Op vakantie met een Ducati

Incunabele

MF'er
19 jun 2004
38
0
Heeft iemand ervaring met motorvakanties met een ducati. Ik heb verschillende motorvakanties achter de rug, maar wil nu met een Duc748 ('95) op vakantie gaan...
Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen, met name op het gebied van betrouwbaarheid.

Ja sorry voor al degene die ik tegen het zere been schop, maar de vooroordelen zijn toch hardnekkig.......

Ooh ja, ben van plan richting Bularije te gaan via Oostenrijk en mischien noord Italie.
 
Ik heb zelf ooit in 3 weken 7000 km gereden op een Monster. Dit alles zonder technische problemen. Het is wel handig om een lijst met Ducati dealers en garages langs je route bij je te hebben. Is niet alleen handig voor Ducati rijders uiteraard.
 
Joris is net met een Duc 748 naar de Alpen geweest. Ging prima! (OK liep een geborgde moer een beetje los maar dat kan gebeuren).

Op http://www.motormaf.nl (als hij het weer doet :P ) staat een topic over deze reis.
Niet alleen naar de Alpen O-) Ben dus in de Zwitserse Alpen, Dolemieten, bij het Lago Di Garda en in Zuid-Frankrijk geweest. In totaal bijna 6000 km in 14 dagen. Met als uitschieters net iets meer dan 1000 km en één keer 748 *D km op een dag. Heb er wel een houten kont aan over gehouden, maar dat was het waard.

Ik heb een bagagerekje voor op m'n Duc, anders is bagage meenemen zowat onmogelijk. Daarop zit een Ortlieb Rackpack van 90L vastgesjord. Hier op MF en op het DCN forum zijn wel wat foto's te vinden.
Ook heb ik altijd met een tanktas(je) gereden: Oxford Sports Compact Tankbag. Deze zit niet in de weg tijdens het rijden, maar is toch groot genoeg om behoorlijk wat spulletjes in te stoppen. Het cyclelock vouwslot zat hier ook in, voor een betere gewichtsverdeling.

Meer tips? Neem iig een klein voorraadje olie mee. De motor wordt tijdens zo'n vakantie best zwaar belast. Olieverbruik zal in de bergen met grofweg een derde toenemen. Kijk ook even welke olie je hebt. Als je Duc bij Biggelaar in onderhoud is, dan zit er 20W50 minerale olie in. Die is bijna nergens te vinden. In Frankrijk kon ik alleen bij een Carefour supermarkt een vergelijkbare olie vinden. Halfsyntheet en volsyntheet is bij de meeste motorzaken goed verkrijgbaar.

Lijstje met Duc dealers is idd ook wel handig. Die zijn niet zo heel dik gezaaid, ook niet in Italië. Wij zaten in Torbole aan het Lago di Garda, de dichtsbijzijnde officiele Ducati dealer zat 60 km verderop in Verona.

Noord-Italië zei je? Dan MOET je zeker de Stelvio en de Passo Pordoi (Dolemieten) rijden. En op de Passo Pordoi ook even de gondellift naar de top nemen. Het uitzicht daar is adembenemend. ;)

Naast die loslopende achterwielmoer en een knipperlichtrelais dat niet goed contact maakte heb ik geen problemen gehad. De achterwielmoer bleek niet goed aangetrokken te zijn. Thuis dus even goed op moment (175 Nm) aantrekken en secuur borgen, dan hoef je geen problemen te verwachten. Knipperlichtrelais maakte niet goed contact meer, omdat er steentjes tussen het relais en het rubber zaten. De stekker was hierdoor losgetrild.

Neem ook wat tyraps mee de achterwielmoer evt opnieuw te kunnen borgen.
 
Heeft iemand ervaring met motorvakanties met een ducati. Ik heb verschillende motorvakanties achter de rug, maar wil nu met een Duc748 ('95) op vakantie gaan...
Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen, met name op het gebied van betrouwbaarheid.

Ja sorry voor al degene die ik tegen het zere been schop, maar de vooroordelen zijn toch hardnekkig.......

Ooh ja, ben van plan richting Bularije te gaan via Oostenrijk en mischien noord Italie.

Vooroordelen zijn hardnekkig inderdaad. :z :Z :Z :Z |(

Ten onrechte!!!! B|

Meer dan 100 000 "Duc" kilometers achter de rug, en geen enkel probleem!
Je zou je moeten beschamen om zoiets te vragen. Een Ducati is geen Jap, man! Jij rijdt met een échte [/b]motor, jij moet geen olie meesleuren omdat je brik 1 l / 1000 km verbruikt. Doe een groot onderhoud voor je vertrekt en je zit safe voor 5000 km. Na 5000 gewoon een oliewissel (25 euro), lucht- en oliefilter vervangen (30 euro) en regelmatig kettingspanning kontroleren, en evt smeren. B|
 
ik ben met mijn vorige duc (748) zo'n beetje heel europa doorgecrost van Spanje/Italie/Oostenrijk/Zwitserland/Duitsland/Frankrijk/UK/MAN tot zelfs Belgie toe. Het enige wat ik altijd bij me had was een boekje met N.A.W. gegevens van alle duc.dealers in europa. (en inderdaad, regelmatig gebruik moeten maken van het boekje) Neemt niet weg dat ik desondanks altijd overal ben gekomen waar ik naar toe wilde gaan. Alleen soms met een omweg.
 
Vooroordelen zijn hardnekkig inderdaad. :z :Z :Z :Z |(

Ten onrechte!!!! B|

Meer dan 100 000 "Duc" kilometers achter de rug, en geen enkel probleem!
Je zou je moeten beschamen om zoiets te vragen. Een Ducati is geen Jap, man! Jij rijdt met een échte [/b]motor, jij moet geen olie meesleuren omdat je brik 1 l / 1000 km verbruikt. Doe een groot onderhoud voor je vertrekt en je zit safe voor 5000 km. Na 5000 gewoon een oliewissel (25 euro), lucht- en oliefilter vervangen (30 euro) en regelmatig kettingspanning kontroleren, en evt smeren. B|

Juist ja, het is een Duc en geen Jap ... heb jij niet een klein beetje een Ducati-waas voor je ogen??? Het is zoals Ed zegt. Met een Ducati kom je overal, maar soms met omweg. De kans op kleine ongemakjes is bij een Duc groter dan bij een Jap. Zeker als je beroerd veel kilometers gaat rijden en het ding zwaar gaat belasten.

Zorg er dus voor dat je motor voor vertrek in topconditie is, dan is de kans op probleempjes het kleinst. Smeer de ketting iig veel en vaak. En die ketting kan beter te los dan te strak staan. 748's staan erom bekend dat ze kettingen te vreten. Heb het nog met geen enkele ketting langer dan 15000 km volgehouden. Daarom heb ik voor ik op vakantie ging een ketting die er 8000 km op lag uit voorzorg vervangen.
 
ik heb nou geen specifieke ervaring met een 748 maar wel met een ST4 en 'n Monster 750 en die dingen zijn bulletproof. Ik ben er ook al mee op vakantie gegaan, én ik rij er elke dag mee, dus ik weet waar ik over praat B|

de Kawasaki die ik een tijdje gehad heb, dát was een probleemkind. Overhitte bij niets, zoop olie en benzine, stuurde als een komkommer op wielen,... :r B|
nota: het kan ook aan díe specifieke Kakawiki gelegen hebben natuurlijk...
 
Thanx all!!! Klinkt over het algemeen erg goed ... olie, adressen, regenpak en zonnebrand is wel te overzien :+

Lijkt me een 'doen'!

Dolemieten is inderdaad waarvoor ik 1000km om zou rijden....Man, fantasisch! Ik geloof niet dat ik ooit meer motor-walhalle gezien heb: enkel bochten en geen tegemoet komend verkeer (hoewel het laatste nu wellicht anders is?!?).
 
Ik ben vorig jaar ook veel op vankantie geweest met mijn 748.
Eerst een week naar Zwitserland (via Duitsland en via Frankrijk weer terug ong. 2500 km)
En 2 weken later ben ik 2 weken naar de Pyreneeen geweest en vandaar uit naar Barcelona. iets van 6000 km, en echt nul problemen gehad *D
Dus het kan wel. (heb ik hier in nederland al meer problemen gehad met de Duc :P )
Ik had hem voor die tijd wel een grote beurt gegeven (was ie ook aan toe)
 
zoals al eerder werd gezegd: er zijn voor de 748 speciale rekjes te koop. ik heb op mijn 916 ook zo'n rekje gehad en je kunt er een hoop op kwijt!
wonder boven wonder past dat rekje ook nog op mijn 999 :+

ik heb met die 916 in 1,5 jaar tijd 35K km gereden met nagenoeg geen problemen

met de 999 ben ik op vakantie geweest naar het WDW en ook geen problemen, sterker nog, geen DRUP olie verbruikt

de vakantie werd aan het eind alleen vergald omdat blijkt dat iemand in de fabriek mijn big-end lagers verkeerd in het blok heeft gezet :(
 
ben 3 keer italie rond geweest met de motor, alle drie de keren tot Regio Calabria en bijna alles binnendoor(ongeveer 8000 km per keer) 8-)
een keer naar Spanje, Pyreneeen van oost naar west :] verslag is te vinden op het dcnforum
http://www.ducatifora.com/phpbb2/viewtopic.php?t=1085
en alles met de 851 met AOV :)

problemen die ik gehad heb, Italie km-tellerkabel stuk, Spanje slecht Kontakt brandstofpomprelais en problemen met slechte benzine (maar welke motor heeft geen last daarvan)
onderhoud een in de 20000km een grote onderhoudsbeurt, regelmatig nieuwe banden en benzine
 
Terug
Bovenaan Onderaan