Onderuit met mijn Intruder 800

femko

MF'er
17 feb 2004
90
0
Leek
Vorige week zondag ben ik met mijn Intruder 800 onderuitgegaan. Ik was voor het eerst meegegaan met een motorclub waar ik mij heb aangemeld. Ik heb nog niet zo lang een motor plm 8 week. Had ongeveer 1000 km in mijn eigen omgeving gereden en ging heel goed. Totdat ik meeging met de motorclub. Deze had een tocht van 200 km uitgestippeld. De tocht begon goed, maar ongeveer op de helft ben ik een gemene bocht onderuitgegaan. Van de mensen in de omgeving hoorde ik dat dat vaak in deze bocht gebeurde. Ze zijden je bent de eerste in het seizoen maar zeker niet de laatste. Misschien is het einde van de week mijn Intruder weer klaar en kan ik weer rijden. Ik wil graag iedereen waarschuwen die begint met motorrijden. Ga eerst een tijdje alleen rijden en ga dan bij een motorclub, want het rijden in een groep is wat anders dan alleen. Ook neem ik eerst een tijdje niemand achterop. Ik moet eerst zelf leren rijden. En dan mijn kinderen mee achterop. Is veiliger. Gelukkig is het mij goed afgelopen, wat blauwe plekken en zo maar verder niks. De motor komt ook wel weer klaar. Gelukkig. Groetjes van een geschrokken Intruder rijder.
 
onderuit gaan is nooit een succes, maar men zegt dat elke motorrijder wel eens in z'n leven onderuit zal gaan. Nou....in dat geval heb je dat dus al mooi achter de rug. :P
Ben zelf ook al eens de sloot ingereden dus hopelijk heb ik 't ook achter de rug.
Maar laat je niet kisten, gewoon er weer op stappen !!!
succes
 
Gelukkig is alles goed afgelopen. Ik ga zelf iig nog niet met iemand achterop rijden.

offtopic:
Ik heb effe je icoontje aangepast
79822

Zo zie je de motor wat beter

wel effe bij je eigen bestanden zetten svp
 
Da's klote om onderuit te gaan. Ook tijdens groepsritten geldt (ten dele) rijd je eigen rit. Let niet alleen op wat degenen voor en achter je doen en probeer ze niet koste wat kost bij te houden, maar schat situaties in naar je eigen kunnen.
 
Hmm, das minder. '( Onderuit gaan is nooit grappig.

Maarreh, wat is er gebeurd, eigenlijk? Te hard een bocht in? Onverwachts uitwijken? Onverwachts hard remmen voor je?
 
Het is gebeurd in "Sint Jan Klooster". Het was een bocht naar links. Het ging allemaal zo snel, dat ik eigenlijk mijn fout niet goed kan vertellen. Ik denk dat het gekomen is dat ik mijn machine nog niet helemaal beheers. Misschien ben ik te hard er door heen gegaan. Van de mensen die er wonen "Evert van Benthem" woonde er ook meende ik, zijden ze tegen me dat veel motoren hier onderuit gaan. Ze schieten als het waren recht door i.p.v. links af te gaan. Veel komen met de motor in het kleine slootje terecht. Ze hebben het wel eens gehad dat er een onderuit was gegaan en ze konden gewoon blijven wachten want toen viel de tweede ook al. Het is een gemene bocht. En het is mij helaas overkomen. Groetjes van Trudy 800
 
He dat is flink balen zeg. Blijft lastig om de snelheid voor de bocht juist omlaag te brengen. Hoop toch wel dat je het gauw weer aandurft om in groeps verband te rijden. Het heeft toch wel wat om met meedere mensen te rijden.

Succes met het eventuele schade herstel aan je Trudy.
 
Ik heb veel steun aan jullie reacties. Als ik mijn Trudy terug heb dan vind je mij natuurlijk weer lekker op de weg.

Bedankt jongens en meisjes natuurlijk.

Groeten Trudy 800 (Femko)
:]
 
Het is gebeurd in "Sint Jan Klooster". Het was een bocht naar links. Het ging allemaal zo snel, dat ik eigenlijk mijn fout niet goed kan vertellen. Ik denk dat het gekomen is dat ik mijn machine nog niet helemaal beheers. Misschien ben ik te hard er door heen gegaan. Van de mensen die er wonen "Evert van Benthem" woonde er ook meende ik, zijden ze tegen me dat veel motoren hier onderuit gaan. Ze schieten als het waren recht door i.p.v. links af te gaan. Veel komen met de motor in het kleine slootje terecht. Ze hebben het wel eens gehad dat er een onderuit was gegaan en ze konden gewoon blijven wachten want toen viel de tweede ook al. Het is een gemene bocht. En het is mij helaas overkomen. Groetjes van Trudy 800
Negatieve verkanting misschien? Dus dat in de bocht naar links het wegdek een beetje naar rechts afloopt?
 
Misschien was dat het wel. Dat de bocht naar links ging en mij toch naar rechts trok?!
 
Misschien was dat het wel. Dat de bocht naar links ging en mij toch naar rechts trok?!
Yep. Doordat het asfalt niet horizontaal is maar een paar graden naar rechts helt glij je als het ware van het asfalt af wanneer je schuin gaat met je motor. Overigens is iedere weg een klein beetje bol omdat anders het water er op zou blijven staan.

t Is maar een mogelijkheid hoor, kan ook een stukje asfalt met weinig grip zijn, of een bocht die moeilijk in te schatten is. Andere mogelijkheden zijn magnetische velden, een sadistisch grapje van buitenaardse wezens...
 
Het is toch wat, als je je motor moet missen. Het is gelukkig niet zo'n goed weer, dus dat maakt het wachten wat verdraagelijker.
:}
 
Misschien is het verstandig om met mijn motor een opfriscursus te volgen. Heeft iemand misschien een suggesties op dit idee.
Het is namelijk al een tijdje geleden dat ik mijn motorrijbewijs heb gehaald en zo lang heb ik mijn motor nog niet.
:]
 
Als het wegdek naar rechts afloop in een bocht naar links, dan heb je met een intruder het probleem (bij de 800) dat de band breedte tussen voor en achter te groot is(door de brede achterband wil de motor in die situatie rechtopblijven) dit heeft veel te maken met o.a.hoogte van het zwaarte punt, het enige wat je kunt doen is veeeeeel bochten oefenen en je lichaams gewicht gebruiken om hem de bocht in te gooien.
succes
 
Misschien is het verstandig om met mijn motor een opfriscursus te volgen. Heeft iemand misschien een suggesties op dit idee.
Het is namelijk al een tijdje geleden dat ik mijn motorrijbewijs heb gehaald en zo lang heb ik mijn motor nog niet.
:]

VRO-1 met je eigen motor;
Een paar herhalingslessen bij je oude of een andere rijschool;
Crosscursus bij Henk Seppenwoolde of Gerard Rond om weer een beetje gevoel terug te krijgen terwijl vallen daar niet zo erg is.
 
nu is het al 3 weken geleden dat het gebeurd is en nog steeds heb ik mijn motor niet terug. Er moeten nog 3 onderdelen binnen komen, misschien dus deze week de motor weer klaar. Het is moeilijk om je geduld op te brengen om te wachten. Maar ja, nog ff geduld en dan rijden maar weer. Bedankt voor de informatie hoe je met een intruder moet rijden. Meer suggesties voor het rijden met een intruder van harte welkom. Groeten van Trudy 800.
:]
:]
 
Jammer zeg...gelukkig ben je er goed vanaf gekomen.

Ik rij zelf ook een Intruder, maar mijn pret duurde 1 dag....zaterdag motor opgehaald en zondag in het ziekenhuis. Gelukkig is dat alweer een jaar geleden en ben ik helemaal hersteld en mijn motor ook!

Ik rij nog steeds niet met iemand achterop. Het risico dat er wat gebeurd, wil ik niet aan. Het hoeft namelijk ook niet altijd aan jou te liggen!!

Je hebt inderaad gelijk, je moet eerst zelf gaan rijden, vertrouwen opbouwen, je motor leren kennen en dan pas met meerderen gaan rijden. Je kunt dan ook beter reageren op de ander en op tijd ingrijpen.

Wat die bocht betreft, dat kan iedere motorrijder overkomen. Het is gewoon pech hebben. Hopelijk kun je snel weer lekker rijden...! :)
 
Beste Hanneke,

Leuk dat je gereageerd hebt. Doet me goed. Het is inderdaad niet leuk onderuit gaan, en vooral niet al na 1 dag. Als je er wat over wilt vertellen is altijd goed. Misschien kan ik er ook wat van leren. Heb zelf ook nog niet zo lang mijn intruder 800. Misschien wil je wat technische informatie geven over deze machine waar ik misschien op moet letten, omdat je al een tijdje rijd. Groeten Trudy 800 (Femko)

:]
 
Hoi Trudy,
Tja, mijn ongeluk is echt mijn eigen schuld geweest hoor. Zaterdag mijn motor opgehaald en zondag natuurlijk rijden EN uitproberen. Maar ja, ik heb altijd op een motor gelest met een ketting en deze motor heeft cardan (en zoals je wellicht al weet, is dat een wereld van verschil). Dus ik stond voor het stoplicht en ik wilde het volgende stoplicht ook halen, dus bij groen trok ik als een razende op en precies op dat moment schoot er nog een auto voor mij op mijn rijbaan (die wilde dus nog effe invoegen) en ja, die kon ik niet meer ontwijken. Dus uit alle macht proberen te remmen, maar vanwege de cardan (blokkering) en de te strak afgestelde achterrem, kon ik de motor niet meer houden en glipte het achterwiel weg. Resultaat -> een gebroken knieschijf en 7 maanden niet rijden! De schade aan de motor viel (wonderbaarlijk) mee, alleen een nieuwe koplamp, kilometerteller en een nieuw voetsteuntje??? En dit ongeluk is ook de reden waarom ik nooit niemand achterop neem, ik wil niet verantwoordelijk zijn voor de "schade" die een ander zou kunnen oplopen, door mijn schuld.


De enige tip die ik kan geven is, dat je leert om te gaan met een cardanaandrijving. Vooral niet in de bochten gaan schakelen of remmen (dat mag natuurlijk zowieso niet) want je achterwiel blokkeert geheid. En als je dan toch moet schakelen in de bocht (heb ik nog steeds hoor, dat ik de bocht niet goed inschat), doe het dan echt met beleid en laat de koppeling langzaam opkomen. Hou de motor trekkend, zou de instructeur zeggen })

Verder heb ik overigens voor het evenwicht een recht stuur erop laten zetten, zodat ik, vooral in de bochten, meer evenwicht heb, en makkelijker kan insturen. Ik weet niet of op jouw motor ook zo'n hoog stuur zit. Ik vond het niet zo heel fijn rijden.

Ik heb nu soms nog steeds angst (na 1 jaar !!) als ik hard moet remmen of ik voel mijn achterwiel wegslippen. Maar ervaring leert echt, gewoon blijven rijden en als je iets eng vindt of je hebt schrik in een bocht, neem de bochten in je eigen tempo. De snelheid komt wel weer. Na mijn ongeluk heb ik wel geleerd dat je altijd je eigen tempo moet aanhouden. Maar blijven rijden en blijven oefenen, dan gaat de rest vanzelf.

en niet te vergeten : GENIETEN! :]

Groetjes, Hanneke
 
Terug
Bovenaan Onderaan