bus staan insprayen (had koortsluiting gemaakt, de spray werkt ook goed vochtverdrijvend op electrische componenten). Alles wordt enorm plakkerig; je vingers blijven aan alles kleven.

Uiteindelijk droogt het wel hoor (gelukkig maar). Wax heeft dat minder. (alles gaat wel behoorlijk stinken daar waar het op de uitlaat terecht is gekomen, de eerste twee ritten eerst buiten laten afkoelen en uitmeuren en dan pas de garage in)
 
Maar het laat toch wel een beschermingslaag achter – biedt deze niet afdoende bescherming tegen pekel?
Nee...want ik heb toch her en der plekjes (zijn nog wel weg te werken...hoop ik, zijn alleen maar boutjes e.d. dus ook nog evt. te vervangen)

Volgend jaar weer vaseline, dan maar heftig schoon moeten maken. Was vorig jaar wel 1 dopje (chroom) totaal zwart geworden, rest zag er wel goed uit.
 
Even Oma reanimeren. Heb ik een record te pakken? 8-)

Ik moet in de winter noodgedwongen doorrijden met de Vmax. Nu heb ik een paar bussen Valvoline Tectyl (Amber) gekocht tegen de pekel en vraag ik mij af hoe ik de motor het beste kan inspuiten.

Gewoon van boven tot onder tot "binnenkant" de hele motor (minus de banden en de remschijven + blokken) behandelen? Kappen e.d. er af en over alle electra spuiten inclusief de connectoren?

Alle relevante info is welkom.
full
 
Tectyl is toch een merknaam of productlijn? Er worden namelijk verschillende (soorten) coating verkocht onder de naam Tectyl.
 
Velgen van mijn jawa's zitten al jaren in de tectyl(wat je er heel makkelijk met wasbenzine af krijgt) Waarom er af halen?
 
Even Oma reanimeren. Heb ik een record te pakken? 8-)

Ik moet in de winter noodgedwongen doorrijden met de Vmax. Nu heb ik een paar bussen Valvoline Tectyl (Amber) gekocht tegen de pekel en vraag ik mij af hoe ik de motor het beste kan inspuiten.

Gewoon van boven tot onder tot "binnenkant" de hele motor (minus de banden en de remschijven + blokken) behandelen? Kappen e.d. er af en over alle electra spuiten inclusief de connectoren?

Alle relevante info is welkom.
[afbeelding]
1 winter gedaan nooi meer weer klote zooi om er aftekrijgen. Zelfs met wasbenzine.
 
Velgen van mijn jawa's zitten al jaren in de tectyl(wat je er heel makkelijk met wasbenzine af krijgt) Waarom er af halen?

Mijn ACF50 heb ik er ook nooit af hoeven halen, je ziet het niet zitten maar het beschermt wel.
Alles gaat wel mooi glanzen erdoor en lijkt als nieuw :j
 
Tectyl of andere producten die uitharden maken meer kapot dan ze goed doen, tenzij je het steeds op tijd opnieuw blijft behandelen.

Door het uitharden ontstaan scheurtjes. Daardoor kruipt er wel vocht onder waar in de winter pekel bij zit, maar het droogt onder de tectyl laag haast niet meer. Vroeger gebeurde het vaak dat auto's onder de bodem vele lagen tectyl over elkaar hadden en dan stak je zo met een schroevendraaier door de bodem.

Dus wat je ook gebruikt, zoek iets dat niet uithardt.

Productnamen beschermen niet, het gaat om de eigenschappen van het product.
 
Kappen e.d. er af en over alle electra spuiten inclusief de connectoren?
Voor het electra haal je de stekkertjes los en spuit je in met contactspray. Ga niet voor de korte oplossing van WD40 of iets dergelijks. Ik heb beiden geprobeerd. Pak of koop een spuitbusje met echte contactspray en je hebt er jaren geen omkijken meer naar. Wat je daarna over je stekkers smeert moet jij weten :)
 
Drie jaar lang in de winter doorgereden met sneeuw, ijs en pekel. Motor ingespoten met Tectyl Superwax. Toen die niet meer te krijgen was Tectyl Amber. Na afloop van de winter de motor enkele malen volledig ingespoten met S100 Total reiniger en schoongespoten. Klaar, motor weer als nieuw. :]
 
Dan ga ik dat ook doen. Zoals gezegd zal ik moeten doorrijden en heb ik de Tectyl Amber al in huis.
 
Terug
Bovenaan Onderaan