Fournales schokdempers

DaBit

MF veteraan
8 apr 2004
1.151
0
Oss
Ik ben zo eens rond aan het kijken naar de mogelijkheden om de achtervering van mijn R1100GS wat beter te krijgen. Als ik alleen op de motor zit heb ik weinig te klagen, maar met vriendin erbij word het te slap. En aangezien de achterdemper ook al zo'n 68000km oud is, zie ik meer heil in het vervangen van de complete unit dan alleen de veren.

Nu kun je daarvoor terecht bij tig verschillende verenboeren waaronder Hagon, WP, HyperPro, Ohlins, Technoflex/Wilbers, etc. Deze veren zitten allemaal ongeveer rond dezelfde prijsklasse. Hagon is wat goedkoper dan gemiddeld, Ohlins wat duurder.

Maar nu kwam ik nog een fabrikant tegen met een interessante demper: Fournales.

Het klinkt goed wat ze hebben: gasgevulde progressieve veer die bovendien te wijzigen is (wat beter is dan preload wijzigen; zo wijzig je de veer) door de luchtdruk te varieren en standaard oliegevulde demper.

Heeft iemand ervaring met dit spul?
 
voilgens mij ben je goedkoper uit met een revisie en een vervangende veer

originele bmw dempers kan je niet normaal reviseren.
ze zijn niet geborgd maar eenvoudig dichtgelast |(
gezien mijn ervaring met die dingen vind ik 68000 een heel respectabele km stand.

van fournales heb ik nooit negatieve dingen gehoord.
in de jaren zeventig waren ze net zo populair als koni (alleen duurder)
tweedehands worden de duoshocks nog wel aangeboden, ze overleven waarschijnlijk goed.
het is op zeker een apart gezicht zo'n demper zonder veer :9~
 
originele bmw dempers kan je niet normaal reviseren.
ze zijn niet geborgd maar eenvoudig dichtgelast |(

Inderdaad, origineel zitten er niet-reviseerbare Showa's op.

gezien mijn ervaring met die dingen vind ik 68000 een heel respectabele km stand.

Opzich lijken ze nog wel redelijk goed te dempen en is de veer te slap, maar zonder vergelijkingsmateriaal kom je daar niet zo gauw achter.

van fournales heb ik nooit negatieve dingen gehoord.

De seal tussen zuigerstang en huis wil nog wel eens het loodje leggen naar het schijnt. Maar volgens mij is dat inmiddels ook wel verbeterd.

het is op zeker een apart gezicht zo'n demper zonder veer :9~

Die zie je toch amper bij mijn motor, dus daar doe ik het niet voor ;)
 
De achterdemper is niet veel goedkoper dan vergelijkbaar spul van WP/Technoflex/Hyperpro/etc. De 'bekende' merken zitten zo rond de 550-700 euro voor een emulsiedemper met hydraulische veervoorspanning. De Fournales komt uit op zo'n 500 euro. Geen hydraulische veervoorspanning, maar de 'veersterkte' te wijzigen door de druk in de demper te wijzigen. Let op: je wijzigt dus in feite de veer en niet de voorspanning.

Groot prijsverschil ontstaat wel als als ik voor ook zou willen voorzien van een nieuwe demper; 'de bekende merken' kosten daar zo'n 400 euro, Fournales iets van 270.
 
Rijdt al zo'n 8 jaar met een Fournales op m'n ST1100 , één keer per jaar de druk controleren ( 15 bar ) is alles wat je er aan moet doen. En schoon houden. Bij mij paste de schokbreker in eerste instantie niet , aan de onderkant was de bevestigingsring te groot , maar dit is door fournales zelf opgelost. De bovenbevestiging was te ruim maar met een zelfsmerende vulbus was ook dat snel opgelost. Hoogstwaarschijnlijk heeft Fournales nu een passende.
Sindsdien probleemloos. Stugger als de originele maar toch comfortabeler.
En bij duogebruik de druk verhogen naar 16 bar , 't lijkt weinig , maar scheelt echt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan