Olie verversen warm of koud?

Status
Niet open voor verdere reacties.

CZ75

MF'er
25 mrt 2004
39
0
Hey allemaal,

Ik heb het hele forum al af zitten zoeken naar de vraag of je olie moet verversen met een warme motor/olie of met een motor die al enige tijd stil heeft gestaan (koud dus).

Warm: olie loopt er makkelijk uit (bezinksel etc wordt eerst lekker rond gepompt ;X )
Koud: alle bezinksel etc zit onderin spoelt er dus meteen uit, olie loopt er minder makkelijk uit.

In beide gevallen wordt het filter vervangen......

Wat is nou het beste om te doen?

Groeten,
CZ75
 
Bougies eruit en met oude olie doorstarten totdat er oliedruk is.
Dan de olie en filter vervangen.
Als je eerst de olie en filter vervangt, duurt het nog langer voordat er oliedruk is.
 
je moet je olie met een warme motor verversen,
omdat het bezinksel dan in de olie opgenomen is en wat je al zij de olie veel dunner is en er makkelijk uit stroomt.
daarna het filter los en de nieuwe erop, de rubberen rand even in vetten tegen het uitdrogen.
Als je de motor weer gevuld hebt met olie en je denkt dat het peil goed is blijkt dat na het starten het peil weer gedaald is, dit komt omdat je filter gevuld is met olie.
Dus nog een beetje bij vullen niet te hoog, anders kunnen je keerringen er uitgeblazen worden.

en :] maar


Olie op de rubberen ring voordat je het nieuwe oliefilter monteert is niet zozeer tegen het uitdrogen. Maar het voorkomt het opkrullen van de rubber ring bij het vastdraaien en het oliefilter.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net de starterset op mijn Triumph Tiger moeten laten vervangen. Er zaten redelijk wat metaalsplinters in de olie. Mijn Triumphdealer heeft alles met dieselolie gespoeld om zeker alle vuil uit het systeem te halen. Ik neem aan dat ie wel weet wat ie doet.
 
Olie op de rubberen ring voordat je het nieuwe oliefilter monteert is niet zozeer tegen het uitdrogen. Maar het voorkomt het opkrullen van de rubber ring bij het vastdraaien en het oliefilter.


Het is vooral bedoeld om het filter er ooit nog weer af te krijgen, die krengen gaan echt ongekend vast zitten als je ze droog monteert.
 
Het is vooral bedoeld om het filter er ooit nog weer af te krijgen, die krengen gaan echt ongekend vast zitten als je ze droog monteert.
en neem daar vooral afgewekte olie voor want daar zitten een hoop koolstofresten in. en die koolstof blijft achter en werkt als glijmiddel bij het losdraaien. de olie perst er in de loop van de tijd tussenuit maar het koolstof niet.
 
De olie die erin gaat is Valvoline 10W40 semi synth (durablend ofzo?). Motor is een Suzuki B12 uit '98. Zijn er verder nog zaken waar ik op kan letten, of bekende problemen met deze motor? Ik moet zeggen, heb 'm al 3 jaar en ben er nog steeds zéér tevreden over!

Die vraag over koud/warm verversen kwam vanwege het feit dat ik een discussie hoorde hierover...

CZ75

Dat zou je nu toch moeten weten,lijkt me :)
 
In normale omstandigheden, olie altijd WARM verversen, en goed laten uitlekken, wat bij een garagist niet gebeurt.

Al vraag ik mij het nut van dat lang laten uitlekken wel eens af, als je een oliekoeler hebt (zoals mijne) waar bij een verversing de olie NIET uit het radiator loopt.

Filter vervang ik altijd mee.



Een motor die 7 jaar stilstond?
NIET meteen olie verversen. Wel de bougies eruit, soeplepel olie in de cilinders (wordt bij Suzuki voorgeschreven voor de winterstop), bougies er weer in, maar NIET aansluiten. Laat die olie eerst wat trekken, intussen, kleppendeksel eraf en een beetje olie over de nokken van de nokkenas. Laat die olie eerst wat trekken, en dan een redelijk aantal keren het blok laten rondgaan. (wel eerst het kleppendeksel er weer op he!)

Nu kan je de olie verversen, incl het filter!

Heb je een oliekoeler, raad ik aan om die te demonteren en ook leeg te laten lopen na 7 jaar stilstand. Wel weer vullen met nieuwe olie voor je hem terug hangt, anders duurt het wel effe voor je oliedruk krijgt.

Als je echt wil "spoelen", doe voorgaande dan eerst met een goedkoop olietje (van de action of waar dan ook), laat het blok goed warm draaien, rijdt er desnoods rustig mee enkele km's, daarna warm aflaten, en de olie naar wens/voorschrift erin.

Maar bij een 7 jaar stilstaande motor zal er wel meer werk komen kijken dan alleen maar verse olie/filter, remmen, banden, carbu's enz zullen ook wel aan nazicht/onderhoud/vervanging toe zijn.
 
:^

Ik zou ook die oude meuk er eerst uithalen.
Heb wel eerder een motor opgestart na vijf jaar.
Even ververst zonder filter (dan gok je dat het papier nog goed is) en na het starten een proefritje gemaakt en weer ververst.
Powered by Action & still running. :+

Je kan ook een nieuw filter eerst afvullen met olie, dan bouwt de druk sneller op.
En dan na de eerste kilometers het nieuwe filter hergebruiken / leeg laten lopen / en vullen met opnieuw verse olie.
Maar die besparing zal wel sterk bekritiseerd worden. :+

De oliedruk opbouwen zoals wordt aangehaald klinkt ook wel goed.
 
Laatst bewerkt:
Indien verversen beter is, tips over de beste methode om koud te verversen?
Resumé:
Oliedruk opbouwen zonder onsteking.
lang uit laten druppelen (heb wel eens een nacht gedaan, motor heen - en weer en weer olie eruit..), voor montage filter afvullen.

En een motor die verwarmd binnen staat loopt ook even wat lekker dan nu koud buiten.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan