RDW keuring en kits

jeebee

Die hard MF'er
6 jan 2003
483
0
Scheulder
Wellicht oude kost en een herhaling, maar ik heb al wat in de forum-archieven gelezen, maar krijg toch nog geen absolute duidelijkheid.

Het is voor mij op dit moment een onduidelijk hoe dat nu zit met keuringen en (zeg maar) kit-bikes. Wanneer je een compleet geheel besteld bij zodiac of custom chrome o.i.d. om zelf in elkaar te bouwen. Er staat steeds vrolijk bij dat de onderdelen RDW en/of TÜV gekeurd zijn, maar om een kenteken te krijgen zul je het geheel toch wel nog bij de RDW moeten laten keuren neem ik aan? Met alle risico's die daarbij horen, toch?
Hoe wordt zoiets dan geregistreerd, want bij zelfbouw moet je toch ook aantonen het frame zelf in elkaar gezet te hebben? Hebben de standaard voorbeelden bij die firma's dan een type goedkeuring of zo?
 
Voor zover ik nu weet, wordt het frame los ter keuring aangeleverd bij de RDW. Hier wordt het aan de hand van de tekening gecontroleerd en als alles goed is krijgt deze een zelfbouwcertificaat (de goedkeuring voor dat frame)
Hierna kun je het frame weer meenemen, en verder opbouwen naar je eigen wens (wel met goedgekeurde onderdelen)
Hierna ga je met een volledig opgebouwde fiets weer naar de rdw en laat je hem wederom keuren op weggedrag, verlichting etc. Is hij nu goed gekeurd dan krijg je een kenteken en moet je BPM betalen (ook btw als ik het goed heb)

Kan het binnenkort wel ff voor je navragen
 
Met het frame moet je naar zwolle , daar word aan de hand van de tekening gekeken naar de stijfheid van het frame met de tekening erbij , dan slaan ze een vin-nummer in het frame , of ie nou goed of niet goed is , ze slaan hem erin, mocht hij goed zijn dan kun je hem opbouwen en maak hem eerst niet te mooi ,want ten eerste moet je na Zwolle naar Lelystad op de testbaan gaan ze hem testen dan schatten ze hem naar waarde en betaal je bpm op je eigen gebouwde motor , of tewel je voert je eigen gebouwde motor in , krom maar toch , Ik heb het RDW vorrig jaar zelf gebeld i.v.m een eigenbouw chopper maar het is niet makkelijk. Bel bijv. eens met L&L choppers en vraag dat je een frame zoekt en hoe dat gaat met het verkrijgen van een eventueel kenteken. Of je tast nog even wat dieper in de buidel en koop je op Marktplaats een frame met eigenbouw kenteken onder harley onderdelen
 
Wanneer ik dit lees bij rdw: "Geheel of gedeeltelijk uit bouwpakketten vervaardigde voertuigen, de zogeheten kit-cars, behoren doorgaans tot deze categorie.
Motorfietsen bestaande uit een niet origineel frame in combinatie met onderdelen van bestaande, andere motorfietsen krijgen eveneens een nieuwe identiteit.
De hierboven genoemde voertuigen vallen onder de ministeriële regeling voor individuele toelating en moeten voldoen aan de huidige technische eisen."

betekent dus dat een een kant en klaar frame van een of andere bouwer altijd als een zelfbouwframe wordt gezien? Wat stellen dan de opmerkingen rdw-gekeurd en tüv-gekeurd voor die de fabrikanten erbij neerzetten?

No offense, maar voor mij is het nog steeds niet helemaal duidelijk

@Muts: anders wordt je laatste optie toch veel interessanter
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan