Kabinet wil rekeningrijden weer invoeren

Dat klopt, daar is alleen even vergeten dat er ook wagons nodig zijn die over dat spoor rijden. En daar heeft nog niemand in willen investeren.

Ja en nee, de mensen die de Betuwelijn hebben gepusht hebben gedaan alsof die investeringen zeker plaats zouden gaan vinden en dat het project een groot succes zou worden. Het echte resultaat kennen we nu wel. Verder is er pas net een begin gemaakt met een fatsoenlijke aansluiting op het Duitse spoor, 10 jaar na oplevering.
Wederom een prachtig project waar een aantal mensen een fijne boterham aan hebben verdiend. Een beetje corruptie en een heleboel naïeve ambtenaren totaal ongehinderd door enige kennis zijn we nu €4,7 miljard verder.
Andermans geld pist gewoon wat lekkerder weg.
 
Zo begrijp ik ook niet dat er elke dag vele vrachtwagens met trailers en/of containers naar het buitenland rijden
Waarom niet met de trein?
Er zijn genoeg treindepots waar trailers en containers geladen en gelost kunnen worden.
Lijkt me goedkoper en iig minder druk op de wegcapaciteit.
De trein is pas goedkoper over langere afstanden en grotere tonnages naar dezelfde bestemming, zeg maar meer dan 800km, en dan moet de ontvanger ook nog dicht bij het eindstation zitten. Daarnaast mag het geen JIT materiaal zijn, want waar een truck er 1-2 dagen over doet, mag je er met de trein 3-4 dagen voor uittrekken (van laden tot lossen bij de klant).
 
Waarom 100 vrachtwagens over de weg..........terwijl die 100 containers/trailers ook met de trein Europa in kan.
Veel bedrijven hebben al niet eens meer een eigen magazijn.(kosten opslag en rente!) De bedrijfsopslag is bij de grossier. Dus pas bellen voor onderdeel als eindgebruiker het wil. Dan met spoed leveren met 1 pakketje achterin.

Valt reuze mee hoor, in de trein.............Werken, lezen of slapen het kan allemaal.....lachend langs de file.
In de spits moet je jezelf naar binnen vechten. Daarna sta je een uur op het balkon als gestapelde haringen tegen elkaar. Oh wat lekker! Nee, slapen lukt dan echt niet! ;(
....... over 5 jaar loopt het verkeer in de steden helemaal vast.............
Je merkt nu al dat het ook overal binnen de BBK (zelfs in Ede) veel drukker wordt en dat je vaak al niet meer met hetzelfde groene licht kan doorrijden.

............... nog beter is het om werk weer naar de werknemer te brengen, in plaats van iedereen lange afstanden te laten rijden..........
In het verleden ging (vaak ook moest) een werknemer verhuizen als z'n werk iets verder weg was. Grotere bedrijven zorgden ook voor huisvesting voor hun werknemers en bouwden daarvoor hele wijken. In Ede had je een Enka-wijk.(Akzo) Vlak bij de kazernes had je een wijk waar om 5 uur 's middags iedereen met een groen pak liep. Je kon precies zien wanneer de gevechtsdag ten einde was.
 
Laatst bewerkt:
Dat is nou juist het punt,
ze willen niks oplossen, alleen meer binnen harken.
De mannen en vrouwen in Den Haag worden er zelf niet wijzer van hoor! Ze proberen een oplossing te bedenken die geen extra kosten heeft maar wel de kern aanpakt. Natuurlijk mag de oplossing niet teveel kiezers kosten, want we willen over vier jaar nog op het pluche zitten.
Ziehier een dilemma zonder winnaars.

En hou nou toch op over meer asfalt. Ik kom elke dag door de Coentunnel. Daar zijn miljoenen geinvesteerd, zes banen er bij en het gevolg is dat de file 3km is opgeschoven. Meer asfalt klinkt populair maar helpt niets. Als de file weg is gaan mensen meer met de auto, vertekken later en de file is weer terug. Meer asfalt trekt meer auto's aan.
 
De trein is pas goedkoper over langere afstanden en grotere tonnages naar dezelfde bestemming, zeg maar meer dan 800km, en dan moet de ontvanger ook nog dicht bij het eindstation zitten. Daarnaast mag het geen JIT materiaal zijn, want waar een truck er 1-2 dagen over doet, mag je er met de trein 3-4 dagen voor uittrekken (van laden tot lossen bij de klant).
De trein kan sneller zijn.
Ik heb in het verleden voor Railion gereden die een dagelijkse lijn dienst naar Milaan hadden.
Vanwege de afnemende passagiersaantallen werd er vracht meegestuurd met deze lijn.
Zodoende hield men de lijn rendabel.
In een later stadium reden we met afzetboxen van 13,6mtr, voorste delen waren passagierswagons en daarachter de wagons met de laadboxen.
Mijn italiaanse collega stond s'middags pallets olijfolie te laden, s'nachts reed de trein naar A'dam alwaar hij rond 11 uur arriveerde.
Binnen 24 uur na het laden stond ik bij AH in Zaandam te lossen.

Deze snelheid kon alleen bereikt worden omdat het een passagierstrein betrof. (160km/u door D)
Normaal gesproken staan die goederentreinen veel stil om voorrang aan de passagierstreinen te verlenen.
 
De mannen en vrouwen in Den Haag worden er zelf niet wijzer van hoor! Ze proberen een oplossing te bedenken die geen extra kosten heeft maar wel de kern aanpakt. Natuurlijk mag de oplossing niet teveel kiezers kosten, want we willen over vier jaar nog op het pluche zitten.
Ziehier een dilemma zonder winnaars.

En hou nou toch op over meer asfalt. Ik kom elke dag door de Coentunnel. Daar zijn miljoenen geinvesteerd, zes banen er bij en het gevolg is dat de file 3km is opgeschoven. Meer asfalt klinkt populair maar helpt niets. Als de file weg is gaan mensen meer met de auto, vertekken later en de file is weer terug. Meer asfalt trekt meer auto's aan.

Voor het eerste deel: droom lekker verder. :+

Voor het tweede deel,

het stokt bij de op en afritten, de meesten weten niet meer hoe in en uit te voegen.
de helft van de op en afritten afsluiten tijdens de spits en niet elke fabriek in het westelijk havengebied van A-dam op dezelfde tijd laten uitgaan.
Dat het afsluiten, met een snelheidsbeperking, kan helpen heeft zich wel bewezen tijdens de grote renovatie van de ring A-10 vanaf Sloterdijk richting Schiphol enkele jaren terug.

Voor Rotterdam geld hetzelfde, alle fabrieken daar laten rond 16.00 hun werknemers/contractors los, gevolg chaos, elke dag weer
 
Las ookal de verwachtingen wat betreft de grote steden. De experts verwachten dat deze vast komen te zitten door files. Ik vind London een mooi voorveeld daarvoor. Want daar is het al aan de gang en het enige wat er aan gedaan wordt is extra geld eisen voor het rijden in bepaalde delen van de stad. Natuurlijk wordt er geen rekening gehouden met de voordelen motorfietsen, daarvoor moet je ook gewoon 12.50 per dag neerleggen.

Ik verwacht hetzelfde hier. Wel is het erg gaaf om te zien hoe motor fabriekanten hierop gaan inspelen. Als je het aanbod van 2017 bekijkt zijn er al een stuk meer 125cc fietsen, perfect voor in de vastgereden steden van in de toekomst. Er komen zelfs 125 en 250cc straatlegale trialbikes. Ik zie die dingen wel zitten en anders biedt een trapfiets ook nog veel uitkomst.
 
Las ookal de verwachtingen wat betreft de grote steden. De experts verwachten dat deze vast komen te zitten door files. Ik vind London een mooi voorveeld daarvoor. Want daar is het al aan de gang en het enige wat er aan gedaan wordt is extra geld eisen voor het rijden in bepaalde delen van de stad. Natuurlijk wordt er geen rekening gehouden met de voordelen motorfietsen, daarvoor moet je ook gewoon 12.50 per dag neerleggen.

Dat vind ik ook niet raar. Motorfietsen hebben alleen een voordeel omdat het een kleine groep betreft. Als iedereen met de motor gaat loopt het net zo hard vast als met de auto.

Kijk in de grote steden maar eens naar het probleem met fietsen. Ooit de oplossing voor het autoprobleem maar tegenwoordig is de fiets in de binnenstad een groter probleem dan de auto. Zodat nu inmiddels de bezoekers van binnensteden wordt gepushed om met het OV te komen (wat vervolgens daarna weer een probleem zal gaan worden).

Uiteindelijk is het een verschuiving van een probleem (de auto was ook ooit de oplossing voor problemen met paard-en-wagen in de stad). En is de uiteindelijke oorzaak van het probleem dat de bevolking te snel groeit.
 
Je bedoelt dat mensen nu sneller thuis zijn en meer tijd hebben om te neuqen?
 
Dat vind ik ook niet raar. Motorfietsen hebben alleen een voordeel omdat het een kleine groep betreft. Als iedereen met de motor gaat loopt het net zo hard vast als met de auto.

Kijk in de grote steden maar eens naar het probleem met fietsen. Ooit de oplossing voor het autoprobleem maar tegenwoordig is de fiets in de binnenstad een groter probleem dan de auto. Zodat nu inmiddels de bezoekers van binnensteden wordt gepushed om met het OV te komen (wat vervolgens daarna weer een probleem zal gaan worden).

Uiteindelijk is het een verschuiving van een probleem (de auto was ook ooit de oplossing voor problemen met paard-en-wagen in de stad). En is de uiteindelijke oorzaak van het probleem dat de bevolking te snel groeit.

De bedrijven willen bij elkaar zitten. Kijk naar de financiële instellingen: Amsterdam Zuid. Peperduur, zowel wonen als werken. Slecht bereikbaar met trein en auto. Toch willen zowel de ING als ABN daar zitten. Wat mankeert er aan Utrecht, waar de Rabo al jaren zit? Of Rotterdam, waar de ABN een deel van haar roots heeft (amro is Amsterdam Rotterdam bank)?

Iedereen met een kleiner voertuig zal veel schelen. Kijk naar de nieuwe industrie zoals Singapore en dergelijke waar veel werknemers met bromfietsen rijden. De verkeersdichtheid in aantal mensen per m2 asfalt is veel hoger dan wat wij bereiken.

In Nederland gaan we voor verdergaande verstikking van de economie. Bedrijven kruipen steeds meer op elkaars lip, er wordt maar mondjesmaat (en verkeerd) geïnvesteerd in openbaar vervoer en wegen. Bovendien subsidiëren we het vervangen van lomp grote plofauto's door lomp grote accubakken, waardoor de verkeersdichtheid (mensen per m2) nauwelijks toe kan nemen.

Aan de andere kant moeten we ook kijken of de economie op deze manier verder ontwikkelen zin heeft.
Is een rustig baantje in een slaperig dorp ver buiten de Randstad een beter alternatief dan met veel werk en inzet jezelf in recordtijd opbranden in de Randstad? Veel geld binnenhalen dankzij werk in de Randstad en veel geld uitgeven omdat je in de Randstad moet wonen en veel lichaamsverwoestende stress omdat je in de Randstad wil blijven?

Zoals ik het rekeningrijden zie, scherpt het deze beslissing aan.
Bovendien, het mooie internet zorgt er voor dat je in dat slaperige dorpje leuke nieuwe bedrijven kan beginnen.
Informeer maar eens naar de gevolgen van online webwinkels voor de lokale detailhandel. Kijk maar eens waar die online onderdelenboer eigenlijk zit ....
 
Dat vind ik ook niet raar. Motorfietsen hebben alleen een voordeel omdat het een kleine groep betreft. Als iedereen met de motor gaat loopt het net zo hard vast als met de auto.

Kijk in de grote steden maar eens naar het probleem met fietsen. Ooit de oplossing voor het autoprobleem maar tegenwoordig is de fiets in de binnenstad een groter probleem dan de auto. Zodat nu inmiddels de bezoekers van binnensteden wordt gepushed om met het OV te komen (wat vervolgens daarna weer een probleem zal gaan worden).

Uiteindelijk is het een verschuiving van een probleem (de auto was ook ooit de oplossing voor problemen met paard-en-wagen in de stad). En is de uiteindelijke oorzaak van het probleem dat de bevolking te snel groeit.
Tja, ik zou het dan redelijkerwijs juist wel raar vinden ivm het feit dat motorrijders op het moment wel de in minderheid zijn. Eerlijk zou zijn als motorrijders, zolang wij de minderheid zijn en dusdanig niet een oorzaak maar een oplossing tot het probleem zijn, niet hoeven te betalen net als de automobilisten die wel flink bijdragen aan het probleem. Op het moment dat de steden etc wel dichtgereden worden door tweewielers, dan wordt het een ander verhaal.

Groeit de bevolking echt zo snel? Ik dacht dat mensen steeds minder babies maakten. Als de bevolking te langzaam groeide zou dat ook een heel set van problematiek met zich mee brengen. We moeten de problemen als katalysator gebruiken om verder te ontwikkelen in de juiste richtingen en naar mijn mening past het niet om dan de groepen te beboeten die niet bijdragen aan de huidige problemen. Daarom denk ik o.a. dat de oplossing in London ongepast is en hoop ik dat het hier eerlijker aangepakt wordt.
 
wonen en werken....

Hier zie je een kaartje met het aantal arbeidsplaatsen per regio.
2066_001k_clo_04_nl.png

Zoals je zit heeft A`dam meer dan een half miljoen arbeidsplaatsen.

Wist je dat A`dam het laagste % auto`s per huishouden had, te weten 1 auto per 2 huishoudens?
http://data.weetmeer.nl/gemeente/measure/view/AUTO_HH
Houten spant de kroon met 2,4 auto per huishouden.
 
wonen en werken....

Hier zie je een kaartje met het aantal arbeidsplaatsen per regio.
[afbeelding]
Zoals je zit heeft A`dam meer dan een half miljoen arbeidsplaatsen.

Wist je dat A`dam het laagste % auto`s per huishouden had, te weten 1 auto per 2 huishoudens?
http://data.weetmeer.nl/gemeente/measure/view/AUTO_HH
Houten spant de kroon met 2,4 auto per huishouden.

Deze kaart geeft dan ook exact aan wat er fout gaat. Werkgelegenheid op 1 kluitje is fout en dat dient bestreden te worden als men ooit van files af wil (of de ernst daarvan wil verminderen). Maar auto's staan stil in de files en verstoken daardoor op dezelfde afstand meer BTW en accijns en bovendien is het voor de overheid een smoes om rijden in de spits duurder te maken, dus een echt effectieve aanpak van onze overheid.. Nee, daar hoeven we niet op te rekenen.
 
De bedrijven willen bij elkaar zitten. Kijk naar de financiële instellingen: Amsterdam Zuid. Peperduur, zowel wonen als werken. Slecht bereikbaar met trein en auto.

Amsterdam Zuid slecht bereikbaar met het OV? Twee treinstations (Zuid en RAI), goede metroverbindingen vanaf andere stations. Ik moet daar regelmatig zijn voor werkafspraken en pak altijd het OV, heerlijk relaxed.

Tja, ik zou het dan redelijkerwijs juist wel raar vinden ivm het feit dat motorrijders op het moment wel de in minderheid zijn. Eerlijk zou zijn als motorrijders, zolang wij de minderheid zijn en dusdanig niet een oorzaak maar een oplossing tot het probleem zijn, niet hoeven te betalen net als de automobilisten die wel flink bijdragen aan het probleem. Op het moment dat de steden etc wel dichtgereden worden door tweewielers, dan wordt het een ander verhaal.

Als je wacht totdat er zoveel motoren zijn dat het een probleem is, kun je het niet meer oplossen. En motoren zijn geen oplossing voor het probleem, ze dragen er alleen veel minder aan bij. Motoren moeten ook ergens gestald worden en voor die ruimte moet ook betaald worden.

Deze kaart geeft dan ook exact aan wat er fout gaat. Werkgelegenheid op 1 kluitje is fout en dat dient bestreden te worden als men ooit van files af wil (of de ernst daarvan wil verminderen).

Werkgelegenheid op een kluitje is prima, dat maakt OV rendabel.

Maar auto's staan stil in de files en verstoken daardoor op dezelfde afstand meer BTW en accijns en bovendien is het voor de overheid een smoes om rijden in de spits duurder te maken, dus een echt effectieve aanpak van onze overheid.. Nee, daar hoeven we niet op te rekenen.

En wie wordt daar dan rijk van? Uiteindelijk zijn wij zelf de overheid. Als de overheid dankzij files zoveel geld binnenkrijgt, dan hoeven we minder belastingen te heffen. Als ik jou goed begrijp moet ik dus iedereen die in de file staat dankbaar zijn, want die zorgt ervoor dat mijn belastingen niet omhoog hoeven?
 
Laatst bewerkt:
Motoren zijn inderdaad niet de echte oplossing op het probleem. Het is alleen niet logisch als een Honda msx rijder, die effectief en efficient door de stad vliegt de zelfde maatregelen over zich heen krijgt als een automobilist in a dikke SUV.

Als ze geen maatregelen nemen over de motorfietsen dan krijg je idd te veel motorfietsen in de stad. Dan moeten ze andere maatregelen daarvoor treffen maar niet dezelfde als voor die SUV's.

Het is uiteindelijk allemaal tijdelijk. In de toekomst werk je op 600 kilometer afstand van je huis en reis je maar 30 minuten in een of ander hyperloop OV trein. Maar laat mensen tot die tijd het alternatief voor het blik. Met een 125 straat trial fiets door een drukke metropool is een sport en erg tof denk ik.
 
Werkgelegenheid op een kluitje is prima, dat maakt OV rendabel.

Werkgelegenheid op een kluitje is helemaal niet prima, hierdoor bestaat de noodzaak om te reizen voor woon-werk verkeer. De noodzaak dient aangepakt te worden.
En wie wordt daar dan rijk van? Uiteindelijk zijn wij zelf de overheid. Als de overheid dankzij files zoveel geld binnenkrijgt, dan hoeven we minder belastingen te heffen. Als ik jou goed begrijp moet ik dus iedereen die in de file staat dankbaar zijn, want die zorgt ervoor dat mijn belastingen niet omhoog hoeven?

Wij zelf zijn de overheid? Dus ik heb mezelf de afgelopen jaren financieel genaaid :? Volgens mij zijn dat toch echt de kabinetten Balkenende en Rutte geweest :/ Maar da's voer voor een ander topic, daar zal ik hier niet verder op doorgaan.

Het zal inderdaad wel zo zijn dat wanneer niemand meer in een file staat, er wel weer iets anders duurder gaat worden. Maar rekeningrijden voor de burger omdat de andere burger (de ondernemers) zo graag bij elkaar willen zitten, dat is écht de verkeerde kant op redeneren. Het past bij een overheid die er vanuit gaat dat iedereen voor zijn of haar plezier in de file invoegt, maar ook hier zit de overheid weer ver van de realiteit verwijderd. Zoals ik al eerder aandraag, we hebben nu een situatie waarbij 2 werknemers exact hetzelfde werk doen maar daarvoor wel elkaars woonplaats tegemoet rijden om dit werk te kunnen doen. Dat is totaal gestoord, wissel die 2 werknemers om, et voila, 2 auto's weg. Etc..

Als men ooit iets als rekening rijden/kilometerheffing gaat invoeren zie ik hooguit auto's en motoren verdwijnen omdat het dan voor mensen echt te duur gaat worden om er een te bezitten/gebruiken. Los van het feit dat het OV ook geen alternatief is (als we met z'n allen vanaf 1 januari met de trein gaan, loopt het complete OV vast, daar durf ik geld op in te zetten) moet dat ook absoluut niet zijn wat de overheid wil, financieel gezien. Want wie een motorvoertuig bezit, betaalt daarvoor immers 5 vormen van belasting:

- Wegenbelasting (vul hier evt rekeningrijden/kilometerheffing in)
- Assurantiebelasting (verzekering)
- Accijns op de brandstof
- BTW op de brandstof
- BTW op garage- danwel onderdeel facturen

Dus vanuit die kant bezien is elk motorvoertuig dat van de weg verdwijnt derving van inkomsten. En ja, er zullen zeker ook mensen zijn die hun auto weg doen als "mijn" idee uitgevoerd zou gaan worden waardoor de werkgelegenheid weer dichtbij huis te vinden is en de auto voor woon-werk vervoer geen noodzaak meer is, (ik noemde eerder al een vriend van m'n vader, maar dat is vast niet het enige huishouden waar de 2e auto (kleine diesel in dit geval) verdwijnt zodra er geen woon-werk afstand meer te overbruggen is), maar er is geen enkele andere methode om te voorkomen dat er files of overbelasting op het spoor ontstaat: de Randstad moet kaal (wat echt grote bedrijven betreft), ga maar verspreiden door het land. Daarentegen heeft de overheid wel financieel belang bij de hoeveelheid auto's/motoren/bussen/etc die rond rijden op onze wegen.
 
Laatst bewerkt:
Rekeningrijden is een symptoombestrijding. We moeten de oorzaken aanpakken:
  • Reizen op dezelfde tijd
  • Reizen naar dezelfde locatie
  • Noodzaak tot reizen.
Meer spreiding qua tijd kan door bijvoorbeeld studenten op een ander moment te laten beginnen. Is al eens geopperd, maar het zou kunnen bijdragen. Daarnaast per gemeente afspraken maken over spreiding van werktijden.
Zoals door enkelen al is aangegeven het werk naar de mensen brengen. Geen nieuwe grote bedrijventerreinen, maar juist kleinschalig en verspreid over het land.
Zeker in de huidge tijd met internet kunnen veel meer mensen thuis werken, ook al hoeft dat niet iedere dag.

Daarnaast vraag ik me af of rekeningrijden daadwerkelijk zou werken. Alleen als draconische tarieven zoals in Londen worden geheven, zullen mensen zich aanpassen. Alleen iedereen met OV zal zeker niet gaan. Het OV zit al behooorlijk vol en vervoert nu slechts een klein deel (~12%). Als dus 5% van de automobilisten met OV zou gaan, heeft het OV een mega probleem. Gegevens van het cbs uit 2015.
 
Laatst bewerkt:
Deze kaart geeft dan ook exact aan wat er fout gaat. Werkgelegenheid op 1 kluitje is fout en dat dient bestreden te worden als men ooit van files af wil (of de ernst daarvan wil verminderen). Maar auto's staan stil in de files en verstoken daardoor op dezelfde afstand meer BTW en accijns en bovendien is het voor de overheid een smoes om rijden in de spits duurder te maken, dus een echt effectieve aanpak van onze overheid.. Nee, daar hoeven we niet op te rekenen.
Leg de 2 kaarten over elkaar heen en je ziet dat er heel veel werkgelegenheid is daar waar men weinig auto`s heeft. (A`dam met 0,5 auto per huishouden en +500.000 arbeidsplaatsen)
bv Houten heeft 2,4 auto per huishouden terwijl er een naar verhouding weinig arbeidsplaatsen zijn.
Daarom loopt een A2 met 5 rijstroken ook vast.
 
Amsterdam Zuid slecht bereikbaar met het OV? Twee treinstations (Zuid en RAI), goede metroverbindingen vanaf andere stations. Ik moet daar regelmatig zijn voor werkafspraken en pak altijd het OV, heerlijk relaxed.

Mijn dochter werkt in een ziekenhuis. Haar auto ging stuk (versnellingsbak) en ik zou er een nieuwe onder gooien. Zij kocht dus een maandabonnement zodat ik een maand de tijd had om die auto te repareren. En wat denk je, in een maand tijd heb ik haar drie keer naar het werk kunnen rijden omdat het OV last had van blaadjes, tegenwind, springers en flattuaties.
Van ex-collegae van mij die dankzij een verhuizing ook veel OV kilometers mogen maken hoor ik hetzelfde. "De NS zet bussen in, ga maar weer thuis werken."

In een ziekenhuis kan thuiswerken niet en mag papa, die wel incidenteel thuis mag werken, invallen.

Als ergens een station is, wil dat nog niet zeggen dat er een goede OV-verbinding is.




Bovendien, hoeveel energie per passagier-kilometer heeft het OV nodig? Het zou mij namelijk niet verbazen als gewone auto's met een persoon per auto minder energie nodig hebben dan een trein. Het OV mag dan een vergelijkbare hoeveelheid energie met een persoon per auto nodig hebben, het OV rijdt veel meer kilometers dan dat de mensen af moeten leggen.

Ik heb er weinig vertrouwen in dat het OV zo veel zuiniger met energie omgaat.


P.s. Een volle (alle zitplaatsen bezet) oude hondenkop (trein, inmiddels uitgefaseerd) gebruikt per persoon ongeveer evenveel energie als dat persoon in een zuinige auto. Maar die auto rijdt van deur tot deur en staat daarna stil....
Ik heb geen cijfers van het moderne materiaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan