Howto: Verhogen achterkant (zxr)

SuperKris

MF veteraan
17 okt 2002
23.158
19
Huizen
Heb de achterkant mijn mijn zixxer 400 verhoogt en ik dacht dat het misschien wel de moeite waard zou zijn om er een howto aan te besteden. Het is simpel om te doen, en het kan veel voordelen hebben.

Waarom?
Waarom zou je je achterkand ophogen? alleen voor de looks of kan het ook nog andere voordelen hebben? Dat hangt er maar net vanaf wat je rijsteil is en wat voor motor je rijd. Ondanks dat mijn motor natuurlijk al heel licht stuurt van zichzelf wou ik hem toch nog wat lichter hebben. 1 van de dingen waaruit de stuureigenschappen van een motor voortkomen is de stand van de voorvork. Als ik mij niet vergis heet dit de balhoofdshoek. Dit is de hoek waarin de voorvork staat in vergelijking tot loodrecht naar beneden. Voor mijn ZXR400 is dat volgens mij 23.5 graden. Logischerwijs, als je de achterkant optild verander je die balhoofdshoek. (zie plaatje) en hoe kleiner die hoek wordt, des te agresieffer gaat hij sturen.
full

Dus met andere worden, door je achterkant omhoog te brengen, gaat je motor lichter sturen. Let op, die hoek mag natuurlijk nooit te klein worden (dus niet te ver ophogen) want ander krijg je alleen nog maar tankslappers!

De redenen waarom ik de achterkand dus wou verhoogen zijn:
[*] Het stuurgedrag
[*] De looks
[*] Een fractie meer grondspeling
 
Laatst bewerkt:
Om te beginnen Haal je eerst de achterkappen en de tank er af zodat je genoeg ruimte hebt om te sleutelen (haal ook je spanningsregelaar even weg. geeft je net wat meer sleutelruimte). Als het goed is kan je nu bij de bovenste moer van je achterveer. Draai deze los. Nu wordt het even wat ingewikkelder, want nu moet je ervoor zorgen dat je je achterkant kan optillen, en hem ook zo houden, want anders ligt je achterkant staks op je band te rusten met alle gevolgen van dien.
Ik heb hiervoor deze creatiefe contructie bedacht:
full

Je pakt een trap, zet deze over je motor heen. Je zorgt voor wat stevig touw en eventueel wat hulp bij het omhoog tillen. Je tilt de achterkand op en je knoopt hem vast aan de bovenkant van de ladder. zodat hij niet meer op zijn eigen veering rust, maar hangt aan het touw. Let er wel op dat de ladder stevig genoeg is en hij ook stevig genoeg staat. Let er ook op dat de motor stabiel hangt en niet wil wegrijden/omvallen
 
Laatst bewerkt:
Regel nu even een handje hulp van iemand. Til de motor op, en laat de ander de bovenste bout van de demper onder het deel waar hij in het frame steekt onderdoorhalen zodat hij er achter komt. zie foto:
full

Als je de bout uit het gat hebt, laat de motor dan weer zakken zodat hij weer aan de ladder hangt
 
Draai nu het moertje op de bout van de demper er af zodat je daar een paar ringetjes onder kan doen. De meeste mensen verhogen hem zonder er ringetjes tussen te doen, en alleen maar die moer omhoog te draaien. Dit kan vast en zeker ook, maar zelf wordt ik er dan niet helmaal vrolijk van als ik mij bedenk dat dan het hele gewicht van mij en mijn motor op 1 klein boutje rust, en ik kan best wel 90 cent missen voor een paar ringetjes.
full

Doe nu de ringetjes op het boutje, Gebruik zoveel of weinig ringetjes als je wilt, maar houd er rekening mee dat je niet teveel gebruikt. Als je dat doet kan het namenlijk zijn dat een een zelfmoordmachine maakt die alleen nog maar tankslappers kan geven of die gewoon verschikkenlijk rijd. De meeste mensen doe zo rond de 8mm wat ik heb begrepen. zelf heb ik 3 ringetjes gebruik die samen 9mm waren, en ik denk ook niet dat je veel meer dan dat moet nemen.

Draai nu het eerder verweiderde moertje terug tegen de ringetjes aan en regel weer even een hulpje om de motor op te tillen terweil jij de bout weer terug in het daarvoor bestemde gat stopt.

edit: inmiddels heb ik hem zo ver opgehoogt dat hij nieteens geborgt kan worden. Ik vind dat hij dan nogsteeds goed rijd, maar iemand anders vind dat wellicht niet...
 
Laatst bewerkt:
Haal de constuktie met de trap maar weer los. hij kan nu weer op zijn eigen veering rusten. Draai nu weer de moer die je in het begin hebt verweidert GOED vast en borg hem nog even voor de zekerheid. Nog even de tank en de kappen terug en zie hier het resultaat:
full
 
Weet niet of je dyslectisch bent maar anders zou ik de tekst nog maar eens nalezen, zitten nogal wat foutjes in. Normaal zeik ik hier niet over maar een howto gaat vaak wel de geschiedenis in voor het nageslacht ;) Verder: keep up the good work
 
Ik heb het al even uit mogen probeeren op hoevelaken inmiddels en ook al op een paar leuke stuurweggetjes, en ik ben er over verbaast dat 9mm zoveel uit kan maken! Hij stuurt echt een stuk lichter, maar ik moet wel zeggen dat hij in hele lange snelle bochten (hoevelaken) wel wat onrustiger gaat sturen, maar daar kan ik mij niet aan ergeren. Het instuuren doet hij namelijk een stuk makkelijker!

Zoals ik het hier heb bescheven is het toepasbaar voor de ZXR400 en waarschijnlijk ook de zxr750, maar ik denk dat er nog wel wat meer fietsen zijn zie zo in elkaar steken. Ik vind het dus een hele verbetering!

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben!

Kristiaan

full
 
Weet niet of je dyslectisch bent maar anders zou ik de tekst nog maar eens nalezen, zitten nogal wat foutjes in. Normaal zeik ik hier niet over maar een howto gaat vaak wel de geschiedenis in voor het nageslacht ;) Verder: keep up the good work

dyslectisch niet, wel lui! maar ik zal het nog eventjes nalopen hoor... hmm.. was jij niet degende met dat opic over de nieuwe firblade? })
 
Weet ik, had ik met mijn oude brommer (NSR50) ook gedaan, maar dat was niet helemaal goed gegaan zeg maar :P dus ik nam nu maar even het zekee voor het onzekere :)

Bij je NSR ging je ook je olie af tappen en bij het testrijden had je een overhitten motor omdat je je koelvloeistof eruit had laten lopen i.pv. je olie :} (geeft niet hoor, ben je profesionele oplossingen gewend zoals je fiets aan een trap onhangen :9~ )
 
Bij je NSR ging je ook je olie af tappen en bij het testrijden had je een overhitten motor omdat je je koelvloeistof eruit had laten lopen i.pv. je olie :} (geeft niet hoor, ben je profesionele oplossingen gewend zoals je fiets aan een trap onhangen :9~ )

Tja... er zat ook zoveel roest in mijn koelvloeistof dat het net olie leek :X
 
De Howto ziet er netjes uit! Op de foto's kan ik het verschil niet echt zien,(logisch..nog geen cm..) maar zoals je al aangeeft kan je het wel merken. Stelt eigenlijk niet veel voor, een zo'n moer wat hoger draaien...
 
De Howto ziet er netjes uit! Op de foto's kan ik het verschil niet echt zien,(logisch..nog geen cm..) maar zoals je al aangeeft kan je het wel merken. Stelt eigenlijk niet veel voor, een zo'n moer wat hoger draaien...

je kan hier: http://www.motor-forum.nl/forum/misc/85021 toch duidenlijk zien dat er een paar ringetjes omheen zitten toch? en die maken nou juist het verschil ja!
 
Alleen Kawasaki heeft denk ik deze constructie. Voor een ander merk moet je meestal zo'n tailriser kopen.

achterkand
rijsteil
agresieffer
creatiefe
veering
verweiderde
terweil
constuktie
verweidert
probeeren
instuuren

Eens kijken of je de goede antwoorden erbij weet :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan