How-to: remmen reviseren incl foto's

magnamaniac

MF fossiel
25 jul 2002
29.229
3.507
land van maas en waal
Het reviseren van de remmen is bij elke motor wel ooit nodig, bij de ene eerder als bij de andere. Bij motoren die ook in de regen buiten komen zal het wat eerder zijn, dan motoren die alleen nat worden wanneer ze gewassen worden :P
Een indicatie at de remmen aan een revisie toe zijn is wanneer het voorwiel niet meer soepeltjes vrij kan draaien. Dit kun je vooral voelen als het duwen van de motor (flink) zwaarder gaat.
Meestal zal de remschijf dan ook behoorlijk heet zijn na ieder ritje, doordat de blokken tegen de schijf aan gedrukt blijven. Dit veroorzaakt natuurlijk verhoogde slijtage aan de blokken en (wat belangrijker is) ook aan de dure schijf.
Reviseren van de remklauw is geheel niet moeilijk, vraagt geen duur speciaal gereedschap en kost ca. 20 euro aan onderdelen en materiaal (wanneer ook de remblokken vervangen worden natuurlijk wel wat meer :) ) Een mogenlijk adres voor vervangingsonderdelen is www.motoria.nl

Het materiaal & gereedschap dat nodig is:
• Remmenreiniger
• DOT4 of DOT 5.1 remvloeistof (GEEN DOT 5, tenzij expliciet in de handleiding van de motor vermeldt!!!)
• Aluminiumpoets (Belgom) of commandant 4
• Nieuwe stofringen en keerringen
• nieuwe ringetjes voor de banjobout
• Tubetje kopervet
• Haaks krabbertje (of oude fietsspaak)
• Setje inbussleutels
• Mini-schroevendraaiertje
• Ringsleutel 10, 12 & 14
• Een kleine hamer
• Een metalen staafje van ca. 5mm dia-meter en minimaal 8cm lengte (bijvoor-beeld een oude bout)
• stukje doorzichtige (benzine)slang van ca. 40 cm.
• plastic bakje en glazen potje
• en natuurlijk poetslappen
00001.jpg


De klauw geheel gedemonteerd in onderdelen, van links -> rechts & boven -> onder:
• Nieuwe keerringen en stofringen
• De klauw zelf
• Schetsplaat (bevestigingsarm)
• Remblokjes
• Glijpennen
• Drukveer voor de blokjes
• Aanslagplaatje
• Koperen pakking-ringetjes
• Ontluchtingsnippel & afdekdopje
• Bevestigingsbouten schetsplaat
• Borgplaat & moertje voor de glijpennen
• Zuigers
• Stofhoezen voor de glijbouten
• Glijbouten
• Banjobout
0001.jpg


Het onderwerp van vandaag :)
Als voorbereidend werk haal je de spanning van de banjobout en de borgbout (zit op de foto achter de banjobout verborgen) af nu de klauw nog aan de vork zit. Dan gaat het wat makkelijker straks met het losdraaien van de banjobout.
01.jpg


druk de klauw even zeer stevig tegen de schijf aan om de cilinders wat in te drukken, zodat de klauw dadelijk makkelijker van de schijf schuift.
Draai de bouten waarmee de klauw bevestigd zit los en schuif de klauw van de schijf af.
02.jpg


Leg deze op een krukje/laag werkbankje om verder op te werken, zodat er geen spanning op de remleiding staat. Maak deze nog niet los.
03.jpg


Verwijder de borgbout en het borgplaatje van de glijpennen.
04.jpg


En schuif de glijpennen er uit. Deze kunnen erg stroef gaan. Tik ze er dan VOORZICHTIG uit met een licht hamertje en een pen als drijver.
Maak ze goed schoon en indien nodig schuur je ze licht met fijn schuurpapier voor je ze weer invet met kopervet.
Nu kun je ook de remblokken eruit pakken en indien versleten weggooien.
05.jpg


Nu zie je waarom de remleiding nog vast moest blijven. Gebruik de remhendel om de zuigers er bijna helemaal uit te pompen. Bijna altijd zal er 1 zuiger sneller uit komen als de andere.......
06.jpg


Houd deze dan zolang tegen met een dunne schroevendraaier o.i.d.
07.jpg


Zo zijn ze ver genoeg gepompt......
Zet je remhendel ingeknepen vast met een elastiekje, dit voorkomt het leeglopen van je reservoir.
08.jpg


Zodat je de zuigers er met de hand uit kunt pakken, er zal ook een redelijke hoeveelheid remvloeistof uitkomen, vang deze op.
09.jpg


Maak nu de remleiding los en hang deze boven een opvangbakje. Dit werkt verder wat makkelijker.
10.jpg


Deze stofring ziet er aardig verrot uit en is er oorzaak van dat deze klauw behoorlijk bleef hangen.
11.jpg


Neem ook het veertje voor de blokken er uit en maak het schoon, deze zorgt er mede voor dat de blokken weer vrij komen van de schijf.
12.jpg


Verwijder de stofringen en keerringen met bv een klein schroevendraaiertje.
13.jpg


De eigenlijke oorzaak van de slepende blokken: geoxideerd aluminium. Het uiterste randje van de cilinders staat in contact met de buitenlucht (en dus regen, stof, pekel) waardoor het flink kan oxideren en de stofring klemvast tegen de zuiger drukken.
14.jpg


Het haakje on de oxide mee uit e zittingen van de stofring en keerring te krabben.
Ik heb gewoon een stukje RVS-strip omgebogen, maar een oude spaak of tandartshaakje oid werkt ook prima.
15.jpg


Krabben, krabben, krabben. In beide groeven en netjes rondom werken. Zorg wel dat je de oppervlakte van de cilinder zelf niet beschadigd.
16.jpg


Kijk maar wat een zooi er af komt.
24.jpg


Zo ziet het er al beter uit. tijdens en na het krabben goed spoelen met remmenreiniger, dit verwijderd ook de aanslag van de remvloeistof uit de cilinders.
26.jpg


Mooi hè? Ook even nagepoetst/gepolijst met Belgom ALU.
27.jpg


De zuigers zijn helemaal gepoetst met belgom ALU om alle aanslag van remvloeistof te verwijderen en ze weer mooi glad te maken. Daarna afgespoeld met remmenreiniger.
Hier liggen de nieuwe rubbers en zuigers te "weken" in verse remvloeistof, dit vergemakkelijkt de montage. Of licht insmeren met ATE remmenvet
28.jpg


De nieuwe rubbertjes weer op hun plek, onderaan de keerringen, bovenaan de stofringen en het geheel weer ingesmeerd met verse remvloeistof/ATE.
29.jpg


Schuif de zuigers met de hand weer KAARSRECHT in de cilinders. Druk ze er weer helemaal in, dit scheelt weer bij het ontluchten.
31.jpg


Plaats ook de veer weer terug.
32.jpg


En het Aanslagplaatje op de schetsplaat.
33.jpg


Vet de glijpennen dun in met kopervet en schijf ze gedeeltelijk in de klauw.
34.jpg


Vet de achterkant van de (nieuwe) blokken dun in met kopervet, dit tegen trillen/piepen van de remblokken.
35.jpg


Plaats de blokken in de klauw en schuif de glijpennen volledig op hun plek
36.jpg


Monteer de borgplaat weer.
37.jpg


Maak de glijpennen waarmee de klauw in de schetsplaat zit schoon en smeer er schoon kopervet op. Monteer de klauw weer aan de schetsplaat.
38.jpg


Voorzie de banjo van 2 verse pakkingringetjes.
39.jpg


Monteer de klauw weer op de vorkpoot en monteer de banjo weer.
40.jpg


Zorg dat de hoofdremcilinder netjes horizontaal staat.
41.jpg


Haal het dekseltje van het reservoir af en vul de vloeistof bij.
43.jpg


slangetje aansluiten en het ontluchten kan beginnen. :)
44.jpg


Als laatste van het ontluchten, ontlucht je ook even de banjo aan de hoofdremcilinder.
Dit doe je door heel eventjes met ingeknepen rem de banjobout en klein stukje los en weer vast te draaien. Je hoort hem dan waarschijnlijk even sissen en er loopt wat remvloeistof tussenuit. Zorg dus wel dat je deze opvangt met poetsdoeken e.d. Remvloeistof is prima verfafbijt!
42.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik ben bezig met het opknappen van een Honda Shadow. Nu heb ik de remmen ook gereviseerd. Alle remolie is eruit gegaan. Nu wilde ik de boel ontluchten en nieuwe olie erin doen maar hoevaak ik die remhendel ook inknijp, er komt geen olie onderuit. Ik bouw op de een of andere manier geen druk op. Ik heb iets gelezen over een kogeltje bij de remhendel die er voor zorgt dat de olie niet terugstroomd in het reservoir, ik denk zelf dat dat het probleem is. Iemand ideeen? En als het kogeltje het probleem is, hoe pak ik dat dan aan?
Stoppen met op en neer pompen.
Je moet hem van onderaf vullen met een spuit en slangetje op de ontluchtingsnippel.
Dan ben je in enkele minuten klaar en je houd je pomp heel.
 
Stoppen met op en neer pompen.
Je moet hem van onderaf vullen met een spuit en slangetje op de ontluchtingsnippel.
Dan ben je in enkele minuten klaar en je houd je pomp heel.


Precies dat doe ik ook altijd. Werkt 20 keer sneller. Maar ik doe het net weer ietsanders. Kon niet zon spuit vinden dus...


voorbereidingen:
remolie helemaal verwijderen uit je remsysteem
Overal doeken


Ik heb een potje gepakt met deksel
Hierin 2 gaten
toen 1 busje aan gesoldeerd, 1 busje moet dan in de remvloeistofhangen
Fietsventiel in het andere gat, provosorisch dicht gemaakt

remolie in het potje
net onder het busje wat in lucht hangt
SCHROEFDeksel HEEEL GOED DICHT MAKEN!!!!! anders knalt die eraf als je gaat pompen en zit je onder de remolie
fietspomp ah ventiel gehangen (zo een tje die je met je voet stabiliseert geen handpompje) (veiligheidsbril op)
Aan het uiteinde van die andere bus slang naar remnippel


Hoppa we gaan ad slag
rem deksel boven open, rubber eruit. (eerst doeken er om heen)
remnippel open
hoppa gecontroleerd pompen maar, (niveau in de gaten houden boven)
dit icm met nieuwe remblokkies
kneiter harde remmen op mn gsxr


ff daarna nachtje tyraps waaaaaaaaah nieuwe remmen. :)
 
hallo ik wil graag mijn remmen reviseren heb vorig jaar naar de goed uitleg met foto's gekeken maar nu kan ik de foto's niet meer oproepen zijn ze er uitgehaald
was een goede ondersteuning voor een beginnende sleutelaar zoals alle how to
ga zo door beginnende sleutelaars heeb er veel aan

grt Bert :)
 
hallo ik wil graag mijn remmen reviseren heb vorig jaar naar de goed uitleg met foto's gekeken maar nu kan ik de foto's niet meer oproepen zijn ze er uitgehaald
was een goede ondersteuning voor een beginnende sleutelaar zoals alle how to
ga zo door beginnende sleutelaars heeb er veel aan

grt Bert :)
Inderdaad, ook ik zie de foto's niet meer.
Jammer, ik heb ook veel aan deze how-to gehad bij het reviseren van mijn remmen.
 
Voor de Waaghalsen onder de sleutelaars zonder geduld en spierballen.
DISCLAIMER(gebruik een explosieven opruimingsdienst pak als je ook daadwerkelijk van je remmen gebruik wil maken)
gebruik ipv de fietspomp de compressor. Gaat stukken sneller en je wordt er niet zo moe van.

(voor dat een of andere jandoedel het in zijn hoofd haalt zet ik het er maar even bij)
 
Om maar is een goed topic uit z'n graf te halen.... In deze How-to klinkt het alsof de zuigers terugplaatsen, nadat de ringen zijn vervangen, heel makkelijk is. Ben er vandaag en gister mee bezig geweest maar krijg de zuigers er gewoon niet in terug. Het lijkt alsof het rubber van de stofring zo strak is dat de zuiger er gewoon niet zo goed meer in past en een klein beetje wordt tegen gehouden. Toch zijn het de ringen voor mijn model en bouwjaar.... Is het normaal dat het zo lastig is :?

EDIT:
alles is ook ingesmeerd met remvloeistof.
 
Laatst bewerkt:
Om maar is een goed topic uit z'n graf te halen.... In deze How-to klinkt het alsof de zuigers terugplaatsen, nadat de ringen zijn vervangen, heel makkelijk is. Ben er vandaag en gister mee bezig geweest maar krijg de zuigers er gewoon niet in terug. Het lijkt alsof het rubber van de stofring zo strak is dat de zuiger er gewoon niet zo goed meer in past en een klein beetje wordt tegen gehouden. Toch zijn het de ringen voor mijn model en bouwjaar.... Is het normaal dat het zo lastig is :?

EDIT:
alles is ook ingesmeerd met remvloeistof.

Heb je met een haakje / ijzerdraadje de corrosie goed verwijderd?
 
Heb je met een haakje / ijzerdraadje de corrosie goed verwijderd?
Ja, heb alles verwijderd, daarna alles met remreiniger behandeld en goed schoon gemaakt. Wat me opvalt is dat de je een klein beetje rubber van de stofringen blijft zijn als je recht van boven erin kijkt.... De keerringen gaan volledig op in de cylinder wand zeg maar, maar de stofringen niet helemaal. Moet ik misschien die stofring pas plaatsen als de zuiger er al inzit? Kan dat opzich wel proberen, als ik dan niet de stofring mishandel....
 
Opzich zit de ring naar mijn idee goed. Maar als ik na het proberen kijk dan lijkt het er toch op dat de stofring tegen heeft gewerkt... Zo ziet de linker cylinder eruit, lijkt me gewoon goed...

cylinderlinks.jpg
 
Dat zou wel goed moeten zijn, zelf heb ik het volgende ervaren met het terug plaatsen van de zuigers:
1 - Zorg er idd voor dat je ze kaarsrecht terug plaatst!
2 - Beetje remmen-vet doet wonderen, dan glijdt het net wat makkelijker erin. Of insmeren met remolie wilt ook.
En de ene zuiger gaat makkelijker dan de andere zuiger.
Succes!
 
Het is me gelukt om 1tje er voor misschien 1/3e in te krijgen (degene die het meest potentie had om erin te gaan), maar die zit nu muur en muur en muur en muurvast. Geen beweging meer in te krijgen. De 2e wil met geen mogelijkheid erin, heb al blaren op m'n vingers... Misschien toch maar tijd om ze weg te brengen..... -O- :/
 
Het is een rotklusje, ik had er ook moeite mee. Wat bij mij soms werkte was de zuiger er iets scheef indrukken, en dan stevig in de zijkant drukken (de stofring dus aandrukken). Dit deed ik aan alle kanten en dan voorzichtig kaarsrecht de zuigers erin.
 
Het is een rotklusje, ik had er ook moeite mee. Wat bij mij soms werkte was de zuiger er iets scheef indrukken, en dan stevig in de zijkant drukken (de stofring dus aandrukken). Dit deed ik aan alle kanten en dan voorzichtig kaarsrecht de zuigers erin.
Geen succes. Elke keer na een poging als ik dan kijk hoe de ringen eruit zien dan is de stof ring juist naar "buiten" gekomen ipv verder in de gleuf. En die andere zuiger die er nu voor 1/3e in zit, zit nog steeds volledig vast... Geen milimeter beweging in te krijgen.... :N Ik ga dinsdag wel bellen met een dealer ofzo, kijken of zij een oplossing hebben. Misschien wel zo'n machine waarbij je dmv een hefboom iets ergens in kunt drukken ofzo... Maar lijkt me niet normaal dat het zo vast zit allemaal... '(
 
Geen succes. Elke keer na een poging als ik dan kijk hoe de ringen eruit zien dan is de stof ring juist naar "buiten" gekomen ipv verder in de gleuf. En die andere zuiger die er nu voor 1/3e in zit, zit nog steeds volledig vast... Geen milimeter beweging in te krijgen.... :N Ik ga dinsdag wel bellen met een dealer ofzo, kijken of zij een oplossing hebben. Misschien wel zo'n machine waarbij je dmv een hefboom iets ergens in kunt drukken ofzo... Maar lijkt me niet normaal dat het zo vast zit allemaal... '(
Misschien een stomme vraag, maar weet je wel zeker dat je de juiste stofringen heb?
 
Misschien een stomme vraag, maar weet je wel zeker dat je de juiste stofringen heb?
Daar ga ik wel vanuit. Ik heb ze nieuw gekocht bij een motorzaak voor mijn motor model een bouwjaar dus ik ga ervan uit dat dat in orde is. Ik begon er ook aan te twijfelen omdat het wel heel erg lastig gaat, maar ik krijg niet het idee dat ze echt helemaal verkeerd zijn ofzo. De oude ringen zijn ietsjes groter, maar dat komt doordat ze wat uitgerekt zijn tijdens het eruit halen (zat behoorlijk vastgekleefd), en die oude passen er nu ook niet meer in (ietsjes te groot geworden door uitrekken). Dus ik heb het idee dat het gewoon de goede ringen zijn....
 
Daar ga ik wel vanuit. Ik heb ze nieuw gekocht bij een motorzaak voor mijn motor model een bouwjaar dus ik ga ervan uit dat dat in orde is. Ik begon er ook aan te twijfelen omdat het wel heel erg lastig gaat, maar ik krijg niet het idee dat ze echt helemaal verkeerd zijn ofzo. De oude ringen zijn ietsjes groter, maar dat komt doordat ze wat uitgerekt zijn tijdens het eruit halen (zat behoorlijk vastgekleefd), en die oude passen er nu ook niet meer in (ietsjes te groot geworden door uitrekken). Dus ik heb het idee dat het gewoon de goede ringen zijn....


Maar heb je die goede ringen ook goed gemonteerd? Het U-groefje moet aan de binnenkant zitten. Anders passen ze ook niet goed.
 
heee oma :P

ik wil mn remmen ook gaan reviseren, en bij het revisie-setje zit een potje vet. Dit is remmenvet neem ik aan? gebruik ik dit om de pakkingen in te smeren voor het monteren ofzo, of voor de zuigers?

Max.
 
Terug
Bovenaan Onderaan