Eerste motor..

Aernout

Die hard MF'er
24 mrt 2004
314
0
Nijmegen
Hoi, binnenkort begint mijn eerste rijles en niet te lang daarna hoop ik mijn eerste motor aan te schaffen. Nu heb ik de handige lijstjes met technische tips wel gezien, maar ik ben nu eerst benieuwd naar wat anders:
Wat voor motor zou ik moeten nemen?
Modellen die ik mooi/interessant vind:
Intruder, Virago, Shadow, Supermagna

BVD, een aanstaande collega
 
Ik heb zelf ooit een Intruder VS700 gehad. Cardan en heel betrouwbaar. Ook nog eens een relatief pittig blok en een mooi twingeluid. Ik vind de Intruder tijdloos mooier dan de andere choppers die je noemt.
 
ten eerste Welkom op MF
ten 2e: de motor die je zelf het mooiste vind/ het lekkerste vind rijden. Iedereen heeft zijn persoonlijke voorkeur en prijst deze de hemel in, je moet je NIETS van de meningen van anderen aantrekken. Het allerbelangrijkste is en blijft de proefrit, dit is de enige manier om er achter te komen of de motor jou "past"
Mijn persoonlijke favoriet uit jou lijstje (en sowieso mijn favoriet) is de (super)magna. De favoriet van M71 is de vulcan, de favoriet van LOla is de virago en zo kan ik nog wel even doorgaan. Niet dat ik je niet wil helpen, maar de keus zal bij jezelf moeten liggen en niet laten beslissen door anderen, anders koop je HUN favo motor, niet de jouwe.
 
Snap ik, en dat bedoel ik ook niet helemaal, denk ik. Meer in de trant van wat voor blok moet ik eronder hebben liggen? Instinctief wil ik minstens een 500 hebben, maar is dat te zwaar voor een eerste motor? Of kan een 750 ook gewoon meteen?
Ik ben 1.84m, weeg zo'n 75 kg.

De types heb ik erbij gezet om hopelijk nog meer ideeen op te doen en specifieke tips te krijgen bij aanschaf. (Is de Intruder vaak een afgeroste bak? Loopt de Shadow na twee maanden langzaam de plomp in? etc)


oh ja, ik wil er langere afstanden mee gaan rijden, maar ook gewoon woon werk verkeer moet mogelijk zijn (korte afstandjes)
 
Laatst bewerkt:
Instinctief wil ik minstens een 500 hebben, maar is dat te zwaar voor een eerste motor? Of kan een 750 ook gewoon meteen?
Ik ben 1.84m, weeg zo'n 75 kg.
Voor een chopper geldt: hoe meer cc's, hoe beter. Je moet het nl. van het koppel hebben, de trekkracht bij lage toeren. En dat is nou eenmaal hoger bij een 750cc dan bij een 500cc. Voor sportmotoren gelden heel andere wetten: dan is een 750cc veel riskanter dan een 500cc om mee te beginnen; het gaat dan niet zozeer om koppel, maar om pk's.
 
Voor een chopper geldt: hoe meer cc's, hoe beter. Je moet het nl. van het koppel hebben, de trekkracht bij lage toeren. En dat is nou eenmaal hoger bij een 750cc dan bij een 500cc. Voor sportmotoren gelden heel andere wetten: dan is een 750cc veel riskanter dan een 500cc om mee te beginnen; het gaat dan niet zozeer om koppel, maar om pk's.
kijk, dit soort commentaar, daar heb ik dus wat aan. Bedankt. IS het echter nie triskant om een zwaardere motor te nemen ivm handelbaarheid etc?
 
Wat handelbaarheid zit er tussen bv een 500 en een 750 niet zo enorm veel verschil, de 500's rijden meestal wat vinniger/zenuwachtiger omdat deze in het algemeen wat meer toeren moeten draaien. Een ander punt van een 500 is dat alles wat kleiner is wat met jouw lengte wat problemen op KAN leveren, vooral met langere afstanden. Als je ook van plan bent om regelmatig met z'n 2en op een motor te rijden zou ik persoonlijk eerder voor een 750 kiezen.
bij de meeste choppers/customs/cruisers is het wat vermogen betreft ook niet zo'n probleem om nog zwaarder te beginnen, wat dan wel mee begint te spelen is het gewicht en daaraan evenredig de handelbaarheid bij lagere snelheden.
Als ik je eigen bouwjaar zo bekijk zul je al wel een behoorlijk aantal jaar je auto-rijbewijs hebben. Dat scheelt ook weer, omdat je je minder verkeersinzicht meer aan hoeft te leren (hooguit wat dingen afleren :+ )
 
Wat handelbaarheid zit er tussen bv een 500 en een 750 niet zo enorm veel verschil, de 500's rijden meestal wat vinniger/zenuwachtiger omdat deze in het algemeen wat meer toeren moeten draaien. Een ander punt van een 500 is dat alles wat kleiner is wat met jouw lengte wat problemen op KAN leveren, vooral met langere afstanden. Als je ook van plan bent om regelmatig met z'n 2en op een motor te rijden zou ik persoonlijk eerder voor een 750 kiezen.
bij de meeste choppers/customs/cruisers is het wat vermogen betreft ook niet zo'n probleem om nog zwaarder te beginnen, wat dan wel mee begint te spelen is het gewicht en daaraan evenredig de handelbaarheid bij lagere snelheden.
Als ik je eigen bouwjaar zo bekijk zul je al wel een behoorlijk aantal jaar je auto-rijbewijs hebben. Dat scheelt ook weer, omdat je je minder verkeersinzicht meer aan hoeft te leren (hooguit wat dingen afleren :+ )
Nope, geen autorijbewijs, Ik ben echt alleen geinteresseerd in motor, en het is inderdaad ook de bedoeling dat de tweezit regelmatig bezet zal zijn.
maar 750 is dus een verstandigere aankoop dan een 500? Ok, bedankt.
Tot hoeveel kilometer(stand) is een tweedehands motor betrouwbaar?
Andere tips?
 
hoe oud?

Geboorte datum: 01-01-1970

dus met 34 zit dat wel snor. Ik zou als ik jou was dan dus niet voor lucht rijbewijs gaan. Als je geld over hebt moet je zp'n prachtige vs1400 nemen (Suzuki Intruder) lekker veel koppel en ziet er prachtig uit.
 
hoe oud?

Geboorte datum: 01-01-1970

dus met 34 zit dat wel snor. Ik zou als ik jou was dan dus niet voor lucht rijbewijs gaan. Als je geld over hebt moet je zp'n prachtige vs1400 nemen (Suzuki Intruder) lekker veel koppel en ziet er prachtig uit.

01-01-1970 is de standaard datum die MF genereert als je niks invult :)
 
hoe oud?

Geboorte datum: 01-01-1970

dus met 34 zit dat wel snor. Ik zou als ik jou was dan dus niet voor lucht rijbewijs gaan. Als je geld over hebt moet je zp'n prachtige vs1400 nemen (Suzuki Intruder) lekker veel koppel en ziet er prachtig uit.
oeps, niets ingevuld dus, nou ja, ik ben 25.
Geld over heb ik ook niet. Ik zal de Vulcan ook eens gaan checken. Mijn maximale bestedingsbedrag zal ongeveer 3500 zeuro zijn.
 
...en waar moet ik kijken voor een beetje een knappe motor. Of weet er iemand nog eentje (De shadow hierboven is een droommachine, op de prijs (net te hoog) en geen tweezit na).
 
Ik vraag me af of iemand weet waar ik gemakkelijk nieuwprijzen van motoren kan vinden, want als ik zie wat er soms voor een motor van meer dan 12 jaar oud wordt gevraagd, dan springt het glazuur toch van mijn tanden.
 
Vanaf 2500 Euro's moet je toch makkelijk een goede Vulcan van na '93 kunnen kopen met niet al te veel kilometers erop. Voordeel Vulcan VN750: cardan-aandrijving, zelfstellende kleppen, vloeistof gekoeld V-blok etc... etc...
 
Vanaf 2500 Euro's moet je toch makkelijk een goede Vulcan van na '93 kunnen kopen met niet al te veel kilometers erop. Voordeel Vulcan VN750: cardan-aandrijving, zelfstellende kleppen, vloeistof gekoeld V-blok etc... etc...
Hmmm, bedankt voor de tip. De vulcan is inderdaad zeker geen misse motor. Op marktplaats zijn er echter weinig (mooie) voor onder dat bedrag...
Nog meer tips zijn ALTIJD welkom. Ook andere sites / winkels waar ze mooie tweedehandsjes voor niet te veel geld hebben!

Wat is overigens het grote verschil tussen een 750/800 en een 1500? Is dat alleen vermogen, of zuipt hij ook veel dorstiger?
 
Laatst bewerkt:
Ok, ik heb begrepen dat cardan aandrijving veel makkelijker is in het onderhoud. Lekker argument. Welke motoren zijn cardan? De Vulcan weet ik, De Supermagna naar ik meen ook, maar welke brommers nog meer?
 
Terug
Bovenaan Onderaan