How-to: remmen reviseren incl foto's

magnamaniac

MF fossiel
Donateur
25 jul 2002
29.225
3.506
land van maas en waal
Het reviseren van de remmen is bij elke motor wel ooit nodig, bij de ene eerder als bij de andere. Bij motoren die ook in de regen buiten komen zal het wat eerder zijn, dan motoren die alleen nat worden wanneer ze gewassen worden :P
Een indicatie at de remmen aan een revisie toe zijn is wanneer het voorwiel niet meer soepeltjes vrij kan draaien. Dit kun je vooral voelen als het duwen van de motor (flink) zwaarder gaat.
Meestal zal de remschijf dan ook behoorlijk heet zijn na ieder ritje, doordat de blokken tegen de schijf aan gedrukt blijven. Dit veroorzaakt natuurlijk verhoogde slijtage aan de blokken en (wat belangrijker is) ook aan de dure schijf.
Reviseren van de remklauw is geheel niet moeilijk, vraagt geen duur speciaal gereedschap en kost ca. 20 euro aan onderdelen en materiaal (wanneer ook de remblokken vervangen worden natuurlijk wel wat meer :) ) Een mogenlijk adres voor vervangingsonderdelen is www.motoria.nl

Het materiaal & gereedschap dat nodig is:
• Remmenreiniger
• DOT4 of DOT 5.1 remvloeistof (GEEN DOT 5, tenzij expliciet in de handleiding van de motor vermeldt!!!)
• Aluminiumpoets (Belgom) of commandant 4
• Nieuwe stofringen en keerringen
• nieuwe ringetjes voor de banjobout
• Tubetje kopervet
• Haaks krabbertje (of oude fietsspaak)
• Setje inbussleutels
• Mini-schroevendraaiertje
• Ringsleutel 10, 12 & 14
• Een kleine hamer
• Een metalen staafje van ca. 5mm dia-meter en minimaal 8cm lengte (bijvoor-beeld een oude bout)
• stukje doorzichtige (benzine)slang van ca. 40 cm.
• plastic bakje en glazen potje
• en natuurlijk poetslappen
00001.jpg


De klauw geheel gedemonteerd in onderdelen, van links -> rechts & boven -> onder:
• Nieuwe keerringen en stofringen
• De klauw zelf
• Schetsplaat (bevestigingsarm)
• Remblokjes
• Glijpennen
• Drukveer voor de blokjes
• Aanslagplaatje
• Koperen pakking-ringetjes
• Ontluchtingsnippel & afdekdopje
• Bevestigingsbouten schetsplaat
• Borgplaat & moertje voor de glijpennen
• Zuigers
• Stofhoezen voor de glijbouten
• Glijbouten
• Banjobout
0001.jpg


Het onderwerp van vandaag :)
Als voorbereidend werk haal je de spanning van de banjobout en de borgbout (zit op de foto achter de banjobout verborgen) af nu de klauw nog aan de vork zit. Dan gaat het wat makkelijker straks met het losdraaien van de banjobout.
01.jpg


druk de klauw even zeer stevig tegen de schijf aan om de cilinders wat in te drukken, zodat de klauw dadelijk makkelijker van de schijf schuift.
Draai de bouten waarmee de klauw bevestigd zit los en schuif de klauw van de schijf af.
02.jpg


Leg deze op een krukje/laag werkbankje om verder op te werken, zodat er geen spanning op de remleiding staat. Maak deze nog niet los.
03.jpg


Verwijder de borgbout en het borgplaatje van de glijpennen.
04.jpg


En schuif de glijpennen er uit. Deze kunnen erg stroef gaan. Tik ze er dan VOORZICHTIG uit met een licht hamertje en een pen als drijver.
Maak ze goed schoon en indien nodig schuur je ze licht met fijn schuurpapier voor je ze weer invet met kopervet.
Nu kun je ook de remblokken eruit pakken en indien versleten weggooien.
05.jpg


Nu zie je waarom de remleiding nog vast moest blijven. Gebruik de remhendel om de zuigers er bijna helemaal uit te pompen. Bijna altijd zal er 1 zuiger sneller uit komen als de andere.......
06.jpg


Houd deze dan zolang tegen met een dunne schroevendraaier o.i.d.
07.jpg


Zo zijn ze ver genoeg gepompt......
Zet je remhendel ingeknepen vast met een elastiekje, dit voorkomt het leeglopen van je reservoir.
08.jpg


Zodat je de zuigers er met de hand uit kunt pakken, er zal ook een redelijke hoeveelheid remvloeistof uitkomen, vang deze op.
09.jpg


Maak nu de remleiding los en hang deze boven een opvangbakje. Dit werkt verder wat makkelijker.
10.jpg


Deze stofring ziet er aardig verrot uit en is er oorzaak van dat deze klauw behoorlijk bleef hangen.
11.jpg


Neem ook het veertje voor de blokken er uit en maak het schoon, deze zorgt er mede voor dat de blokken weer vrij komen van de schijf.
12.jpg


Verwijder de stofringen en keerringen met bv een klein schroevendraaiertje.
13.jpg


De eigenlijke oorzaak van de slepende blokken: geoxideerd aluminium. Het uiterste randje van de cilinders staat in contact met de buitenlucht (en dus regen, stof, pekel) waardoor het flink kan oxideren en de stofring klemvast tegen de zuiger drukken.
14.jpg


Het haakje on de oxide mee uit e zittingen van de stofring en keerring te krabben.
Ik heb gewoon een stukje RVS-strip omgebogen, maar een oude spaak of tandartshaakje oid werkt ook prima.
15.jpg


Krabben, krabben, krabben. In beide groeven en netjes rondom werken. Zorg wel dat je de oppervlakte van de cilinder zelf niet beschadigd.
16.jpg


Kijk maar wat een zooi er af komt.
24.jpg


Zo ziet het er al beter uit. tijdens en na het krabben goed spoelen met remmenreiniger, dit verwijderd ook de aanslag van de remvloeistof uit de cilinders.
26.jpg


Mooi hè? Ook even nagepoetst/gepolijst met Belgom ALU.
27.jpg


De zuigers zijn helemaal gepoetst met belgom ALU om alle aanslag van remvloeistof te verwijderen en ze weer mooi glad te maken. Daarna afgespoeld met remmenreiniger.
Hier liggen de nieuwe rubbers en zuigers te "weken" in verse remvloeistof, dit vergemakkelijkt de montage. Of licht insmeren met ATE remmenvet
28.jpg


De nieuwe rubbertjes weer op hun plek, onderaan de keerringen, bovenaan de stofringen en het geheel weer ingesmeerd met verse remvloeistof/ATE.
29.jpg


Schuif de zuigers met de hand weer KAARSRECHT in de cilinders. Druk ze er weer helemaal in, dit scheelt weer bij het ontluchten.
31.jpg


Plaats ook de veer weer terug.
32.jpg


En het Aanslagplaatje op de schetsplaat.
33.jpg


Vet de glijpennen dun in met kopervet en schijf ze gedeeltelijk in de klauw.
34.jpg


Vet de achterkant van de (nieuwe) blokken dun in met kopervet, dit tegen trillen/piepen van de remblokken.
35.jpg


Plaats de blokken in de klauw en schuif de glijpennen volledig op hun plek
36.jpg


Monteer de borgplaat weer.
37.jpg


Maak de glijpennen waarmee de klauw in de schetsplaat zit schoon en smeer er schoon kopervet op. Monteer de klauw weer aan de schetsplaat.
38.jpg


Voorzie de banjo van 2 verse pakkingringetjes.
39.jpg


Monteer de klauw weer op de vorkpoot en monteer de banjo weer.
40.jpg


Zorg dat de hoofdremcilinder netjes horizontaal staat.
41.jpg


Haal het dekseltje van het reservoir af en vul de vloeistof bij.
43.jpg


slangetje aansluiten en het ontluchten kan beginnen. :)
44.jpg


Als laatste van het ontluchten, ontlucht je ook even de banjo aan de hoofdremcilinder.
Dit doe je door heel eventjes met ingeknepen rem de banjobout en klein stukje los en weer vast te draaien. Je hoort hem dan waarschijnlijk even sissen en er loopt wat remvloeistof tussenuit. Zorg dus wel dat je deze opvangt met poetsdoeken e.d. Remvloeistof is prima verfafbijt!
42.jpg
 
Laatst bewerkt:
Als je een remklauw hebt met dubbele zuigers, en je wilt de zuigers eruit halen, doe er dan bij de demontage een houtje (verf-roer houtje oid) tussen (dus op de plek van het remblok) om te verkomen dat ze er helemaal uitgaan in 1 keer. Pas als allebei de zuigers er zover uit zijn, dan haal je het houtje weg, en kan je meestal het laatste stukje met de hand doen.
 
Gister mijn remmen weer opnieuw ineen gestoken en ontlucht, nu zit ik enkel hem het probleem dat hij voor geen meter meer remt :/
Daarvoor ging alles wel goed, maar liep hij dus ook hard aan. Nu loopt hij niet meer aan, maar kan je de hendel met alle gemak tegen het handvat duwen en remt hij echt afgrijselijk slecht.
Ja ik heb goed ontlucht, er komt echt niets meer uit, ook al sinds gisteravond met een spanbandje toegebonden en daarnet nog eens gedaan, het is er iets op vooruit gegaan maar nog steeds alles behalve OK.
Wat kan er mis zijn? Moet ik m'n rempomp ook reviseren? :(
 
Meestal is het probleem dat je -ondanks je goede bedoelingen- toch niet goed ontlucht hebt. Klinkt rot, is lastig te geloven, maar ik spreek hier uit ervaring.

Overweeg eerst om je remlichtschakelaar te demonteren voordat je verder gaat. Zeker als je de hendel zo tegen het stuur kunt knijpen loop je het risico dat je die schakelaar tot poeder knijpt. Heel vervelend, moet je weer naar de winkel en een kleine financiele tegenvaller. Is mij ook gebeurd :(

Knijp de hendel in en los de banjobout beneden, daar spettert meestal nog wel een flinke luchtbel uit. Doe hetzelfde met de banjobout boven.
Wikkel uiteraard een doek om de banjobout om druppels op te vangen. Het is zeer agressief spul.

Als je nieuwe blokken hebt geplaatst, houd er dan rekening mee dat die nog moeten inlopen. Kan zomaar een fiks aantal kilometers zijn. Maar een flinke rit op een slingerende B-weg met veel remmen, bij voorkeur met een duopassagier, doet al wonderen.

Als je de oude blokken hebt teruggeplaatst, is er nog de mogelijkheid dat je links en rechts hebt omgewisseld. Ook dan moet de zaak opnieuw inlopen, vaak nog meer dan bij nieuwe blokken.

Ontlucht de remleiding nogmaals. Pomp ook een flink aantal keren om eventuele luchtbelletjes te verplaatsen en "los te schudden".

Ik heb ook weleens gehoord: Zet de remhandel ingeknepen vast met een tie-wrap en laat de zaak een nachtje over staan. Luchtbelletjes kunnen dan naar boven kruipen, waar ze thuis horen.

Laat nog even weten of het lukt, en anders meld je je gewoon weer hier !

Succes,


Paul.
 
Laatst bewerkt:
ik ben bezig mijn tokiyo (ofzoiets) remklauwen te reviseren, en heb de achterrem nu gedemonteerd, maar krijg de remklauw niet gesplitst, de twee inbus-bouten zitten zo vast dat ik ze onmogelijk los krijg.

Ik heb de hele klauw gekookt in water, maar ook dan komen ze niet los. de remzuigertjes heb ik er wel uit gekregen.

Is het aan te raden om de klauw gewoon ongesplitst te laten, en de remmen zo te reviseren?
Dit kan volgens mij prima, want je komt makkelijk bij de cilinders.
Ik kan dan de pakkingen tussen de 2 delen uiteraard niet vervangen, maar die zouden toch nog gewoon goed moeten zijn?
Bedankt voor jullie hulp!

Max
 
Als je de remklauw al van de motor afgehaald hebt, kan het best tegenvallen om die bouten los te krijgen. Mijn advies: zet de remklauw terug op de motor, probeer dan die bouten los te zetten (je hebt dan namelijk niet meer het probleem dat je je remklauw moet vasthouden terwijl je die bouten wil losdraaien en je hele motor fungeert op die manier als tegengewicht).
 
Laatst bewerkt:
Als je de remklauw al van de motor afgehaald hebt, kan het best tegenvallen om die bouten los te krijgen. Mijn advies: zet de remklauw terug op de motor, probeer dan die bouten los te zetten (je hebt dan namelijk niet meer het probleem dat je je remklauw moet vasthouden terwijl je die bouten wil losdraaien en je hele motor fungeert op die manier als tegengewicht).

Ik denk niet dat dat gaat werken, want ik heb de remklauw in een houten bankschroef gezet, en krijg ze gewoon echt niet los.

edit: mijn vraag is dus: kan ik de remmen zonder zorgen reviseren zonder de remklauw te splitten?
 
Laatst bewerkt:
Ok de banjobouten ontluchten heeft nog redelijk wat geholpen! Nu remt hij redelijk, maar je kan wel nog de hendel tegen het handvat knijpen, maar ik hoop er een beetje op dat dit weggaat door wat in te remmen?
Zijn er anders nog dingen dat ik kan doen? Ik heb wel nog 2 banjobouten aan de remkrachtverdeler die ik niet heb ontlucht, maar die zijn ook niet losgekomen.
 
Ok de banjobouten ontluchten heeft nog redelijk wat geholpen! Nu remt hij redelijk, maar je kan wel nog de hendel tegen het handvat knijpen, maar ik hoop er een beetje op dat dit weggaat door wat in te remmen?
Zijn er anders nog dingen dat ik kan doen? Ik heb wel nog 2 banjobouten aan de remkrachtverdeler die ik niet heb ontlucht, maar die zijn ook niet losgekomen.
maar misschien zit daar een klein lucht belletje...
 
Absoluut ontluchten die banjo's bij de verdeler.
Bij het reviseren / ontluchten doe je het:

1) of helemaal goed, met engelen geduld;

2) of laat het anders maar helemaal zitten.

Als je uiteindelijk goed ontlucht hebt, moet je misschien een paar keer flink knijpen om de boel op druk te krijgen, maar je moet dan toch wel voelen dat de remhandel flink harder is geworden !

Met inrijden zet je de laatste puntjes op de I.


Paul.
 
Goedenavond!
Ben ff m'n voorwiel aant demonteren, maar die kabel van m'n snelheidsmeter..moet ik die eruit trekken of draaien?De omhullende bout zelf is los, maar het kabeltje zit muurvast..
 
@Paul Jenner: Je moet wel al heel onoplettend zijn om dat niet op te merken, ik durf van mezelf te zeggen dat ik toch wel redelijk wat afweet van de werking van m'n motor hoor ;)
Enkel van de bout onderaan bij de klauw kwam er lucht, de enige ook die ik had gedemonteerd.
 
Welja de hendel iets verder gezet, waardoor je hem niet meer tegen het handvat kunt knijpen. En dan eens wat rustig inrijden, en dan zal ik wel weer zien hoe het zit. (op dit moment ligt m'n tank en luchtfilter enzo er ook van, dus heb nog niet kunnen rijden)
Je voelt wel dat hij goed te doseren is, dus da's wel iets positief.
 
Heb net ook weer eens mijn blokje vervangen en dan maak ik ook even de klauwen goed schoon inc. remzuigers(yep was nodig).
Liep wat te klooien met het ontluchten soms gaat het in een keer goed soms blijft het slapjes. En gisteren was het weer eens een slapjes dag.
Vandaag nog maar een keer gedaan en in mijn frustratie dat het niet in een keer goed ging. Heb ik de remzuigers helemaal teruggeduwd in de klauw (niet doen als je net het potje hebt bijgevuld) Dit zorgde ervoor dat er wat lucht heen en weer wordt geduwd en in dit geval uit het voorraadpotje.
Dus ik was op eens een heel stuk sneller klaar.
Misschien een idee. Eerst goed ontluchten naar de klauw en als daar niet meer uitkomt maar toch nog wat slapjes. Even de remzuigers maximaal terugduwen.

Vaag motor-forum zegt dat ik een dubbelpost doe terwijl ik maar een keer geklikt heb. Anyway bericht staat er dus zal wel goed zijn
 
Laatst bewerkt:
Goedenavond!
Ben ff m'n voorwiel aant demonteren, maar die kabel van m'n snelheidsmeter..moet ik die eruit trekken of draaien?De omhullende bout zelf is los, maar het kabeltje zit muurvast..

Heb ik ook gehad. Uiteindelijk gewoon het wiel gedemonteerd met de kabel er nog aan en toen kwam kon ik het hele zwikkie zo als geheel van het voorwiel af halen.
Ik weet nog steeds niet waarom die bout er eigenlijk aan zit bij mijn motor. Maar ja, Italiaans, dus dan zijn er wel meer onlogische dingen.
 
Super deze howto!

Echter bij mijn revisiiesetje zat een rode vettige vloeistof ik denk dat ik daarmee de (nieuwe) ringen had moeten insmeren voordat ik ze plaatsen echter ik heb ze met remolie ingesmeerd.

Wat denken jullie?
 
Terug
Bovenaan Onderaan