Schuim van zadel snijden

TR1

MF'er
3 dec 2004
114
0
Arnhem
Geacht college der Nederlandse en Belgische chopperbouwers.

Enige tijd geleden heb ik een TR1 gekocht met als doel deze wat te gaan aanpassen aan mijn wensen.

Toen ik hem kocht zag hij er zo uit:

145934


Inmiddels heb ik het zadel verwijderd en de buizen van het subframe afgeslepen. De bodemplaat en het schuim heb ik inmiddels zover ingekort als nodig is.

Ik wil nu het schuim van het originele zadel bewerken zodat ik een lager zadel overhoud. De bedoeling is om later weer de originele zadelbekleding te gebruiken voor de afwerking. Omdat ik wel houd van grote stappen snel thuis ben ik bang dat ik het schuim onherstelbaar beschadig.

Daarom nu na een lang verhaal een korte vraag: Hoe snijd ik het schuim het makkelijkst en het mooist?

Mijn dank is verpletterend maar niet dodelijk ;) .
 
Cool maareh.... dát heb ik dus niet in mijn assortiment.

Zou een gewoon kartelmes werken denk je? Offeh hier ook maar gewoon de slijptol in zetten :9 ? Helemaal mijn stijl namelijk 8-)
 
Laatst bewerkt:
Hmmm de hele kast van m'n schoonouders op de kop gezet maar niets gevonden. Waar heb je die gasten dan nog voor vraag je je wel eens af :9

Ik ga toch maar eens aan de slag zo. Eerst de nietjes los halen en dan eens proberen met een ijzerzaag. Als dat niet werkt dan maar met een groot broodmes en als dat nog niet werkt ga ik Gijs z'n idee in de praktijk brengen (tenminste als daar geen patent op zit :+ )

Tnx voor de reacties en jullie horen het straks nog wel denk ik.
 
Ik heb ook alles geprobeerd.
Broodmes, schaar, vleesmes, stanleymes, gloeidraad........maar kreeg het niet glad.

Uiteindelijk bleek de Flex met schuurschijf de oplossing. Geeft wel een enorme teringzooi (buiten doen en kappie op), maar wordt erg mooi. Wel oppassen bij dunne randjes, daar wil het schuim nog weleens brokkelen of scheuren....
 
Ik heb ook alles geprobeerd.
Broodmes, schaar, vleesmes, stanleymes, gloeidraad........maar kreeg het niet glad.

Uiteindelijk bleek de Flex met schuurschijf de oplossing. Geeft wel een enorme teringzooi (buiten doen en kappie op), maar wordt erg mooi. Wel oppassen bij dunne randjes, daar wil het schuim nog weleens brokkelen of scheuren....

of verbranden/smelten
 
Is dat zadel zo dik bekleed dan? Meestal zit er een hol, hard plastic gedeelte in. Ik heb m'n zadel ook aangepast met de lamellenschijf, ging goed. Idd wél buiten doen........ stinkt ook een beetje.
 
Tjeeesus Gijs... je had me wel eens mogen vertellen dat dat een levensgevaarlijk wapen is. Ik ben bijna m'n hele duim kwijt man :+

Op een klein sneetje in m'n duim (uitgeschoten met het Stanlymes) is het op zich prima gelukt. Nu alleen nog even proberen hoe het zadel op langere afstanden zit. Ik ben namelijk bang dat ik onder mijn stuitje net iets te veel vulling heb weggehaald.

Foto komt nog. Op de een of andere manier herkent Paint geen jpeg bestandjes dus nog even wat klooien. Kan wel een dag of wat duren hoor.

In ieder geval :} voor de tips.
 
Schuim van het zadel kan je zagen meteen houtzaag.
Vaak gedaan omdat ik maar net de pootjes aan de grond krijg.
Leg het schuim goed stabiel neer vraag iemand eventueel om
te helpen met vasthouden.
 
Schuim van het zadel kan je zagen meteen houtzaag.
Vaak gedaan omdat ik maar net de pootjes aan de grond krijg.
Leg het schuim goed stabiel neer vraag iemand eventueel om
te helpen met vasthouden.


Kan iemand Nemo door de plee trekken!!

Wat een leuke grappen :r
 
ik had zelf ook een zitje geprobeerd te maken, maar dat is redelijk MISlukt, dus ga ik binnenkort weer even overnieuw proberen
maar gebruiken jullie nou hard schuimplastic ?? want jullie hebben het over schuurschijven en slijptollen ??? ik heb gewoon een zacht stuk schuim uit een oud tuinstoel-kussen gehaald, en die met popnagels vastgezet, maar ik begin me nu af te vragen of dit wel de goeie manier is :? ...
plaat.jpg
 
Je moet niet gewoon schuimrubber pakken, maar van dat 'gevlokte schuim' wat uit verschillende 'kleuren' bestaat. Is te koop op de markt of bij meubelmakers.
En neem een lekkere harde soort.. hoe zachter het schuim, hoe eerder je een zere reet krijgt.
Ik zou het zelf in vorm snijden, maar wel laten bekleden door een professional. Een zadel strak bekleden is (net als spuiten) een VAK. Probeer je het zelf, dan ziet het er vaak niet uit.
 
Laatst bewerkt:
Kijk....naar dit topic was ik nu al een tijdje op zoek. Ook ik ben op zoek naar materiaal voor mijn zadel. Iemand vertelde mij polyurethaan te gebruiken (dat harde schuim dus), maar geen flauw idee waar ik dat kon krijgen.

Maar ik begrijp dat ik dus even op de markt moet gaan kijken. Gaan we doen dus...

Overigens is mij verteld dat je dat polyurethaan goed in model kunt brengen met ijzerdraad dat strak getrokken is tussen twee houtjes. Ben benieuwd na al deze verhalen :?
 
Ik ben het met Knukkel eens, dat je inderdaad niet te zacht schuim moet pakken!
dat wat ik heb gebruikt leek in eerste instantie erg hard, maar uiteindelijk zit het perfect!

zelf bekleden valt inderdaad niet mee
 
Je moet niet gewoon schuimrubber pakken, maar van dat 'gevlokte schuim' wat uit verschillende 'kleuren' bestaat. Is te koop op de markt of bij meubelmakers.
En neem een lekkere harde soort.. hoe zachter het schuim, hoe eerder je een zere reet krijgt.
Ik zou het zelf in vorm snijden, maar wel laten bekleden door een professional. Een zadel strak bekleden is (net als spuiten) een VAK. Probeer je het zelf, dan ziet het er vaak niet uit.
Klopt ik heb vaker zadels gemaakt alleen het naaiwerk heb ik
aan een prof. meubelbekleder overgelaten
 
Terug
Bovenaan Onderaan