EVO of Shovel?

  • Onderwerp starter Anoniempje599
  • Startdatum
A

Anoniempje599

Guest
Ik zit een beetje in een dillema. Wil van het voorjaar een Harley aanschaffen.

Ik heb twee linker handen, dus denk ik aan een iets van een Sportster EVO, maar voor ongeveer hetzelfde geld kan je ook een zwaardere late Shovel aanschaffen. Ik koop de motor sowieso weer bij een Harley-dealer, dat geeft mij iets meer zekerheid.

Ik heb al eens een Ironhead Sportster gehad, prima fiets, maar hij ging wel stuk (gekantelde zuiger :? , en natuurlijk precies na de garantie. Westcoast is destijds wel schappelijk door het arbeidsloon te halveren, maar toch. Dat weerhoud me een beetje om weer een shovel aan te schaffen, of heb ik destijds gewoon pure pech gehad?

Met andere woorden, wat is wijsheid?

Oh ja, destijds reed ik mijn Harley door weer en wind, de meeste kilometers als woonwerk. Tegenwoordig ben ik meer een mooi weer rijder geworden en maak dus zo'n 6000 km per jaar.
 
als je niet kunt sleutelen moet je geen Shovelhead kopen, niets meer en niets minder......

het gaat niet alleen om het sleutelen zelf, je moet ook gevoel hebben voor de techniek en als jij met "een rammeltje ofzo" nog 100 km doorknalt naar de dealer wordt het meteen alweer erg duur, als je begrijpt wat ik bedoel...
 
Z
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn shoveltje heeft na revisie alweer 6oooo km gedraaid.Heb sedert revisie niets aan blok gedaan.Een keer een hydro onit gehad die dienst weigerde.en een lekkage aan een nokvolgerhuispakking.Niets wat je niet zelf in een uurtje lostrekt en weer repareert.Andere dingen als aandrijving en versnellingsbak etc kun je makkelijk zelf doen.Harley Davidson past away in 1984 .It's true. :)
 
Z
 
Laatst bewerkt door een moderator:
EVO.

Shovel is een machtige fiets, maar heeft vaak wat onderhoudt nodig m.a.w. moet jezelf handig voor zijn

Nieuw binnen

Harly davidson

Sportsers;

883 cc 1959 - 1971
Evo 883 1986 - 1987
1972 - 1985
Evo 1100 cc 1986 - 1987
1207 cc 1959 - 184
1340 cc 1978 - 1986
1340 evo 1984 - 1986

FX/FL/FLT/FXR/FX EVO V twins

Heeft er iemand zo'n ragbak en er belang bij?

Mot ut nog PDF en, duurt ca 2 weken, maar is ned talig, ziet er uit als nieuw, kocht ik voor 20 euro in Belgie, 383 pagina's incl elec schema
ISBN 90 6127 192 4, Een Peters werkplaatshandboek.

Indien belang, graag ff melden, dan digi ik im, anders gaat ie bij de verzameling (ik spaar die peters boeken)
 
ik ga dus noooooooooooooooooooooooooooooooooooooiiiiiiiiiiiiiiiiiit naar ger ik plak alles dicht met vloeibare pakking dijkshoorn
leeft die man nog dan??
 
Heeft me toch een paar keer tegen schappelijk uit de brand geholpen. :] Heel gezellige shop trouwens bij dijkshoorn.
Heb mijn blok 10 jaar geleje bij hutten laten doen.Van onder tot boven vloeibare pakking.Zo verzekert men zich ervan dat de klanten niet binnen de kortste keren op de stoep staan met allerlei kleine lekkages.
 
Laatst bewerkt:
ik heb nu een evo sporty, fijne bike, maar volgnede gaat waarschijnlijk toch een shovel worden. al koop ik voorlopig nog geen andere
een shovel heeft toch nog echt karakter vind ik, dat word met de evo al minder, om nog maar niet over een twincam te spreken. maar dat is persoonlijk
 
Shovel dat zijn de laatste echte HD's en waarom zou een evo zoveel beter zijn, en wat is er mis met vloeib. pakking ?
Als je iets teveel gebruikt kan het in je block i.e lagers ,pomp,oliekanaaltjes komen en dan ben je fucked.Daarom heeeeel dun aanbrengen. :] Heb vorig jaar mijn oliepomp weer eens los gehad en met die plastikke pakking met vloeibare pakking gemonteerd.superdun aangebracht en toch echt opgelet om de kanalen in het carter vrij te laten.Toen ik na enkel kilometers het oilscreen van mijn pomp lichtte zat er toch iets van die troep in.Ga in het vervolg voor kwalitetitspakkingen en probeer vloeibare shit zoveel mogelijk te mijden.
 
Laatst bewerkt:
Heb mijn blok 10 jaar geleje bij hutten laten doen.Van onder tot boven vloeibare pakking.Zo verzekert men zich ervan dat de klanten niet binnen de kortste keren op de stoep staan met allerlei kleine lekkages.

Ik heb geen aandelen Hutten, maar dat is echt niet waar. Ik denk niet dat ze de goedkoopste zijn, maar wel erg goed. Ik ken het shovelblokje van een MF lid wat loopt als een klok, geen olie verbruikt en waar geen druppel olie aan hangt. En ze geven ook garantie op hun werk.
De Pan ga ik ook door hun laten doen... is me het geld wel waard.
 
Als je iets teveel gebruikt kan het in je block i.e lagers ,pomp,oliekanaaltjes komen en dan ben je fucked.Daarom heeeeel dun aanbrengen. :] Heb vorig jaar mijn oliepomp weer eens los gehad en met die plastikke pakking met vloeibare pakking gemonteerd.superdun aangebracht en toch echt opgelet om de kanalen in het carter vrij te laten.Toen ik na enkel kilometers het oilscreen van mijn pomp lichtte zat er toch iets van die troep in.Ga in het vervolg voor kwalitetitspakkingen en probeer vloeibare shit zoveel mogelijk te mijden.

Uiteraard niet teveel gebruiken maar er zijn toch ook plekken waar je het wel moet gebruiken omdat daar geen pakking zit b.v. tussen de carterhelften.
 
Mijn shoveltje heeft na revisie alweer 6oooo km gedraaid.Heb sedert revisie niets aan blok gedaan.Een keer een hydro onit gehad die dienst weigerde.en een lekkage aan een nokvolgerhuispakking.Niets wat je niet zelf in een uurtje lostrekt en weer repareert.Andere dingen als aandrijving en versnellingsbak etc kun je makkelijk zelf doen.Harley Davidson past away in 1984 .It's true. :)

Wat voor onderdelen zitten er in het blok (zuigers, kleppen enz.)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen aandelen Hutten, maar dat is echt niet waar. Ik denk niet dat ze de goedkoopste zijn, maar wel erg goed. Ik ken het shovelblokje van een MF lid wat loopt als een klok, geen olie verbruikt en waar geen druppel olie aan hangt. En ze geven ook garantie op hun werk.
De Pan ga ik ook door hun laten doen... is me het geld wel waard.
Vloeibare pakking op;pomp,kleppendeksel,nokvolgerhuizen,cilindervoet,externe olieleiding in carter.Wil daarmee niks over hutten zeggen.Was een reactie op de uitspraak van Hacksaw op Ger Dijkshoorn.
Als ik aan een revisie toe ben gaat blokkie trouwens naar Bennie in Ommen.
 
Evo is een betrouwbaar blok...alleen hij ziet er niet zo mooi uit als een shovel. Een shovel is wel iets gevoeliger en natuurlijk wat ouder. Volgens mij is een late shovel gereviseerd de beste/mooiste keuse. Volgens mij kan je daar een mooie every day bike van maken zonder veel in te leveren qua rijplezier en betrouwbaarheid.
 
Op dinsdag 08 februari 2005 17:02 schreef passiefey het volgende:Ik kan dus weinig zelf doen he. Nog net een lampje verwisselen, maar verder houdt het op. Heb er ook het lef niet voor en ook geen aardigheid in. Maar ik vind die Shovels wel mooier. En een HD-dealer geeft een maand of 3 garantie, dus hebben ze vertrouwen in hun product denk ik dan. Maar aan de andere kant ben ik nog steeds een beetje huiverig.

Waarschijnlijk zul je aan een shovel meer onderhoud hebben dan aan een evo, maar bij de kilometers waar je het nu over hebt zou ik zeggen, shovel. Op tijd zijn beurt, niks aan de hand. Maar bij rare geluiden of bijgeluiden inderdaad wel effe checken.

Door Alf op 08-02-2005 19:56
Heb mijn blok 10 jaar geleje bij hutten laten doen.Van onder tot boven vloeibare pakking.Zo verzekert men zich ervan dat de klanten niet binnen de kortste keren op de stoep staan met allerlei kleine lekkages.

Hier geloof ik niks van, vorig jaar mijn blok volledig laten reviseren bij Hutten. Nergens geen spoor van vloeibare pakking te bekennen en ook geen spoor van lapmiddeltjes. Volgens mij kreeg ik niet voor niets 2 jaar garantie ongeacht het aantal kilometer.
En ik heb net zoals Knukkel geen aandelen Hutten, ben er alleen tevreden over.
 
Z
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waarschijnlijk zul je aan een shovel meer onderhoud hebben dan aan een evo, maar bij de kilometers waar je het nu over hebt zou ik zeggen, shovel. Op tijd zijn beurt, niks aan de hand. Maar bij rare geluiden of bijgeluiden inderdaad wel effe checken.Hier geloof ik niks van, vorig jaar mijn blok volledig laten reviseren bij Hutten. Nergens geen spoor van vloeibare pakking te bekennen en ook geen spoor van lapmiddeltjes. Volgens mij kreeg ik niet voor niets 2 jaar garantie ongeacht het aantal kilometer.
En ik heb net zoals Knukkel geen aandelen Hutten, ben er alleen tevreden over.
Jij gelooft het niet ,tja wat moet ik dan nog zeggen.Ik ben inderdaad niet super tevreden over het geleverde werk bij Hutten alhoewel de fiets mij nooit heeft laten staan.Blok is supergevoelig wat betreft pingelen.Verder is het olie verbruik ook niet echt super.Was het eerste jaar nog redelijk maar daarna toch gelijk een flink olieverbruik.En die vloeibare pakking zit er toch echt wel.Praat dus wel over 1995.Vind Henk verder trouwens best wel een geschikte kerel.
 
Ik herken een heleboel in wat onze maffioso ;) als argumenten aanhaalt; ook ik ben geen technisch wonder op het gebied van krachtbronnen in motoren, dus zal ik, als er (echt) wat aan de hand is, het moeten láten doen. Vandaar dat ik vorig jaar bewust voor een EVO heb gekozen. Ik zat ook te twijfelen tussen een late shovel of een (sportster) EVO, budgettair gezien. Uiteindelijk ben ik tegen een winkeldochter EVO aangelopen, en deze uiterlijk aan mijn wensen aangepast (want dát kan ik dan weer wel....). Geluk dwing je af..... en ik heb er geen moment spijt van gehad.
En dat het shovelblok meer ponum heeft, allah, kan ik best mee leven, het gaat mij in eerste instantie om het rijden.
En hoe je het went of keert, een EVO is nu eenmaal betrouwbaarder dan een (gereviseerde) shovel, al dan niet door Hutten uitgevoerd. Tuurlijk zijn er de bekende rij-maar-door-tot-je-er-bij-neervalt shovels, maar er zijn meer EVO's met die eigenschappen. De eeuwige duscussie tussen EVO vs shovel is bijna net zo oud en uitzichtloos als de discussie over het "Waarom Een Harley?". En dat is niet met rationele argumenten te beslechten; het is een 'gevoel', en dat ervaart iedereen weer anders.
 
Terug
Bovenaan Onderaan