Kabinet wil rekeningrijden weer invoeren

Bedrijven krijgen steeds meer moeite om de arbeidsplaatsen in te vullen.
Misschien moeten zij zich eens vestigen daar waar de mensen wonen?

Dat roep ik dus al de hele tijd, inderdaad. Weg uit die grote panden in de Randstad, kleinere vestigingen door het land. Je houdt danwel brengt wel logistiek vervoer op de weg tussen vestigingen, maar 1 of 2 vrachtwagens zijn te verwaarlozen tegen 500 auto's, om een voorbeeld te noemen. Als je het zo bekijkt, zou er nog meer werkgelegenheid ontstaan ook.

Neem nu bv eens Almere, hoeveel arbeidsplaatsen zijn daar t.o.v. de inwoners?
Als die hele dagelijkse file nu eens in de flevopolder zou werken hoeven ze zich niet meer over die smalle bruggetjes te wurmen.
En dat scheelt een bak aan reiskosten....

Dat dus, inderdaad.

En wat je zegt over de crisis.. Dat heeft er IMO niks mee te maken, ik ken genoeg situaties waarin werknemers minstens 100km per dag rijden, vroeg van huis moeten en laat weer thuis zijn. Die mensen zijn er helemaal klaar mee, maar hetzelfde werk is in de eigen woonplaats niet te krijgen, een andere baan nemen is dusdanig in salaris achteruit gaan dat dat ook geen realistisch alternatief geeft. Bij vrienden van me is het ook al zoiets, als hij naar z'n werk gaat ligt z'n zoontje nog in bed, en voor hij 's avonds thuis komt is het ook allang weer bedtijd voor de kleine. Ook hier is verhuizen geen optie en blijft hij maar rijden tot er een kans voor hetzelfde werk dichtbij opduikt. Als zoiemand dan ook nog financieel gestraft zou worden dan zou dat wel heel erg zuur zijn en dan moet wmb de overheid eerst maar aantonen dat iemand bewust de keuze maakt om ver van zijn huis te gaan werken, en schuif die dan maar een rekening onder z'n neus.

Als bedrijven ontmoedigd worden om gecentraliseerd in grote panden op 1 plaats te gaan zitten en bemoedigd worden om zich te verspreiden in kleinere vestigingen daar waar de werknemers/werkzoekenden wonen, dan neemt de noodzaak tot reizen af en dus het aantal reizigers (auto, motor, OV) ook. Ergo: Minder drukte op snelwegen/stations/in treinen en bussen. Werkgevers zijn minder geld kwijt aan reiskostenvergoedingen, dus ook zij kunnen hiervan profiteren.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij kun je ook nog wel een hoop bereiken door bedrijven te 'verplichten' mensen thuis te laten werken.
Mijn vorige werkgever was hier echt vreselijk moeilijk in, terwijl het werk het prima toeliet.
 
Momenteel woon- en werkzaam in Den Haag.
Al het ww-verkeer op de fiets.

Nieuwe situatie:
Wonen in de Achterhoek, half uur rijden van Deventer.
Parkeren op CS Deventer en daar voor 6:30 de 1e klasse in (lekker goedkoop!)
vanaf het plaatsnemen op de stoel begint mijn werktijd.
Alle ruimte om mails, offertes, telefoontjes te plegen, etc.
Nog mooi voor 8:30 (vergadering) in Den Haag op het werk.
Rond 15:00 uur weer trein in naar huis en 17:00 aardappels schillen...

Voorstel aan werkgever: 4 dagen werken, waarvan 1 dag thuis (Achterhoek dus)

Ben benieuwd of hij akkoord gaat...
 
Mag ik voor al dat geld zelf weten waar ik heen ga met het ding? :/
Waarschijnlijk mogen we het nog steeds zelf weten, maar zijn we niet de ENIGEN die het weten.
En al dat gecontroleer .... VRESELIJK.

Ik ben geen wegmisbruiker of snelheidsduivel die enorme overtredingen maakt, maar ik kan ook niet ontkennen dat ik nooit een tikkie sneller ga dan de bedoeling is. Op plaatsen waar het geen kwaad kan. (85 waar je 80 mag, 110 op een snelweg waar je op andere tijden op de dag 130 mag etc). In mijn hele leven een stuk of 4 bekeuringen van 3-6 km te snel, dus dat valt nog best mee.
Ik rijd sporadisch wel eens op de A2 van Utrecht naar Amsterdam of terug.
Het stuk met de trajectcontrole rijdt VRESELIJK. De snelweg is zowiezo al niet het meest enerverende stuk asfalt van Nederland, maar met die trajectcontrole is het echt een kwelling.
Je zit meer op je snelheidsmeter te turen dan op de weg.

Stel je voor dat heel het land continu op deze manier 'bewaakt' zou worden.
't Lijkt mij een ramp. Elke keer als je per ongeluk en heel onschuldig 5 km te snel gaat . . . . bingo!
Dat is met normaal rijden eigenlijk niet te voorkomen, overkomt bijna iedereen wel eens.

En als geen enkele overtreding onopgemerkt blijft. . . .
Niet dat het me op voorhand gáát om iets te doen wat niet mag, maar er is dan toch geen zak meer aan.
 
Laatst bewerkt:
Denk dat de ongelukken ook enorm toe zullen nemen, wanneer de overheids-volgmodus ook op andere wegen dan snelwegen zal gebeuren.

Zoals hierboven beschreven, zullen mensen te veel op hun snelheidsmeter kijken dan op de weg.
 
Zoals hierboven beschreven, zullen mensen te veel op hun snelheidsmeter kijken dan op de weg.
Ik denk dat het aantal extra ongelukken mee zal vallen. Ik ken de statistieken niet, maar ik kan me voorstellen dat de stukken met trajectcontrole per voertuig per kilometer veiliger zijn dan andere stukken snelweg met dezelfde snelheidslimiet, maar zònder permanente trajectcontrole. Half Nederland is tijdens het autorijden tegenwoordig toch al niet bezig met autorijden, maar met iets ander 'sociaals.' Als de volgmodus overal aangaat is de lol er echt vanaf. Lang leve de 'vooruitgang.'
 
Laatst bewerkt:
Mja ik zie het dagelijks op bepaalde drukke punten zoals op de A20 / A13 / A4 dat mensen vanwege de trajectcontrole nog dichter op hun voorganger rijden dan wanneer er geen trajectcontrole is. Je ziet gewoon dat het verkeer niet soepel doorstroomt omdat iedereen een gelijke snelheid heeft, elkaar de ruimte dan ook nog eens niet gunnen...

Nee wat mij betreft is een bandbreedte van 10 tot 20 km 'te hard' gezond. Maar wie ben ik, de overheid zorgt voor ons allen en weet het beter :)
 
Mja ik zie het dagelijks op bepaalde drukke punten zoals op de A20 / A13 / A4 dat mensen vanwege de trajectcontrole nog dichter op hun voorganger rijden dan wanneer er geen trajectcontrole is. Je ziet gewoon dat het verkeer niet soepel doorstroomt omdat iedereen een gelijke snelheid heeft, elkaar de ruimte dan ook nog eens niet gunnen...

Nee wat mij betreft is een bandbreedte van 10 tot 20 km 'te hard' gezond. Maar wie ben ik, de overheid zorgt voor ons allen en weet het beter :)
O, ik kom er gelukkig bijna nooit en als dat wel zo is is het buiten de spits. dan geen last van achterbandklevers, maar ik kan me voorstellen dat het fenomeen dat je beschrijft er is. Heel vervelend, zeker voor een motorrijder zonder kreukelzone..
Meestal houdt ik me op de 100 km snelweg die ik voor woon-werk rij aan de 105 +/- 2 km/uur snelheid, maar soms zit je inderdaad wel eens in een vervelend groepje dat maar heen en weer blijft 'kloten.' In dat geval gewoon even 20 seconden naar 120 en je rijdt weer een stuk lekkerder op de snelheid die je in gedachten had. Maar ja, met trajectcontrole is ook dat verleden tijd.
 
Volgens mij kun je ook nog wel een hoop bereiken door bedrijven te 'verplichten' mensen thuis te laten werken.
Mijn vorige werkgever was hier echt vreselijk moeilijk in, terwijl het werk het prima toeliet.

Ik ben daar niet voor. Mensen verzetten thuis aanzienlijk minder werk dan op kantoor. In de meeste functies althans. Als werkgever zou ik het niet goed vinden dat mensen thuis werken. Behalve programmeurs waarvan ik weet dat ze gemotiveerd zijn, en dan nog. Je werkt als team, niet als individu.

Nee, mensen moeten naast hun werk wonen. Of naast hun huis werken. Dan kunnen ze wandelend of op de fiets naar het werk. De overheid zou dat moeten stimuleren.
 
Ik ben daar niet voor. Mensen verzetten thuis aanzienlijk minder werk dan op kantoor.

Interessante mening, heb je hier onderzoek naar gedaan en is dit statistisch bewezen?

Zo niet, dan volgt hier mijn mening:
Ik werk thuis beter en vind dat iedereen dat doet. Op het werk is alleen maar geklets en geroddel en nog meer vergaderingen en afleiding van het werk.

Van mij mag al het woon-werk verkeer gebeuren zonder input van de mens. Als je tijdens het reizen kan werken (mails, telefoontjes, etc) dan kan je de tijd met elkaar nuttig besteden. Stap 1 is dat alle ritten gecontroleerd worden, stap 2 is dat auto's rijden zonder input van de passagiers (is dan geen bestuurder meer...). Lijkt me heerlijk.
 
Ik ben daar niet voor. Mensen verzetten thuis aanzienlijk minder werk dan op kantoor. In de meeste functies althans. Als werkgever zou ik het niet goed vinden dat mensen thuis werken. Behalve programmeurs waarvan ik weet dat ze gemotiveerd zijn, en dan nog. Je werkt als team, niet als individu.

Nee, mensen moeten naast hun werk wonen. Of naast hun huis werken. Dan kunnen ze wandelend of op de fiets naar het werk. De overheid zou dat moeten stimuleren.

Maar dat doen ze toch ook door ww verkeer extra te belasten. Je zou wel gek zijn met die meerkosten niet naast je werk te gaan wonen.
 
Interessante mening, heb je hier onderzoek naar gedaan en is dit statistisch bewezen?

Zo niet, dan volgt hier mijn mening:
Ik werk thuis beter en vind dat iedereen dat doet. Op het werk is alleen maar geklets en geroddel en nog meer vergaderingen en afleiding van het werk.

Van mij mag al het woon-werk verkeer gebeuren zonder input van de mens. Als je tijdens het reizen kan werken (mails, telefoontjes, etc) dan kan je de tijd met elkaar nuttig besteden. Stap 1 is dat alle ritten gecontroleerd worden, stap 2 is dat auto's rijden zonder input van de passagiers (is dan geen bestuurder meer...). Lijkt me heerlijk.

Hier dezelfde ervaring. Bij mijn vorige werkgever verzetten de paar mensen die wel thuis mochten werken beduidend meer werk dan degenen die op kantoor werkten. Dat bleek ook altijd duidelijk uit de cijfers.
Al zul je altijd mensen houden die het 'dwingend oog' van een leidinggevende nodig hebben.
 
Maar dat doen ze toch ook door ww verkeer extra te belasten. Je zou wel gek zijn met die meerkosten niet naast je werk te gaan wonen.


Als je in de randstad naast je werk gaat wonen zijn de meerkosten juist aanzienlijk, vanwege de hoge huizenprijzen. Waarom komt in Amsterdam de helft van de werkers van buiten de Stad? Simpel, de bedrijven zitten op de verkeerde plaats.
 
Ik ben daar niet voor. Mensen verzetten thuis aanzienlijk minder werk dan op kantoor. In de meeste functies althans. Als werkgever zou ik het niet goed vinden dat mensen thuis werken. Behalve programmeurs waarvan ik weet dat ze gemotiveerd zijn, en dan nog. Je werkt als team, niet als individu.

Nee, mensen moeten naast hun werk wonen. Of naast hun huis werken. Dan kunnen ze wandelend of op de fiets naar het werk. De overheid zou dat moeten stimuleren.



Mijn vrouw werkt vaak thuis, omdat ze op het werk zo vaak gestoord wordt door collega's, dat ze niet kan doorwerken.

De situatie is hier eerder omgekeerd, door het thuiswerken vergeet ze haar andere taken in de huishouding nog wel eens. Wat mij betreft gaat ze gewoon op het werk rustig aan doen, heb ik thuis ook nog wat aan haar.
 
Als je in de randstad naast je werk gaat wonen zijn de meerkosten juist aanzienlijk, vanwege de hoge huizenprijzen. Waarom komt in Amsterdam de helft van de werkers van buiten de Stad? Simpel, de bedrijven zitten op de verkeerde plaats.

Dit dus, en dat roep ik de hele tijd al. Lekker makkelijk oordelen, maar verhuizen moet wel uberhaupt een alternatief zijn, netzoals een andere baan dichtbij huis vinden een alternatief moet zijn. Als men nu rekeningrijden zou invoeren is er geen enkel ander alternatief dan je blauw betalen om naar je werk te gaan, gestraft worden omdat je nou eenmaal graag werkt voor je centen. Dat is totaal verkeerd om denken, waarom moet de werknemer aanpassen (verhuizen/betalen) als de werkgevers gezellig op 1 kluit in de Randstad willen zitten? Dan moeten de werkgevers maar voor meerkosten opdraaien, zij zijn op 1 kluit gaan zitten, wij niet.
 
Interessante mening, heb je hier onderzoek naar gedaan en is dit statistisch bewezen?

Zo niet, dan volgt hier mijn mening:
Ik werk thuis beter en vind dat iedereen dat doet. Op het werk is alleen maar geklets en geroddel en nog meer vergaderingen en afleiding van het werk.

Van mij mag al het woon-werk verkeer gebeuren zonder input van de mens. Als je tijdens het reizen kan werken (mails, telefoontjes, etc) dan kan je de tijd met elkaar nuttig besteden. Stap 1 is dat alle ritten gecontroleerd worden, stap 2 is dat auto's rijden zonder input van de passagiers (is dan geen bestuurder meer...). Lijkt me heerlijk.

Helemaal raak .. :t (even los van de discussie dat iemand die weelde/vrijheid kan dragen)

Leef zelf met iemand die geregeld thuis werkt in drukke periode`s, omdat ze dan `inderdaad` minder geleuter en vertraging ondervindt.. :Y
 
~
Mijn vrouw werkt vaak thuis, omdat ze op het werk zo vaak gestoord wordt door collega's, dat ze niet kan doorwerken.

De situatie is hier eerder omgekeerd, door het thuiswerken vergeet ze haar andere taken in de huishouding nog wel eens. Wat mij betreft gaat ze gewoon op het werk rustig aan doen, heb ik thuis ook nog wat aan haar.~



Dit herken ik ook zeker .. _O-
 
Denk dat de ongelukken ook enorm toe zullen nemen, wanneer de overheids-volgmodus ook op andere wegen dan snelwegen zal gebeuren.

Zoals hierboven beschreven, zullen mensen te veel op hun snelheidsmeter kijken dan op de weg.
Niet mee eens.

Welke moderne (lees: niet ouder dan 10 jaar oud) auto heeft geen crouse controle?

In B wordt dat tegenwoordig zelfs opgenomen tijdens de rijlessen. Rijden op cc en gebruik van GPS.

Ik kom bij mijn auto niet veel van de cc af. Op mijn volgende wil ik zelfs een acc (of adc, of welke term een bepaald merk erop wil plakken). Icm automaat gaat dat bij veel auto's zelfs tot aan stoppen toe. Moet je alleen nog zelf stoppen als er geen auto voor je rijdt en je krijgt rood licht. Verder is het gewoon met de cc spellen "tikje op de +" en 10km/u erbij, "tikje op de -" en 10km/u eraf. En dan zeggen dat ik maar een simpele Franse auto heb. In NL rijdt het gros rond met "dikke bakken" die zo goed als allemaal dat systeem hebben.

Let wel, die systemen ontnemen de bestuurder niet van zijn verantwoordelijkheid, en je moet altijd alert blijven.
De reden waarom ik geen voorstander ben van automatisch rijden, mensen gaan hun vaardigheid verliezen, en als ze dan eens moeten ingrijpen ... o jee ....

Verder heb ik met al die trajectcontroles helemaal geen "schending van de privacy" gevoel, verre van. Maar rekeningrijden, en "verboden in Antwerpen wegens "vuile auto"", daar heb ik het wel moeilijk mee ...
 
Niet mee eens.

Welke moderne (lees: niet ouder dan 10 jaar oud) auto heeft geen crouse controle?

In B wordt dat tegenwoordig zelfs opgenomen tijdens de rijlessen. Rijden op cc en gebruik van GPS.
[knip]

Toch meer dan je denkt, vermoed ik...
Even snel gekeken op mobile.de
Aantal voertuigen met bouwjaar vanaf 2007: 1.207.985
Als ik dan als optie Tempomat selecteer: 860.171
Is dan toch nog zo'n 30% zonder CC, ervan uitgaand dat iedereen bij het opstellen van de adv. deze optie aanvinkt als hij op de auto zit.

En dan heb je nog best veel voertuigen op de weg die ouder zijn dan 10 jaar. In de categorie 2000-2006 blijven er op een totaal van 180.000 na het selecteren van de CC nog 65.000 over, dan heb je het dus al over bijna 2/3 zonder CC.
 
Laatst bewerkt:
Nee wat mij betreft is een bandbreedte van 10 tot 20 km 'te hard' gezond. Maar wie ben ik, de overheid zorgt voor ons allen en weet het beter :)

Dat vind ik onzin. Daarmee trek je de maximum snelheid eigenlijk 10 of 20 km omhoog. Dat geeft eventjes wat ruimte omdat sommigen wat eerder van die speelruimte gebruik maken. Maar na een paar jaar rijdt iedereen weer net tegen die boetelimiet aan.
 
Toch meer dan je denkt, vermoed ik...
Even snel gekeken op mobile.de
Aantal voertuigen met bouwjaar vanaf 2007: 1.207.985
Als ik dan als optie Tempomat selecteer: 860.171
Is dan toch nog zo'n 30% zonder CC, ervan uitgaand dat iedereen bij het opstellen van de adv. deze optie aanvinkt als hij op de auto zit.

En dan heb je nog best veel voertuigen op de weg die ouder zijn dan 10 jaar. In de categorie 2000-2006 blijven er op een totaal van 180.000 na het selecteren van de CC nog 65.000 over, dan heb je het dus al over bijna 2/3 zonder CC.
In realiteit zijn het veel meer auto's met cc.
In advertenties staat het er dikwijls niet in, enerzijds omdat er heel wat mensen zijn die niet eens weten dat ze het hebben, of er niet aan denken omdat ze het nooit gebruiken.
Op nieuwe auto's staat het tegenwoordig gewoon standaard.

Maar wat ik eigenlijk duidelijk wil maken is, al die traject controle, het kan gewoon geen probleem zijn, houd je gewoon aan de snelheid, en je hebt niets te vrezen.
Te snel rijden levert zo goed als niets op, tenzij over een afstand van 250km of zo, en dan nog ...
 
Dat vind ik onzin. Daarmee trek je de maximum snelheid eigenlijk 10 of 20 km omhoog. Dat geeft eventjes wat ruimte omdat sommigen wat eerder van die speelruimte gebruik maken. Maar na een paar jaar rijdt iedereen weer net tegen die boetelimiet aan.
:^

Op een snelweg met max 120km/u vind ik een boete gerechtvaardigd vanaf dat je 121km/u rijdt.

En gezever "van mijn snelheidsmeter wijkt af", doet er niet toe, want als je 120 op teller rijdt, rijdt je, als alles origineel is, en je auto geen zinloze chiptuning ondergaan heeft, in werkelijkheid 116km/u. Dus als je overal de max snelheid op teller aanhoudt, geen zorgen, je wordt niet geflitst.

En ook geen gezever "maar mijn GPS gaf 120km/u aan" is al evengoed uit den boze, want iedereen denkt wel dat die correct gaan, ze doen het niet.

Ik houd mij ook (zo goed als) overal aan de max snelheid, het is een gewoonte, ik sta er niet bij stil. Ik ben van mijn woonplaats in 40minuten op mijn werk. Een collega, die 3 km korter bij het werk woont, en gekend staat als snelheidsduivel, doet het in 35 minuten ... wauw, ik ben onder de indruk :')
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben daar niet voor. Mensen verzetten thuis aanzienlijk minder werk dan op kantoor. In de meeste functies althans. Als werkgever zou ik het niet goed vinden dat mensen thuis werken. Behalve programmeurs waarvan ik weet dat ze gemotiveerd zijn, en dan nog. Je werkt als team, niet als individu.

Nee, mensen moeten naast hun werk wonen. Of naast hun huis werken. Dan kunnen ze wandelend of op de fiets naar het werk. De overheid zou dat moeten stimuleren.

Hoe goed gemotiveerd dan ook, altijd word je bij thuiswerk gestoord. Of 1 van de kinderen loopt te janken, of er staat iemand aan de deur om jou een nieuw energie-pakket aan te smeren, of je bestelde motor-onderdelen worden afgeleverd, of....of.... De werkgever heeft dus wel een punt.

Na jarenlang file-leed, met als gevolg belachelijk lange werkdagen, start mijn werk nu aan de overkant van de straat. Ik kan wel zeggen dat dat je leven een heel stuk veraangenaamd. Ik zou niet anders meer willen!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan