Honda NSR125/250 rijders topic

Is dat die NSR die ik op Elburg voorbij ging met de TDR ;) ?

Jammer hoor. Mooie motor. Heb je al wat anders of ga je iets anders kopen?
 
Vond het toch tijd voor wat anders. Maar de nsr is in goede handen en heb voor mezelf dit nieuwe speeltje gekocht

Foto-D4BEQN6Z-D.jpg
 
Bij toeval dit topic gevonden! Mijn zoon heeft recent zijn A1 gehaald. Daarvoor waren we samen op zoek naar een leuke motor voor een kleine prijs. Wie niet? De keus in A1 fietsen is niet zo groot en het werd al gauw duidelijk dat de meeste niet lekker zijn op de snelweg. Moeilijk, moeilijk. Toen ontdekten we een NSR 125 op een verkoopsite. Ik ben gaan graven en werd al lezende steeds enthousiaster. Een volwassen uitziende motor, een Honda, dus goede kwaliteit, net zo goed als de grote Honda's en ik verwachtte dat hij vlot reed omdat hij eigenlijk voor meer vermogen gebouwd is. Zo gingen we op een stormachtige dag vanuit Brabant naar het verre Noorden des Lands, naar de provincie waar de koeien mooier zouden moeten zijn dan de vrouwen (niet schieten.... O-) ). Nou, dat viel niet tegen. De motor dan. Inderdaad een mooi motortje. Een paar jaar geleden geïmporteerd uit Duitsland, 11 kw op het kenteken en hij zag er best netjes uit, afgezien van wat gevechtssporen. Rijden! Nou was mijn eerste motor een Kawa 400 driepitter, dus ik wist nog wat van tweetakten. Wat is deze Honda een heerlijk fietsje. Zowel zoonlief als ik waren verkocht. :) En... met z'n tweeën erop, 170 kilo, stormwind tegen, maar toch de 100 halen. Dit i.t.t. de lesfiets, Yam 125 XT die met wind tegen de 90 niet redde. Niet lekker, harde wind tegen, regen en dan "weer 50 ton Nederlands cement" dat je met 89 km links passeert terwijl jij een douche krijgt :N :( De NSR was verkocht! Vader is voor de technische ondersteuning dus ik begon met een grote beurt+. Nieuwe vorkkeerringen, olie, linksysteem uit elkaar gehaald en gesmeerd enz. enz. Alles bleek nog in goede conditie te zijn met 24K op de teller maar wel net aan onderhoud toe. Deze motor is een verjongingskuur op wielen. De zithouding is nix voor een oude man als ik, maar wat rijdt dat ding als een juweeltje. Sturen met je oogballen, lekker in toeren jagen en goed remmen. En ondertussen de heerlijke geuren van de blauwe BelRay opsnuiven. Er zitten Conti Sport Attacks onder en die voelen goed aan. Zoon heeft er nu een paar duizend mee gereden en ik zie de schaamranden steeds smaller worden 8-) Hij leert het dus. Iedereen om je heen roept: "Tweetakt! Dat gaat kapot!" maar ik heb zelf bijna 40K met mijn eerste setje zuigers in de Kawa gereden, dus ik weet wanneer ik hem moet sparen en hoop dat overgebracht te hebben bij zoonlief. Voor de ervaringsdeskundigen heb ik een paar vragen. Honda schrijft voor dat er iedere 4000 km een nieuwe gloeipit in moet. Is er ondertussen misschien een betere bougie te vinden die er langer in kan blijven? En: Ik dacht er aan om rond 35K een keer de cilinder/zuiger te demonteren om de slijtage eens te bekijken. Onder het motto van: Beter eerst vervangen dan later de stukken uit het carter vissen. En natuurlijk sta ik open voor verder suggesties omtrent dit prachtige machientje. Zoonlief heeft niet zoveel met forums en ik wel, en bovendien sleutel ik dus mag ik er ook over schrijven. :Y

full


Dit is 'em. Hij is heel netjes zwart metallic gespoten (waarschijnlijk na import). Stickers komen nog, misschien. Heb ondertussen een werkplaatshandboek met aanvulling voor de Foxeye, dik tevreden dus. Wat zal hij lekker rijden op vol vermogen, laat staan met het sportblok met 29 pk :9 :9
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het stof maar eens van mijn grote doos MC21 onderdelen geblazen om het ding eindelijk eens in elkaar te zetten.
De reden dat het project zo lang stil lag (buiten tijd-, geld- en plaatstekort) is dat er speling op de krukas zat en zowel een nieuwe krukas als de losse lagers niet meer leverbaar waren. Intussen is dat probleem opgelost want er ligt een perfecte krukas klaar.

Volgende probleem is de waterpomp. Er zitten namelijk barstjes in het plastic tandwiel...
Uiteraard ook weer niet meer leverbaar bij Honda en 2dehands niet te vinden.

Ik was even aan het overwegen om het tandwiel er zo weer in te zetten maar dan kwam ik dit tegen op een forum:
"Check for cracks on part 19215-KV3-770 (plastic gear that drives the water pump) as it has the nasty habbit of exploding at high rpm"
Toch maar niet terugplaatsen denk ik dan...

Iemand een idee waar ik een nieuw (of 2de hands) tandwiel kan vinden?

PS: @GT550 Mooie NSR125. Rijdt je zoon er nog steeds op of is hij al overgestapt op iets anders?
 
Thnx. Hij rijdt hem nog. Er zitten iets meer krasjes op, nu.... ;( Maar hij rijdt nog steeds prima. Hij wil A2 halen en dan misschien de begrenzing eruit halen. Andere uitlaat, plaatje uit de inlaat en dan nog een jaartje of zo rijden.

M.b.t. data tandwieltje: Voor een Chinese brommert die mijn zoon heeft gehad, haalde ik wel eens spullen bij een onderdelenzaak die aan boeren en loonbedrijven levert. Zeer verrassend wat ze daar soms op voorraad hebben uit tuinmachines enzo. Je moet wel iemand treffen die voor je wil zoeken, natuurlijk.
 
Hendrik,

Dat tandwiel voor de waterpomp gaat altijd stuk. Ik heb zelfs een nieuwe liggen en die heeft dat ook.
In Japan verkoop een bedrijfje "Dog Fight"een verbeterde versie.
Maar niet goedkoop. Kost 19.000 yen en dan komen er nog kosten bij voor verzending etc.

Heb je een nieuwe krukas gekocht of laten reviseren?

Nieuwe krukassen zijn wel te koop maar in NL duur.
In Engeland zijn ze goedkoper.
 
Krukas is nieuw uit Engeland

Heb je toevallig een linkje voor dat tandwiel?
Ik vind hun website wel maar die is volledig in het japans...

Rijden jullie ook met dat verbeterde tandwiel of "op goed geluk" met de barstjes?
 
Nee geen linkje.
Je moet even op Yahoo kijken.
Dat is het lastige in Japan. Al die websites kun je niet lezen.
Ik heb ook een oud tandwiel in mijn nsr's. Geen idee of die barstjes hebben.

Gr. Michael
 
Nieuw tandwieltje is onderweg van Japan :-)

Heeft er iemand nog onderdelen te koop voor MC21?
Momenteel staat er op de wishlist:
- Kettingkapje (niet aan het voortandwiel maar dat kapje op de achterbrug)
- Diverse beugeltjes voor kuipwerk + waar de gaskabels, koppelingskabel, ... door loopt
- Een goede achterbrug
- 1001 onderdelen waar ik nu niet aan denk

En op termijn wil ik waarschijnlijk ook nog een 2de blokje opbouwen :-p
 
Ik heb intussen ook al een paar onderdelen voor een droge koppeling gevonden...
Het lijkt me wel wat om er een droge koppeling in te bouwen :-)

Wie o wie kan me zeggen wat ik dan allemaal moet vervangen?
Volgende onderdelen heb ik al gevonden:





Dus moet ik nog op zoek naar:
- Uitgaande as
- ...?

Indien iemand nog onderdelen heeft liggen hoor ik het graag :-)
 
Ik denk dat je beter even kunt kijken op NSR world. Daar staat vast ergens wat je allemaal nodig hebt om hem om te bouwen naar droge koppeling.
Als ik zo op de foto kijk dan heb je alles denk ik.

Ik heb heel veel onderdelen maar weinig is te koop want wil reserve delen hebben voor mijn eigen nsr's.

Beugeltjes en achterbrug kan ik je niet aan helpen.
Wat is er met jouw achterbrug?
 
Het ophangpunt voor de linkse bobbin (geen idee hoe dat noemt in het nederlands) is er af gescheurd.
Gelukkig ken ik een goede lasser, volgens hem komt het helemaal goed :-)

Even een compleet andere vraag, wie is hier eigenlijk van welke regio?
Ikzelf woon net boven Brussel
 
Regio Breda. Ik heb via ebay in Germanië een tweedehands uitlaat voor de NSR gekocht. Zoonlief wil zijn A2 gaan halen maar nog wel even blijven rijden met deze. Bij de "nieuwe" ga ik de begrenzing eruit halen. Plaatje uit de uitlaat en dan mag hij voluit zingen.... *O* Ben benieuwd. Moet nog uitzoeken of er dan ook een andere sproeier in moet. Voorzover ik nu weet, zit bij de 11kw versie dezelfde sproeier erin.
Overigens vind ik hem wel aardig wat olie gebruiken. Meer dan een jaar geleden. Hij smeert nu zo ongeveer 1 op 40, denk ik. De afstelling van de pomp is goed. Is dit een voorbode van een probleem? Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen? Of jengelt mijn zoon teveel aan het gas?
 
Regio Breda. Ik heb via ebay in Germanië een tweedehands uitlaat voor de NSR gekocht. Zoonlief wil zijn A2 gaan halen maar nog wel even blijven rijden met deze. Bij de "nieuwe" ga ik de begrenzing eruit halen. Plaatje uit de uitlaat en dan mag hij voluit zingen.... *O* Ben benieuwd. Moet nog uitzoeken of er dan ook een andere sproeier in moet. Voorzover ik nu weet, zit bij de 11kw versie dezelfde sproeier erin.
Overigens vind ik hem wel aardig wat olie gebruiken. Meer dan een jaar geleden. Hij smeert nu zo ongeveer 1 op 40, denk ik. De afstelling van de pomp is goed. Is dit een voorbode van een probleem? Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen? Of jengelt mijn zoon teveel aan het gas?
Hoeveel olie gebruikte hij vroeger?
Hoe dan ook zou ik me eerder zorgen beginnen maken mocht hij plots minder olie gaan gebruiken :-P
 
Hendrik,

Zie dat je het meeste wel hebt tbv de droge koppeling.

Bij het deksel heb ik de grote keering vervangen, leverbaar via Honda dealer, wat vet gebruiken om te monteren. Ook de pakkingen waren leverbaar.

Tandwiel heb je, daarop komt de korf, deze moet vast met M7 boutjes, zie ze niet op de foto, deze waren niet meer leverbaar, heb ik via Slipstreamperformance weten te bemachtigen. Moet je maar eens kijken of je 6 of 7 korte M7 boutjes erbij hebt.

Je hebt de langere bus met 2 naaldlagers en afstandsbus - deze is ook niet meer leverbaar en heb ik laten maken - deze is voor de langere uitgaande as van je bak. Natte koppeling heeft een kortere bus mat 2 naaldlagers zonder afstandsbus.

Verder de lange as cq staafje, kogeltje en onderdeeltje wat naast je naaldlagers ligt - eveneens niet meer leverbaar via Honda > ik via Slipstreamperformance nog te pakken gekregen.

Ik had 2 koppelingen, 1 daarvan was redelijk "ingeslagen" door de koppelingsplaten maar de andere was vrij netjes. Hoe is die van jou?
Je hebt ook verschillende koppelingsplaten, d8 7 gewone en 1 met een grotere binnendiameter zo ook een ijzeren plaat. Ook moeten er nog rubberen ringetjes om ergens...

As met tandwiel van de waterpomp had ik nieuw besteld via de Honda dealer incl. kering, kwam uit Japan. Die ik had, ze hadden allemaal scheurtjes, zelfs een NOS exemplaar. De nieuwe niet, deze was ook sneeuwwit ipv vergeeld.

Langere as scoren of complete bak tbv droge koppeling. Je kan kijken of de as nog leverbaar is aan de hand van het onderdeelnummer?

Zoals Mike zegt, op NSR.world kijken en ook part list online bekijken en makkelijkst is om uit te printen.

Op www.slipstreamperformance.com zie ik geen NSR250 parts meer staan, dat was makkelijk want kon je ook kijken wat nog wel leverbaar is en wat "out of stock" :?

Succes ermee :t ik breng mijn droge koppeling tegenwoordig naar www.mctonline.nl ;)
 
Laatst bewerkt:
Hey Jeremy!

Alles goed gozer? En de kleine?

@Hendrik, kogeltje is nog wel te krijgen en drukgroep ook. De rest niet.
Heb na maanden zoeken eindelijk dat staafje gevonden bij iemand in de UK.
Was zo goed als nieuw zodat ik nu ook mijn MC28 koppeling kan afmaken.
Let er op dat het lager van de drukgroep goed loopt! Bij mij was dat niet het geval en door de hitte was het kogeltje aan dat staafje vast gesmolten en beschadigd.
Dat staafje is heel moeilijk los te vinden dus wees er zuinig op!!
 
Jaja alles goed, met de kleine meid ook, die kruipt al door het huis!
Met de Duc ook, zou echter toch wel een tweetakt erbij willen, eerst de crossers verkopen en dan eens kijken...een Mito :Y :N
 
Hallo nsr liefhebbers

Mijn naam is Jasper, nooit geweten dat er een NSR forum was, maar ook ik ben sinds een 3/4 jaar in het bezit van een NSR250mc16,althans van een NSR maar in kratten.
Met goede moed begonnen om er wat van te maken compleet was ie zeker niet frame,blok,wielen,voorvork
maar alles in zeer slechte staat.
De bedoeling is er een rothmans look a like van te maken, inmiddels zit er een achterbrug van een
SZR in aangepast een veer van FZ6 een cbr600 achterwiel en een remtang houder en klauw van een Mito.
Dus van alles wat, de voorvork moet die van een cbr1000RR worden met radiale remklauwen.
En dan uiteindelijk een kuip van een NSR500 pas maken, maar zover is het nog lang niet maar dit is de
bedoeling, en gaat natuurlijk ook gebeuren,het blok is los en ondanks alles,geen speling op de krukas, wel een slechte cillinder maar inmiddels in de UK een nieuwe gescoord,
nieuwe zuigers zijn binnen en het wachten is op de pakkingset.
dit in het kort mijn NSR relaas.
En dan wat foto,s
full

full

full

full

full
 
Hoi Jasper
Eerst en vooral welkom. Van welke regio ben jij?

Je NSR klinkt als een ambitieus maar heel interessant project.
Mijn NSR heeft ook heel lang gewoon in kratten gezeten, maar deze winter ga ik er eindelijk eens écht werk van maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan