tectyl tegen de pekel ?

Zoals al eerder geschreven: ACF50 gebruiken.
Werkt fantastisch, heeft een kruipende werking, dus kruipt ook naar verborgen plekje en in schroefdraad, en is na de winter makkelijk te verwijderen.
 
Lijkt me redelijk rotspul om tussen je kabelboom uit te poetsen als je het ooit weer schoon wilt hebben.... :N
Los daarvan hebben kabels al een ommanteling. Mij ontgaat het nut om kabels ergens mee in te smeren. Alleen de uiteinden bij stekkers, schakelaars en massapunten etc. behandelen.
 
tectyl is voor mij namelijk dat zwarte spel wat de onderkant van je auto beschermt

dus ik neem aan dat mensen wat anders bedoelen als ze zeggen dat ze tectyl tegen de pekel op de motor hebben gesproten.


In de winter spoot ik de hele motor in met siliconenspray incl. uitlaten en mijn garage is erg vochtig, helpt erg goed.
 
Rode tectyl werkt heel erg goed om je motor tegen pekelschade te beperken. Het wordt een taai teerachtig laagje dat goed beschermt.

Blanke tectyl beschermt minder goed, dat wordt een soort laklaagje wat makkelijk weer kleine barstjes gaat krijgen zodat er alsnog vocht onder kan komen.

De blanke tectyl valt minder op als die op de motor zit maar dat maakt het meteen ook een stuk lastiger om de motor weer schoon te maken in het voorjaar, je ziet niet meteen waar het zit. Ik heb op mijn vorige GS één winter dat spul er op gespoten en toen ik hem 5 jaar later inruilde zaten er nog steeds restanten als je goed kijkt.

Sowieso is bescherming alleen nodig als je in de winter bijna dagelijks rijdt en/of je motor staat in een vochtige omgeving gestald (al dan niet buiten).

Ik rijd niet meer dagelijks (werk op loopafstand) en mijn motoren staan in een kurkdroge garage. Ondanks dat ik er regelmatig mee rij in de winter heeft zelfs mijn 20 jaar oude Transalp geen pekelschade en ik heb daar nog nooit iets ter bescherming op gespoten.
Het is uiteindelijk bij stilstand dat pekel zijn werk gaat doen als de motor in een koude en vochtige omgeving blijft staan.
 
ACF-50 Anti Corrosion fles 1 liter

Het is ongetwijfeld prima spul, maar bepaald niet goedkoop. Maar je moet wat over hebben voor de bescherming van je motor.

Ik heb gisteren al het chroom van mijn 60 jaar oude motor ingesmeerd met een laagje vaseline. Dat deed ik 65 jaar geleden al met mijn fiets en dat werkt nog altijd prima.

Bij de Action kost een pot vaseline geen hele euro en daar smeer je 10 jaar mee.

Overigens spuit ik de holle delen van mijn auto's altijd in met heet vet. Een oud pan op een kookplaat met consistentvet en vaseline, opwarmen tot 120 graden, in de drukbekerspuit gieten, de spuitlans in de holte steken en blazen maar. Nooit meer roest want waar vet zit heeft roest geen kans.
 
Mij ontgaat het nut om kabels ergens mee in te smeren.

Snap ik.

Het gaat mij er ook niet om of ze ingesmeerd zijn, maar of ze ingesmeerd mogen worden. Mijn plan was namelijk om gewoon rücksichtslos de hele fiets in te spuiten. (Ex remmerij en banden uiteraard) :+

Ik heb de "bruine" variant overigens. Plakkerig zooitje. Het schoonmaakwerk zet me aan het denken. Waarom zou ik naderhand alle plekken minutieus schoonmaken? Alleen de zichtbare delen zou toch ook voldoende moeten zijn?

ACF 50 kan ik wel aanschaffen, maar heb net 4 spuitbussen met het andere spul gekocht.
 
Ik heb de "bruine" variant overigens. Plakkerig zooitje. Het schoonmaakwerk zet me aan het denken. Waarom zou ik naderhand alle plekken minutieus schoonmaken? Alleen de zichtbare delen zou toch ook voldoende moeten zijn?

Het kan geen kwaad als het blijft zitten, itt tot blanke tectyl. Maar zoveel niet zichtbare plekken zijn er niet op een motorfiets.
 
Da's ook waar. Morgen maar eens gaan beginnen. Ik kijk er tegenop, maar moet toch gebeuren. Ben benieuwd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan