startrelais kapot?

kontroleer eerst maar eens je zekeringen. Vaak zit er bij het startrelais ook nog een hoofdzekering.

En bij klussen aan de bedrading even de acculoshalen, kan een hartverzakking schelen :)
 
Dan kun je het beste even de 12V op de stuurspoel van het relais zetten. Als-ie dan start, zit het probleem in je kabels/ schakelaar.
Start-ie niet, dan het hele relais bypassen, en kijken of-ie dan wel start.
 
Wat je per ongeluk gedaan hebt met je steeksleutel is niets bijzonders en kan geen kwaad. Je hebt gewoon die kabel tijdelijk door verbonden en dat is iets wat het startrelais zelf ook doet als je de startknop indrukt, jij hebt het nu gewoon ff buiten om gedaan a.h.w.
Volgens mij moet je het zoeken in de handelingen die je nog meer verricht hebt. Je hebt alles weer aangesloten zei je. Dat betekend dat je het een en ander hebt los gehad.
Soms schiet er zo'n aansluitinkje uit zo'n stekkerblok, dat heb ik wel eens gehad.
Volgens mij is er dus iets anders aan de hand of je hebt het het niet goed uitgelegd.
 
dat maakt geen verschil aangezien ik geen schakelaar op de koppeling of op de zijstandaard heb.

je eerdere reactie klonkt logisch. zelf ook bedacht dat als ik m kortsluit en dan doet ie het wel dat de fout ergens anders moet liggen en dus startrelais niet kapot.

voor vandaag even genoeg van, boel eerst maar eens los halen van de week en zoeken naar waar de fout kan zitten .

Dat ie wel probeert te starten als je de beide hoofdpolen van het startrelais kortsluit is logisch. Dan speel je zelf immers voor startrelais.
Zorg ervoor dat de massa van de relaispoel met een appart draadje direct aan de - pool van je accu ligt. Als je dan +12 op de ene kant van de spoel zet moet het relais klikken.
Doet ie dat niet, dan is ie zeker stuk. Doet ie het wel, dan nogeens proberen zonder losse draad. start ie dan niet dan is er iets met je massa.
Klikt ie wel, maar doet de startmotor niets, dan zijn waarschijnlijk de contacten verbrand....

ZXR
 
jouw start relais is defect,omdat je zekering nog intact is en als je de kontakten doorverbind start ie wel dus ik denk dat je hem moet vervangen je kunt hem beter even laten doormeten weet je het zeker.succes
 
heb dit vroeger wel eens gedaan met zo'n oud gsje,met de schroevendraaier starten en in je zak stoppen en gaan,maar is wel vermoeiend ging toch maar naar de sloop een andere halen,maar ja het klopt die dingen gaan toch nog weleens kapot.vocht slijtage ouderdom en slechte kontacten,wat ik nog wel eens deed alles lekker insprayen met wd40,houd vocht weg :)
 
Misschien even uit elkaar halen, je hebt nu toch niets meer te verliezen.

Toch blijf ik het raar vinden dat die nu inene stuk is nadat je eigenlijk iets onschuldigs gedaan hebt. Die stroomstoot heeft de kortst mogelijke weg genomen door jou sleuteltje 10 - 11 en heeft heel het inwendige van jouw startrelais niet gepasseerd, dus... denk denk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan