Motorfietsolie in auto?

Busamania

MF'er
20 jan 2005
140
0
Misschien een hele domme vraag, maar kan dit? En waarom niet? :)

Een motorfiets heeft speciale olie nodig ivm met hogere slijtage (hogere toerentallen), dacht ik? Als je die hoogwaardigere olie dan in een auto gooit, is dit dan niet beter voor de auto? Hoe zit dat precies? :z
 
Toch zou ik het niet doen. Auto-olie bevat extra additieven die zorgen dat alles soepeler loopt. Motorolie heeft die additieven niet omdat bij een motor de koppeling in dezelfde olie draait als de rest van het blok. Met die additieven zou de koppeling gaan slippen (daarom mag je ook geen auto-olie in een motor gooien).
 
Olie van 10 Eurie de liter, liertje of 4? pfff....dacht het niet...

Klere-koekblik mag het van mij met minder hoogwaardige olie doen...
In je auto heeft het niet zoveel nut, als je daar olie ingooit van 5 Euro de liter (Gewoon gooeie shell/total/weetikhet) is dat al goed zat. Anders is het gewwon zonde van het geld. Als die automotor het niet nodig heeft, waarom zou je er dan nóg beter olie ingooien..

Bij mij gaat er overigens ook wel eens praxis-bagger in, moet toch om de 5k verversen... (is een ouwe diesel)
 
Met andere woorden, je automotor draait in de soep/loopt schade op als je er motorfietsolie ingooit, omdat er bepaalde additieven ontbreken? :? Of is het niet zo extreem te stellen?
 
Ik denk dat je beste leidraad de specificatie is. Motorfietsolie (4takt) is meestal (naast JASO-MA) uit de categorie SE, SF of SG. Voor moderne auto's zitten we al een stuk verder in het alfabet (dacht SJ SL dus ;) ). Als nu zowel je auto als motor om SG vragen en je hebt nog een verpakking SG staan... so what? Maakt volgens mij technisch nix uit.
 
Laatst bewerkt:
Met andere woorden, je automotor draait in de soep/loopt schade op als je er motorfietsolie ingooit, omdat er bepaalde additieven ontbreken? :? Of is het niet zo extreem te stellen?


Welnee, olie voor motorfiets is meestal veel beter van kwaliteit, zou geen kwaad kunnen...Is alleen weggegooid geld als je het in je koekblik gooit. Een auto die normaal gebruikt wordt heeft niet zulke bijzondere hoogwaardige olie nodig en kan met veel minder geavanceerde en dure olie toe.
 
Ik heb 3 flessen bij louis.de besteld voor €10 per fles (4 liter) en dat kan volgens de omschrijving in motor auto en boot. Ik heb dan nog wel geen boot, wel motor en auto. Het zit sinds gisteren in de motor en als ik de olie van auto verwissel gaat het daar ook mooi in. Het zal goed genoeg zijn voor de auto. Er zijn ook mensen hier die olie uit de motor halen en dat met eventueel filteren in de auto mieteren :P Zo ver ga ik dan weer niet
 
Volgens mij maakt het niet veel uit.
Je kan zelfs olie voor auto's in een motor gieten.
Waar je wel op moet letten is de aanduiding 10w40 of 20w50 .
Ik twijfel aan de bekendheid van het verschil in aditieven want dergelijke informatie houd de olieboer geheim.

Verder zijn de prijsverschillen tussen olie voor auto's en motoren kunstmatig. De meeste kopen de olie voor een motor bij een motorhandelaar en voor een auto bij een......

Toch raad ik je aan om olie te kopen van een merk, of dat nu voor auto's is of voor motoren.

Ook het toevoegen van speciale aditieven zoals teflon-olie en dergelijke is naar mijn idee geldverspilling en is de werking marginaal. Alleen als men een versleten blok wil verkopen worden dat soort produkten gebruikt om tijdelijk het klapperen van de zuiger en tikken etc te voorkomen.

Gr,
henk
 
Volgens mij maakt het niet veel uit.
Je kan zelfs olie voor auto's in een motor gieten.
Waar je wel op moet letten is de aanduiding 10w40 of 20w50 .


Je mag absoluut geen olie van een auto gebruiken in de motor. Zoals hierboven ook al ergens gezegd de meeste motoren hebben een natte koppeling. In een auto is dit meestal een droge. Autoolie is niet bestand tegen deze frictie en temperatuur. De structuur van de olie zal stuk gaan en verbranden. Je zal het meteen voelen aan je koppeling. Gebruik gewoon hoogwaardige motorolie voor motoren. Ik zou ook oppassen met olie e.d. uit de louis waarop staat dat het geschikt is voor auto, motor en boot, je moet zeker weten dat het geschikt is voor een natte koppeling. Het komt wel vaker voor dat het verkeerd op de verpakking staat. Neem geen risico en besteed wat meer aan olie, zo duur is het nou ook weer niet!
 
ik begrijp van bovenstaande dat motorolie niet smeert omdat anders je koppeling gaat slippen :?
kan iemand me het verschil uitleggen tussen motor en auto olie?
ik zie maar twee verschillen:
1. er staat een plaatje van een motor op
2. het is minstens twee keer zo duur.

hallo kenners!!!!!!!!!! weet iemand het antwoord?

ik zal het er dus maar op houden dat het gewoon hetzelfde spul is :}
 
Laatst bewerkt:
Waarom zou je een ouwe diesel motor zo dikwijls moeten verversen
Ik heb wel eens gelezen dat olie zolang hij niet een telage PH krijgt (zuur word) eigenlijk helemaal niet ververst hoeft teworden
Het schijnt zelfs dat door de koolstof die in de olie terecht komt de olie beter gaat smeren


Olie van 10 Eurie de liter, liertje of 4? pfff....dacht het niet...

Klere-koekblik mag het van mij met minder hoogwaardige olie doen...
In je auto heeft het niet zoveel nut, als je daar olie ingooit van 5 Euro de liter (Gewoon gooeie shell/total/weetikhet) is dat al goed zat. Anders is het gewwon zonde van het geld. Als die automotor het niet nodig heeft, waarom zou je er dan nóg beter olie ingooien..

Bij mij gaat er overigens ook wel eens praxis-bagger in, moet toch om de 5k verversen... (is een ouwe diesel)
 
Behalve chips toch ook bier bij een olie topic?


Heb wat jaren een vakblad voor de autobranche gehad. Vrijwel maandelijks stonden daar artikelen in over olie. Die SF, SG enzo zijn alweer vervangen door ACEA B1, B2 en weet ik wat voor kwalificaties nog meer. Het hangt er denk ik heel erg van af wat voor auto je hebt. Een moderne direct ingespoten benzine met kat of een hypernieuwe T-diesel vragen echt om hele specifieke olie en ik heb al vele rampenverhalen en -foto's gezien in dat blad als je die niet gebruikt.
 
Waarom zou je een ouwe diesel motor zo dikwijls moeten verversen
Ik heb wel eens gelezen dat olie zolang hij niet een telage PH krijgt (zuur word) eigenlijk helemaal niet ververst hoeft teworden
Het schijnt zelfs dat door de koolstof die in de olie terecht komt de olie beter gaat smeren

Omdat ik netjes onderhoud volgens het boekje doe, daar staat in om de 5k verversen (of om de 7,5k, iig in het dashboard komt te staan dat ik olie moet verversen...)dus ik ververs dan braaf. Tevens misbruik ik em nogal en als ie loopt is het meestal voor een minuut of 5-10, krijgt dus extra voor z'n kloten...
Meestal zit ik er al ruim 1000 km over, dus ja...
Ook gooi ik er Gamma-olie in die toch niet de levensduur van een betere kwaliteit olie heeft.
 
Motorolie is voor diesels vaak te visceus (te dik) als deze aan de koude kant is, bij vorst b.v.
Dus nemen ze daar iets betere, synthetisch olie voor. Die heeft eigenschap waarbij de vicositeit in een breder werkgebied binnen de perken blijft.
Deze olie is wel veel duurder.

In mijn Suzuki ging 10W40 van elk merk of dat nu voor auto's was of speciaal voor motoren. Nooit last gehad van slippende koppeling.
Voor BMW , Guzzi's en Dnepr of Ural maakt het echt niets uit, die hebben droge koppelingsplaten.

Gr,
Henk
 
dacht even maklijk olie te kunnen halen bij lokale pomp, moest op de fiest dus tja fiest ik niet naar de stad voor bus motorolie.
hadden alleen geen olie voor motoren, dus auto olie gekocht ik denk, fuck motorolie 1 grote marketingtruck om ons meer te laten betalen.
alleen heb nu met koude motor wel eens last van een slippende koppeling, dus moet toch maar motor olie in...
is dus geen bulshit.
mischien ook leuk als iedereen even verteld welk merk hij/zij gebruikt?
en of het een volsynteeth is of half syntheeth (weet niet of ik dit wel goed schrijf met mijn lesdixiehoofd :? )
is volgens mij ooit poletje over geweest maar kan ik niet terugvinden.

ik rijd nu op gulf half syntheeth autoolie wat dus niet goed is.
 
dacht even maklijk olie te kunnen halen bij lokale pomp, moest op de fiest dus tja fiest ik niet naar de stad voor bus motorolie.
hadden alleen geen olie voor motoren, dus auto olie gekocht ik denk, fuck motorolie 1 grote marketingtruck om ons meer te laten betalen.
alleen heb nu met koude motor wel eens last van een slippende koppeling, dus moet toch maar motor olie in...
is dus geen bulshit.
mischien ook leuk als iedereen even verteld welk merk hij/zij gebruikt?
en of het een volsynteeth is of half syntheeth (weet niet of ik dit wel goed schrijf met mijn lesdixiehoofd :? )
is volgens mij ooit poletje over geweest maar kan ik niet terugvinden.

ik rijd nu op gulf half syntheeth autoolie wat dus niet goed is.
Dat slippen schijnt soms te verdwijnen als de olie ouder wordt, doordat de lange moleculen in die olie door de koppeling kapot worden gemaakt en de olie dan minder "glibberig" wordt. Ik gebruik in de GT en de Wing Silkolene halfsyntheet 10W40. Gewoon omdat mijn vertrouwde Kawa dealer dat verkoopt. Omdat ik pas een nieuwe fiets bij hem zal kopen als ik de Staats win, blijf ik zo toch klant. Ben dus niet speciaal gehecht aan het merk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan