recht stuur vulcan

shotsailor

MF'er
14 dec 2004
231
13
Amstelveen
Wil een kawa vulcan 750 uit 86 gaan aanschaffen maar zie liever een recht stuurtje dan het originele stuur.
Is dat simpel over te zetten?
Daarnaast wil ik hem wat verder gaan aanpassen...kleiner, lager zadel en het liefst dikkere banden. Zowel voor als achter.
Tips?
 
Wil een kawa vulcan 750 uit 86 gaan aanschaffen maar zie liever een recht stuurtje dan het originele stuur.
Is dat simpel over te zetten?
Daarnaast wil ik hem wat verder gaan aanpassen...kleiner, lager zadel en het liefst dikkere banden. Zowel voor als achter.
Tips?

Zou je niet een Vulcan van na '92 aanschaffen? De blokken van het eerste type zijn behoorlijk berucht. Dynamo-problemen e.d.
Vergeet niet dat je gaatjes in het stuur moet boren voor de bevestiging van de schakelaar-units.
 
Zo berucht dat je er geheid onkosten aan gaat krijgen?....ik ben een leek.....
En is het enkel met gaatjes boren te doen?
 
Heb er namelijk een op het oog voor weinig....maar heb ook nog een intruder 700 gezien.....maar die vindt ik wat te iel met dat voorbandje.....
 
Het ouwe type Vulcan heeft het euvel dat de dynamo door wil branden. Om de dynamo te kunnen vervangen moet het hele blok gedemonteerd worden. Kortom grote kosten dan. Dus die Vulcan uit '86 moet wel erg aantrekkelijk geprijsd zijn, wil je dat risico compenseren.

Volgens mij volstaat het boren van die gaatjes. Ik heb zelf nòg geen stuur gemonteerd, maar verder moet het redelijk eenvoudig zijn.

...verder heerlijke motor, hoor. Lekker geluidje komt er uit. Dus zeker een aanrader.

Die van mij komt overigens begin volgend jaar te koop te staan. We willen een tourmotor gaan kopen.
 
Maar zo'n dynamo is of stuk...of heel...toch.....
Kan ik ergens zien of hij bijlaad als ik hem koop?
En mocht dat ding sneuvelen...kan ik de boel dan met redelijke sleutelervaring zelf vervangen?
Dat zou mij iets meer zekerheid het ding aan te schaffen.....
 
Maar zo'n dynamo is of stuk...of heel...toch.....
Kan ik ergens zien of hij bijlaad als ik hem koop?
En mocht dat ding sneuvelen...kan ik de boel dan met redelijke sleutelervaring zelf vervangen?
Dat zou mij iets meer zekerheid het ding aan te schaffen.....

...of hij gaat stuk als je 'm bijv. al 4 maanden in bezit hebt. Er valt niets over te zeggen. Kortom tijdbommetje dus. Ik denk dat een verkoper een kapotte dynamo best kan verdoezelen. Tenminste ik sta er niet van te kijken. Als de accu goed opgeladen is, hoef je er de eerste kilometers niet veel van te merken. Maar goed, voor hetzelfde geld is het natuurlijk een eerlijke en goede motor.
Ik heb geen idee of zo'n kapotte dynamo met wat sleutel-ervaring te vervangen is. Ikzelf zou er nooit aan beginnen in ieder geval.
Mag ik weten wat je wil betalen voor die Vulcan? En hoeveel kilometers of miles staan er op de teller?
 
Oh ja, ik bedenk me nog iets. Let er op, dat de cardan-pakking bij de achteras niet kapot is. Dat was in mijn geval toen ik 'm kocht. Eerst niets in de gaten en na een paar dagen zag ik een grijze smurrie bij de achternaaf. Ook een zwak puntje van de VN700/750.
 
Da's niet veel. Je kunt het risico nemen. Maar voor bijvoorbeeld 800 Euro meer heb je een '93-er.
 
Deze bijvoorbeeld:

133775


Even mijn eigen motor promoten. O-)
 
Tipje: begin bij die 86'er over het dynamo-probleem bij dat type Vulcan en probeer 'm voor 750 Euro mee te nemen. Je hebt er een leuke motor aan! De verkoop van tweedehands motoren ligt momenteel aardig stil, dus je hebt behoorlijk wat onderhandelingsruimte.

Let op verborgen roest, onder de koplamprand en bij de claxons. Is de uitlaat nog goed. Vooral de pot onder het blok moet er nog goed uit zien.

Bij de proefrit moet hij vlot schakelen. Normaalgesproken moet je met een Vulcan soepel kunnen schakelen. Ook moet hij makkelijk in z'n neutraal te zetten zijn. Vrees niet voor knallen (blafferig geluid) uit de uitlaat bij het afremmen op de motor. Dit hoort bij het karakter. Komt door naverbranding om aan de Amerikaans milieu-eisen te voldoen.

Let erop dat het zadel niet kapot is bij die lelijke noppen. Anders heb je voortdurend een natte kont.

Als de jiffy (standaard) uitgeklapt staat moet de motor afslaan bij het wegrijden. Dit is een beveiliging. Doet 'ie dit niet, dan is de schakelaar kapot.

De achterbrug wil ook wel eens last hebben van roestvorming.

Twijfel je over de staat van de accu: koop de zeker een nieuwe. In Goirle zit een goede accu-zaak, die me een iets zwaardere accu heeft aangeraden. Kost ongeveer 45 Euro. Een goede accu voorkomt het doorbranden van de dynamo.

...en verder moet je natuurlijk op de standaard zaken letten als: olielekkages, staat van de banden, keerringen van de voorvork, verlichting, speling op lagers etc... etc...

Veel succes!

...wellicht dat ik nog wel op wat zaken kom. Dit waren de eerste tips, die in me opkwamen.
 
nogmaals erg bedankt voor de bruikbare tips....heb een optie tot vrijdag en ga het overwegen.
De motor heeft andere uitlaten....alles naar 1 kant....
Dat van die accu vind ik een hele goeie tip; zeker als je daarmee voorkomt dat de boel doorbrandt.
 
Ben nou toch een beetje geschrokken van het topic "kawasaki Vulcan" van een tijdje terug op dit forum....
Kawasaki Vulcan
het lijkt er op dat de kans dat die "balans as" voor een hoop troubles kan zorgen...als de dynamo hem al niet voor is.
Is die balans-as niet preventief voor weinig kosten te vervangen of zo?
Moet ik toch maar gaan voor die Intruder 700 van 1986...ietsje duurder....
 
Elke motor heeft zo z'n "zwakke punten". Dat van die balans-as heb ik in dat topic destijds gelezen. Ik meen zelfs dat ik ook het een en ander heb gepost. Ik heb echter nooit van andere Vulcan-rijd(st)ers gehoord, dat ze met dit euvel te maken hebben gehad. Lijkt mij dus eerder een storm in een glas water. Geen overtuigend bewijs gelezen in ieder geval. Je kunt natuurlijk elk kwaaltje wat iemand ooit heeft meegemaakt met een bepaald type motor bestempelen als een typisch mankement voor dat soort motor.

Geloof me, zelfs de Intruder heeft zo z'n minpuntjes. Denk maar aan het slechte chroom. Niettemin is het wel verstandig om goed te informeren naar de typische eigenschappen van iedere motor.

Het gaat er uiteindelijk om welke motor jou persoonlijk aanspreekt.
 
...en dat is toch nog steeds die Vulcan.....
Kan er een dikkere achterband op...en een dikkere voorband?
Of zit de cardan op een zeker moment in de weg en laat de voorvork een uiterste maat toe?
 
Ik heb vorige maand een nieuwe achterband laten monteren, maar geen extreem brede band. Ik heb geen flauw idee of er iets breders voor en achter op kan. Informeer eens bij een Kawa-dealer of een plaatselijke bandenboer of zo. Ik kan me voorstellen dat de cardan inderdaad in de weg komt te zitten. Voor heb je ook niet veel ruimte over, meen ik. Schrik overigens niet van de bandenprijzen. Vooral de bredere. Normale goedkope banden kosten al rond de 150 Euro per stuk. Dus als je al niet zo'n groot budget hebt, beperk je dan tot het rechtere stuurtje. Ook het zadel zal moeilijk worden. Je kunt proberen om er eentje via Marktplaats.nl op de kop te tikken. Een tijdje geleden was er iemand die er een te koop aan bood. Maar die wilde er minimaal bijna 200 Euro voor hebben. Dus voor je het weet heb je meer in de motor geïnvesteerd dan dat 'ie eigenlijk waard is.
 
Met bredere banden kun je meestal niet (veel) verder gaan dan 1 maat breder op dezelfde velg. Ga je nog breder zonder de velg te wijzigen dan gaat de bant te bol staan en da's niet goed voor de band en het weggedrag. Ook wordt je idd redelijk beperkt in de breedte door de cardan en de voorvork. Wil je breder gaan dan kom je er al snel aan toe om een bredere vork, bredere velgen(wielen) te monteren en de cardan flink aan te laten passen. Dan praat je wel over flinke budgetten.
Dan kun je beter doorsparen voor een modernere cruiser die al bredere wielen heeft.
 
Als je nu al een klein budget hebt dan zou ik zeker geen vulcan kopen, want ik kan je wel bijna garantie geven dat je meer kwijt bent aan sleutelen dan aan aanschaf.
Ik heb als monteur zoveel ellende langs zien komen met die dingen dat wil je niet weten. (balansas,nokkenkaskettingspannerproblemen,dynamo,big-end lagers,versnellingsbakken etc.)
Dit is zo ongeveer de enige motor waar ik absoluut niet meer aan werk.
Spaar liever even door en koop een Shadow (daarvan zijn me eigenlijk geen kwalen bekend).
Een oude Virago geeft je startmechanisme problemen, een Intruder chroom en soms big-end problemen.
Ik ben een enorme Kawafan, maar choppers hadden ze nooit moeten gaan bouwen daar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan