Research Stirlingmotor

11 dec 2004
12
0
koekelare
Hello!
Kan iemand me een ruime schets geven van hoe het nu juist gesteld is met de Stirlingmotor? Hoe hevig is het onderzoek naar verbetering van de motor? Is deze geschikt voor de toekomst? Wie doet er juist onderzoek naar? (Bedrijven in Belië/Nederland) En wanneer verwacht men eventueel een doorbraak van de heteluchtmotor?

Ik heb zelf een Stirlingmotor in elkaar geknutseld (gamma-type) en ben van plan binnenkort ene te bouwen met een vermogen vergelijkbaar met een standaard dieselmotor.. zal ik wel even zoet mee zijn :9
In ieder geval, ik zie er veel toekomst in.. maar wil wel eens iemand anders' gedachten horen erover..
want er is niemand in mijn buurt die bij god snapt waar ik het over heb als ik erover praat B|
Alle info is welkom, ook tips!
 
nog zoiets! Een stirlingmotor is een heteLUCHTmotor! met externe verbranding!! Stirlingmotoren hebben een warmtebron nodig (of beter nog een temperatuursverschil (warmkoud)) Het hangt dus niet vast aan een welbepaalde brandstof! wil men geen emissie dan gebruikt men gewoon de zon als warmtebron!
ter informatie: een stirlingmotor bevat weinig elementen die gevoelig zijn voor slijtage! 80.000 uren zonder enig onderhoud is hierbij niet onoverkomelijk! Hoe zou men dat doen bij de huidige verbrandingsmotoren of elektromotoren(alhoewel van elektromotoren heb ik daar nu geen zo'n zicht op..)

(bekijk de attachment: een stirlingmotor op zonnewarmte)
Neemt niet weg dat een Stirlingmotor weinig praktisch is voor in een auto of op een motor. Hooguit bijv. om een generator aan te drijven waarmee je dan weer een elektromotor aan zou drijven. Maar zo'n constructie is nou ook niet echt optimaal voor je rendement en neemt veel ruimte in.

Al met al verwacht ik niet dat je een stirlingmotor snel zult zien als aandrijving van een auto. Eerder in industriële toepassingen en energie opwekking.
 
Neemt niet weg dat een Stirlingmotor weinig praktisch is voor in een auto of op een motor. Hooguit bijv. om een generator aan te drijven waarmee je dan weer een elektromotor aan zou drijven. Maar zo'n constructie is nou ook niet echt optimaal voor je rendement en neemt veel ruimte in.

Al met al verwacht ik niet dat je een stirlingmotor snel zult zien als aandrijving van een auto. Eerder in industriële toepassingen en energie opwekking.

Dat neem ik gerust aan! Dat zou ook men 'streefdoel' niet zijn, enkel wat meer aandacht ervoor! het wordt bekeken als een motor die zijn tijd al heeft gehad! wat zeker zo niet is.. het probleem waarmee het kampt is dat er te weinig inspanning nog wordt gedaan om hem te commerialiseren! Ikzelf heb er een 'beperkt' onderzoek naar gedaan voor een eindwerk.. theoretisch en praktisch uitgewerkt (de warmtebron bij het motortje dat ik bouwde was verbranding van alcohol (vlam ter grote van een vlam van een theelichte) en mijn vliegwiel haalde een toerental van 850 toeren per minuut, wat niet slecht is zeker?) stirlingmotoren hebben ook een veel groter rendement dan klassieke verbrandingsmotoren..
Het verdient heus meer aandacht!!!
 
Huh? Bij een Stirling motor treedt er toch geen verbranding op in de cylinders? :? De lucht in de cylinders wordt door een externe warmtebron verwarmd. In theorie moet een Stirling motor dus op alles kunnen lopen wat maar enigszins brandt. Benzine, gas, hout, stro, whatever.

1) nergens in mijn verhaal staat iets over een inwendige verbranding,de Sterling is en blijft een heteluchtmotor.
De twee tegen elkaar in bewegende zuigers (een soort van boxer,maar dan ineen en dezelfde cylinder) zorgen voor compressie en verhitting v/d aangezogen lucht.

2) alle organische stoffen,dus ook het bescheiden lijstje wat je hier aanhaalt,bestaat uit een CH-verbinding....wijzelf ook ;)
 
Neemt niet weg dat een Stirlingmotor weinig praktisch is voor in een auto of op een motor. Hooguit bijv. om een generator aan te drijven waarmee je dan weer een elektromotor aan zou drijven. Maar zo'n constructie is nou ook niet echt optimaal voor je rendement en neemt veel ruimte in.

Al met al verwacht ik niet dat je een stirlingmotor snel zult zien als aandrijving van een auto. Eerder in industriële toepassingen en energie opwekking.

Er wordt weinig meer gedaan aan ontwikkeling op het gebied van de sterling motor. Hier en daar zie je nog eens een artikeltje verschijnen maar het is gewoon een feit dat er veel beter oplossingen zijn voor motorvoertuigen zoals een brandstofcel

Philips heeft in de 70er jaren veel geld uitgegeven aan de ontwikkeling van de sterling motor. Daarbij hebben ze zelfs een bus gemaakt met een 4 cilinder sterling motor met een beter rendement dan een diesel motor. Hierbij zat ipv lucht helium in het systeem onder hoge druk ook in het carter (100 tot 200bar) Door de druk te varieren kom men toerental en vermogen regelen. De busmotor had een vermogen van 200 pk.

Nu gaat het verhaal de ronde dat ze bij de grote presentatie van de bus en enkele stationaire machines de afdichtingen van cilinder (rubber) kapot gingen van alle motors waardoor geen enkele motor draaide. Daardoor is schijnbaar de geldstroom stopgezet. Een ander verhaal is dat toen de oude heer Philips (enorm voorstander sterlingmotor) doodging ook het onderzoek is stilgelegd. De bus motor en ander stationaire motors zijn nu bij een priveverzamelaar in Wageningen.

Wijj hebben zelf ook een paar sterling motorenwaaronder die op zonneenergie en een generator setje van Philips dit setje is een van de enige in produktie gemaakt sterling motoren (behalve speelgoed dan) en heeft een vermogen van 150 Watt en een bedrijfsdruk van 10 bar.
ik zal kijken of ik nog wat foto's kan vinden
 
full


de tweede van links is een rider erricson model. Dit is een model van een motor die in 1890 gemaakt werd om water op te pompen (orginele motor staat bij mijn vader op het werk :) )
derde van links is een zelfgemaakte van sloop onderdelen zoals een cilinderkop van een kreidler, een pannetje, een handwieltje van een afsluiter enz.

de vijfde van links is een speelgoed modelletje van bing van rond 1910

de zesde is niet goed te zien maar is er een van plexiglas die op de warmte van een hand loopt
 
Daarnaast brengt de ontwikkeling van een infrastructuur die geschikt is voor waterstof enorme investeringen qua tijd en geld met zich mee.
Da's de grootste hindernis. Naar waterstof overstappen betekent een GIGANTISCHE desinvestering in de huidige infrastructuur en een net zo grote investering in wat nieuws. Ik heb een berekening voor de VS gezien, omschakelen op waterstof zou daar vele honderden miljarden kosten.

Dan is biodiesel (of andere CO2-neutrale vormen van diesel) opeens heel aantrekkelijk. Overheid kan het simpel stimuleren door verpllichte bio-gehaltes en lagere accijns, nauwelijks desinvestering nodig, en de techniek is er. En aangezien legers op 100% diesel aan het omschakelen zijn, komen er ook steeds meer diesel motorfietsen op de markt.

Dus dat waterstof gaat 'winnen', da's nog helemaal nog niet zo zeker.
 
Laatst bewerkt:
Van USA-kant las ik in de 60-70-er jaren af en toe over proeven door Motorola met een hybride motor, ik meen 2 gewone cilinders en 2 Stirling-cilinders in 1 blok, thermisch gekoppeld om warmte 2x te gebruiken cq afvalwarmte te benutten.

De verhalen/ geruchten stopten vanzelf.

Er is al zoveel met dit ontwerp geknutseld dat als het enige practische kans had, dat allang zou zijn doorgezet.

Ik zie dit ding, behalve in hobby-opstellingen, geen rol van betekenis gaan spelen. Evengoed mooi en suggestief, soort stoommachine zonder water.
De tekeningen van het "Rombisch Drijfwerk" in oude encyclopedieën vond ik erg aantrekkelijk.
 
waar is da? en wat is de afkorting? en wat doen die mannen?

thanks a lot!
TNO = Nederlandse Organisatie voor Toegepast Natuurwetenschappelijk Onderzoek. Die zitten op een aantal plaatsen in NL.

TU's zijn Technische Universiteiten. Dat is dus Delft, Eindhoven of Twente.

Dit zijn, op het gebied van dit soort technisch onderzoek toch wel de voornaamste non-profit onderzoeksinstituten. Bedrijven die zich ermee bezighouden weet ik niet. Philips in het verleden, maar die doen er volgens mij niets meer mee.
 
Waar mee dan :?

Met zon dom electrisch motortje :?

Hoe zit het dan met het lekkere geluid uit de dempers :?

Ja voor hun is het een ware revolutie om over te schakelen van verbrandingsmotor onderzoek naar meer (electro)chemisch onderzoek.

Misschien moet je nog maar een paar mooie plaatjes schieten van je motor en het geluid op een bandje zetten voor latur om aan je kleinkinderen te vertellen hoe opa dat vroegah deed ;)
 
Hello!
Kan iemand me een ruime schets geven van hoe het nu juist gesteld is met de Stirlingmotor? Hoe hevig is het onderzoek naar verbetering van de motor? Is deze geschikt voor de toekomst? Wie doet er juist onderzoek naar? (Bedrijven in Belië/Nederland) En wanneer verwacht men eventueel een doorbraak van de heteluchtmotor?

Ik heb zelf een Stirlingmotor in elkaar geknutseld (gamma-type) en ben van plan binnenkort ene te bouwen met een vermogen vergelijkbaar met een standaard dieselmotor.. zal ik wel even zoet mee zijn :9
In ieder geval, ik zie er veel toekomst in.. maar wil wel eens iemand anders' gedachten horen erover..
want er is niemand in mijn buurt die bij god snapt waar ik het over heb als ik erover praat B|
Alle info is welkom, ook tips!
De stirlingmotor wordt als vrije zuigermotor gebruikt in verwarmingsketels.
De ketel gebruikt de restwarmte om energie op te wekken.(ik dacht iets van 1,5 Kw)
Atag heeft onder andere zoiets op de markt.
De firma victron en mastervolt hebben een stirlingmotor als generator voor op schepen.
De zweedse marine gebruikt ze in een prototype onderzeeboot.
De firma STM (afsplitsing van phillips)levert losse units die variabel zijn in toerental.
Het ECN in petten doet/deed veel onderzoek naar commercieële toepassingen voor stirling gebruik.
De stirling is dus volop in ontwikkeling ook in combinatie met alternatieve brandstoffen.
En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.

Zelf bouw ik ook stirlingmotoren voor de hobby.
Ben nu bezig met een machine die een boring heeft van 65 mm en een slag van 60 mm.
Hoop dat deze over een paar weken draait.(ben de laaste onderdelen aan het maken)
 
Nog even vergeten!!!!!
Als je de stirlingmotor bouwt zoals het hoort is gemakkelijk een rendement te halen van 65% of meer.
Dat lukt dus niet met een conventionele verbrandingsmotor.
Bij turbines is dat een ander verhaal maar dat valt buiten deze discussie.
 
Philips heeft jaren lang een hobby gehad, de stirlingmotor, Daar zijn gigantische bedragen in gestopt aan research. Dat zou tegenwoordig niet meer kunnen. Na 30 jaar onderzoek door een legertje ingenieurs is daar een motor voor een stadsbus en een motorboot ontwikkeld. Ja zeer mooie motoren, vanuit technisch standpunt natuurlijk. Zeer stil.
Ze zijn te groot, en te duur is de uiteindelijke conclusie.
Voor een stationaire landmachine zou het nog wel gaan.
Misschien als de techniek verder is en er nog betere materialen zijn kan het wat worden.
Hoelang heeft het niet geduurt voordat de dieselmotor is wat het nu is. Vroeger was dat ook een langzame lawaaischopper met weinig Pk's.

Maar het gaat eigenlijk een beetje verkeerd met de ontwikkeling van motoren. Er wordt steeds naar meer Pk's gezocht en we hebben Pk's zat. Wat heb je aan 300 Pk in Nederland . Geoon 60 of 80 Pk is zat voor een auto, ook voor een motor. Wat we nodig hebben zijn zuinigere motoren. Het verbruik per km is niet gedaald in 30 jaar. Mijn Bmw R60 reed in 1978 1:18 , nu heb ik een R1100R en nu rij ik nog steeds 1:18. Kleinere 2cyl. BMW's hebben ze niet meer.
De winst in 30 jaar is marginaal wat betreft verbruik. Dat zou de speerpunt van het onderzoek moeten zijn.
Gr,
Henk
 
Even vergeten te zeggen.
65 % is heel wat voor een verbrandingsmotor. Het Carnotproces laat niet veel meer toe . Volgens het proces van Carnot kan een motor maximaal ik dacht 60% halen, maar als jij 65% zegt zou dat ook kunnen, ik weet het niet precies meer.
Maar dan vergeet je de verliezen van de wrijwing, kan behoorlijk oplopen.
En dan nog, je rijd bijna nooit optimaal en je motor staat bijna nooit optimaal.
Hoe verfijnder een process is hoe makkelijker deze van zijn ideale instelling gaat.Voorbeeldje als een bepaalde motor 1:10 rijd zal deze 1 :9 rijden als er wat mis is met de instelling. Een motor die 1:16 rijd zal al gauw 1:14 rijden.
Gr,
Henk
 
Even vergeten te zeggen.
65 % is heel wat voor een verbrandingsmotor. Het Carnotproces laat niet veel meer toe . Volgens het proces van Carnot kan een motor maximaal ik dacht 60% halen, maar als jij 65% zegt zou dat ook kunnen, ik weet het niet precies meer.
Maar dan vergeet je de verliezen van de wrijwing, kan behoorlijk oplopen.
En dan nog, je rijd bijna nooit optimaal en je motor staat bijna nooit optimaal.
Hoe verfijnder een process is hoe makkelijker deze van zijn ideale instelling gaat.Voorbeeldje als een bepaalde motor 1:10 rijd zal deze 1 :9 rijden als er wat mis is met de instelling. Een motor die 1:16 rijd zal al gauw 1:14 rijden.
Gr,
Henk

Let op want een stirling werkt niet volgens het Carnotproces maar volgens het stirling proces.De stirling motor maakt gebruik van de uitzetting en krimpen van gassen.Terwijl bij een `normale motor`alleen van een gedeelte van de uitzetting van gassen wordt gebruikt.En hierin zit het grote voordeel van de stirling.Als er dan ook nog een regenerator wordt gebruikt gaat het rendement nog verder omhoog.
Volgens dit proces is er meer mogelijk.(in theorie met geen mechanische verliezen meegerekend)Het carnot diagram en het diagram van stirling en het diagram van ericsson lijken heel veel op elkaar maar als je ze gaat vergelijken zitten er toch verschillen in.
Er zijn al proefopstellingen geweest waarin meer dan 80% is gehaald.Koelen met stikstof en uitgaande van een vrije zuiger stirling gevuld met helium met een druk van meer 250 bar.Plus bij de stirling kan je het verbrandingsproces veel beter in de hand houden.
 
Laatst bewerkt:
In stationaire opstellingen worden met allerlei freak-machines leuke rendementen behaald die niet te maken blijken op jolig trillend/ dansend/ duikelend frame met
(tegen-)krachten in alle richtingen.

Maar nogmaals: als die Stirling-motor echt wat waard was had-ie allang minstens in schepen maar ook op de weg gezeten.

Het blijft natuurlijk wel een super-aantrekkelijk studeerkamer-model, ook prachtig bij natuurkunde-les.

Ik zie die dingen wel komen samen met de terugkeer van de Zeppelins of overig traag-zweef/vlieg-tuig.

Zowaar/toch: het beweegt.
 
In stationaire opstellingen worden met allerlei freak-machines leuke rendementen behaald die niet te maken blijken op jolig trillend/ dansend/ duikelend frame met
(tegen-)krachten in alle richtingen.

Maar nogmaals: als die Stirling-motor echt wat waard was had-ie allang minstens in schepen maar ook op de weg gezeten.

Het blijft natuurlijk wel een super-aantrekkelijk studeerkamer-model, ook prachtig bij natuurkunde-les.

Ik zie die dingen wel komen samen met de terugkeer van de Zeppelins of overig traag-zweef/vlieg-tuig.

Zowaar/toch: het beweegt.
Zoals al genoemd is is dit niet bedoelt voor iets wat wisselende toerentallen nodig heeft. Genoeg andere toepassingen waar dat niet zo belangrijk is. Beetje groente en fruit is ook lekker maar daar rijd je motor ook niet mee op de snelweg ;)

In 1908 begon Ford aan de T-Ford om autorijden voor iedereen betaalbaar te worden. Z'n baas bij General Electric had Ford uitgelachen omdat die het meest idiote idee had wat je maar kon hebben. Een auto op benzine bouwen voor veel mensen. Nee, elektriciteit heeft de toekomst. In 1860 was de eerste explosiemotor met elektrische ontsteking door een Belg uitgevonden. Die reed op aardgas ;) niet op benzine. Een aantal jaar later ging de Duitser Otto het idee verbeteren en werd zijn techniek de basis van wat vandaag de dag nogsteeds het meest wordt gebruikt. Het heeft dus ook een tijd geduurt voordat iemand dat idee massaal wilde gaan toepassen ondanks mensen die het zwart inzagen zoals jij nu de stirlingtechniek ziet :P Wees er maar blij om dat Ford heeft doorgezet anders had jij misschien nu geen fijne motor ;)
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan