Het grote MF motorscooter topic

Status
Niet open voor verdere reacties.

Broembroem

MF veteraan
3 okt 2002
1.327
1
Hoofddorp
Ja heb ik je gelijk te pakken. Natuurlijk het Motorscooter topic.
Er zijn meerdere topics waarin wordt gediscussieerd over (motor)scooters, dus laat ik er eens een centraal topic over maken.
Waarom? Ik vond het maar niks die motorscooters. De eerste keer dat ik er op heb gereden was in 1988 en vond het doodeng, wiebelig en het gemis van een tank tussen je benen. 2 jaar geleden kreeg ik een nieuwe collega en die reed ook motor. Komt ie met een Burgman 400 aanzetten!! Kvond het nogmaals helemaal niks. Das toch geen motorrijden. Vorig jaar mijn NTV een beurt laten geven en wat kreeg ik mee als leenmotor een Honda 100 cc scooter. Kwam niet vooruit, weer erg wiebelig, maar tussen de files door met zo'n klein ding, met automaat, was ideaal vergelijken met de meeste motoren die ik heb gereden Alleen mijn XBR500 was smaller. Nadat ik mijn honda CB 400N verkocht had wou ik wel iets leuks voor erbij. Wel iets geks of anders een kleine Guzzi, Morini,MZ, Jawa een beetje Motor Emotion fiets dus. Maar ja ik ben niet zo'n sleutelaar en heb er ook niet de tijd en ruimte voor. Anders had ik die CB400N wel opgeknapt. Toen zag ik een advertentie voor een Honda Spacy 250 en die heb ik gekocht als pekelfiets, geen ketting, makkelijk schoon te maken en ideaal voor in het huidige pekelweertype. Het rijd lollig, verbruikt geen drol en is een goed alternatief voor de auto of erger nog de bus. Ik wordt alleen gegroet op de snelweg en dat is logisch.
 
Laatst bewerkt:
anders blijft het hier ernstig stil

hoewel ik vermoed dat het toch niet storm gaat lopen
 
hm, ik wil van de zomer eigenlijk wel een ouwe vespa, voor d'rbij. lekker posen in de stad enzo. plus dat je op het vloertje voor het zadel perfect een krat bier kunt vervoeren })
 
motorscooters zijn zeker de moeite waard, ze worden onterecht ondergewaardeerd.
Eerst heb ik zelf jaren motorscooter gereden ook in de winter, daarna motor en ik moest gelijk een regenpak kopen want na de eerste bui was ik tot op het vel nat, en met file rijden constant schakelen.
En meestal heb je ruimte genoeg voor je broodtrommel edg.
 
ik heb er ook een het enige nadeel is dat ie zo snel slijt. heb er pas 39000 km mee gereden en nu zijn mijn voorste dempers waarschijnlijk al versleten. het gaat om een AN650Burgman van suzuki. heeft iemand anders soms het zelfde probleem of ben ik de enige met die zoveel rijd op een scooter? hij is pas 1 3/4 jaar dus ik vind dat best snel gaan dat slijten. verder elke 6000 km een beurt en elke 24000 km een heel dure beurt (ong. 900 pleuro) en elke 300 km tanken. voor de rest zou er zo weer een kopen maar dan met ABS
 
Ik kom er ook eerlijk voor uit dat ik naast mijn motor ook een motorscooter voor woon-werk hebt,een Honda Phanteon 150 met handvatenverwarming een prima ding en ook lekker zuinig.En mijn wederhelft heeft ook naast haar motor ook een motorscootertje voor woon-werk ,een Yamaha Belugia 125.Dus niks mis mee met motorscooters. :]
 
Ik rij de laatste tijd weer op mijn sneeuwscooter naar 't werk...
Honda lead 125 ,tweetakt
Ben er nog sneller mee op mijn werk ook. Ik pak nu een fietserstunneltje en af en toe een fietspaadje.
Aleen zo'n stadbus op een halve meter achter je bij 90 km/u (top) is wat minder prettig.....
Wel lekker zuinig en hij doet het ook (nog) altijd.

De reden dat ik motorscooter rij is dat ik wel een brommertje zou willen, maar niet dat gezeik wil hebben met rollerbanken e.d. :r
En dit is nog goedkoper ook...


Normaal ging ik ook gewoon op mijn SV , maar door de hoeveelheid pekel die ze tegenwoordig op de weg flikkeren leek het mij beter om mijn 18 jaar oude scooter maar weer eens tevoorschijn te halen.
 
Naast het motorrijden heb ik sinds 1987 de motorscooters er bij als hobby,ik heb momenteel 2 Heinkels,een 57er en een 65er,beiden 175cc 4takt met wel zo'n 9,5 PK :)

hieronder m'n Heinkel 103 A-2 uit 1965
full
 
Ja ik moet er ook aan geloven, motorscooters. Ik ga verhuizen naar de grote stad en heb daar een snelle handige tweewieler nodig omdat dat veel sneller is dan met de auto. En een gewone motor is niet praktisch genoeg omdat die minder wendbaar is en er in het centrum meestal geen parkeerplaatsen vrij zijn! En wat heb je aan een eerste versnelling die tot 120 gaat in een stad met drie miljoen inwoners? De Buikschuiver zoekt dus een scooter... Eigenlijk best veel keuze in de "zware" klasse, in Nederland praat iedereen eigenlijk alleen maar over de Suzuki Burgman en de Yamaha Tmax. Prima spul, maar er wordt op dat gebied nog wel wat meer gemaakt! Zo hebben we ook nog:

- Piaggio Beverly 500
- Aprilia Atlantic 500
- Piaggio X9 500
- Gilera Nexus 500
- Aprilia Scarabeo 500
- Honda Silverwing 600/750

Geen van deze scooters heb ik ooit gereden, maar van horen zeggen zouden toch de Tmax en de Beverly er bovenuit springen. Allemaal doen ze 0-100 in ongeveer 5 seconden, is misschien wat traagjes in vergelijking met gewone motoren, maar dan heb ik wel een kratje bier tussen m´n knieën staan...! Dus, ervaringen met zware scooters?
 
Ach ja, in de grote Europese steden hebben ze de motorscooter al lang geleden uitgevonden. Kijk maar naar Rome of Barcelone. Dat is natuurlijk niet voor niets.
 
bla bla
Geen van deze scooters heb ik ooit gereden, maar van horen zeggen zouden toch de Tmax en de Beverly er bovenuit springen. Allemaal doen ze 0-100 in ongeveer 5 seconden, is misschien wat traagjes in vergelijking met gewone motoren, maar dan heb ik wel een kratje bier tussen m´n knieën staan...! Dus, ervaringen met zware scooters?
de theoretische 0-100 tijd zecht niet zo veel. bijna niemand staat met een loeiende motor voor het stoplicht om een 0-100 neer te zetten en dan nog moeten ze erg veel oefenen om een scooter bij te houden tot de 50/80. en dan bedoel ik ook bijhouden en niet zoek rijden. dat is tot nu toe pas 1 motor gelukt en dat was dan weer een toermotor/choppert van BMW. ik heb zelf alleen ervaring met burgman 650 maar die is erg moeilijk bij te houden bij het stoplicht. het groote voordeel van een scooter is dat je niet voorzichtig hoeft te doen met de koppeling. groen betekent gas aan/vol open en de elektronica regelt de rest. dus weely's en burnout kun je vergeten maar accellereren gaat zo makkelijk dat iedereen die fabrieks tijd kan halen en dat kost bij de meeste supersports heel veel oefening. eigenlijk wacht ik dus op een 1200 cc motor scooter met variomatic dan kan ik al die supersports ook voorblijven tot de 200 km/uur. dat lukt nu alleen tot de 100 want dan begint het vermogen het langzaam te verliezen van de luchtweerstand en dan hebben de supersports nog 4 of 5 versnellingen over
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan