gpz 550 verbouw/ombouw naar chopper

pmponer

MF veteraan
4 nov 2002
2.382
1.126
Afgelopen weekend heb ik mijn gpz uit 83 weer inelkaar gezet. En wonder boven wonder hij startte meteen :}

Nu wil ik hem optisch wat gaan aanpassen en moet ik hem dus spuiten. Kan iemand mij daar wat tips over geven? Hoeveel verf ik nodig heb en dat soort dingen?

Wanneer ik hem netjes heb gemaakt wil ik er misschien als het mogelijk is er een chopper van maken (eary style, of bobber) Iemand hier toevallig ervaring ermee en kan diegene mij wat tips geven?

Verder ben ik opzoek naar een setje banden (325-19 en 400-18) dus als iemand me daar voor weinag aan kan helpen dan hoor ik dat graag (het moet allemaal nogal low budget blijven namelijk) verf is ook welkom })

ff een ploatie van hoe hij er nu uitziet maar dan wat minder strak ;)

gpz550.jpg
 
pmponer,

mooie brik! suc6 met je verbouwing :} :} :}

Btw ik ben op zoek naar zo een licht en kapje voor op mijn Kawa 1000 Eddie Lowson Replica van 83. Moest iemand zo iets liggen hebben????
 
Kan dit topic verplaatst worden naar choppers of algemeen?

het schiet niet echt op met de tips :+
 
Okee, een tip van Mick: Houwen zo! Chopper kan je beter van een custom maken, er staat een Yamaha XV nogiets op marktplaats voor weinig.
Deze ziet er goed uit, geen roest, mooi zwart-rood. Zou bijna zonde zijn om over te verven. Zo te zien heb je ook al RVS remleidingen, enige wat ik zou doen is een ander zadel, en andere knippers.
 
Ja dit is dus niet precies de mijne die van mij is wat fletser en iets meer roest :p
 
eigenlijk wel ja ... daar stond dit topic ook maar daar kreeg ik weinig tips.
Omdat hier zelf- en ombouwers zitten dacht ik ik probeer het eens in choppers vandaar.

Maar het loopt hier ook niet echt storm wat betreft tips ;)
 
Je schrijft dat ie van 83 is, da's 21 jaar oud dus een klassieker met z'n voordelen (verzekeringspremie). Daar komt bij dat die van jou alleen fletser en roestiger is. Fletser maakt bij een klassieker niet uit, liever flets en origineel dan glanzend overgespoten. De roest kun je makkelijk wat aan doen, desnoods verylowbudget met een kwast van de Wibra en een potje verf van de Hema, ziet ie er gelijk anders uit.
Wat ombouwen betreft: ik heb vroeger zelf zo'n fiets gehad en een chopper wordt 't nooit, daar is het blok te fel en te zenuwachtig voor. Daar komt bij dat de fiets stuurt als een scheermes en remt als de brandweer. Ik denk (weten anderen denk ik beter) dat dit het antwoord van Kawa is geweest op de RD350LC van Yamaha, de straatuitvoering van de TZ racer. Ik weet niet meer precies hoe het zat met de raceklasses uit die tijd, was het in de formuleklasse niet zo dat de viertacten 1 1/2 x zo veel cc's mochten hebben ? Zou dus passen hè (1 1/2 x 350 = 525 cc is een vijfeneenhalf). Op vermogen rijdt je zwaardere fietsen er niet uit op de rechtere stukken, maar met deze gooi-en-smijt-fiets rijdt je ze er in bochtige stukken wel degelijk uit.
Ik probeer je gewoon duidelijk te maken dat als je deze fiets gaat verchoppen je hem beter meteen in het kanaal kunt donderen (of nee: in mijn schuur is nog wel een plekje) want plezier zul je er niet van hebben en je molesteert een mooie en originele jonge klassieker. Je hebt al eerder het advies gehad een XV of een XS te halen en de GPz te verkopen. Neem dat eens serieus in overweging, de GPz verdient het gewoon om goed behandeld en bewaard te blijven.
Bij brikken en klassiekers kreeg je geen adviezen, hier ook niet. Zou dat komen omdat ik niet de enige ben met deze mening ? Vraag anders eens een mening bij de caféracerjongens bij brikken en klassiekers, het topic is makkelijk te vinden.
Naar mijn mening is de GPz550 een perfect straatracertje, ik heb zelf eigenlijk nog steeds wel een beetje spijt dat ik hem destijds weer heb weggedaan.
 
Bedankt voor de reacties.....

En ik moet jullie gelijk geven. Ik heb hem een uurtje in de zon gezet en heb de gpz nog eens goed bekeken. En idd het zal nooit een chopper worden en ik wil die poging ook niet meer ondernemen.

Ik heb besloten om hem wel te gaan spuiten en ik laat hem niet origineel. Hoewel sommige mensen dat zonde vinden ;)

Afgelopen weekend heb ik hem weer een stuk uit elkaar gedraaid en heb ik de achterbrug gespoten en het voorspatbord. Komend weekend ga ik daar mee verder en ga ik ook de wielen onder handen nemen.

Ik ben nog opzoek naar ronde achterlichtjes en nieuwe knippers dus als iemand daar een tip voor heeft ;) Dan kan ik in juni weer gaan :] op de gpz

Verratten kan altijd nog. Dat ga ik zeker niet doen. Ik bedoel hij is nog te mooi om dat te doen. Maar hij wordt wel helemaal zwart :+ *D
 
Laatst bewerkt:
verratten is nooit zonde! Ook al heb je een nieuwe fiets, de zaag er in en teer er op. Dan heb je lol voor 10! :}
 
idd een grotere foto zou praktisch zijn ;)

Floris==> van jou had ik het wel verwacht @ ratten })

Ik ben inmiddels begonnen en mat zwart schijnt hem toch erg goed te staan :)
 
Je schrijft dat ie van 83 is, da's 21 jaar oud dus een klassieker
...
(of nee: in mijn schuur is nog wel een plekje)
...
de GPz verdient het gewoon om goed behandeld en bewaard te blijven.
Verdikke, ik had mijn GPz 750 (lijkt veel op deze) aan jou moeten verkopen! :+ ;)
Bedankt voor de reacties.....

En ik moet jullie gelijk geven. Ik heb hem een uurtje in de zon gezet en heb de gpz nog eens goed bekeken. En idd het zal nooit een chopper worden en ik wil die poging ook niet meer ondernemen.
Goed zo! O-) Wees ook maar zuinig op dat stuurkuipje, daar zijn er volgens mij niet al te veel meer van...
 
Leuke reactie Tarwetijger, harstikke bedankt. Toen ik m'n GPz550 nog had was er iemand in de buurt die een GPz 750 had, maar die werd helemaal lyrisch van mijn 550. Zijn 750 haalde het niet bij de 550 qua strakheid van sturen en gooi- en smijtwerk. Dat zei hij zelf, ik zou het niet weten want ik heb nooit op een 750 gereden. Wel op een latere 900, ook wel leuk.

Zeg Ton de Bouwer, op dat logo'tje kan ik echt die Ural niet herkennen hoor, 't kan net zo goed een BMW of een Dnepr zijn. Of zie ik iets van een XA ? Toch even een groter fotootje sturen ?

Hey pmponer, 't is wat hè, Vraag je hulp bij verchoppen louwloene en neem je een wijs besluit heb je ineens reacties. Nog even een tip: gooi niets weg van wat je van je GPz afsloopt. Later als je je fiets gaat restaureren (nee echt die tijd komt ook voor jou, de eerste tekenen zijn er al, je houdt toch van mooie fietsen ?) heb je 't hard nodig, en vind het dan nog maar eens. En inderdaad wees maar heel zuinig op het kuipje want als dat stuk gaat ... Plaats je binnenkort een foto? Ik ben wel nieuwsgierig wat 't wordt.

Zeg Floris, zo'n ondergeteerde fiets dat kleeft zeker als de neten hè. Moet je altijd met een oliejas rijden zeker ?
 
Yep, plakt als de t*ring, en gaat ook nog 's druipen met warm weer. Maar de plaatsen waar 't nodig is heb ik wel met matzwarte spuitlak afgewerkt hoor ;)

Zag op een ander topic van motor-forum nog dit plaatje :P

HarleydagArnhem12.JPG
 
Peter S.===>Als ik jou was had ik nog ff een plaatje van een prachtige intruder ingevoerd ;) maar je hebt wel gelijk

Floris==> Die koplampen heb je uit blik gemaakt toch? Hoe kom je aan de lampen die erin zitten en wat kost dat ongeveer? (t moet budget blijven he)

De motor is nu helemaal gespoten volgende week waarschijnlijk afmaken. Stripen en stickeren en dat soort meuk. Ik hoop dat dan mijn nieuwe knipperlichten en achterlicht ook binnen zijn. Iemand enig idee hoelang louis.de erover doet een bestelling te verzenden?

Als ik een dig cam kan lenen zal ik wel foto's postten en anders kom ik wel eens op een ouwebrikken toer :+
 
koplampen in de soepblikken zijn te koop bij Louis, weet de prijs zo niet meer maar is goekoper dan een dubbelle set 'normale' koplampen. en nog E-goedgekeurd ook nog!
 
Terug
Bovenaan Onderaan