Het zelf spuiten/verven van onderdelen

PowerduckNL

MF'er
16 mrt 2004
90
0
Ik heb laatst een shadow 600 gekocht en ik ben van plan om een aantal onderdelen een andere kleur tegeven. Ik weet alleen niet hoe je die op een goede, betaalbare, manier zelf kan doen. Ik weet wel dat je het moet schuren en ontvetten, maar daarna wordt lastig. Wat kan je het beste gebruiken, spuitbus, gewoon blik verf met kwast. Ik denk zelf dat als je het met een kwast doet dat je strepen gaat zien, als je glans verf gebruikt dan. En moet je erna nog lak overheen gooien.

iig vast bedankt.

PowerduckNL.
 
Laatste (of een na laatste) Bigtwin had een uitvoerig artikel over zelf spuiten van onderdelen!
 
ik heb het wel eens geprobeerd maar ik ben ervan overtuigd dat als het echt strak moet..........dat de spuiter het dan moet doen....
 
Wat mij vertelt is over het werken met een spuitbus is dat het nogal veel troep geeft om je heen. Dat je dit eigenlijk in een gesloten ruimte moet doen, omdat anders de verf overal op komt. Klopt dit?
 
Wat mij vertelt is over het werken met een spuitbus is dat het nogal veel troep geeft om je heen. Dat je dit eigenlijk in een gesloten ruimte moet doen, omdat anders de verf overal op komt. Klopt dit?
jazeker, alles krijgt 1 kleur behalve het te spuiten werkstuk, dat wordt juist lelijk ;)
 
Het staat in de 3-na-laatste.
Ervan uitgaande dat die van januari ook al uit is (en erg snel doorgelezen) en dat dus de laatste is











Oktober dus
 
Hebben jullie niet gewoon een scanner en dan hier neer zetten. Lekker makkelijk namelijk, oja en ik heb oktober ook niet. Als ze nou in september staan dan moet het lukken. *D
 
Kep heb een scanner. Ding staat alleen al een half jaar te wachten tot'ie aangesloten wordt.
Ik zal morgen eens zien.........
 
mijn ervaringen met zelf spuiten is dat het heel moeilijk is om iets echt goed strak te krijgen.

een beugeltje, of klein kapje zelf spuiten gaat best als je erg zorgvuldig bent en geduld hebt!

als het perfect moet zijn, kun je het beter laten doen.
 
Helaas Duckie, ik krijg de scanner niet aan het lopen.
Ben een uur bezig geweest maar krijg een foutmelding die ik er niet af krijg.
Mischien is er iemand anders die 'm ff kan scannen?
 
Helaas Duckie, ik krijg de scanner niet aan het lopen.
Ben een uur bezig geweest maar krijg een foutmelding die ik er niet af krijg.
Mischien is er iemand anders die 'm ff kan scannen?
;(

Nog een vraagje, als je iets matzwart maakt, of gewoon andere kleur mat. Maakt het dan ook uit of je het goed strak spuit of zie je dat alleen als het glimt?
 
;(

Nog een vraagje, als je iets matzwart maakt, of gewoon andere kleur mat. Maakt het dan ook uit of je het goed strak spuit of zie je dat alleen als het glimt?

Ben geen expert, maar volgens mij: hoe harder het glimt, hoe strakker het moet zijn. Glimmend zwart is het ergst wat dat betreft. Wit daarintegen hoeft niet zo strak te zijn. Bij matzwart zie je wel vaak 'vlekken', oftwel, sommige plekken lijken minder mat dan andere.
Je kunt het gewoon proberen en als het je niet bevalt breng je hem gewoon naar een spuitert!

edit: ik zie dat Bral het niet met me eens is, haha!
 
Maar dat kwam waarschijnlijk omdat je dan van die glimmende vlekken krijgt op matzwart. Dus als je ook maar ff aan de tank kwam, zat er alweer zo'n glimmend handje op. Matzwart is mooi, maar een crime om mooi te houden.

Mijn tip; geef een beetje geld uit aan een spuiter, een slechtgespoten motor kan nog zo mooi gebouwd zijn; als de paintjob verprutst is, blijft er nix van over.
 
Snappik, maar misschien dat mijn mening onze junior over de streep trekt......
[me]PowerduckNL luistert niet naar ouwe lullen
[/me]


behalve als die iets goeds zeggen. })

Ik zal zoeken naar spuiters en kijken hoe duur het is. Heel misschien dan doe ik dat wel, maar het lijkt me nog steeds leuker om zelf te doen.
 
Zelf doen Powerduck,
Jaren geleden ook een motor zelf geschilderd en gespoten met spuitbussen. Dat ging heel goed. Totdat iemand mij zij dat ik dat aan een professional moest laten doen. Dat deed ik, en mijn tank al reeds zelf gespoten, brachtik naar de spuiter.
Na een hele tijd kon ik hem ophalen met een tamelijke rekening van allerlei onvoorziene onkosten. Speciale verf, liters spoelmateriaal voor de spuitinstallatie enz.
Het resultaat was niet zo van dat ziet er stukken beter uit. Nee tot nu toe nog steeds spijt van gehad.
Een frame moet je goed schuren , primeren (gronden) en daarna spuiten met een spuitbusje. Voorzichtig beginnen en vooral niet te dik. Laten drogen en dan weer opnieuw. Je kan makkelijk 4-5 lagen doen voor relatief weinig kosten.
De tank is iets anders. EERST primeren met benzinebestendige verf, deze is normaal op acetonbasis dacht ik. Dan spuiten met spuitbussen , probeer in ieder geval benzine bestendige verf te kopen.
Stofvrije ruimte is een must. Ook een temp. van tenminste 15 graden celcius is aan te bevelen omdat de verf dan mooi droogd. Als het te koud is kan de verf mat uitslaan.

Het is tamelijk veel werk maar je hebt er ook eer van.
GR,
Henk
 
Terug
Bovenaan Onderaan