Harde stukken in ketting DE oplossing

sjaak55

Die hard MF'er
2 mrt 2004
768
111
Bij 50.000 km met de ketting waren er schakels die moeilijk gingen draaien.
Er was echter geen speling en ook geen lengte toename.
Omdat de ketting dan ook nog niet versleten was
heb ik bedacht om de draaipunten op een andere plek te belasten
door de ketting om te draaien .
Zowel in richting als binnenste buiten.
Het voortandwiel was wel een beetje versleten.
En ik heb alleen het voortandwiel vervangen.

Nu bij 57.000 zijn de harde stukken verdwenen :]


Nu een jaar en 13000 km later
is de ketting nog perfect,
Dus 70 duizend km met een X-ring ketting.

 
Laatst bewerkt:
ik vindt her en der op het net wel meer verhalen van kettingen die heeeeel lang meegaan.
wat opvalt is dat ze bijna allemaal met dikke olie smeren ipv spuitbusjes enzo.

zou de fabrikant dan toch gelijk hebben in het instructieboekje ??
 
Ik heb nu 190.000 km met de ketting gereden.
Een keer gedraaid van binnen naar buiten
en een keer van vooruit naar achteruit.
3 maal voortandwiel en 1 maal achtertandwiel vervangen.
De ketting loopt geruisloos en is nog niet
aan zijn maximaal toelaatbare lengte.

Het is niet dat ik je van liegen beschuldig, maar vanuit mijn praktijk gezien kan ik het maar moeilijk geloven.
 
Waarom wil je eigenlijk zolang met een ketting doen??

Ik zie het nut er niet van in, het is een slijtage onderdeel.
En dient gewoon vervangen te worden, ik vervang mijn ketting elke 20.000km.

En elke keer verbaas ik mij weer hoe fijn een nieuwe ketting is.
 
vraag me af, merk je onder het rijden een wezenlijk verschil tussen een oude en nieuwe ketting? Zit een groot deel niet tussen de oortjes? Stel je rijdt na die 20k nog eens 10k erbij, en dan pas een nieuwe. Merk je dat nou echt onder het rijden?
 
Dat merk je echt wel ja, net zo goed als een setje nieuwe banden. Natuurlijk kan je ze tot het draad oprijden maar of dat echt comfortabel of goed is.. Wel eens met vierkante banden gereden? Hetzelfde geld voor een ketting.
 
vraag me af, merk je onder het rijden een wezenlijk verschil tussen een oude en nieuwe ketting? Zit een groot deel niet tussen de oortjes? Stel je rijdt na die 20k nog eens 10k erbij, en dan pas een nieuwe. Merk je dat nou echt onder het rijden?
Ik merk het aan de trillingen vd stepjes...veel minder gehak in de voeten bij het optrekken en bij constante snelheid.

Bij het spannen sowieso omdat je hem niet goed kunt afstellen agv onronde tandwielen

Bovendien bij het smeren vd ketting zie je aan de schakels die wat vaster zijn gaan zitten. En dan denk ik algauw aan: wanneer knalt de door het het carter..dus rap een nieuw set á 200 euro.
 
Ik merk het aan de trillingen vd stepjes...veel minder gehak in de voeten bij het optrekken en bij constante snelheid.

Bij het spannen sowieso omdat je hem niet goed kunt afstellen agv onronde tandwielen

Bovendien bij het smeren vd ketting zie je aan de schakels die wat vaster zijn gaan zitten. En dan denk ik algauw aan: wanneer knalt de door het het carter..dus rap een nieuw set á 200 euro.

Idem. Vooral de trillingen gaan mij na een tijdje irriteren. Dan kun je smeren tot je een ons weegt maar dat helpt maar even. Nieuwe ketting erop en klaar is kees.
 
Ik zelf rijd een Kawa W650 en alleen de toeristische routes op geheel gepaste snelheid en ik smeer mijn ketting elke 500 km. Dus de ketting wordt ook nauwelijks belast. Na 20k merkte ik dat de ketting begon te haken aan het voortandwiel als ik met de motor aan de hand naar binnen liep. Lengte van de ketting gemeten; niks aan de hand nog maar enkele mm gerekt. Ketting tandwielen gecontroleerd, leken nog perfect te zijn. Toch bleef hij steeds maar haken aan het voor tandwiel dus alles vervangen en dan merk je inderdaad pas het verschil. Geen haken meer en veel stiller. Ik had natuurlijk ook het voortandwiel kunnen draaien maar ik durf dat risico niet te nemen. Het is waar 20k is bijzonder weinig voor een ketting en tandwielen maar het gaat om mijn eigen veiligheid. Je kunt jezelf natuurlijk volledig doof en blind houden voor alle adviezen en tips en zeggen dat er niets aan de hand is, maar je neemt wel een groot risico. Ergens in het oosten van Brabant worden deze morgen motoren gewijd door de lokale pastoor misschien helpt dat ook.
Groet Jan
 
Ik vind het vooral verkeerde zuinigheid, een ketting die verslijt nou eenmaal. En als ie versleten is vervangen, dat zijn de kosten dan ook niet.
Totdat ie breekt en je je motor half sloopt, of erger je been raakt... Dan is het ineens had ik hem maar eerder vervangen.
 
Ik vind het vooral verkeerde zuinigheid, een ketting die verslijt nou eenmaal. En als ie versleten is vervangen, dat zijn de kosten dan ook niet.
Totdat ie breekt en je je motor half sloopt, of erger je been raakt... Dan is het ineens had ik hem maar eerder vervangen.

Als ie versleten is ga ik hem zeker vervangen
 
Ik begrijp dat je een mooi weer rijder bent en je de motor niet zwaar belast.
Niks mis mee.
Maar als jij nou eens de motor ging gebruiken zoals een doorrijder dan wordt het een serieuze test.
Uiteraard is de test een duurtest en zal deze een jaar of twee duren om resultaten te zien.
Zou leuk zijn toch?
 
Laatst bewerkt:
Hoe zo geen tijd?
Je rijd toch naar je werk en weer terug.
Af en toe een tochtje.
Lekker door de koude winters en natte zomers, moet je eens kijken wat een lol je er aan hebt.
Geen tijd....
Gezelligheid kent geen tijd. :]
 
Waarom wil je eigenlijk zolang met een ketting doen??

Ik zie het nut er niet van in, het is een slijtage onderdeel.
En dient gewoon vervangen te worden, ik vervang mijn ketting elke 20.000km.

En elke keer verbaas ik mij weer hoe fijn een nieuwe ketting is.

als je ergens 10 keer zo lang mee kunt doen dan is dat pure winst.
Met c.a. 80 euro voor een ketting heb je dan toch best wat bespaard.

Je kunt de vraag beter andersom stellen: waarom iets vervangen wat nog niet versleten is?
 
Ik hoor ook wel is regelmatig verhalen van lang meegaande kettingen ...

Iemand gekend die zei, "mijn ketting doet het al 85.000km."
Maar zelf had hij niet gezien dat op zijn laatste factuur ook de prijs van een nieuwe ketting vermeld stond :')
"Daarom was die onderhoudsbeurt zo duur!" was zijn reactie _O-

Levensduur van een ketting zal echt wel afhangen van omstandigheden zoals:
- rijstijl
- weer
- kwaliteit
- hoe onderhoud je ze
- ...

Zelf doe ik +/- 30.000 km met een ketting.
- ik rijd licht sportief, maar trek niet loeihard op
- rijdt echt weer en wind, ook bij hevige regen, en ook als er een cm dike zoutlaag op straat ligt.
- Ik bestel mijn ketting bij motozoom, een DID (denk ik), met X-ringen.
- Ik smeer, bij goed weer ongeveer om de 500km, bij regenweer en zout, minstens twee keer zoveel. Ketting kuisen doe ik zelden. Heb eens een kettingset regelmatig gekuisd, en ging amper langer mee.

De ketting die ik regelmatig kuiste, ging ongeveer 33.000km mee, en de tandwielen zagen er verschrikkelijk uit:
full

full

Laat het nooit zo ver komen!!!
En ja, je voelt wel degelijk verschil in rijden met versleten en nieuwe ketting, zoals hier al enkele keren beschreven is!!!

Ik zou het fijn vinden als mijn ketting 50.000km zou meegaan, maar anderzijds, 30.000km vind ik nog zo slecht niet, gezien de weersomstandigheden waarin ik dikwijls rijdt, en het feit dat ik bijna 25.000km per jaar rijdt. Dat betekent dus elk jaar een keer een nieuw setje (eigenlijk dus langer dan een jaar), aan +/-145€, liever dat dan breken!
Ik denk er zelfs aan om gewoon preventief te vervangen op 25.000km.
 
Terug
Bovenaan Onderaan