EVO of Shovel?

  • Onderwerp starter Anoniempje599
  • Startdatum
Klik eigenlijk alleen dit forum aan omdat ik graag alle reacties lees en reageer zelden zelf ergens op , alleen als het gaat over slecht gereviseerde shovels die niet te vertrouwen zijn gaan mijn haren een beetje overeind staan.
Als je op een shovel valt , koop een barrel voor zo weinig mogelijk, en ga naar een revisie bedrijf waar je eerst uitgebreid rond kan kijken en vragen stellen, kan dat niet gewoon weg gaan en naar de volgende.
Voor een goed gereviseerd blok en bak ben je een aardig vermogen kwijt, maar er moet ALTIJD heel wat aan gedaan worden, zoals : Waar je bij bent worden blok en bak uit elkaar gehaald,en besproken wat we er aan gaan doen , carters worden in lijn gelapt , cilinder vlakken recht gefreesd , bij de oude modellen de labyrind afdichting vervangen door een keering afdichting, cilinders gehoond en ook de nieuwe zuigers zo bewerken dat de veren met een minium aan speling opgesloten zitten , zijassen en bigend en de vliegwielen zo bewerken dat ze recht ten opzichtte van elkaar gemonteerd worden , uitbalanceren , oliepomp bewerken op een manier dat de tand wielen eindelijk eens de juistte speling hebben ten opzichte van het huis, oliepomp assen verlengen en een nieuw deksel zelf fabriceren waarin de as goed ondersteund wordt , koppen inlassen voor een optimale verbranding en de zittingen vernieuwen, tuimelaars zo veranderen dat ze eindelijk mooi recht over de klep wandelen, tuimelaars deksel bewerken dat ook de vier gaten recht in het deksel zitten en niet meer scheef (bewust gedaan bij de shovels met de bedoeling dat de klep ging draaien , echter alleen de klepgeleiders werden scheef uitgesleten).
Dit is zo een beetje de hoofd lijn van een shovelblok revisie , bak revisie wordt net zo een lang verhaal , maar uit eindelijk krijg je een BETROUWBAAR blok.

Dat is geen reviseren maar modificeren.
 
Op woensdag 04 mei 2005 22:35 schreef max . m het volgende:
Shovel mooi of niet mooi, dat is voor ieder verschillend (gelukkig anders reden we er allemaal op).
En inderdaad waren de shovel's, vooral uit de AMF periode niet erg betrouwbaar omdat de fabriek het met de toleranties en de ontwikkelingen niet erg nauw nam, echter als je de moeite neemt om een shovel netjes op te bouwen en alle fabrieks fouten er uit haalt (en dat zijn er toch wel aardig wat), dan krijg je een oer betrouwbare motor, met mijn eerste haalde ik ruim een ton voordat hij weer aan een revisie toe was, en de earley shovel waar ik nu op rijd gaat daar echt over heen.

Hmmm grappig, AMF periode loopt van 1968 tm 1980 dat omvat 95% van alle shovels
en de shovels van begin 80-er jaren waren de slechtste (en toen was het weer in handen van Harley zelf)
go figure

hoe zit het nou?
 
Tjonge jonge wat een ellende allemaal, ga je op zeker, koop dan een Jap, want een echte HD rijder weet dat sleutelen er bij hoort, ik heb het er allemaal niet voor over. Zodra ik geld teveel heb wel, greeetz!
 
mijn ironhead heeft me nooit laten staan (gewoon niet bezuinigen op onderhoud), mijn cbr wel (doorgesleten pluskabel tegen het frame).
Maar was wel de laatste type ironhead, dus door en door verbeterd af fabriek, mijn shovel 84 ook hoop ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan