Knallend geluid uitlaat bij gas dichtdraaien

Sissybar

Rookie
12 nov 2004
4
0
Ik heb sinds kort een Kawasaki Vulcan uit 1989. Een smetteloze motor, die me prima bevalt. Ik vraag me alleen af of het knallende geluid, dat ontstaat als je het gas dichtdraait (bijvoorbeeld om terug te schakelen) "erbij hoort" ( de vorige eigenaar zei van wel, "het is het type uitlaat", vind het zelf ook wel een stoer geluid). Ik las echter ook op dit forum dat knallen te maken kan hebben met kleppen die gesteld moeten worden....lekker onzeker word je daarvan, evenals de vele negatieve berichten over de Vulcan zelf trouwens. Moet ik hem maar weer snel zien te verkopen? Bedankt alvast voor jullie antwoord. SB
 
Onverbrand lucht benzinemengsel ontploft in de uitlaat

Niets aan het handje

Komt vaker voor bij open uitlaten.
 
Na 3 weken was ik vandaag nog eens een eindje gaan rijden met mijn Vulcan, en het eerst halfuur kwamen er oorverdovende knallen uit de uitlaat tijdens het lossen van de gas, zijn wel uitlaten van Laser, dat knalt natuurlijk wat harder maar was niet normaal!
Dan tijdje stilgestaan en bij de terugrit was alles terug normaal, zeer vreemd!
Morgen komen ze alleszins kijken om mijn Vulcan(1500) te kopen en hij mag zeker weg, ook al rijd hij enorm goed en vind ik het knap machien!
 
hey, ik heb dat ook als ik gas terugdraai dat ik dan een knal hoor, ik vind het wel vet, als het geen schade toebrengt aan de motor dan laat ik hem gewoon zo.
VET GELUID :}
(dan horen ze je tenminste aan komen :P )
 
Nemo is een eikel, maar hij heeft hier wel gelijk.
Aan het eind van de uitlaatslag staan je in- en uitlaatklep eventjes tegelijk open (de klepoverlap). Als je met open pijpen rijdt, dan heeft de uitlaat zo weinig tegendruk dat de uitgestroomde uitlaatgassen op dat moment een gedeelte van de inlaatgassen mee de uitlaat in 'trekken'. Daar komt de term 'dragpipes' vandaan. De inlaatgassen verbranden dan met een knal in de uitlaat.
 
Cool juist!
Hoe harder hoe beter en vooral als je in tunnels rijdt.

Flink veel toeren maken (lees: "zoveel mgl") en dan je gas los laten.

of ben ik nu te kinderachtig met m'n 37 jaar?
 
Nemo is een eikel, maar hij heeft hier wel gelijk.
Aan het eind van de uitlaatslag staan je in- en uitlaatklep eventjes tegelijk open (de klepoverlap). Als je met open pijpen rijdt, dan heeft de uitlaat zo weinig tegendruk dat de uitgestroomde uitlaatgassen op dat moment een gedeelte van de inlaatgassen mee de uitlaat in 'trekken'. Daar komt de term 'dragpipes' vandaan. De inlaatgassen verbranden dan met een knal in de uitlaat.
Daar de doorstroomsnelheid bij drags minder hoog is zou de kans dat vers mengdel tijdens de klepoverlap de uitlaatpoort ingezogen wordt toch juist kleiner zijn?Heb jaren met drags gereje zonder ooit een knal gehoord te hebben.Koele dingen die drags .Dan komt een standaard HD dus echt niet meer van zijn plek.
Oorzaak kan volgens mij ontsteking/carburatie of kleptiming zijn .Bij harde knallen willen uitlaten ook wel eens exploderen.Ruig effect.
 
Laatst bewerkt:
Ik doe het altijd expres :-) even gas los noodknop indrukken 2 sec wachten noodknop weer uit :] resultaat: knal + vlam, is altijd leuk tog??
 
Bij BMW is dat (tegenwoordig) een veel voorkomend verschijnsel.
Af en toe alsof ze met een geweer schieten, harde en scherpe knal. Ik hou er niet zo van maar goed moet er mee leren leven.
Gr,
henk
 
Nemo is een eikel, maar hij heeft hier wel gelijk.
Aan het eind van de uitlaatslag staan je in- en uitlaatklep eventjes tegelijk open (de klepoverlap). Als je met open pijpen rijdt, dan heeft de uitlaat zo weinig tegendruk dat de uitgestroomde uitlaatgassen op dat moment een gedeelte van de inlaatgassen mee de uitlaat in 'trekken'. Daar komt de term 'dragpipes' vandaan. De inlaatgassen verbranden dan met een knal in de uitlaat.
Wat een taalgebruik
en dat voor een KANTOORPIK

NEMO IS EEN CLOWNVISJE
 
't is toch een motor-forum, geen afzeik-forum :?
en dit topic gaat over een knallend geluid uit de uitlaat bij het gas dichtdraaien.... (om het maar ff duidelijk te maken :P
ik vind dat VET KLINKEN !!!
 
't is toch een motor-forum, geen afzeik-forum :?

Dat het een afzeik-forum is, zou je wel kunnen denken als je de opmerkingen "an sich" ziet. Als je de verschillende topics doorkijkt kom je die Nemo-clown wel vaker tegen en zul je het er mee eens zijn dat het een eikel is.
 
De enige echte Nemo
Geen vis je
full
 
Ik doe het altijd expres :-) even gas los noodknop indrukken 2 sec wachten noodknop weer uit :] resultaat: knal + vlam, is altijd leuk tog??
He Spoeffy
Wist jij dat spelen met de dodemansknop bij veelvuldig
gebruik kan resulteren in motoruitval.
Electrische vonk/puls of zoiets kan de computer ontregelen.
Kan je je wel verrot mee schrikken als je het niet verwacht.
 
Heb dit probleem ook ooit gehad bij m'n TLR. Nadat de uitlaatbochten wat vaster op de cilinders waren gedraaid was het weg. Klonk wel vet trouwens :P
 
ja idd :-) thnks voor de tip!!!!!!!
Mr zo'n knal en een vlam is toch af en toe ff leuk in de tunnel ofzo O-)
 
Ik had dit ook bij mijn Trudy 1400 als ik het gas wat dichtdraaide bij het op- en terugschakelen. Ik heb er toen een Dynojet in laten zetten en het knallen was over!! Ideetje?
 
Dat 'knallen' is normaal bij een VN750. Het is niets verontrustend. De Vulcan heeft een speciaal uitlaatsysteem, die de onverbrande gassen in de uitlaat alsnog verbrandt. Het systeem is ontwikkeld om aan de emissie eisen te kunnen voldoen en zit dus o.a. op de Vulcan 700/750. Vanwege de strenge emissie-wetten in de verenigde staten worden de niet-verbrande gassen nogmaals verbrand in een verbrandingskamer die onder het blok hangt. Hierdoor 'buldert' een Vulcan nog altijd even na als je het gas los laat. Vooral vanuit de hoge toeren.

Niets aan doen en lekker van het geluidje genieten!
 
Hey luitjes , een berichtje van Muts, Ik kocht een XV920 van Yamaha , voor een eigen bouw chop. en die heb ik horen lopen voor demontage , zonder knallende pijpen , Ik heb hem nu in mijn chopper zitten en dacht dat de pijpen om m,n oren zouden vliegen van de klappen , Ik denk toch de carburateur, valse lucht???
 
Terug
Bovenaan Onderaan