Bobber bouwen

D'eddio

Die hard MF'er
24 apr 2004
667
0
Doetinchem
Beste MF-ers,

Ik loop met het plan om binnen niet al te lange tijd, al naar gelang mijn geld en de kleine dat toelaten, een bobber te gaan bouwen. Het liefst doe ik dit op een japanse motor i.v.m. de kosten. nu heb ik wel een idee hoe het er uit moet gaan zien, maar misschie dat er nog mensen met goede ideeën rondlopen. Zoja, laat maar zien.

hier alvast een idee van wat ik bedoel:

full
 
goed idee!


Bobbers zijn imitaties van de Amerikaanse Bob-jobs. Dit waren meestal oude HD liberators die werden gechopt om te racen. Zovbeel mogelijk overbodige zooi werd er af geschroefd om de motorfiets sneller te maken. De Bobber is een huidige imitatie hiervan. Het moet dus lijken op een oude kaalgemaakte Harley'.

Begin dus met het kaalstropen van je motorfiets. Leg 'm zo laag mogelijk op het asfalt. Monteer een brede fat-bob tank van een Harley. Als je het echt goed wil doen, monteer een vooroorlogs lijkende springer voorvork. Verder is een extreem ogend macho stuur natuurlijk nodig! Een breed dragbar stuur staat altijd goed, terwijl een extreem hoog apehanger stuurtje zeker ook niet missttaat! Monteer een apehanger wel iets naar voren, dat hoort eigenlijk bij de macho's uit die tijd.
Een achterspatbord hoort zo laag mogelijk boven de smalle achterband geplaatst te worden. Het je vering, dan kan het spatbord aan de achterbrug gemonteer worden zodat het achterspatbord met het wiel mee-veerd.

In die tijd hadden ze alleen veren-zadels. Denk aan een groot comfortabel pan-zadel of een K-model chopperzadeltje.

Een uitlaat hoort luid te zijn. Meestal wordt een fishtail-uiteinde gemonteerd. Vaak ook wijzen de uitlaten naar boven (upswept pipes)

Ten slotte is natuurlijk de lak-afwerking van groot belang. Dit hoort sober te zijn. geen felle kleuren, maar donker en het liefst (mat)zwart. Als 'paintjob'kan je eventueel vlammen of handgeschilderde scallops toevoegen (dobbelstenen, blote pin-ups etc.)

meer info op www.radicalbikes.cjb.net waar veel foto's van door mij gefotografeerde bobbers te vinden zijn. Verder het bouwproces van mijn Irondead ratbob en veel scans uit biker-magazines.

Hier vast wat foto's

bbr.jpg


panheadbobber.jpg


bobber.jpg


flat_ape.jpg


triumphbobber.jpg


310103yamahachoparnhem.jpg


harleyday_breda_2002_13_2.jpg


guzzihellhounds.jpg


m_bmw.jpg



En mijn ratbob
irondead1.jpg
 
MASTER :} :} :} :}

Toch fijn als er mensen zijn die er verstand van hebben :} .
Kan nu helaas de pics niet bekijken, waarschijnlijk geblokt door m'n baas.
Zal er vanavond thuis eens lekker voor gaan zitten.
Mocht het daadwerkelijk tot de bouw komen, weet ik je hopelijk te vinden 8-) .
 
goed idee!


Bobbers zijn imitaties van de Amerikaanse Bob-jobs. Dit waren meestal oude HD liberators die werden gechopt om te racen. Zovbeel mogelijk overbodige zooi werd er af geschroefd om de motorfiets sneller te maken. De Bobber is een huidige imitatie hiervan. Het moet dus lijken op een oude kaalgemaakte Harley'.

Begin dus met het kaalstropen van je motorfiets. Leg 'm zo laag mogelijk op het asfalt. Monteer een brede fat-bob tank van een Harley. Als je het echt goed wil doen, monteer een vooroorlogs lijkende springer voorvork. Verder is een extreem ogend macho stuur natuurlijk nodig! Een breed dragbar stuur staat altijd goed, terwijl een extreem hoog apehanger stuurtje zeker ook niet missttaat! Monteer een apehanger wel iets naar voren, dat hoort eigenlijk bij de macho's uit die tijd.
Een achterspatbord hoort zo laag mogelijk boven de smalle achterband geplaatst te worden. Het je vering, dan kan het spatbord aan de achterbrug gemonteer worden zodat het achterspatbord met het wiel mee-veerd.

In die tijd hadden ze alleen veren-zadels. Denk aan een groot comfortabel pan-zadel of een K-model chopperzadeltje.

Een uitlaat hoort luid te zijn. Meestal wordt een fishtail-uiteinde gemonteerd. Vaak ook wijzen de uitlaten naar boven (upswept pipes)

Ten slotte is natuurlijk de lak-afwerking van groot belang. Dit hoort sober te zijn. geen felle kleuren, maar donker en het liefst (mat)zwart. Als 'paintjob'kan je eventueel vlammen of handgeschilderde scallops toevoegen (dobbelstenen, blote pin-ups etc.)

meer info op www.radicalbikes.cjb.net waar veel foto's van door mij gefotografeerde bobbers te vinden zijn. Verder het bouwproces van mijn Irondead ratbob en veel scans uit biker-magazines.

Hier vast wat foto's

(Afbeelding)

(Afbeelding)

(Afbeelding)

(Afbeelding)

(Afbeelding)

(Afbeelding)

(Afbeelding)

(Afbeelding)

(Afbeelding)


En mijn ratbob
(Afbeelding)
[me]NitroMax houdt ook wel van Bobbers, ook mooie motoren op de foto's hierboven, alleen die laatste vindt'ie geen zak aan :r [/me]






:+
 
haha, die laatste is echt lelijk he? speciaal voor nitromax, nog een fotootje ;) omdat hij zo fan is van de lelijkste bobber ooit!
motorsale_irondead2.jpg


motorsale_irondead5.jpg


Maarre, als je hulp of ideeen nodig hebt voor het bouwen van een bobber, weet je me te vinden.
 
8-) wicked 8-)

dit is wat ik bedoel :9~ , ben alleen bang dat die van mij het meest zal lijken op de Yamaha '( (XS650??). Als het mogelijk is met de looks van de flat ape zonder apehanger en upswept pipes
Jouw fatbob ziet er trouwens ook goed uit. Mooi sober. Wat is het voor een?
 
Het is een voor 95% zelfgebouwde bobber op basis van een oude HD Ironhead.

Trouwens, die Yamaha in de foto hierboven vind ik echt geweldig! Is gefotografeerd ergens in Arnhem. Ook op Japanse basis kunnen geweldige bobbers gebouwd worden! OK dan, hier nog wat foto's:

motorsale2002_bbr3.jpg

Kawasaki bobber, een prijswinnende bike op motorsale

kl2003_rigidshadow1.jpg

Honda Shadow hardtail, niet echt een bobber, maar misschien wel interessant...

hrdb04_shadow2.jpg

Weer een shadow en weer geen zuivere bobber, maar zeker wel extreem!

m_triumphearly3.jpg

Ook op Engelse basis kan veel gaafs gebouwd worden!
Triumph early style chopper (type net na de bob-jobs)

hrdb04_panther.jpg

En dezem panther early style chopper, echt geweldig toch?
 
ook helemaal hot zijn de modern boardtrackers, voornamelijk gebouwd door Krugger.

kruggerbobber3.jpg


krugger1.jpg


En hier nog maar wat stijlzuivere bobbers:

42liberatorbobber.jpg


indianbobber.jpg


flamebob.jpg


olscbbr.jpg



OW! en deze schoonheid vond ik ook nog, een zeldzame knucklehead en toch zwaar verbouwd tot een early style chopper :}

assen2003_knucklechopper.jpg
 
:9~ :9~ MOOI!!!! :9~ :9~

heb net ff op je site gekeken. ziet er goed uit. De ratbikes zijn niet mijn idee, maar ach je weet maar nooit. Als mijn eigen GS650GT ooit nog eens plaats moet maken voor een Bobber o.i.d. Kan 'm dan wel als Pekelfiets gaan rijden en omtoveren tot een RAT.

trouwens, zo'n early style chopper is ook nog wel te doen. voorlopig heb ik in ieder geval een hoop nieuwe ideeën opgedaan. :) Voorlopig nog maar ff op mijn Soes rondhobbelen. :]
 
Misschien dat ik ook nog wat voor je heb.

full


full


full


full


Ik hoop dat ze er allemaal goed opkomen, anders.... sorry
 
In ieder geval een mooie early style chopper!
Vraag ook Nitromax om een fotootje van zijn 'Birdy' chopper, de ultieme early style chopper als je mij vraagt. (eigenlijk hoort die fiets in mijn schuur te staan |( )

Early styles zijn ook niet zo moeilijk te bouwen, omdat extreme framemodificaties niet eens echt nodig zijn. een setje lage veren zijn al voldoende. vervolgens monteer je een zo klein mogelijk tankje (klassieke BSA, HD sportster, Mustangtank e.d.) en een apehangerstuurtje (het mooiste is een Z-bar natuurlijk) Verdere ingredienten: klein K-model chopperzadeltje (verenzadel), kort achterspatbord, luid pijpje (kan weer met fishtails, upswept e.d.) het is eigenlijk hetzelfde principe als bij een bobber, maar dan alles i.p.v. ultrabreed juist zo licht en klein mogelijk.

Hier een mooi dingetje, een hardtail hightech earlystyle met racewielen e.d. maar wel klassiek ogend!

ratbikedan.jpg

Je denkt dan meer aan dit soort fietsjes

ironheadflamedbobber.jpg

Of dit dingetje (neigt alweer naar een bobber)

76kawachopper750b_2.jpg

Ook met weinig modificaties van een jap te bouwen

tj_chop1.jpg

Of zoals dit: achterbrug vastzetten, klein tankje en de hele zooi eraf slopen! resultaat, een brute ruige early style chopper detail: let op de naar voren wijzende apehanger, geweldig!

onagers1.jpg

Alweer een stap verder in de tijdslijn, Jaren zeventig USA style choppers. Echt een prachtexemplaar van een Amerkikaan die 'm zelf heeft gebouwd (meer info zie radicalbikes) Dit proberen customisers tegenwoordig na te bouwen in trendy style, dus veel te dikke achtersloffen, schreeuwerige paintjob, neonverlichting (Orange County choppers, West coast etc. MAAR DAT ZIET ER TE BLITS UIT :( en dus helemaal niet meer opstandig en rebels, zoals een chopper er uit hoort te zien ;( )
 
In ieder geval een mooie early style chopper!
Vraag ook Nitromax om een fotootje van zijn 'Birdy' chopper, de ultieme early style chopper als je mij vraagt. (eigenlijk hoort die fiets in mijn schuur te staan |( )
Piccie staat hier:

Post van NitroMax in topic 'eigenbouwers ? waar zijn we'

Maar is geen bobber en daar ging dit topic toch in eerste instantie over :? ;)

Birdy in jouw garage ?? Bied maar ? ( zitten geen papieren bij ,alleen een Engelse kentekenplaat, dus in Engeland kunnen de papieren wel weer aangevraagd worden..........kost nu iig niks om hem te hebben staan ;) )
 
'( Wat deed ik nu verkeerd??

Ik heb toch netjes iedere keer [*imgatt] gedaan voor ik de volgende foto uploade.
Kan iemand mij zeggen hoe het dan wel moet. Ik heb het niet zien staan in FAQ.
 
'( Wat deed ik nu verkeerd??

Ik heb toch netjes iedere keer [*imgatt] gedaan voor ik de volgende foto uploade.
Kan iemand mij zeggen hoe het dan wel moet. Ik heb het niet zien staan in FAQ.
Je kunt per post maar één keer [*imgatt] kwijt, als je meerdere foto's in je post wilt zetten en ze staan ergens op het Internet kun je er zoveel je wilt in kwijt door de eigenschappen van de foto's tussen [*img][*/img] te zetten ( uiteraard zonder de sterretjes ;) )
 
Dit is de eerste foto van mijn Honda Bobber projectje, met een close up van de coole special paint en de artiest.

full


hij is bijna 3
 
Waarschijnlijk op DHR. Helaas zonder de schilder, zolang ik geen zijspan heb neem ik hem nog niet mee op de motor.

Tom
 
Terug
Bovenaan Onderaan