virago met z'n tweeen kan dat beter?

skoepje

Die hard MF'er
13 dec 2003
570
0
Hoi,

Ik heb een xv535 en nu ben ik vrijdag gaan rijden met een vriendin achterop, maar bij elke drempel (helaas die liggen hier in brabant nogal wat) had ik het gevoel alsof ik achter al alle vering gebruikt had. De vering toont ook een klein beetje tekenen van roest is dat erg? Eerst dacht ik dat het aan mijn achterband lag, maar daar was de druk goed, het voelde namelijk aan zoals ik vroeger te lui was om mijn fietsband op te pompen en dan met een te slappe band van de stoep af fietste...

Heeft hier iemand ervaring mee, ik vind het namelijk wel leuk om met z'n tweeen te rijden, maar niet als ik bij elke bult of kuil die ik tegen kom bijna stil moet gaan staan om er zonder bijgeluiden doorheen te komen.

Het verdere rijgedrag is goed, valt iets sneller in de bocht dan wanneer ik alleen rij, maar dat lijkt me logisch. (ik heb nog nooit met iemand anders achterop gereden dan in mijn allereerste les de instructeur en nu dus een vriendin van mij op mijn eigen motor. echt vergelijkingsmateriaal heb ik dus niet)

iemand een tip?
 
tip, gooi die el cheapo fietspompeschokbrekers eraf en koop een paar goede, hagon ofzo, probleem over....
 
Misschien een lichtere vriendin zoeken? :)

Staan je schokbrekers op de 'zwaarste' stand? Meestal kun je de dempers instellen dmv een draaischijf.
 
thx voor de reacties, helaas twee dames op een motor, van rond de 50 gaat niet lukken... moeten we toch nog beter ons best gaan doen met lijnen. ;)

Weet iemand toevallig wat nieuwe schokbrekers kosten? (of waar ik ze het beste kan bestellen/laten maken) Zwaardere motor is zeker een optie, als ik eenmaal werk gevonden heb ;) nu moet ik het gewoon nog doen met mijn viragotje.... O-)
 
mijn favoriet: www.technoflex.nl ze maken precies op maat naar de specificaties (zwaarte) die jij wil. Omdat wij ook altijd met z'n 2en op de motor zitten heb ik schokbrekers laten maken die afgesteld zijn op ons gezamelijk gewicht. De enkele keer dat ik dan alleen rij is ie wel keihard afgeveerd omdat ik voor de niet instelbare (goedkoopste) heb gekozen)
 
mijn favoriet: www.technoflex.nl ze maken precies op maat naar de specificaties (zwaarte) die jij wil. Omdat wij ook altijd met z'n 2en op de motor zitten heb ik schokbrekers laten maken die afgesteld zijn op ons gezamelijk gewicht. De enkele keer dat ik dan alleen rij is ie wel keihard afgeveerd omdat ik voor de niet instelbare (goedkoopste) heb gekozen)
Wel goed maar een beetje te duur, denk ik. Hagon is een voordeliger alternatief.
 
en Hagon kun je bijna overal kopen, de importeur is Morren in Barneveld, die kan je ook vast wel helpen...
 
Voor motoren met een monoschokdemper kan ik de Technoflex dempers inderdaad van harte aanbevelen (hoewel de Hagons ook niet slecht zijn). Voor een motor met stereodempers zoals de XV535 kan ik je zoals eerder genoemd adviseren een setje van Hagon te monteren. Adviesprijs € 185,-, klik voor korting op onderstaande url O-) O-) O-)

Groetjes, Noud
 
hoh een xv535 met zen tweeen
bij recentere viragos kun je de achtervering instellen, bij oudere niet.
enige optie is andere schokbrekers laten steken maar da kan dure optie worden
Tis nu eenmaal zo dat een xv535 niet echt geschikt is om met tweeen te berijden: het KAn wel, maar het is niet zo comfortabel
 
Voor motoren met een monoschokdemper kan ik de Technoflex dempers inderdaad van harte aanbevelen (hoewel de Hagons ook niet slecht zijn). Voor een motor met stereodempers zoals de XV535 kan ik je zoals eerder genoemd adviseren een setje van Hagon te monteren. Adviesprijs € 185,-, klik voor korting op onderstaande url O-) O-) O-)

Groetjes, Noud

Maar dan heb je net zo goed weer te lichte schokbrekers, of kun je bij jullie ook zwaardere uitvoeringen bestellen?
BTW van technoflex is een setje duo schokbrekers 225 euri's dus dat verschil valt ook wel mee. Ik zie net ook dat deze tegenwoordig standaard traploos instelbare veervoorspanning hebben.
 
he bedankt voor de reacties! ga er ff overnadenken, weet niet of het me wel waard is aangezien ik mijn virago vaarwel wil gaan zeggen binnen nu en een jaartje.... wil er denk ik deze zomer nog op rijden maar dan echt iets anders zoeken....

Iemand interesse? ;)
 
Hallo Magnamaniac,
Ik neem aan dat je doelt op de Exel lijn van Technoflex. Deze zijn op het moment niet leverbaar, dus het enige echte alternatief zijn toch de Hagon stereodempers, eventueel met een mooie chromen kap.

Deze kunnen ook wat zwaarder dan normaal zodat Skoepje goed in 'r eentje kan rijden als met een duo. De investering valt mee (circa € 185,-, ik mail je een exacte offerte mét korting) en voor dat geld heb je wel de hele zomer plezier van je motor. Anders rij je toch rond met een "het had beter gekund" gevoel en dat is zonde want motorrijden gaat in de 1e plaats om genieten.

En als je dan toch de 535 inruilt of verkoopt zet je gewoon de originele dempers terug en verkoopt de Hagons los. De aanschafprijs zal je niet terugverdienen, maar elk tientje is meegenomen nietwaar?

Groetjes, Noud
 
Hier nog een foto:
full
 
He bedankt voor de offerte, heb hem bewaard, ga er even goed over nadenken!
 
Terug
Bovenaan Onderaan