How-to: remmen reviseren incl foto's

magnamaniac

MF fossiel
Donateur
25 jul 2002
29.225
3.506
land van maas en waal
Het reviseren van de remmen is bij elke motor wel ooit nodig, bij de ene eerder als bij de andere. Bij motoren die ook in de regen buiten komen zal het wat eerder zijn, dan motoren die alleen nat worden wanneer ze gewassen worden :P
Een indicatie at de remmen aan een revisie toe zijn is wanneer het voorwiel niet meer soepeltjes vrij kan draaien. Dit kun je vooral voelen als het duwen van de motor (flink) zwaarder gaat.
Meestal zal de remschijf dan ook behoorlijk heet zijn na ieder ritje, doordat de blokken tegen de schijf aan gedrukt blijven. Dit veroorzaakt natuurlijk verhoogde slijtage aan de blokken en (wat belangrijker is) ook aan de dure schijf.
Reviseren van de remklauw is geheel niet moeilijk, vraagt geen duur speciaal gereedschap en kost ca. 20 euro aan onderdelen en materiaal (wanneer ook de remblokken vervangen worden natuurlijk wel wat meer :) ) Een mogenlijk adres voor vervangingsonderdelen is www.motoria.nl

Het materiaal & gereedschap dat nodig is:
• Remmenreiniger
• DOT4 of DOT 5.1 remvloeistof (GEEN DOT 5, tenzij expliciet in de handleiding van de motor vermeldt!!!)
• Aluminiumpoets (Belgom) of commandant 4
• Nieuwe stofringen en keerringen
• nieuwe ringetjes voor de banjobout
• Tubetje kopervet
• Haaks krabbertje (of oude fietsspaak)
• Setje inbussleutels
• Mini-schroevendraaiertje
• Ringsleutel 10, 12 & 14
• Een kleine hamer
• Een metalen staafje van ca. 5mm dia-meter en minimaal 8cm lengte (bijvoor-beeld een oude bout)
• stukje doorzichtige (benzine)slang van ca. 40 cm.
• plastic bakje en glazen potje
• en natuurlijk poetslappen
00001.jpg


De klauw geheel gedemonteerd in onderdelen, van links -> rechts & boven -> onder:
• Nieuwe keerringen en stofringen
• De klauw zelf
• Schetsplaat (bevestigingsarm)
• Remblokjes
• Glijpennen
• Drukveer voor de blokjes
• Aanslagplaatje
• Koperen pakking-ringetjes
• Ontluchtingsnippel & afdekdopje
• Bevestigingsbouten schetsplaat
• Borgplaat & moertje voor de glijpennen
• Zuigers
• Stofhoezen voor de glijbouten
• Glijbouten
• Banjobout
0001.jpg


Het onderwerp van vandaag :)
Als voorbereidend werk haal je de spanning van de banjobout en de borgbout (zit op de foto achter de banjobout verborgen) af nu de klauw nog aan de vork zit. Dan gaat het wat makkelijker straks met het losdraaien van de banjobout.
01.jpg


druk de klauw even zeer stevig tegen de schijf aan om de cilinders wat in te drukken, zodat de klauw dadelijk makkelijker van de schijf schuift.
Draai de bouten waarmee de klauw bevestigd zit los en schuif de klauw van de schijf af.
02.jpg


Leg deze op een krukje/laag werkbankje om verder op te werken, zodat er geen spanning op de remleiding staat. Maak deze nog niet los.
03.jpg


Verwijder de borgbout en het borgplaatje van de glijpennen.
04.jpg


En schuif de glijpennen er uit. Deze kunnen erg stroef gaan. Tik ze er dan VOORZICHTIG uit met een licht hamertje en een pen als drijver.
Maak ze goed schoon en indien nodig schuur je ze licht met fijn schuurpapier voor je ze weer invet met kopervet.
Nu kun je ook de remblokken eruit pakken en indien versleten weggooien.
05.jpg


Nu zie je waarom de remleiding nog vast moest blijven. Gebruik de remhendel om de zuigers er bijna helemaal uit te pompen. Bijna altijd zal er 1 zuiger sneller uit komen als de andere.......
06.jpg


Houd deze dan zolang tegen met een dunne schroevendraaier o.i.d.
07.jpg


Zo zijn ze ver genoeg gepompt......
Zet je remhendel ingeknepen vast met een elastiekje, dit voorkomt het leeglopen van je reservoir.
08.jpg


Zodat je de zuigers er met de hand uit kunt pakken, er zal ook een redelijke hoeveelheid remvloeistof uitkomen, vang deze op.
09.jpg


Maak nu de remleiding los en hang deze boven een opvangbakje. Dit werkt verder wat makkelijker.
10.jpg


Deze stofring ziet er aardig verrot uit en is er oorzaak van dat deze klauw behoorlijk bleef hangen.
11.jpg


Neem ook het veertje voor de blokken er uit en maak het schoon, deze zorgt er mede voor dat de blokken weer vrij komen van de schijf.
12.jpg


Verwijder de stofringen en keerringen met bv een klein schroevendraaiertje.
13.jpg


De eigenlijke oorzaak van de slepende blokken: geoxideerd aluminium. Het uiterste randje van de cilinders staat in contact met de buitenlucht (en dus regen, stof, pekel) waardoor het flink kan oxideren en de stofring klemvast tegen de zuiger drukken.
14.jpg


Het haakje on de oxide mee uit e zittingen van de stofring en keerring te krabben.
Ik heb gewoon een stukje RVS-strip omgebogen, maar een oude spaak of tandartshaakje oid werkt ook prima.
15.jpg


Krabben, krabben, krabben. In beide groeven en netjes rondom werken. Zorg wel dat je de oppervlakte van de cilinder zelf niet beschadigd.
16.jpg


Kijk maar wat een zooi er af komt.
24.jpg


Zo ziet het er al beter uit. tijdens en na het krabben goed spoelen met remmenreiniger, dit verwijderd ook de aanslag van de remvloeistof uit de cilinders.
26.jpg


Mooi hè? Ook even nagepoetst/gepolijst met Belgom ALU.
27.jpg


De zuigers zijn helemaal gepoetst met belgom ALU om alle aanslag van remvloeistof te verwijderen en ze weer mooi glad te maken. Daarna afgespoeld met remmenreiniger.
Hier liggen de nieuwe rubbers en zuigers te "weken" in verse remvloeistof, dit vergemakkelijkt de montage. Of licht insmeren met ATE remmenvet
28.jpg


De nieuwe rubbertjes weer op hun plek, onderaan de keerringen, bovenaan de stofringen en het geheel weer ingesmeerd met verse remvloeistof/ATE.
29.jpg


Schuif de zuigers met de hand weer KAARSRECHT in de cilinders. Druk ze er weer helemaal in, dit scheelt weer bij het ontluchten.
31.jpg


Plaats ook de veer weer terug.
32.jpg


En het Aanslagplaatje op de schetsplaat.
33.jpg


Vet de glijpennen dun in met kopervet en schijf ze gedeeltelijk in de klauw.
34.jpg


Vet de achterkant van de (nieuwe) blokken dun in met kopervet, dit tegen trillen/piepen van de remblokken.
35.jpg


Plaats de blokken in de klauw en schuif de glijpennen volledig op hun plek
36.jpg


Monteer de borgplaat weer.
37.jpg


Maak de glijpennen waarmee de klauw in de schetsplaat zit schoon en smeer er schoon kopervet op. Monteer de klauw weer aan de schetsplaat.
38.jpg


Voorzie de banjo van 2 verse pakkingringetjes.
39.jpg


Monteer de klauw weer op de vorkpoot en monteer de banjo weer.
40.jpg


Zorg dat de hoofdremcilinder netjes horizontaal staat.
41.jpg


Haal het dekseltje van het reservoir af en vul de vloeistof bij.
43.jpg


slangetje aansluiten en het ontluchten kan beginnen. :)
44.jpg


Als laatste van het ontluchten, ontlucht je ook even de banjo aan de hoofdremcilinder.
Dit doe je door heel eventjes met ingeknepen rem de banjobout en klein stukje los en weer vast te draaien. Je hoort hem dan waarschijnlijk even sissen en er loopt wat remvloeistof tussenuit. Zorg dus wel dat je deze opvangt met poetsdoeken e.d. Remvloeistof is prima verfafbijt!
42.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het allerbeste is natuurlijk gewoon vervangen. De kans is nogal aanwezig natuurlijk dat dit vrij snel weer opnieuw en verder gaat oxideren. Met het risico dat het dan wel je keerringen beschadigd.
Wat is de maat van de zuigers btw?
 
Het zijn putjes. De heuveltjes en andere aangekoekte viezigheid heb ik al verwijderd met een messing borsteltje (krast niet of amper). De maten zijn 25,3mm vooraan en 26,9 achteraan. Het gaat over de remzuigers van de motor in m'n sig (VFR750 RC36-2).
Vervangen dan maar? Heb reeds een winkelmandje bij David Silver klaar staan, dit kan er dan nog wel bij :)
 
Bedankt voor deze howto.
Ik heb zelf scotchbrite pads gebruikt voor het schoonmaken van alle onderdelen.
Op de zuigers heb ik ook van die putjes, wel iets minder dan hierboven en ik heb ze nog niet vervangen. Over een jaartje ofzo kan ik vertellen wat het resultaat daarvan is.
Vervangen is natuurlijk altijd beter en ik denk zelf dat ik dit de volgende keer doe.
 
Oma nog eens opzij schuiven... Ben ook met deze mooie klus bezig en heb een heel eenvoudig vraagje: is het verstandig deze te hergebruiken of niet? Pitting is op alle zuigers gelijkaardig met enkel variatie in groepering, bij die op de foto toevallig min of meer op een lijn gegroepeerd. Denk niet dat de pitting zomaar volledig weg te polijsten is overigens.

Thx :)

[afbeelding]

Dat kan nog beter. Je hebt van die staalborstels die je op een slijpmachine of flex kunt monteren. De diepste putjes krijg je er niet mee uit maar het resultaat wordt wel beter.
Wel de veiligheidsbril opzetten.
 
De messing borstel stond op een boormachine hoor en het oppervlak voelt echt zijdezacht aan. Gepolijst heb ik natuurlijk niet wegens de pitting die ik eerst wou verifieren hier. Als ik ze toch best vervang is dat wat dubbel werk...
 
Ik ben ook bezig met het reviseren van mijn remmen. Er blijft nog een klein beetje vuil onder in de cilinders liggen wat ik er niet goed uit krijg. Dit zijn kleine restjes van het schoon krabben. Kan ik deze gewoon met water uitspoelen of bestaat er dan weer snel kans op corrosie?

Verder blijft het randje zichtbaar op de zuigers waar de bovenste ring tegen aan gezeten heeft. Deze ring laten zitten en enkel de zuigers schoon maken met remmenreiniger of polijsten?
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook bezig met het reviseren van mijn remmen. Er blijft nog een klein beetje vuil onder in de cilinders liggen wat ik er niet goed uit krijg. Dit zijn kleine restjes van het schoon krabben. Kan ik deze gewoon met water uitspoelen of bestaat er dan weer snel kans op corrosie?
Uitspuiten met perslucht of met remmenreiniger. iig niet laten zitten. Met water kan ook, maar daarna heeeeeel goed laten drogen.
 
Kwam nog een paar probleempjes tegen in het proces, misschien eventueel toevoegingen voor in de op.

Hoe krijg je het voor elkaar om met een injectiespuit van onderen bij te vullen? Ik had niet een hele grote dus ik moest er meerdere keren olie in doen. Dat werkt dus niet, komt elke keer lucht in het slangetje en lekt aan alle kanten. Oplossing is een grote spuit gebruiken neem ik aan.

Verder miste ik uiteindelijk druk op de voorrem. Er staat op internet de banjo ontluchten maar er zitten er 4 op. Heb ze maar alle 4 gedaan. Daarna was de remdruk al beter maar nog steeds licht. 24 uur mijn rem in geknepen gehad, nu voelt hij weer top aan!
 
Intussen de remmen gereviseerd en van nieuwe cilinders voorzien. De nieuwe remleidingen zijn ook toegekomen dus volgend weekend monteren en vullen/ontluchten. Nu heb ik nog een Gunson ontluchtingssetje (eezibleed) liggen voor de auto welke op overdruk werkt ipv vacuum wat blijkbaar meestal bij motoren gebruikt wordt.

Bij de auto werkt dat super dus ik vroeg me af of er een bepaalde reden is waarom er bij motoren met vacuum gewerkt wordt?
Anders kan ik gewoon een plaatje kunstof passend maken met een oude ontluchtingsnippel in om het reservoir op 1 a 1.5 bar te kunnen brengen.
Iemand een idee?
 
Kwam nog een paar probleempjes tegen in het proces, misschien eventueel toevoegingen voor in de op.

Hoe krijg je het voor elkaar om met een injectiespuit van onderen bij te vullen? Ik had niet een hele grote dus ik moest er meerdere keren olie in doen. Dat werkt dus niet, komt elke keer lucht in het slangetje en lekt aan alle kanten. Oplossing is een grote spuit gebruiken neem ik aan.
Je geeft zelf het antwoord al
Verder miste ik uiteindelijk druk op de voorrem. Er staat op internet de banjo ontluchten maar er zitten er 4 op. Heb ze maar alle 4 gedaan.
Staat duidelijk aangegeven welke banjo.
 
Beste remrevisiehelden,

Ik zit ook tegen een revisie aan te kijken op mijn circuitblade van '98. Als ik m'n wiel een flinke zwiepert geef met de hand, komt hij een kwart rondje verder tot stilstand. Dit lijkt me niet de bedoeling?!

Ik vrees dat mijn schoonmaakwerkzaamheden tijdens het wisselen van remblokken, waarbij ruime hoeveelheden remmenreiniger en siliconenspray gebruikt zijn, de afdichtingen/keerringen hebben aangetast/hebben laten zwellen, waardoor de zuigers niet soepel genoeg kunnen bewegen.

Nu lees ik dit topic door, en zie ik ergens staan "remzuiger met waterpomptang terugduwen".. Ehhh, ik kan alle zuigers van de klauwen vrij gemakkelijk met de hand terugduwen. Is er dan toch iets anders aan de hand? Hoe stroef moet/mag dit gaan?
 
Laatst bewerkt:
Als ik nu naar buitenloop... mijn rem goed hard in knijp... moet ik een paar meter rollen voor dat hij helemaal vrij is...

De verende werking van je keerringen (alles moet nog een beetje"settlen") zorgt waarschijnlijk voor de wat hogere drag...
Maar mogelijk zijn hier andere met andere meningen... ?
 
Dat blijft netjes ronddraaien :) Maar is dat zo? Makkelijk terug te duwen dan is het in orde?
Misschien een schuine kant aan mn blokken slijpen? Schijnt op magische wijze nog wel eens te kunnen helpen..
 
Dat blijft netjes ronddraaien :) Maar is dat zo? Makkelijk terug te duwen dan is het in orde?
Misschien een schuine kant aan mn blokken slijpen? Schijnt op magische wijze nog wel eens te kunnen helpen..
Makkelijk terug duwen wil zeggen, geen klemmende zuigers.
Dus lijkt mij dat het probleem ergens anders zit bvb uitlijning remklauw?
 
Gisteren nogmaals de zuigers gecontroleerd. Zo ver mogelijk eruit gepompt zonder dat ze eruit vielen, schoongemaakt met remvloeistof, extra druppeltje op de zuigerwanden, en terug geduwd met twee duimen. Daarna gecheckt of de zuigers iets terug trokken, dit gebeurde. Het heeft allemaal iets geholpen, want met een krachtige slinger doet hij nu 1 rondje, i.p.v. 1/4 rondje.

Bijkomend voordeel is dat m'n remhendel nu strakker is. Het heen en weer duwen van de zuigers heeft waarschijnlijk nog wat lucht richting potje kunnen duwen.

Alsnog voor niks een revisiesetje gekocht B|
 
Ik heb een vergelijkbare situatie, nieuwe keerringen gemonteerd, remblokken en vloeistof vervangen. De zuigers met remmenvet gemonteerd, gingen er vrij makkelijk in met enkel gebruik van m'n vingers. Een flink krachtige zwieper aan het wiel laat het wiel ongeveer 1 rondje draaien. Naar mijn idee zit er dan best veel weerstand op. Zonder de remmen gemonteerd loopt het wiel hartstikke soepel en er is geen voelbare speling op de lagers aanwezig.

Tijdens rijden en de motor duwen heb je trouwens niet echt last van die weerstand, op een lichte heuvel rolt hij gewoon naar achteren door z'n eigen gewicht.

Hoe lang hoort een wiel te blijven draaien als je hem een zwieper geeft?
 
Maakt het uit of je aluminium of koperen ringen gebruikt bij de banjokoppelingen van het remsysteem?

Reden: er komen aluminium exemplaren af, maar ik heb een hele voorraad koperen ringen liggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan