Blok spuiten

gs450l

MF'er
9 sep 2004
144
0
Leiden
Heel mijn motor is strakjes weer op en top, frame, tank (bijna) alles wordt gespoten. Behalve het blok zelf, die ziet er op zich nog top uit op een enkele plekken na. Heeft iemand tips met welke coating ik dat kan bijwerken??? Hoeveel lagen zwart, blanke lak etc. En wat ik me ook afvraag is of het HITTE bestendige coating moet wezen?!!?
 
Gewone 2 componenten autolak is meer dan hitte bestendig genoeg. Heeft veel te maken met hoe goed je het te spuiten oppervlak voorbehandelt. Schuren en voorspuiten met een etsende primer help dus :+ Balnke lak is alleen nodig als je een glanslaag wilt. uiteraard is blanke lak ook goed tegen vuil enzo,

Succes :]
 
Ik heb even een afdekplaatje geprobeerd, ziet er goed uit. Ik heb 3 lagen MOTIP zwart gespoten en 2 lagen MOTIP vernis. De verkoper adviseerde vernis om een glanzende laag te krijgen. Wat is nou eigenlijk het verschil tussen blanke lak en vernis (ik weet uberhaupt niet of MOTIP blanke lak heeft).

Het zijn beide hittebestendige lakken, er staat op de spuitbus dat je de lak moet verwarmen. De verkoper zei dat dit niet hoefde, klopt dit? Probleem ook voorgelegd, het blok ligt uit elkaar en pas over weken/ enkele maanden zal het pas verhit kunnen worden door simpelweg met de motor te gaan rijden.
 
ff advies laat op het dekseltje wat je nu gespoten hebt eens een paar druppels benzine vallen :)


tast de benzine de lak niet aan dan gaat het dus goed,

anders als afdeklaag 2 componenten blanke lak proberen
 
Ik heb de ervaring dat hitte bestendige lak niet benzine bestendig is op het blok. Het blok wordt niet heet genoeg om "in te branden". Gewone 2k lakken gebruik ik al een aantal jaren en blijft perfect zitten. Ik ben na 1 keer gebruik van motip hitte bestendig lak bekeerd en gebruik het nooit weer. Het is daarnaast ook geen 2 componenten lak.
 
Ik heb inmiddels 15 uur nadat het gespoten was een druppel benzine erop losgelaten.... en inderdaad de lak kwam ervan af. Dus ik terug naar die winkel, andere verkoper en die vertelde mij dat je het perse moet verwarmen (bijvoorbeeld met een verffohn) en dat je benzine en andere stoffen pas na 2 weken erop los mag laten, omdat het dan volledig is uitgehard.

Ik ga straks maar weer ff mijn proefplaatje opnieuw schuren en laken en 45 min. de verffohn erop. Waar ik ook aan heb zitten denken is om alles gewoon in de oven te zetten!! Klinkt misschien wat raar maar het zou wel moeten werken.

Alle ervaringen met het spuiten van een motorblok zijn van harte welkom!!!!!! En dan met name het hittebestendige verhaal.......
 
Ik heb mijn complete blok (in onderdelen) gespoten met de Enginepaint (glanszwart) van motip en daarna "afgebakken" in de oven. Na en paar weken benzinetest gedaan en geslaagd :)
De enginepaint schijnt iets flexibeler te blijven en daardoor beter bestand tegen het uitzetten en krimpen van het blok door opwarmen en afkoelen.
 
Ik heb inmiddels 15 uur nadat het gespoten was een druppel benzine erop losgelaten.... en inderdaad de lak kwam ervan af. Dus ik terug naar die winkel, andere verkoper en die vertelde mij dat je het perse moet verwarmen (bijvoorbeeld met een verffohn) en dat je benzine en andere stoffen pas na 2 weken erop los mag laten, omdat het dan volledig is uitgehard.

Ik ga straks maar weer ff mijn proefplaatje opnieuw schuren en laken en 45 min. de verffohn erop. Waar ik ook aan heb zitten denken is om alles gewoon in de oven te zetten!! Klinkt misschien wat raar maar het zou wel moeten werken.

Alle ervaringen met het spuiten van een motorblok zijn van harte welkom!!!!!! En dan met name het hittebestendige verhaal.......
Lijkt me dat je een heel blok nooit voldoende opgewarmd krijgt met een föhn. Dat het op het plaatje wel werkt, wil dan nog niet zeggen dat het op je blok ook goed gaat, denk ik.
 
Ik heb mijn complete blok (in onderdelen) gespoten met de Enginepaint (glanszwart) van motip en daarna "afgebakken" in de oven. Na en paar weken benzinetest gedaan en geslaagd :)
De enginepaint schijnt iets flexibeler te blijven en daardoor beter bestand tegen het uitzetten en krimpen van het blok door opwarmen en afkoelen.

Op hoeveel graden is ie afgebakken?? en hoe lang had je 'm erin staan?? Ik ben namelijk, misschien geheel onterecht, een beetje bang dat misschien het blok vervormd door de hitte.....
 
Ik heb even MOTOTIP gebeld en het verhaal even uitgelegd. Hij adviseerde de enginepaint (artikel nr: 04092). Dit is een warmtebestendige lak en bedoeld voor motorblokken. Het is dus geen hittebestendige lak. Dit hoeft na behandeling niet verhit te worden tot een x aantal graden, gewoon een aantal lagen spuiten, twee weken uit laten harden en klaar. Dit is volgens mij de ideale oplossing ik moet alleen nog even kijken naar een primer voor het aliminium.
 
Alleen goed ontvetten, overtollige onderdelen(startmotor, dynamo, ect.) eraf halen, alle gaten goed afplakken en eventuele bloemkoolvorming eraf halen met scotch. Als het blok helemaal spuitklaar is en hangt/staat nog even met royaal wasbenzine en een kwast het hele blok langs van boven naar beneden(kranten eronder leggen) en ze is klaar voor de make over.
 
Ik heb even MOTOTIP gebeld en het verhaal even uitgelegd. Hij adviseerde de enginepaint (artikel nr: 04092). Dit is een warmtebestendige lak en bedoeld voor motorblokken. Het is dus geen hittebestendige lak. Dit hoeft na behandeling niet verhit te worden tot een x aantal graden, gewoon een aantal lagen spuiten, twee weken uit laten harden en klaar. Dit is volgens mij de ideale oplossing ik moet alleen nog even kijken naar een primer voor het aliminium.

Interesting :)
Ben benieuwd in welke kleuren dat allemaal komt, zal wel alleen zwart zijn :X
Laat zwart nou net Dé kleur zijn die ik zoek :}
 
Er zijn grofweg gezegd 4 onderdelen van het blok. De cilinderkop en het gedeelte waar de uitlaat aan vast zit moet met hittebestendige lak gedaan worden.

Het blok en de bovenste kap kunnen volgens mij met gewoon engine paint van MOTIP gedaan worden.

Wat denken jullie ervan?

Het grootste probleem is dat het blok nog grotendeels in elkaar zit en daarom niet verhit kan worden. En als het blok straks gemonteerd is en het motortje rijdt weer dan zullen alsnog niet alle delen dusdanig verhit wordt zodat de lak volledig uit kan harden. Buiten dit kan het blok naar horen en zeggen gewoon gespoten worden met "normale" lak, engine paint zou dan nog een iets betere optie zijn.

Graag jullie commentaar/ ervaringen welk deel met welke lak gespoten moet worden:
-hittebestendige lak van MOTIP of van VHT
-of Engine paint van MOTIP

BlokA.JPG

BlokB.JPG

BlokC.JPG

BlokD.JPG
 
Carters enz. glasstralen, lakken met Motip hittebestendig en afbakken bij 200 gr.

En nog kwam die zooi er na verloop van tijd af, was ook niet benzinebestendig trouwens B| .

En als ik zo dat blok van jouw zie zou ik er niet al te veel aan doen, is best nog netjes en als je paintproject mislukt ben je verder van huis... |(
En je krijgt het zo waarschijnlijk toch niet schoon genoeg om goed te kunnen lakken.
 
Laatst bewerkt:
nou als ik die foto,s bekijk zou ik alles mooi schoon maken
dat lijkt me al een hele verbetering
en als je dan een paar plekjes hebt die beschadigd zijn stip je die toch gewoon iets bij met een kwarstje
meestal komen er toch kapjes of onderdelen voor te zitten
 
nou als ik die foto,s bekijk zou ik alles mooi schoon maken
dat lijkt me al een hele verbetering
en als je dan een paar plekjes hebt die beschadigd zijn stip je die toch gewoon iets bij met een kwarstje
meestal komen er toch kapjes of onderdelen voor te zitten

was ook mijn eerste gedachte...niet aan rommelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan