Schroefdraad voor spiegel in handle kapot, wat nu?

Bolski

MF veteraan
Donateur
29 okt 2003
59.714
94
Mijn nieuwste aanwinst heeft behoorlijk verrotte schroefdraad in de handles, in de gaten waar de spiegels horen. Het is zo te zien aan de spiegels geen metrische draad, het lijkt M10 maar ik kan geen M10 moer op de spiegels draaien.

Wat is wijsheid? Zijn hier helicoils voor? Is er een andere oplossing? Ik wil ook eventueel best wel andere spiegels kopen, de huidige zijn niet mooi, en ik ga toch vrijdag naar Vehikel. En dan eventueel een bus oid in de handles zetten.

Graag jullie mening.
full
 
Redelijk goedkope oplossing kan zijn;
Optappen naar maat van originele draad.
Ontvetten en daarna met groene loctite lijmen
Gaat daarna nooit meer los (tenzij je het verhit) dus wel op gegarandeerd goede plaats zetten.
 
Spiegels moet je vastzetten met een borgmoer! Dan kun je ze nog eens verstellen.. bij Yamaha klappen ze ook allebei netjes naar achteren als je er iets mee raakt.

"Groene loctite". (welk nummer? 601 cilindrische bevestiging?? Die is groen iig) is niet het juiste hiervoor.
 
Mooi spul, dat loctite :-)
daarmee kun je de spiegel van het bericht van Bolski uit 2004 mogelijk wel weer ongeveer vast krijgen. Dat is natuurlijk geen echte oplossing als je de motor regelmatig gebruikt.

In dit 2018 geval zeker nvt want de draad in de stuurhelft is M10L en de spiegel heeft een M8L draadstift erin.

Beste wat je kunt doen is om een lange 10-8 verloopbus te maken, deze met de door Red Force genoemde Loctite vast te lijmen op de spiegel en vervolgens een 10mm borgmoer gebruiken voor het bevestigen/verstellen van de spiegel.

Voor de rechtse draad kant (linker spiegel) is dat relatief makkelijk, want daar kun je standaard M10 draadeind voor pakken en met de centerboor + tap netjes in het midden een standaard M8 gat in maken. Goede kans dat een beetje gesorteerde hobbyist dit zo heeft staan.

M10L draadstang is iets minder makkelijk te vinden, en een M8L tap zul je ook speciaal moeten bestellen. Als je de weg niet kent in dat soort handel is het zelfs handiger om gewoon spiegels met M10 draad te zoeken!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan