Yamaha XVS1100A Dragstar Classic

Lamballio

Rookie
23 mei 2004
29
0
Geertruidenberg
Goeiendag,

Ik ben nuuwbie hier - hell, ik heb me net ingeschreven bij een rijschool en moet mijn eerste rijles nog krijgen - maar dat terzijde! :+

Zo gauw ik mijn A-stempeltje heb, wil ik een Yamaha XVS1100A Dragstar Classic kopen. Omdat ik dit de mooiste cruiser vindt. Ik heb gelezen dat het verstandiger is om op een wat lichtere motor te beginnen.

Mijn vriendin en ik starten allebei tegelijk met rijles en als zij het felbegeerde stempeltje heeft wil zij een Yamaha XVS650A Dragstar Classic.

Nou zou ik natuurlijk kunnen zeggen dat ik ook een 650 neem, maar ik weet bijna zeker dat ik dan over een jaar of 2 jaar iets zwaarders zou willen hebben.
Als ik de 650 dan inruil tegen een 1100 ben ik duurder uit als dat ik er direct 1 zou kopen.

Het duurt nog wel tot volgend jaar voordat het zover is, maar........
Wat vinden jullie?
 
hallo,
ik heb reeds vier jaar een yamaha dragstar 1100 classic en ik ben er nog altijd even trots op.
Ervoor heb ik altijd met een suzuki marauder 800 cc gereden, maar ik ben toch o zo tevreden dat ik voor de 1100 gekozen heb.
Ik denk inderdaad dat als je met een 650 cc begint, je na een jaar (of minder) spijt gaat hebben dat je niet voor de 1100 gekozen hebt.
Dus doe onmiddellijk de juiste investering, je zal er geen spijt van hebben.

Groetjes
pixie
 
Inderdaad pixie,
Maar ik heb natuurlijk wel in mijn achterhoofd dat als ik op mijn plaat ga dit met een dure motor is (plus minus 8000 euries). En dat is toch wel spannend moet ik zeggen.

Wat dat betreft kun je dan beter een oud barrel hebben, denk ik.
Maar als ik iets doe wil ik het altijd gelijk goed doen, vandaar...

Zijn er nog meer mensen die adviezen hebben?
 
als je met de moto gaat rijden, mag je er nooit vanuit gaan dat je gaat vallen. Als het dan toch een keer gebeurt, is het hopelijk zonder veel erg. maar wat de schade aan je moto betreft kan je best een valbaar installeren, zo voorkom je toch veel schade aan vitale onderdelen.
Veel succes met je keuze

Pixie
 
:] :] allereerst: WELKOM to MF :] :]

natuurlijk mag je er nooit van uitgaan dat je op je plaat gaat. Het is alleen wel zo dat het voor het wennen en testen van je motor en eigen kunnen beter is eerst op een oude of lichtere motor te beginnen.

Het feit dat je gelijk op een zware of dure motor stapt, kan voor sommige mensen al reden genoeg zijn om juist op hun snuffert te gaan. ;(

Mijn advies. Koop een brik, ga hier lekker op oefenen en koop over een jaar lekker die Dragstar 1100A Classic. Dat oude brik kun je dan altijd nog als pekelfiets of sleutelfiets houden. Je kunt best goede brikken krijgen voor weinig.

Wat je ook doet. In iig veel plezier..... enne laat tegen de tijd dat je de motor hebt, weten hoe die er uit ziet :]
 
Dank D'Eddio, :}

Ik denk, dat ik waarschijnlijk eerst zelf eens de feeling moet gaan krijgen van het :] bij de rijlessen en misschien daarna bepalen wat de beste keus is om te maken. Ik ben bang, mezelf kennende :+ , dat ik het 'the hard way' ga leren. Of m.a.w. toch voor die Dragstar ga. Maar goed... Geluk is met de domme zeggen ze toch wel eens!?!? :+

Ik ga er niet van uit dat ik op mijn plaat ga, maar het kan natuurlijk altijd gebeuren.
 
Ikzelf heb eerst ongeveer een jaar op een 650 rondgereden. En gebruikte daarbij de motor voor woonwerk verkeer en zat er dus vrijwel dagelijks op. Al vrij snel kwam ik er achter dat ik iets zwaarder nodig had. Want op de snelweg houdt het voor de 650 bij de 140 km/h toch wel zo'n beetje op, erg veel ruimte heb je dus niet meer boven de 120 en dat kan wel eens vervelend zijn bij inhalen. Ook het idee/gevoel dat het blok de hele tijd tegen zijn top aan zit is niet prettig.
Hangt er dus een beetje vanaf waar je de motor voor gaat gebruiken, voor rustig toeren (80/100) is een 650 ook wel genoeg.
De overstap naar de 1100 was vrij vlot gemaakt, zeker toen ik een classic tegen kwam voor een mooie prijs. Kwa rijeigenschappen vond ik de overstap niet eens zo heel groot, alleen rijdt een 1100 wel een stuk relaxter.
Enige probleem is dat hij nu na drie maanden in de soep ligt, maar dat is weer een heel ander verhaal...
 
Dag Starbreaker,

Het is niet de bedoeling om de motor te gaan gebruiken voor woon-/werkverkeer, ik heb een auto van de zaak en die MOET ik gebruiken. Misschien dat het een enkele keer voor zal komen als ik daar zin in heb.

Het grootste gedeelte zal toch wel gecruised worden, denk ik. En er zo nu en dan mee op vakantie uiteraard.

Ik heb afgelopen donderdag mijn eerste :] rijles gehad, en natuurlijk kan ik daar nog niet vanuit gaan, maar nu heb ik zoiets van: eerst maar een 650 classic. Ik had al moeite genoeg met die Suzuki Marauder 250 lesmotor. :+ Maar ik zeg al, misschien dat ik daar straks heel anders over denk.

Wat jou 1100 betreft: had dat niet iets met een eend te maken?? ;) :X
Maar zonder gekheid, zoiets hoop je eigenlijk nooit mee te maken. Hoewel ze zeggen dat iedere motorrijder wel een keer op zijn plaat gaat.
 
Mja persoonlijk denk ik dat het vermogen van veel motoren vaak enorm overschat wordt.
Mijn eerste bike had 105 PK en als je zelf gewoon een beetje gezond verstand gebruikt en al een beetje weet dat je niet paniekerig reageert, denk ik dat er weinig mis kan gaan.

Mijn 2e bike had 1100 cc en veel vrienden en kennissen hadden meteen zoiets van: "WHOOOAAAA!!!! Wat een zware bike!!!!!!" maar dat viel echt heel hard mee; hij trok gewoon lekker vlot op, maar niet echt idioot hard.
Ik denk wel dat mijn huidige motor een zelfmoordbike zou zijn voor een beginner, maar dat ligt meer aan de combinatie van vermogen en weggedrag en je zithouding.

Zo'n Dragster lijkt volgens mij qua gedrag wel een beetje op de mijne: breed stuur, de steps zitten vlak bij de grond, dus je kunt 'm niet echt makkelijk hard in de bochten gooien. Dat in combinatie met de 1100 cc kan misschien even wat lastiger zijn, maar ik denk dat als je jezelf een beetje onder controle hebt en de eerste 1000 km het flink rustig aan doet zodat je de bike leert kennen, dat het wel goed moet gaan. Aan de andere kant kan het natuurlijk ook geen kwaad om eerst met een simpele motor te beginnen, maar dan zou ik er wel eentje nemen waar je weinig afschrijving aan hebt. Helaas is het bij veel mensen wel zo dat als ze met een erg simpele beginnen, dat het wel ten koste van hun rijplezier gaat. Maar als je 250 cc gewend bent, zal dat waarschijnlijk wel meevallen. :)

Succes met je keuze!
 
8-) Uitstekende keuze. Ik heb sinds enkele maanden ook een Dragstar. Een 650 wel te verstaan.
Ik denk dat als je de 1100 kan betalen, je zeker voor deze moet gaan.
Net als iedereen al zegt, met de 650 zit je vrij snel aan de top.
Voor mij is dit echter geen probleem. Ik heb nooit haast!!!

Ik ben van mening dat als je voor een cruiser kiest, je best een zware motor kan kopen. Tenzij je natuurlijk wil gaan sporten met buikschuivers, maar dat lijkt me niet.
Ik ben zelf begonnen op een GSX. Dan laat je jezelf dikwijls verleiden om het gas open te trekken.
Met een cruiser heb ik dit helemaal niet. Je cruised en geniet van alle aandacht :]

Wat je ook kiest. Van je Dragstar zal je geen spijt krijgen.
Succes.
 
Bedankt voor jullie reacties, ToT en Mr. Black... :}
Helaas is het bij veel mensen wel zo dat als ze met een erg simpele beginnen, dat het wel ten koste van hun rijplezier gaat.
En dit was inderdaad iets wat ik niet van plan ben. Vandaar ook mijn vraag in de eerste plaats. Ik wil wel plezier beleven aan het :]
Zo'n Dragster lijkt volgens mij qua gedrag wel een beetje op de mijne: breed stuur, de steps zitten vlak bij de grond, dus je kunt 'm niet echt makkelijk hard in de bochten gooien.
Wat heb jij dan ToT? In ieder geval een HD, dat lijkt me duidelijk, maar een Road King of Soft Tail ofzo?


Koele site, Mr. Black! Ik heb het volume even opgeschroefd bij het openen ervan!! ;)
Ik ben van mening dat als je voor een cruiser kiest, je best een zware motor kan kopen. Tenzij je natuurlijk wil gaan sporten met buikschuivers, maar dat lijkt me niet.
Dit is precies wat vrienden van me ook zeggen. En die rijden ook al een tijdje motor. Ik denk dat ik nu een aardig idee heb van wat collega :] ervan denken.

En wat dat sporten met buikschuivers betreft: Nee, dank u!! Voor mij niet weggelegd! 8-)

Gisteren heb ik mijn 2e rijles gehad en het ging al een stuk beter en ik had al wat meer zelfvertrouwen. Volgende week laten we de 250cc staan om op een 35kw motor te beginnen. Ben benieuwd. Is wel weer een heel ander type motor vergeleken bij de Suzuki Marauder. Weet niet precies, maar volgens mij is het een Suzuki GS500.

We gaan het meemaken denk ik!
 
Laatst bewerkt:
Graag gedaan! :)

Ik heb een...tja....wat is het? In ieder geval een zelfbouw van iemand! :P
Nee da's flauw: hij heeft het motorblok van een Sportster (en de koplamp :+ ), de voorvork is van een Softail Springer, het stuur en een paar andere onderdelen zijn ook van Harley en de rest is allemaal custom. Het frame is van L&L. Het is een hardtail die enorm laag over het wegdek heen scheert, met het heerlijke gevoel maar ook de nadelen van dien. Plaatjes vind je hier:

http://home.zonnet.nl/tristania/Fiets1.JPG
http://home.zonnet.nl/tristania/Fiets2.JPG
http://home.zonnet.nl/tristania/Fiets3.JPG
http://home.zonnet.nl/tristania/Fiets4.JPG
en zoals ik hem kocht:
http://home.zonnet.nl/tristania/Fiets5.JPG

Nee een 650 is natuurlijk echt geen slechte keuze. Mooi ding om te zien hoor, echt waar. Alleen ben ik wel bang dat je nét even dat kleine beetje extra gaat missen, tenzij je dus echt een heel rustige toerder bent he. :) Ach ga gewoon een keer een testrit op beiden maken en zie wat je er van vindt. Zeg gewoon dat je daarna bedenktijd nodig hebt.
 
Ik heb precies hetzelfde probleem als jij. Ik ben al wat langer aan het lessen, en hoop in Augustus mijn papiertje te mogen ophalen. Ik ben ondertussen al een tijd aan het zoeken naar een geschikte motor, maar ik ken niemand die motor rijdt, dus ik zoek mijn heil hier op het alwetende forum :+ .
Zelf wil ik mijn motor wel als enige voertuig gaan gebruiken, en ik moet er met een passagier mee op vakantie kunnen. Ondanks de vele adviezen, lijtk het erop dat ik ook een 11 als eerste motor ga kopen, weliswaar geen retedure Dragstar (gebrek aan liquiditeit, maar een Honda Magna v65. Het kan echter nog steeds best dat het een V45 wordt. Ik wete het simpelweg nog niet. Mijn oplossing: ik ga een dealer zoeken waar ik op beide beestjes een ritje kan maken, zodat ik wete waar ik het over heb. Geen ervaring als je eigen ervaring.

Ik laat het je weten!

is dus een soort tussenoplossing: oud brikkie en toch 11 cc.
 
Laatst bewerkt:
Let wel op he: bij een dealer ben je al gauw een hele hoop meer kwijt, maar aan de andere kant is het in jouw prijsklasse wel fijn (sowieso altijd wel) als je garantie hebt.
Particulier ben je absoluut een stuk goedkoper uit.....maar ja....ALS er dan wat kapot gaat.....
 
Let wel op he: bij een dealer ben je al gauw een hele hoop meer kwijt, maar aan de andere kant is het in jouw prijsklasse wel fijn (sowieso altijd wel) als je garantie hebt.
Particulier ben je absoluut een stuk goedkoper uit.....maar ja....ALS er dan wat kapot gaat.....
Ik wil hem niet bij een dealer gaan kopen, maar proeven. kopen doe ik uiteraard particulier. :)
 
Let wel op he: bij een dealer ben je al gauw een hele hoop meer kwijt, maar aan de andere kant is het in jouw prijsklasse wel fijn (sowieso altijd wel) als je garantie hebt.
Particulier ben je absoluut een stuk goedkoper uit.....maar ja....ALS er dan wat kapot gaat.....

Inderdaad, maar ik ben wel van plan om hem bij een dealer te kopen. Ik loop liever geen risico voor zo'n bedrag (van een Dragstar). Is wel duurder, maar ja...

Weten jullie trouwens een adres waar je zo'n motor voor een dag zou kunnen huren, zodat je kan kijken of het bevalt?
 
Inderdaad, maar ik ben wel van plan om hem bij een dealer te kopen. Ik loop liever geen risico voor zo'n bedrag (van een Dragstar). Is wel duurder, maar ja...

Weten jullie trouwens een adres waar je zo'n motor voor een dag zou kunnen huren, zodat je kan kijken of het bevalt?

Da's inderdaad een betere zet. Ga er eerst eens op rijden, misschien vind je het wel helemaal niets....

Ik heb ooit een XVS650a gekocht, nog voor ik mijn rijbewijs had. En toen ik het eenmaal had ben ik er uiteraard op gaan rijden en niet weinig ook. Als je net je rijbewijs hebt, denk je dat zo'n 650 genoeg pit heeft, maar na enige ervaring valt dat dus wel tegen. Op de snelweg is het niet veel, vol in de wind, top van 140 en weinig relaxed rijden. En na een weekendje Luxemburg ben ik ernstig aan mijn keuze van destijds gaan twijfelen.

Ik kocht er toen een goedkope GSX600F bij om te kijken of me dat beter beviel. Vanaf dat moment heb ik nog 50 km op de dragstar gereden en besloot ze uiteindelijk alletwee te verkopen en een nieuwere GSX750F aan te schaffen.

Ook die is al enige tijd historie en heb daarna nog een stuk of wat GSX-R750's gekocht en gereden.

Moraal van dit verhaal : Bespaar jezelf een hoop geld en maak pas een keuze als je alle voors en tegens heb kunnen afwegen. Ergo, wacht tot je je rijbewijs hebt.
 
Goeiendag,

Ik ben nuuwbie hier - hell, ik heb me net ingeschreven bij een rijschool en moet mijn eerste rijles nog krijgen - maar dat terzijde! :+

Zo gauw ik mijn A-stempeltje heb, wil ik een Yamaha XVS1100A Dragstar Classic kopen. Omdat ik dit de mooiste cruiser vindt. Ik heb gelezen dat het verstandiger is om op een wat lichtere motor te beginnen.

Mijn vriendin en ik starten allebei tegelijk met rijles en als zij het felbegeerde stempeltje heeft wil zij een Yamaha XVS650A Dragstar Classic.

Nou zou ik natuurlijk kunnen zeggen dat ik ook een 650 neem, maar ik weet bijna zeker dat ik dan over een jaar of 2 jaar iets zwaarders zou willen hebben.
Als ik de 650 dan inruil tegen een 1100 ben ik duurder uit als dat ik er direct 1 zou kopen.

Het duurt nog wel tot volgend jaar voordat het zover is, maar........
Wat vinden jullie?
Vrouwtje 00k een 1100.Vrouwen moeten op zware motoren.
 
Da's inderdaad een betere zet. Ga er eerst eens op rijden, misschien vind je het wel helemaal niets....
Heel onwaarschijnlijk, maar mogelijk.
Zie hier: Rijden op een chopper is het mooiste wat er is????
Zo denk ik er ook over.
(Het is wel geen chopper, maar een cruiser, maar goed......! ;) )

Ik heb ooit een XVS650a gekocht, nog voor ik mijn rijbewijs had. En toen ik het eenmaal had ben ik er uiteraard op gaan rijden en niet weinig ook.
Ik probeer mezelf in te houden en pas een motor te kopen op het moment ik mijn rijbewijs heb. Dan kan ik legaal een uitgebreide proefrit maken. })
 
rijden op een dragstar 110 is ook erg relaxed,

maar dat ding is ook nog best vooruit te krijgen hoor...
ik heb hem na drie jaar verkocht en een r1 gekocht (die net is gejat maar da's een ander verhaal) je kan goed smijten met zo'n ding hoor,..maar je rijd hem wel naar de filistijnen dan,..ik had alleen echt alles aan de grond constant en zelfs een gedeelte van m'n frame was afgesleten door bochtenwerk. en de remmen slijten waar je bij staat met zo'n rijstijl als ik.

maar geen r1 of r6 of gixxer die me bijhield in de ardennen of bochtige stukken...
m'n vrienden die best kunnen rijden hoor allemaal op r1/r6, gixxer, zx10r,..baalden altijd als ik weer langs kwam zetten met dat ding...
heb wel eens aan het einde van een pas in de alpen 5 minuten op een hayabusa moeten wachten... top motor!

super veel koppel onder je kont, maar nergens gevaarlijk... kopen dat ding!
 
Ja klopt, dat hoor je steeds van Dragster rijders: in de bochten zit je continu te schrapen.

Ook had ik van iemand gehoord dat z'n bike in een licht vochtige schuur compleet wegroestte in 1 winter, maar Yamaha heeft alles vervangen; het viel gewoon onder de garantie.
 
HAHAHAHAHA!!!! *D Uhhh....niks, als je dat leuk vindt. ;)
Je moet de bochten gewoon wat rustiger nemen, net als met mijn bike. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan