Olie verversen warm of koud?

Status
Niet open voor verdere reacties.

CZ75

MF'er
25 mrt 2004
39
0
Hey allemaal,

Ik heb het hele forum al af zitten zoeken naar de vraag of je olie moet verversen met een warme motor/olie of met een motor die al enige tijd stil heeft gestaan (koud dus).

Warm: olie loopt er makkelijk uit (bezinksel etc wordt eerst lekker rond gepompt ;X )
Koud: alle bezinksel etc zit onderin spoelt er dus meteen uit, olie loopt er minder makkelijk uit.

In beide gevallen wordt het filter vervangen......

Wat is nou het beste om te doen?

Groeten,
CZ75
 
Warme motor, dan loopt ook echt vrijwel ALLES eruit. En idd filter vervangen, dus eerst ffies warm rijden en dan olie aftappen

"vergeet de plug nie als je klaar ben", je ben echt nie de 1e :+
 
je moet je olie met een warme motor verversen,
omdat het bezinksel dan in de olie opgenomen is en wat je al zij de olie veel dunner is en er makkelijk uit stroomt.
daarna het filter los en de nieuwe erop, de rubberen rand even in vetten tegen het uitdrogen.
Als je de motor weer gevuld hebt met olie en je denkt dat het peil goed is blijkt dat na het starten het peil weer gedaald is, dit komt omdat je filter gevuld is met olie.
Dus nog een beetje bij vullen niet te hoog, anders kunnen je keerringen er uitgeblazen worden.

en :] maar
 
En bij sommige motoren duurt het vrij lang voordat het nieuwe filter is volgepompt met olie. In dat geval heb je dus geen oliedruk en draait de motor op het restje olie wat achter is gebleven omdat je er nog kortgeleden mee hebt gereden.
(bij mijn brik duurt dat minimaal 10 seconden bij 1000tpm)
 
De olie die erin gaat is Valvoline 10W40 semi synth (durablend ofzo?). Motor is een Suzuki B12 uit '98. Zijn er verder nog zaken waar ik op kan letten, of bekende problemen met deze motor? Ik moet zeggen, heb 'm al 3 jaar en ben er nog steeds zéér tevreden over!

Die vraag over koud/warm verversen kwam vanwege het feit dat ik een discussie hoorde hierover...

CZ75
 
En bij sommige motoren duurt het vrij lang voordat het nieuwe filter is volgepompt met olie. In dat geval heb je dus geen oliedruk en draait de motor op het restje olie wat achter is gebleven omdat je er nog kortgeleden mee hebt gereden.
(bij mijn brik duurt dat minimaal 10 seconden bij 1000tpm)
Eerst filter volgieten?

met koude motor!,hoe dikker de olie hoe meer vuil het meesleept naar het gaatje,ja toch? })
duurt wel wat langer natuurlijk :P
Jij doet je naam eer aan. :+
 
Lijkt erop dat de meningen nog steeds verdeelt zijn? Of het langzaam gaat of snel maart mij niet uit. Gaat er mij om dat het zo goed mogelijk gebeurt....

CZ75
 
Ik heb het dit afgelopen weekend ook met warme motor gedaan. Stond ook in het WPHB(Zal ook niet voor niks zijn toch? :? )

Of het sneller gaat weet ik niet. Als ie koud is staat je olie allemaal onderin. Als ie warm is is alles nog niet naar bendeden gezonken. Ik heb em wel een kwartiertje laten lekken tot er echt niks meer uit kwam.

Ging precies 2.7 liter weer in. Zoals het WPHB ook al had verteld. O-) Net zo mooi exact op het bovenste streepje.


Kortom: Warm
 
Heel oud draadje dit...maar wel on topic!
Heb een CBR1000F die ruim 7 jaar heeft stilgestaan.
Lijkt me niet verstandig om die te starten, ga eerst de carbarateurs grondig schoonmaken. Verse benzine, tank schoon, etc.
Maar wat met de olie?
Wil 'm liever met verse olie en filter leven inblazen, echter dan moet ik dus koud verversen.
Iemand tips wat te doen?
Of kan starten met heel oude olie geen kwaad?
Indien verversen beter is, tips over de beste methode om koud te verversen?

Bij voorbaat dank!
Gr, Daan
 
Heel oud draadje dit...maar wel on topic!
Heb een CBR1000F die ruim 7 jaar heeft stilgestaan.
Lijkt me niet verstandig om die te starten, ga eerst de carbarateurs grondig schoonmaken. Verse benzine, tank schoon, etc.
Maar wat met de olie?
Wil 'm liever met verse olie en filter leven inblazen, echter dan moet ik dus koud verversen.
Iemand tips wat te doen?
Of kan starten met heel oude olie geen kwaad?
Indien verversen beter is, tips over de beste methode om koud te verversen?

Bij voorbaat dank!
Gr, Daan
Koud leeg laten lopen.
Nieuw oliefilter.
Afvullen.
Blok laten draaien.

Als je de rest hebt gedaan, en je bent tevreden, olie warm aflaten, nieuw filter, afvullen.
 
Heel oud draadje dit...maar wel on topic!
Heb een CBR1000F die ruim 7 jaar heeft stilgestaan.
Lijkt me niet verstandig om die te starten, ga eerst de carbarateurs grondig schoonmaken. Verse benzine, tank schoon, etc.
Maar wat met de olie?
Wil 'm liever met verse olie en filter leven inblazen, echter dan moet ik dus koud verversen.
Iemand tips wat te doen?
Of kan starten met heel oude olie geen kwaad?
Indien verversen beter is, tips over de beste methode om koud te verversen?

Bij voorbaat dank!
Gr, Daan

Laten leeglopen en goed spoelen met dieselolie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan