Vraagje over virago 535

skoepje

Die hard MF'er
13 dec 2003
570
0
Hoi,

full


Dit is mijn motor (virago xv 535 uit '88) waar ik sinds vandaag legaal op mag rijden. Nou heb ik alleen wel een paar vraagjes:

Wat is ongeveer het benzineverbruik van deze motor? want volgensmij stond er nu 50km op de teller en moest er weer getankt worden, weet niet helemaal zeker of dat ook de werkelijke kms stand was, maar is maar weinig, wist wel dat er een kleine tank in zit.

De koppeling pakt een stuk later dan wat ik gewent ben van mijn lesmotor (GS500) Ik moet hem dus veel verder loslaten om vooruit te komen, vooral de eerste keren bij het stoplicht gaf dit wat frustratie. Is dit normaal? heb er vooral 'last'van in zijn 1 en 2.

Is er wat te doen aan de stand van de rem? ik ben niet zo heel erg groot en heb maar kleine handjes en de remhendel zit vrij ver omlaag (als ik het zo goed uitleg) en is voor mij vrij moeilijk te pakken te krijgen.

En af en toe sloeg hij af met afremmen. Ligt dat aan mij of is dat een ding van de virago? Ik had het bijvoorbeeld bij het orijden van de oprit en een keer bij het aan komn rijden op een stoplicht. Ik heb dab gewoon de koppeling in en rem op twee remmen af. Met de lesmotor had ik daar geen last van, maar misschien dat deze wat koppiger is....

En natuurlijk het komische tafereel van aanrijden en de stepjes niet terug kunnen vinden omdat ik gewent ben dat ze veel verder naar achteren staan. maja das een kwestie vanwennen, komt helemaal goed.

Verder vond ik mijn eerste kennismaking met mijn trots erg aangenaam. Ga er zeker nog heel wat kilometers op rijden!!
 
Gefeliciteerd en welkom in de motorwereld :-)

Laat je niet van je stuk brengen door dat eerste ritje op je eigen bike. Ik heb ook een 535 in de schuur staan die ik nu en dan van mijn vrouw mag uitlaten. Nu is dat nét een ander model (de grotere tank), maar ik kan je wel wat reacties geven :)
Tanken om de 50 km (of heb je een mijlenteller??) is niet normaal. Dat is vast en zeker ook niet nodig. Vul 'm eens een keertje af, rijdt dan een km-etje of 75 en tank dan nog eens. Weet je meteen wat het verbruik is (na ff rekenen). Ook kan je een keer proberen helemaal leeg te rijden. Neem dan wel een reservetank mee ;)
De rem en koppelinghendels staan niet helemaal tof op je bike. Voor een lekkerdere bediening moeten ze vlakker worden gemonteerd (schroefje los, draaien, ff voelen vanuit het zadel, bijstellen en vastdraaien. Andere hendel op gevoel op dezelfde hoogte zetten.
Het afslaan bij remmen is niet okay. Dat kan enorm veel oorzaken hebben. Heeft de motor al lang stilgestaan? Start in dat geval met vervangen van de bougies en een brandstofsysteemcleaner in je tank. Kost je de kop niet.
Tot slot de koppeling. Die voelt bij de 535 in het begin idd vreemd aan. Is écht een kwestie van wennen. Daarna rij je fluitend rond. Cu on tha road!
 
thx voor de reacties

volgensmij is het gewoon een km teller. Ik heb hem nu helemaal volgetankt en ga het dus nog eens uitproberen. Past maar erg weinig in, 7 liter ofzo? Ik zie wel hoever ik nu kan rijden. Weet iemand toevallig hoeveel er in het reserve gedeelte van de tank zit? ben niet echt in de gelegenheid om een extra tank mee te nemen (jerrycan ofzo) dus wil graag weten hoe snel ik dan bij een benzinestation moet zijn. Voordat ik dalijk moet duwen, want dat stiekum toch wel zwaar!!

Motor had heel lang stilgestaan (4 jaar ofzo) maar is helemaal nagekeken door Paul (Ritzen). Heeft me dan ook behoorlijk wat geld gekost want er moest heel veel vervangen worden.

Ben blij te horen dat de koppeling van de virago idd wel wat wennen is.
Ik had Paul ook gemailt, moet er binnenkort maar eens langsrijden om te kijken waar het afslaan vandaan komt. Rijdt niet echt relaxed.
 
Laatst bewerkt:
Verbruik is ongeveer 1:17, met een tankje vol kun je zo'n 70 mijl ofwel 100 km rijden.

Hendels zijn zoals gezegd makkelijk te verzetten.

Als ie door Paul nagekeken is wil ie vast ook wel eens naar dat afslaan kijken. :)
 
Alleen maar rechtdoor is ook niks, soms MOET je afslaan.

M'n pa heeft ook een 535, hij moest ook in het begin heel erg wennen. Vooral het schakelen heeft hem een paar slapeloze nachten bezorgt. Hij had het gevoel dat hij niet genoeg ontkoppeld werd. De tank is inderdaad erg klein maar het is mogelijk om je "nep" tank te vervangen voor een echte.

Maar vooral veel plezier gewenst. Moet lukken, is tenslotte ook een Yamaha.

Groeten Michiel
 
Alleen maar rechtdoor is ook niks, soms MOET je afslaan.

M'n pa heeft ook een 535, hij moest ook in het begin heel erg wennen. Vooral het schakelen heeft hem een paar slapeloze nachten bezorgt. Hij had het gevoel dat hij niet genoeg ontkoppeld werd. De tank is inderdaad erg klein maar het is mogelijk om je "nep" tank te vervangen voor een echte.

Maar vooral veel plezier gewenst. Moet lukken, is tenslotte ook een Yamaha.

Groeten Michiel

He,

Zou je me daar wat meer over kunnen vertellen, over dat vervangen van de neptank? wordt ie dan ook wat breder (neem aan van wel) en wat kost het ongeveer... Ik vind dat neppding namelijk erg klein nu ik daadwerkelijk wat gereden heb, en heb liever wat te klemmen met mijn benen dan zomaar ergens rond te hangen.

alvast bedankt!!
 
Hoi,

ik heb effe op internet gekeken of ik een tank kon vinden maar er staat er volgens mij geen 1 te koop. Je moet maar even www.marktplaats.nl in de gaten houden.
Volgens een motormonteur (mijn zwager) blijft de originele tank en stroomt de benzine van de "nieuwe" in de "oude"

Groeten Michiel :]
 
marktplaats heb ik ook al eens bekeken ja, maar als op mijn motor een extra tank bijgezet wordt, moet ie wel wat vorm betrefd aangepast worden volgensmij (dat nepding dat er nu zit zit geloof ik al helemaal vol, dus kan geen model tank op dat op de latere modellen zit.....

Dus ben benieuwd hoe iemand dat gedaan heeft (als iemand het al gedaan heeft......) en natuurlijk wat ik dan aan kosten zou kunnen verwachten
 
Ik zal wel even kijken in zo'n engels handboek maar ik hoorde dat er in die immitatie tank ook maar 5 liter gaat omdat er inderdaad een hoop troep onder de "nep" tank zitten.
Zodra ik iets meer weet zet ik het hier wel neer
 
Ik zal wel even kijken in zo'n engels handboek maar ik hoorde dat er in die immitatie tank ook maar 5 liter gaat omdat er inderdaad een hoop troep onder de "nep" tank zitten.
Zodra ik iets meer weet zet ik het hier wel neer
5 liter extra is toch al weer bijna een verdubbeling van de inhoud *D
 
Idd, ik had getankt en toen ik op school zei dat er maar iets van 7 liter in ging (terwijl ik al op reserve reed) lachte ze me uit... in sommige (meeste?) scooters pas meer benzine dan in mijn motor.... Das wel frustrerend.... Ben er trouwens nog niet achter hoe zuinig dat ie is maar het is nu ook niet echt lekker weer om te gaan rijden.

Gaat me trouwens ook vooral om of die tank breder is, zodat ik weer wat met mijn benen kan klemmen, want nu heb ik hoor mijn gevoel heel weinig in te brengen. En ik hou niet van tanken, dus een verdubbeling van de inhoud zou geniaal zijn.
 
Niemand die ervaring heeft met het vervangen van de neptank van de virago???

Ben er nu wel vrij zeker van dat ie 1/16 1/17 rijdt, dus das al een hele geruststelling....

Maar als iemand info heeft over de neptank vervangen, laat het ff weten!! Ben heel benieuwd!!

Thx alvast!
 
Vriendje van me heeft voor z'n Virago een setje gekocht met:
2x zo grote tank (kunststof)
chroom kapje voor luchinlaat(?)
achter & voorspatbord (kunststof)
prettiger 'en Stoerder' zadel
stepjes

Ziet er ook veel stoerder uit.

Gevonden via Marktplaats bij handelaar die nog een paar oude sets (nieuw) had liggen voor ong. EU.300,=
 
heb je toevallig ook de gegevens van die handelaar? Ik hab al wel gezocht op marktplaats, maar kon niet echt iets vinden wat erop lijkt....
 
Ik zal t allemaal ff navragen. Misschien v.d. week ook nog wat pikkies maken van hoe t er nu uitziet.
 
thx,

ik zal mijn duits eens bij gaan schaven, dan kan ik gericht gaan zoeken :)

op ebay.nl en marktplaats is meestal niets te vinden. die hou ik wel geregeld in de gaten, maar nog nooit wat gezien dat in de buurt komt.
 
Hai,

Ook ik ben begonnen op een Virago 535. Sterker nog, een bordeau rode, dezelfde als dat jij hebt!
Ik kon zeker 150 KM rijden op een tank. Wel had ik een ander, erg vervelend probleem. De Virago heeft een electronische reserve schakeling. Dus geen benzine kraantje die je open en dicht draait. Bij mij werkte dus de schakeling op de reserve tank niet! Erg vervelend als je denk nog reserve te hebben.... Dan is het duwen van je motor errug zwaar. Wellicht iets om eens met een reserve tankje achterop uit te proberen?? Verder had ik de problemen die jij meldt niet echt,

Succes
Quick
 
Ik kan er precies 100km mee rijden en dan gaat het lichtje branden.... ik heb echter wel een schakelaartje onder bij mijn stuur (aan de rechter kant) zodat ik handmatig mijn reserve aan kan spreken, maar volgensmij is dat niet zo heel erg veel meer.....

Rijdt wel lekker op zich een virago, snelweggedrag viel me ook niet tegen.... had hem slomer verwacht aangezien de teller maar tot 180 gaat ofzo, wou ie toch ook best graag 140 rijden... had verwacht dat ie al moeite zou hebben met 120 :)
 
Ik heb sinds een half jaar ook een Virago, en ik vind het een leuk ding. Ik heb alleen een iets nieuwer modelletje denk (uit 1994), die heeft een wat grotere tank: 13 liter, inclusief reserve. Ik rijd er rustig mee, zeg maar gerust truttig (nog wel- kwestie van weer wennen), en hij rijdt bijna 1:20.
Veel plezier met die van jou! Ik vind rood nog net iets mooier dan mijn blauw/groen!
 
die is wel wat jonger dan die van mij ja :) , die van mij is van '88, das het model met de tank onder het zadel ipv bovenop.... geloof dat het het jaar daarna al met tank bovenop (en dus een bredere afwerking) is....

Ach ja... Ik zie wel... Hij rijdt lekker in iedergeval
 
Terug
Bovenaan Onderaan