Honda Shadow 600 uit 1996; is dat wat?

Jeronimo

Die hard MF'er
30 mei 2002
449
4
Stein (L)
Hey,
Een kennis van een kennis van me is "klaar" met motorrijden. Hij heeft jaren woon-werk-verkeer gereden op een Honda Shadow 600 uit 1996. Onlangs heeft hij daar een flinke smak meegemaakt; vocht in de remleiding -> blokkerend voorwiel -> schaafwonden van meer dan 20 cm. Hij heeft zich nu een auto gekocht, maar ondertussen de motor laten oplappen en die doet hij nu voor de vraagprijs van 2000 euro weg.
Ik heb alles van horen zeggen, vandaar de vage bewoordingen en omschrijvingen; van de kennis van de eerste graad, zal ik maar zeggen. Hij gaat vandaag voor mij foto's maken en die krijg ik vanavond of morgen te zien.
De motor schijnt wat schade gehad te hebben aan de uitlaat en nog wat andere krassen, maar die is verholpen door het bedrijf waar hij altijd in onderhoud is geweest. Ik ken dat bedrijf; het ligt in mijn woonplaats. Alleen: ik ben bang, dat mocht het tot een verkoop komen, er verborgen gebreken naar boven komen. Hoe zie ik bijvoorbeeld of een frame niet meer recht is; of voel je dat tijdens een proefrit? Aan welke andere schade moet ik denken?
Wat is een normale vraagprijs voor een Shadow uit '96 met een redelijk hoge kilometerstand?
Welke types Shadow zijn er allemaal gemaakt in 1996? (ik ga nu effe zelf zoeken, maar misschien kan iemand anders me nog sneller helpen)
Het zou mijn eerste bike kunnen zijn, vandaar mijn 'radeloosheid'?
Greetz, J.
 
2000 euro is niet duur voor zo'n fiets, dus heb je misschien nog wat euro's achter de hand als er nog iets vertimmerd moet worden. of-ie krom is, merk je gauw genoeg als je ff in op een vlak stuk weg in een hoge versnelling met losse handen rijdt. op zich lijkt het me wel een leuke fiets, zo te horen, al heb ik zelf liever een cardan dan een ketting.

verder zou ik zelf niet zo zitten met een paar krasjes hier en daar: hoef je ze zelf niet meer te maken, moet je maar denken. en mogelijke gebreken, ach, alles kan natuurlijk kapot gaan *D

en dan nog ff een linkspam voor je vraag over welke types er zoal op de markt zijn: op www.ijzerenpaard.nl staat in 'de stal van tech' een stukje over de geschiedenis van de shadow.
 
een shadow uit 96 kan nog wel ff mee (van mij is uit 86 zonder problemen).
en als je voorwiel blokkeerd blijft je frame over het algemeen wel recht. Als ie een beetje netjes is lijkt het me best een goede deal!
 
Tsjah, hij is door vocht in de remmen (wat is dat en hoe kan dat?) onderuitgegaan en daardoor (twee weken) in het ziekenhuis beland. Dus ik moet nog maar afwachten hoe die bike eruit ziet.
 
Door vocht in je remmen ga je niet onderuit, en in 1996 is volgens mij geen VT 600 C meer gebouwd?
 
Door vocht in je remmen ga je niet onderuit, en in 1996 is volgens mij geen VT 600 C meer gebouwd?

geen VT maar een VLX 600 C

een test is trouwens te vinden op http://www.motorcyclecruiser.com (www.motorcyclecruiser.com):

http://www.motorcyclecruiser.com/roadtests/VLX99/index.html (www.motorcyclecruiser.com/roadtests/VLX99/index.html)
 
Laatst bewerkt:
mijn sportster 1200 ook, maar mijn vriendin heeft een vlx 600 van 1988! overigens een perfect motortje hoor, rijdt heel makkelijk (zeker in vergelijking met mij sporty) de vlx is echt een makkelijk motortje en ze is er nog steeds heel blij en tevreden mee, maar ik vind hem zelf nogal traag, en wat klein.
(toch rij ik er regelmatig een stukkie op naar mn werk of zo) makkelijk omdat ie meestal vooraan staat
 
en er zijn heel wat van die vlxen in nederland, Heel veel verschil zit er niet in.
o.a. - mijlenteller(met in binnenring wel km's)
- aan de zijkant van het achterspatbord reflectoren
- die lelijke taartschep voor d ekentekenplaat is bij een vt veel langer en
lelijker dan bij een vlx
 
Door vocht in je remmen ga je niet onderuit..
Ja, hij is onderuit gegaan door een geblokkeerd voorwiel, veroorzaakt door vocht in de remmen (?)...
I.i.g. ga ik morgen naar het ding kijken; heb vandaag de foto's onder ogen gehad en het ziet er 'op papier' wel okaye uit, in acht genomen dat hij wat schade aan beide uitlaten heeft, een deukje in de tank, roest op het voorspatbord en nodig toe is aan een wasbeurt (nog nooit gehad!). Die motor is m.i. gewoon verwaarloost.
BTW: de vraagprijs is nog verder gezakt en een wederzijdse kennis gaat me wat sleutelen en licht onderhoud (poetsen e.d.) bijbrengen, dus misschien kan ik me na het weekend ook een échte biker noemen...
 
Hé Sid,

long time no read, hebbie'm nu al verkocht?


Was wel aan het meelezen hoor, maar qua de inhoud van de topics had ik weinig toe te voegen.
Nop, shadow is nog niet verkocht. Heeft ook al een paar maand niet te koop gestaan. Het seizoen is weer begonnen, dus nu maar weer op een paar sites gezet.
We gaan weer vrolijk verder 8-)
 
(hier dan de piccies)
Vanacht bijna niet geslapen ervan...
*update -> nieuwe foto's gepost op maandag 02-05-05 (zie beneden).
...straks ga ik kijken.
(wel veel roest en kleine deukjes)
 
Laatst bewerkt:
Leuk fietje, leuk bedrag! Zou ik zeker over nadenken. Andere uitlaatjes zijn wel te vinden en een beetje poetsen is niet erg.
 
dit is dus echt gewoon een vt, en geen vlx!

ik heb ook al gemerkt bij de vlx van mijn vriendin, dat het chroom van die vt/vlxen niet echt gewledig is,
als je het bijhoudt met poetsen na een regenbuitje dan houdt je het goed weg, maar als hij is verwaarloosd dan is dat natuurlijk op den duur niet meer weg te krijgen zonder opnieuw te verchromen of te spuiten.
je kunt het waarschijnlijk na een goede poetsbeurt redelijk wegkrijgen, maar dan blijf je voortaan aan het poetsen om m mooi te houden

deukjes e.d. krijg je er natuurlijk niet zo maar uit.
die uitlaten zijn uit een stuk, dus demper naar binnen draaien zodat de deuk aan binnenkant zit lukt niet zonder slijp en laswerk

maar als de prijs er naar is, en je hebt weinig te besteden, en de motor is technisch goed in orde, waarom niet!

daar zou ik wel even goed naar informeren of de motor technisch niet verwaarloosd is. niet wassen is geen probleem, maar geen onderhoud kan vervelende dingen naar boven brengen en kijken of ie technisch in goede staat is.

- bekijk of de motorolie mooi helder is, of ie op peil is.
- is de remvloeistof mooi helder en op peil,
- accu goed?
- lekke voorvorkkeerringen? (voorvorken van deze motoren zijn trouwens ook erg
slap geveerd)(redelijke en relatief goedkope oplossing is dikkere vorkolie)
- luchtfiltertje even bekijken
- ketting en tandwielen in goede staat
- en let vooral op of de schuiver geen erge problemen heeft achtergelaten.
(ik denk dan aan krom stuur, krom frame/achterbrug, lekker/kromme radiator,
beugeltjes die niet meer passen e.d.)

veel plezier!

ps.


op de foto's is niet heel goed te zien in wat voor staat hij is,
maar als ik van jou hoor dat er deukje in tank zit, spatbord is geroest,
uitlaten zwaar beschadigd, en de forwardcontrols zijn aaridg geroest meen ik te zien.
daarbij nog dat de motor aardig wat km's had, zou ik nooit meer dan 1000 euro geven hoor,

voor 1500 vind je denk ik echt wel een betere (zonder schade)
 
Laatst bewerkt:
Als je hem voor weinig, (1250 euro of zo), kunt kopen is het wel een leuk ding om als project te kopen en te verbouwen of zo.
Mocht je er een zoeken om probleemloos te gaan rijden met een net origineel uiterlijk dan zou ik nog even doorzoeken.
De techniek van die motoren is redelijk degelijk, maar de prijs wordt natuurlijk in grote lijnen bepaalt door het uiterlijk...........en dat is niet best bij deze.
 
Ben gisteren wezen kijken en uiteindelijk (om met de deur in huis te vallen) heb ik het ding gekocht. *D
Niet voor de lage bedragen die jullie me hierboven schetsen, maar voor 1600. Daarvoor krijg ik wel een nieuwe step, spiegels, pinkers (aan de stuuruiteinden) en koplamp. Tevens wordt alle chroom gepolijst, roest zoveel mogelijk verwijdert en een scheurtje in het PVC van het achterspatbord gelast(?).
Al met al stond de motor er beter bij dan ik op grond van de foto's verwacht had. De vader van mijn kennis heeft vroeger ook zo'n Shadow gereden en had nog een hele hoop onderdelen liggen, vandaar die nieuwe waar. Tevens ben ik bekend met zijn werk en laat ik hem daarom die motor optisch in orde maken.
O ja, hij heeft 30.000km gereden (22k door de laatste eigenaar in anderhalf jaar tijd). Het blijkt dat hij wel technisch goed is onderhouden (door eerder genoemde, vertrouwde motorzaak in mijn woonplaats), maar daarentegen qua uiterlijk zwaar verwaarloost. Sinds zijn aanschaf is het ding nog nooit gepoetst en het is een buitenslapertje geweest.
Tijdens het proefritje bleek echter dat hij (voor mijn maatstaven) perfect reed en dat alle onderdelen het gewoon goed deden. Geluisterd naar rammeltjes, krikjes en krakjes en naar de lagers, geremd, hard opgetrokken; de hele rataplan heb ik uitgehaald. Alles werkte naar behoren. Verder heb ik gekeken naar de motorolie (zag er nog mooi -niet nieuw- uit).
Tenslotte moet ik nog even kwijt dat ik voor mijn gevoel een leuke fiets voor eigenlijk heel weinig geld gekocht heb. Leuk geluidje uit de uitlaat (en dat voor een standaard 600!), leuke kleuren en m.i. mooi model.
Maar ja, nu heb ik toch nog jullie hulp nodig: waar vind ik de motorsloop's en goeie shops in de buurt voor aftermarket- en reserveonderdelen (ik woon in Z-Limburg). Ik ben reeds bekend met de filialen van de diverse grote online-motorshops in Aken (D); That's it.
Greetz, een blije J. :]
 
Thnx!
Ik ben echt op zoek naar een nieuw spatbord. Als iemand trouwens nog een zwarte 'brandweerhelm'-spatbord (zoals op de ACE-versies) heeft liggen die past op een VT600C, mag hij me best tippen... :]
 
Thnx!
Ik ben echt op zoek naar een nieuw spatbord. Als iemand trouwens nog een zwarte 'brandweerhelm'-spatbord (zoals op de ACE-versies) heeft liggen die past op een VT600C, mag hij me best tippen... :]

Whooo! Brandweerhelm spatbordje? Nu maak je me nieuwschierig.. :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan