Rijden op een chopper is het mooiste wat er is????

Aernout

Die hard MF'er
24 mrt 2004
314
0
Nijmegen
Kijk, zoals jullie vast al weten heb ik reeds jaren mijn hart verloren aan de chopper (Shadow, (Super)Magna, Vulcan etc). Nu mijn rijbewijs in zicht komt wil ik dus ook zo'n fiets aan gaan schaffen. Bij techniek heb ik wat zitten vragen naar de verschillen tussen een 600 en een 700 750 800 of 1100 etc. Ik heb daar nog niet echt duidelijkheid over, maar het plaatje begint te komen.
Ze zeggen echter dat een chopper niet fijn rijdt. Auw. Ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat ik nog nooit op een chopper gereden heb, maar jullie hier natuurlijk wel. Klopt het?

Ik wil langere stukken kunnen rijden, snelweg, maar ook kortere ritjes etc. Zelfs in de winter moet het paardje brommend van plezier van stal gehaald kunnen worden. Volgend jaar ga ik met mijn vriendin (achterop, dat was ik vergeten te vertellen, er moeten twee mensen op kunnen (daarom ook de vraag hoe groot moet mijn motor zijn, 600 groot zat?) ermee op vakantie naar Engeland. Ik wil zoals gezegd wel snelwegen kunnen happen, maar ik hoef daar geen snelheidsovertredingen te maken. Rijcomfort vind ik echter wel belangrijk.
 
Laatst bewerkt:
Een chopper zit heeeeerlijk. Echter (!) niet voor lange afstanden en met hoge snelheid op de snelweg. Zorg dus wel dat je een motor pakt, die ergonomisch bij je past. Maar dat geldt voor alle typen motoren. Als je héél lang bent, moet je dus geen Savage kopen. En als kleine dreumes moet je niet aan een hoge off-the-road beginnen. Zoals je al in eerdere topics hebt gelezen rijden wij een Vulcan. Deze zit heerlijk. Samen touren wij hooguit 50 km. om vervolgens een terrasje te pikken en weer verder te kachelen. Voorheen hebben wij ook een Honda VF750C gehad, daar kreeg ik kramp in heup van. Deze motor paste op ergonomisch gebied dus niet bij mij. Maar ik gebruik onze motor ook als solo-motor in de winter ...door weer en wind dus. Kan allemaal, ook met een chopper, zolang je 'm maar goed schoon houdt als er gestrooid is op de weg. Elke motor heeft z'n charme. Ik heb in die 14 jaar dat ik nu motor rij alle soorten motoren gehad ...racers, off-the-roads, naked bikes, choppers etc... etc... volgend jaar gaan we, voor de afwisseling en naar alle waarschijnlijkheid, een BMW K75RT kopen. Ik zweer dus niet bij choppers alleen. ...maar ze rijden wel heerlijk.
 
Een chopper zit heeeeerlijk. Echter (!) niet voor lange afstanden en met hoge snelheid op de snelweg. Zorg dus wel dat je een motor pakt, die ergonomisch bij je past. Maar dat geldt voor alle typen motoren. Als je héél lang bent, moet je dus geen Savage kopen. En als kleine dreumes moet je niet aan een hoge off-the-road beginnen. Zoals je al in eerdere topics hebt gelezen rijden wij een Vulcan. Deze zit heerlijk. Samen touren wij hooguit 50 km. om vervolgens een terrasje te pikken en weer verder te kachelen. Voorheen hebben wij ook een Honda VF750C gehad, daar kreeg ik kramp in heup van. Deze motor paste op ergonomisch gebied dus niet bij mij. Maar ik gebruik onze motor ook als solo-motor in de winter ...door weer en wind dus. Kan allemaal, ook met een chopper, zolang je 'm maar goed schoon houdt als er gestrooid is op de weg. Elke motor heeft z'n charme. Ik heb in die 14 jaar dat ik nu motor rij alle soorten motoren gehad ...racers, off-the-roads, naked bikes, choppers etc... etc... volgend jaar gaan we, voor de afwisseling en naar alle waarschijnlijkheid, een BMW K75RT kopen. Ik zweer dus niet bij choppers alleen. ...maar ze rijden wel heerlijk.
'Op een dag weet je het zeker, je koopt een BMW K75RT' ;)
Bovenste verhaal lijkt erg op dat van mij en hoef er niks aan toe te voegen :}
 
Omdat ik een probleem heb met mijn nek, kochten mijn man en ik vorig jaar een chopper en geen sportfiets. Een Honda Magna Vf 750 C. Heerlijke fiets, lekker veel vermogen, maar telkens na een rit had ik het gevoel dat ik iets miste. Voordat deze motor er kwam, vond ik de sportfietsen ook altijd al mooier om te zien, maar dat terzijde *D Drie maanden geleden kocht ik een VFR 750 F, een sportiever type motor. Dit is het! Ik reed niet meer op de Magna en mijn man is al niet zo'n enthousiaste rijder, dus de Magna stond maar mooi te wezen in de garage. Een paar dagen geleden is ze verkocht. Van mijn nek heb ik niet bijzonder veel last tijdens het rijden, maar wel meer dan op de Magna. Op beide motoren kreeg ik na verloop van tijd wat last van een stijve onderrug, dus dat ligt denk ik niet aan het type motor, maar meer aan mijn rug :+ Mijn man rijdt nooit op de VFR, dus ik heb haar lekker voor mezelf :] Een chopper rijdt heerlijk hoor en lekker relaxed, maar als je lekker schuin door de bochten wilt en loeihard weg wilt rijden zo af en toe, dan is een sportievere fiets gewoon echt geweldig. Ook op de snelweg rijdt mijn VFR prettiger dan de Magna. De VFR heeft een kuip, waardoor je minder last hebt van de rijwind. Als je regelmatig iemand achterop meeneemt, is een chopper natuurlijk veel comfortabeler. Mijn zoons zitten regelmatig bij me achterop, maar kiezen altijd voor de VFR. Ze hebben nog niet van die lange benen, waardoor ze toch nog wel redelijk comfortabel achterop kunnen zitten. Tegen de tijd dat hun benen te lang worden, gaan zelf maar hun rijbewijs halen *D
 
*Gooit voorzichtig een balletje op*

Mijn oude Virago reed erg lekker, maar ik vond het qua uiterlijk het gewoon "net niet".



Nee maar buiten Harley (wat ik nu heb) waren de Supermagna en de V-Max mijn droombikes. Alleen moet dat dichte wiel van de Supermagna natuurlijk wel vervangen worden voor een normale he! :)

Ach en die Dragsters tegenwoordig zijn ook mooie bikes.
 
Ik had op wat meer reacties gehoopt, maar dat kan natuurlijk nog komen.
Ik heb mijn hart verpand aan het uiterlijk van de chopper, en dan in het bijzonder de Shadow, Supermagna, Vulcan, Virago en Intruder. De Intruder heeft een zithouding die wat naar achteren leunend is, en van de Virago wordt hetzelfde gezegd, dus die vallen af. De Vulcan zou erg veel onderhoud vragen, maar die kan ik niet zomaar loslaten.

Vrijwel alle lange stukken die gereden gaan worden (op een maal per jaar een vakantie na) zullen van mij en mijn vrouw samen zijn, dus duo zit, en over niet meer dan 100 kilometer. Lijkt mij wel uit te houden, toch? Of vergis ik mij nu flink?

Verder zal hij dus solo gebruikt worden, en ik voorspel nu reeds dat ik niet veel harder hoef dan 100-120 per uur. Genieten van het rijgevoel, niet van de snelheid.
 
Virago achterover? Huh? Ik zat altijd gewoon lekker rechtop hoor! :)
 
Voor die Diversions vragen ze op marktplaats dus echt veel meer dan hier gezegd wordt. Rond de 4000 voor een fiets van 1995 is eerder regel dan uitzondering. Is er ergens op het net een lijst met nieuwprijzne te vinden ,zodat ik ze die onder de neus kan wrijven? Hoeveel km kan een blok gemiddeld hebben tegenwoordig?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er nooit problemen mee gehad, en van anderen hoor ik ook dat het absoluut een betrouwbare fiets is. Alleen de startmotor geeft wel eens kuren; ik geloof dat alle startmotoren van voor 1987 vrij slecht zijn; je hebt kans dat die op een gegeven moment gereviseerd moeten worden.

Hmmm.....ik merkte in ieder geval wel dat ik niet tegen een heuveltje moest staan tijdens het starten.....

Maar buiten de startmotor is het een heel betrouwbare en fijne bike. Toert lekker soepel, ligt aardig in de bochten, zit lekker laag.

Men zegt dat het blok zo'n 2 ton mee kan gaan.
 
De ergonomie (mooi woord voor zithouding op een motor) kun je bij een chopper/custom vrij sterk veranderen door het wijzigen van het zadel, stuur, voetsteunen. Zo kun je op de meeste customs wel een zithouding maken welke jou goed bevalt. In mijn persoonlijke ervaring is het plaatsen van een lager (breder) stuur ipv het originele op een custo als bv een intruder of (super)magna al een enorme vooruitgang in de zithouding. Ook het plaatsen van een kwaliteitszadel als Corbin ipv het originele stukkie met skai overtrokken budget-schuim wat door moet gaan voor een zadel een hele vooruitgang op langere afstanden. Het kost wat, maar dan heb je ook wat. Ikzelf heb mijn Magna 1100 aangepast met o.a. een ander zadel en stuur en wij kunnen probleemloos 400km of meer rijden. dat hebben we dit jaar diverse keren gedaan o.a. 1600+ kilometer in 4 dagen schotland.
 
Ik vind persoonlijk een wat hoger stuur fijner, dat je een beetje rechtop zit, met je armen vooruit. Veel fijner voor mijn nek en rug.
Maar ja; het enige dat ik voor mijn Virago gewend was, was een Kwasaki ZZR 600, dus dan is alles al een enorme verbetering qua zithouding! :P
Hmmm nog een stukje op een Moto Guzzi California III gereden.....was ook wel heel erg fijn, hoewel deze een afwijking had (naar rechts geloof ik) en dat-ie echt zwaar lomp in de bochten was. Ook ligt het zwaartepunt bij zo'n bike veel te hoog, lastig met 'm in de schuur te zetten.
Maar je hebt inderdaad geljik wat dat zadel betreft: ik kan nog steeds niet begrijpen dat zo veel motoren standaard met zulke simpele pokkezadeltjes rondrijden waar je een blikken kont en een pijnlijke rug aan over houdt. Dat eerste maakt me niet zo heel veel uit, maar dat tweede wel.

Trouwens wat enorm prettig voor de rug is, is zo'n rugbeschermer met nierbeschermer (en voor de ellebogen). Goed strak aantrekken en het lijkt alsof je zadel een rugleuning heeft gekregen! Heerlijk! Alleen haalt dat wel het vrije gevoel een beetje weg, maar op de langere stukken is het wel prettig, en voor de veiligheid ook natuurlijk.
 
Ik heb vandaag het custom stuur op mijn CX (normale versie, niet de C) vervangen door een vlak stuur. Wat een verschil! Hij stuurt minstens 100% beter, ik zit veel lekkerder in de wind, en de motor reageert veel directer op mijn bewegingen.

Het enige is dat ik met het hoge stuur veel relaxter op de motor zat, maar ik heb het gevoel nu veel meer controle te hebben, en actiever te rijden. Voor mij geen custom stuur meer.
 
De ergonomie (mooi woord voor zithouding op een motor) kun je bij een chopper/custom vrij sterk veranderen door het wijzigen van het zadel, stuur, voetsteunen. Zo kun je op de meeste customs wel een zithouding maken welke jou goed bevalt. In mijn persoonlijke ervaring is het plaatsen van een lager (breder) stuur ipv het originele op een custo als bv een intruder of (super)magna al een enorme vooruitgang in de zithouding. Ook het plaatsen van een kwaliteitszadel als Corbin ipv het originele stukkie met skai overtrokken budget-schuim wat door moet gaan voor een zadel een hele vooruitgang op langere afstanden. Het kost wat, maar dan heb je ook wat. Ikzelf heb mijn Magna 1100 aangepast met o.a. een ander zadel en stuur en wij kunnen probleemloos 400km of meer rijden. dat hebben we dit jaar diverse keren gedaan o.a. 1600+ kilometer in 4 dagen schotland.

^^^^ with stupid.

Ik heb op mijn intruder een recht stuur gezet, en de houding is een stuk beter geworden (voor mij dan) vooral op langere stukken minder last van mijn onderrug.
 
De ergonomie (mooi woord voor zithouding op een motor) kun je bij een chopper/custom vrij sterk veranderen door het wijzigen van het zadel, stuur, voetsteunen. Zo kun je op de meeste customs wel een zithouding maken welke jou goed bevalt. In mijn persoonlijke ervaring is het plaatsen van een lager (breder) stuur ipv het originele op een custo als bv een intruder of (super)magna al een enorme vooruitgang in de zithouding. Ook het plaatsen van een kwaliteitszadel als Corbin ipv het originele stukkie met skai overtrokken budget-schuim wat door moet gaan voor een zadel een hele vooruitgang op langere afstanden. Het kost wat, maar dan heb je ook wat. Ikzelf heb mijn Magna 1100 aangepast met o.a. een ander zadel en stuur en wij kunnen probleemloos 400km of meer rijden. dat hebben we dit jaar diverse keren gedaan o.a. 1600+ kilometer in 4 dagen schotland.

Klinkt goed!!!!
En die zadels, jezus, WAT MOOOOOOOOOOOOOOOOOOI!
heb je eeen meeltje gestuurd!
 
Als je verknocht bent aan choppers... koop dan gewoon een chopper :) De nadelen neem je er dan graag bij.

Ik had gelest op een CB500, maar ik voelde direct dat dit niet "mijn motor" was. Ik wil rechtop zitten, rondkijken, genieten en niet tegen het hoogst mogelijke tempo van A naar B rijden (op dit moment toch, dat kan altijd nog veranderen binnen enkele jaren als er een moto voor woon-werkverkeer komt). 1 keer een dag op een (gehuurde) Virago gereden en ik wist het : het wordt zeker een chopper ! Je voelt wel dat de rijhouding bij langere stukken iets minder "natuurlijk" is, maar ach, dan stop je toch gewoon voor een drankje ;)
 
Ik rook, dus ik zal af en toe toch willen stoppen. 100 km snelweg geen probleem? (aan gematigde snelheid dan dus)?
 
Chopper rijdt prima behalve op de snelweg, 100 km/h is nog wel te doen..vond het zelf bij de 140 niet prettig meer op een Vulcan 700. Je moet alleen wel even accepteren dat je gewoon langzamer door de bochten bent dan alle andere fietsen zo'n beetje ;)
 
Ik rijdt nu een klein maandje op een virago 750 en hij bevalt mij prima.

Hiervoor een tijdje op een CBR600F gereden, die nu volledig van m'n hubbie is ;)
Zelf geef ik absoluut de voorkeur aan een chopper.
Lekker relaxt, rond je heen kijken.

Ik hoef ook absoluut niet zo snel mogelijk van a naar b te racen.
Nix op tegen hoor, maar niet voor mij.

Enne, op de snelweg kan ik aardig meekomen hoor met 120/140.
Alleen moet ik dat niet voor hele lange tijd doen.
Dat vond ik met de CBR weer beter gaan.

En het zadel, ok, misschien wat onderuitgezakt.
Maar daar zijn toch prima aanpassingen voor te maken.

Succes met verder zoeken.
 
Inderdaad - die zadels bij Corbin :9~

Maarre, ik rij zelf een Honda shadow 750, ben zelf 1.65 dus voor mij istie top.
Vriendlief (1.87) krijgt toch wel wat kramp ervan, dus dat ter overweging.
Ervaringen op de snelwegen komen overeen, tot 110, 120 km gaat het nog - hoewel telkens de windvanger spelen erreg vermoeiend is..
Maar verder stuurt en zit het zO lekker... doen!
:]
 
...De Vulcan zou erg veel onderhoud vragen, maar die kan ik niet zomaar loslaten.

Onderhoud bij een Vulcan??? Dat ding heeft een cardan, dus geen ketting smeren of afstellen, zelfs geen kettingset vervangen. Verder heeft de Vulcan zelfstellende kleppen, dus daar hoef je ook niets aan te stellen. Veel onderhoud zit er dus niet aan. ...dus vooral niet loslaten, die Vulcan! *D
 
Yupz, met mijn Harley is het tot 120 ook nog best te doen. Comfortabel is tot 100. 140 is echt de grens.

Mijn Virago had een windscherm, daarmee kun je makkelijk 160 halen....okee, BEETJE in elkaar gedoken zitten.... ;) )

Met mijn ZZR vond ik tot 190 rijden wel tof. 225 was gewoon te snel, maar dat had meer te maken met hoe snel het verkeer op je af komt dan met wind of zo! :P
 
zoals gezegd, snelheid heeft mijn interesse niet, dus langzamer de bochten om is geen punt. Het gaat mij erom dat mijn vrouw en ik fijn met zijn tweetjes op de Brommert naar Engeland toe kunnen. Dus een 700+cc (denk zelf aan een V65 Magna). En wat ik van jullie begrijp zit een chopper gewoon lekker, mits je niet racet en af en toe stopt. Nou, mooi toch, zie ik geen probleem en kan ik aan de chopper.

ok, grote kans dat het een Shadow of Magna wordt. Van de Magna vind ik de uitlaat en de koplamp (die vierkante) niet mooi. Zijn die makkelijk ende goedkoop te vervangen voor iets wat wel gezien mag worden?
De Vulcan (misschien was onderhoud niet het juiste woord, zou motorisch wat minder te vertrouwen zijn, maar volgens jou is dat probleem na 1993 verholpen, toch?) vind ik, evenals de meeste shadows wel al af. Mooi Corbin zadel erop... :9~
BVD

piccies erg welkom!
 
Terug
Bovenaan Onderaan