BMW trekt naar rechts

Firstreverse

Die hard MF'er
2 dec 2002
282
0
Castricum
Sinds 2 weken ben ik de trotse bezitter van een R1100RT :]

Nu begon me op te vallen dat deze (licht) naar rechts trekt :?
Navraag bij de dealer leert dat ze dat allemaal zouden doen omdat de wielen niet recht achter elkaar zouden staan :?

Zie tekening:
full


Wie heeft ook deze ervaring of kan hier iets meer over zeggen.
Ik wil kost wat kost voorkomen dat ik met een krom frame rondrijd.
 
Ik werk bij een bmw dealer en dat verhaal klopt gewoon. Je hebt geen krom frame, sterker nog je hebt niet eens een echt frame als je het goed bekijkt. Aan de voorzijde zit de "triangel" aan je blok geschroefd en achter hangt de cardantunnel er aan.
 
Ik werk bij een bmw dealer en dat verhaal klopt gewoon. Je hebt geen krom frame, sterker nog je hebt niet eens een echt frame als je het goed bekijkt. Aan de voorzijde zit de "triangel" aan je blok geschroefd en achter hangt de cardantunnel er aan.

Kijk dit soort reacties heb ik wat aan. Niet dat ik er echt blij van wordt want nu blijft mijn fiets dus trekken '( .
Aan de andere kant heb ik wel de zekerheid dat het frame niet krom is O-) .
 
maar waarom zitten de wielen dan niet recht achter elkaar ?
ik zou geen motor willen die niet "recht" is :?
De motor is wel recht, je moest eens weten hoeveel motoren er zo rondrijden.
Soms kan het simpelweg niet anders omdat de kettinglijn of de cardanconstructie zo uitkomt door de breedte van het blok.
Heel veel auto's hebben dit ook en daar hoor je nooit iemand over.
 
je voorband gaat ook links meer slijten dan rechts
Bij het ene merk(bridgestone) zie je dit meer dan bij het andere(metzeler) maar ze doen het allemaal!
Denk maar aan het kantelmoment en je weet waarom ze dit slijten zo doen!

Maar ja,je rijdt in ieder geval een BMW ;)

PS,ik ook :9~
 
Bij mijn (ex) F650 leek het ook of de wielen niet recht achter elkaar stonden.
Bleek uiteindelijk alleen het voorspatbord scheef te zitten.

Maar goed. Die twee wielen hoeven niet in een lijn te staan om gewoon
rechtdoor te kunnen rijden. Zolang ze maar parallel staan zeg maar.
Laad je misschien meer in je rechterkoffer dan in de linker?

Ik zal morgen eens kijken welke kant die van mij op wil...
 
Bij een supermotard staan de wielen bijna nooit recht achter elkaar omdat dit onmogelijk is met de ketting. Meestal scheelt het zo'n 5mm. Ik heb nog nooit gemerkt dat hij hierdoor een kant op trok. Wanner hij wel een kant op trekt is als je voorwiel niet rechtop (niet in het lood) staat en je achterwiel wel
 
Bij een supermotard staan de wielen bijna nooit recht achter elkaar omdat dit onmogelijk is met de ketting. Meestal scheelt het zo'n 5mm. Ik heb nog nooit gemerkt dat hij hierdoor een kant op trok. Wanner hij wel een kant op trekt is als je voorwiel niet rechtop (niet in het lood) staat en je achterwiel wel
Ondanks dat 5mm niet veel is, lijkt dit toch weer in tegenspraak met mijn dealer.
Hij beweert nl. dat dat de direkte oorzaak is.
Als ik hem goed begrijp zijn de rechter zijden van de banden in lijn, maar omdat de voorband veel dunner is dan de achterband zijn de middenlijnen van de banden dus niet in lijn (begrijpen we het nog?).
Ik zal eens nagaan hoeveel mm dat scheelt.
 
Rijd zelf ook een 1100RT maar die spoort gewoon rechtuit. Moet kunnen dus. Dat je linker helft op je voorband sneller slijt is waar. Had het vooral bij een Metzeler. Je voelde echt de vlakjes. Nu een Michelin Macadam en dat gaat beter.
 
De meeste wegen lopen aan de rechterkant ook iets naar beneden, dat is om het regenwater af te voeren naar de berm. Maar de weg is dus níet 100% recht.
Dus probeer het eens op een grote parkeerplaats ofzo, daar is het asfalt wel rechter als op de openbare weg.
Greetz!
 
Mmmm, als ik op mijn BMW met losse handen rijdt wil hij door het kantelmoment van het dalende toerental juist naar links.

En als ik bij het stoplicht in zijn vrij een zwieper aan het gas geef dan wil hij juist effe naar rechts kantelen. Lijkt me logisch voor een blok met de krukas in lengterichting.
 
Terug
Bovenaan Onderaan