Karter KTM 525 EXC gescheurd

Rubberfreter

Die hard MF'er
25 okt 2003
418
0
Hulst (Zeeland)
Onlangs reed ik met mijn 2004 KTM 525 EXC in SM trim, en ging ik onderuit omdat er olie uit het motorblok op m'n achterband kwam. De schade leek mee te vallen: voetsteuntje en handkap wat beschadigd, en een lekke pakking van het koppelingsdeksel (Blij dat ik geen motor met kuip heb :) ). Na een nieuwe pakking gemonteerd te hebben blies deze er echter meteen weer tussenuit. Ik vertelde dit verhaal bij de motorzaak waar ik mijn motor gekocht heb, en hij dacht aan een probleem met de krukaskeerring omdat als die eruit ligt er hetzelfde gebeurt. Na de demontage van het koppelingshuis en krukastandwiel bleek de keerring er normaal uit te zien, maar tot mijn schrik zagen we dat mijn carter gescheurd was van het krukaslager naar de balansas en nog een stuk de andere kant op! Helaas zit er op deze fietsen maar één maand garantie omdat het competitie motoren zijn, dus kan ik de schade zelf betalen :( . Maar goed, sinds gisteravond draait hij weer na de nodige sleuteluurtjes en het vervangen van de karterhelften maar ik ben benieuwd of er meer mensen dit probleem gehad hebben.
 
Laatst bewerkt:
De scheur is niet zo heel goed te zien op de foto's, maar hij loopt in het met zwart omlijnde gebied.

full
 
Garantie of niet is helemaal de vraag niet in dit geval.
Je mag verwachten dat een onderdeel wat eigenlijk niet aan slijtage onderhevig is wel wat langer meegaat dan dit.
Ik denk als je er een zaak van maakt om het vergoed te krijgen dat je erg sterk staat.
 
Heb dit zelf wel eens gehad met een XR600, grotere scheur ook maar dit heb ik laten lassen. het gebeurd iig. wel vaker dus.

dat was niet die hap die uit je blok lag?

ik heb zelf ook wel eens een scheurtje in een brommercarter gehad. kwam omdat ie achteruit draaide en ik em gewoon normaal aankickte.
Was dan ook gescheurd op het stuk waar het kickstartertandwiel op zat.
 
idd, zelfs voor een competitiemotor is dit geen normale slijtage :)

XTZ660 blokken, die redelijk getuned zijn voor het gebruik in het ONK, scheuren ook altijd tussen het balansaslager en het krukaslager. Het komt dus wel vaker voor bij racemotoren. Weet verder niet hoeveel pk jou blokje levert... Er rijden zelfs een aantal mensen die alleen carters gebruiken met weinig kilomters en deze preventief vervangen.
 
Garantie of niet is helemaal de vraag niet in dit geval.
Je mag verwachten dat een onderdeel wat eigenlijk niet aan slijtage onderhevig is wel wat langer meegaat dan dit.
Ik denk als je er een zaak van maakt om het vergoed te krijgen dat je erg sterk staat.
M'n dealer heeft een aanvraag ingediend voor garantie en ze kregen doodleuk een fax terug van KTM Oostenrijk dat de garantietermijn verstreken was. Ik zou dit ook graag vergoed zien maar ja, wat kan ik doen?
 
Even langs een buro voor rechtshulp gaan, die kunnen je waarschijnlijk wel helpen.
Ik heb eens ooit zoiets aan de hand gehad met een tv van 2 jaar oud die spontaan plofte, en waarvan meneer sony ook zei vette pech, maar ik heb de reparatie wel mooi betaald gekregen uiteindelijk.
Alle produkten die je koopt hebben buiten de garantietermijn ook nog zoiets als een te verwachten levensduur, als je produkt daar bij lange na niet aan voldoet moet de fabrikant je wel tegemoet komen hoor.
 
XTZ660 blokken, die redelijk getuned zijn voor het gebruik in het ONK, scheuren ook altijd tussen het balansaslager en het krukaslager. Het komt dus wel vaker voor bij racemotoren. Weet verder niet hoeveel pk jou blokje levert... Er rijden zelfs een aantal mensen die alleen carters gebruiken met weinig kilomters en deze preventief vervangen.

De motor is gewoon helemaal standaard, ik dacht dat hij iets van 57pk levert.
 
Even langs een buro voor rechtshulp gaan, die kunnen je waarschijnlijk wel helpen.
Ik heb eens ooit zoiets aan de hand gehad met een tv van 2 jaar oud die spontaan plofte, en waarvan meneer sony ook zei vette pech, maar ik heb de reparatie wel mooi betaald gekregen uiteindelijk.
Alle produkten die je koopt hebben buiten de garantietermijn ook nog zoiets als een te verwachten levensduur, als je produkt daar bij lange na niet aan voldoet moet de fabrikant je wel tegemoet komen hoor.

:}
Kijk, daar kan ik wat mee. Ik zal eens gaan zoeken/proberen.
 
Kan zijn dat je een slechte serie hebt. Ook dat zie je bij de Yamaha's ook. Sommige zijn beter dan andere. Maargoed, ik zou je idd niet zomaar laten afschepen onder het mom van geen garantie meer. Bij een standaard motorfiets zou dit geen normale schade mogen zijn.
 
Ik heb net een e-mail gestuurd aan het Bureau Rechtshulp waarin ik de situatie heb uitgelegt. Ik ben benieuwd hoe dit af gaat lopen... Een set carterhelften en een pakkingset excl. arbeidsloon is toch ongeveer €750,-
 
Nou oma de laatste reactie is wel 8 jaar terug.

Ik wil even melden dat ik vandaag hetzelfde heb ontdekt bij mijn rechter carter ( ktm 525 exc)
De scheur precies het zelfde... schijnt vaker te gebeuren!
Jammer maar helaas.
 
Laatst bewerkt:
Reactie van TS, kwam via topicreport binnen:
Fun! Het was al jaren geleden dat ik hier op het motorforum geweest was en kreeg vandaag netjes een email vanwege de post van Orlando.
Voor de liefhebber nog even hoe het bij mij toen is afgelopen:
Ik heb toen dus geen aanspraak op de garantie voor elkaar kunnen krijgen. Ik heb destijds voor een schappelijke prijs een set carterhelften van een dealer kunnen kopen en heb alles zelf overgebouwd. Ik heb deze motor zo'n 5 jaar geleden verkocht. Deze persoon rijdt er nog altijd lekker op rond met ik dacht ondertussen zo'n 28000km op de teller.
 
Fun! Het was al jaren geleden dat ik hier op het motorforum geweest was en kreeg vandaag netjes een email vanwege de post van Orlando.
Voor de liefhebber nog even hoe het bij mij toen is afgelopen:
Ik heb toen dus geen aanspraak op de garantie voor elkaar kunnen krijgen. Ik heb destijds voor een schappelijke prijs een set carterhelften van een dealer kunnen kopen en heb alles zelf overgebouwd. Ik heb deze motor zo'n 5 jaar geleden verkocht. Deze persoon rijdt er nog altijd lekker op rond met ik dacht ondertussen zo'n 28000km op de teller.

Inderdaad fun haha!

Ik heb denk ik ook geen garantie meer :P

Wel zijn ze 2de hands te krijgen voor zo'n 100 euro. En heb zelfs een setje nieuwe carters aangeboden gekregen voor een redelijke prijs.

Komt allemaal weer goed.

Leuk je reactie nog even!
 
Terug
Bovenaan Onderaan