Choppen, waar doe jij het van?

Waar doe jij het van?

  • Ik werk in de metaalbouw.. en doe daar alles

    Stemmen: 1 3,6%
  • Ik werk in de metaalbouw.. maar doe het meeste thuis

    Stemmen: 0 0,0%
  • Ik ben lui en laat andere mensen dingen voor me in elkaar fl

    Stemmen: 3 10,7%
  • Technische opleiding, nu thuis een hobbygarage

    Stemmen: 5 17,9%
  • Ik ben gewoon in mn schuurtje begonnen, niet gehinderd door

    Stemmen: 18 64,3%
  • Gaat je geen hol aan

    Stemmen: 1 3,6%
  • Anders..

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    28

TheAceOfSpades

MF veteraan
23 aug 2002
1.603
0
Ik vraag me af waar de zelfbouwers het gereedschap en andere benodigdheden vandaan vissen. En natuurlijk de kennis om deze spullen te gebruiken. Daarmee doel ik dus vooral op lassen, draaibank enzo..

Werken de meeste chopperpiloten in de metaalbouw en kunnen jullie dus mooi gebruik maken van de baas zn spullen? Of is er thuis een complete garage met het nodige gereedschap aangeschaft, hoe ben je dan begonnen?

Ikzelf heb namelijk meer een ICT achtergrond, en ben voor de dingen die ik wil veranderen aan mn motor afhankelijk van een maat die wel dit soort klusjes op zn werk kan doen. Zelf een chopper bouwen is op die manier dus niet haalbaar..


Nee ik rij dus geen chopper, om die discussie voor te zijn..
 
Laatst bewerkt:
Doe alles zelf, maar heb totaal geen technische achtergrond. Maak heel veel gebruik van internetforums. Verder is het een kwestie van gezond verstand en vooral durven doen. Zet de flex maar in je achterspatbord! Geheid dat je de volgende keer eerst een mal maakt om de juiste grootte te bepalen.
Veel tweedehands sloopspul kopen om op te experimenteren. Gaat het een keer fout....dan kost het niet direct een kapitaal.

Verder gewoon eerst goedkoop gereedschap kopen. Krijg je de smaak echt te pakken, dan kun je altijd nog overgaan op het aanschaffen van duur en goed gereeedschap. Heb een Flex van twee tientjes en heb daarmee alles gezaagd en geslepen wat ik maar wilde......

Maar vooral gewoon durven!


p.s. Trouwens wel zorgen dat je een goede set sleutels en dopsleutels hebt....anders wordt het al snel frustrerend!
 
Toe ik een jaar of 15 geleden met hd begon ben ik naar de amerikaanse legerdump geweest in brunssum.Daar heb ik sleutels per kg gekocht .Ook lasapparatuur.kostte daar toen geen fuck.Het scheelde weinig of ik had daar ook nog een afgeschreven phantom kunnen regelen.ze verkochten daar toen dodge pick up ambulances die maar 15000miles gelopen hadden voore iets van 3500 guldentjes.Heb ik nog eeuwig spijt van.
 
Idd gewoon beginnen!

Oefenen op slooponderdelen, of gewoon een low-budget-brik aanschaffen. Helemaal uit elkaar trekken, en terug opbouwen zoals jij denkt dat hij er uit moet zien!

Ik ben ook niet gehinderd door enige vorm van praktijkennis begonnen in mijn tuinhuisje, en heb in de loop der jaren wat gereedschap aangeschaft. Je hoeft echt geen complete garage-uitrusting te hebben om lekker wat te kunnen prullen hoor.

Wat betreft doppenset, ring- en steeksleutels, en schroevedraaiers is het wel belangrijk voor kwaliteitsspul te gaan, maar voor de rest kan vijf-gulden-bak-rommel ook leuk voldoen hoor. Ik heb ook regelmatig op de Vehikel-beurs wat gereedschap gekocht, en voor echt goedkope rommel ga ik regelmatig naar Cranenbroek (is een soort van Boerenbond, maar dan groter www.cranenbroek.nl)

Oh ja, er is wel 1 stukje gereedschap waar dun braojur helemaal geil van is, nl.: zijn slagschroevedraaier!!!
 
Ik sleutel in een een tochtig schuurtje. Ik schaf gereedschap pas aan als ik het nodig heb, maar ga dan wel voor kwaliteit.
Ik moet me wel altijd vreselijk beheersen bij van Cranenbroek en kom meestal toch weer met wat goedkope 'prut' terug...
 
Ik sleutel in een een tochtig schuurtje. Ik schaf gereedschap pas aan als ik het nodig heb, maar ga dan wel voor kwaliteit.
Ik moet me wel altijd vreselijk beheersen bij van Cranenbroek en kom meestal toch weer met wat goedkope 'prut' terug...

Cranenbroek is inderdaad een slecht adres als je je moeilijk kan beheersen ... 'kweet 't. Vooral die bitjes van 43 eurocent, en de griptangen van 1,85 euro zijn echt alleen maar goed om mee te gooien en tegen te vloeken ...

Toch haal ik het meeste spul wat ik zo maar eens een enkele keer nodig heb daar hoor. En als je iets moet verslijpen aan gereedschap, kun je dat het beste doen op die goedkope bocht ipv op je goeie setje, toch?
 
Ik sleutel in een een tochtig schuurtje. Ik schaf gereedschap pas aan als ik het nodig heb, maar ga dan wel voor kwaliteit.
Ik moet me wel altijd vreselijk beheersen bij van Cranenbroek en kom meestal toch weer met wat goedkope 'prut' terug...

Zie je nou Knukkel,
Dat is nu precies waarom het nooit iets gaat worden met jou en dat gesleutel!
:9
 
Het kleine gereedschap heb ik inmiddels allemaal wel zo'n beetje. Misschien dat ik dan toch eens een lasapparaatje op de kop moet tikken en gewoon maar wat aan moet gaan modderen.. probleem is dat ik op kamers ga in Utrecht en dan waarschijnlijk geen schuur tot mn beschikking heb (ik moet nog een kamer zoeken).

Als ik de ruimte heb zal ik opzoek gaan naar een brikkie voor een prikkie + lasapparatuur etc om daar es op te oefenen.
 
Ik heb wel een technische achtergrond, ben altijd monteur geweest... heb al behoorlijk wat gereedschap gespaard, maar nog lang niet genoeg. De garage zit wel bijna vol. Samen met m'n maatje die erg dikke fietsen bouwt, hebben we al weer wat meer.
En op het werk beschik 'k over een walhalla van straalkasten, spuitcabines, draai en freesbanken, Amerikaans gereedschap en hardware, etc, etc... ;)
 
Mijn motor stat normaal gewoon in de brandpoort (wel overdekt) geparkeerd dus niet een ideaale sleutelruimte..

Voor de winterverbouwing (zie www.motor-forum.nl/forum/topic.php/86288/1)
heb ik een deal met de bevriende motorgarage gemaakt. Veel geleerd!!

En voor de tussendoorklussen zijn er altijd wel clubgenoten die kunnen helpen :)

Een van de voordelen van een gezellige club www.reo-ic.nl
 
Ik heb ook technische achtergrond, en werk als all-round electronic and mechanical employee. (onderhoudsmonteur)al moet ik zeggen dat ik steeds minder sleutel op het werk

ben al van jongs af aan helemaal gek van alles wat wielen en een motor heeft!
en spaar ook al jaren gereedschap,
Maar heb op mn werk ook beschikking tot wat grotere machines.

het sleutelen aan mn bikes doe ik verder toch wel zo veel mogelijk thuis in mijn schuurtje van 10m2
(vorig jaar compleet zelf herbouwd maar dit maal met betonnen vloer geintegreerde brug, isolatie, voldoende wcd's degelijk werkbankje e.d.)
echter over een maandje of twee ga ik verhuizen naar een woning waar ik uiteindelijk een flinke garage(werkplaats) kan bouwen!
 
Laatst bewerkt:
ik ben gewoon handig ;)

ik kan echt alles zelf (behalve airbrushen) maar ik beschik bijvoorbeeld zelf niet over een draaibank, maar daar heb ik dan weer vriendjes voor.....he Bliek ;)

bij mij hangt het altijd op het feit dat mijn smaak duurder is als mijn portemonnee dik is, maar ook dat komt toch nog toe altijd weer goed...

oh ja, ik heb inderdaad jaren in de metaal gewerkt en ik heb nu iemand zo gek kunnen krijgen om mij als ict'ert aan te nemen.....
 
Laatst bewerkt:
ik heb een technische achtergrond, daar komt bij dat ik ongeveer 30 jr. geleden begonnen ben als bromfiets monteur. daarna ben ik in de grafische wereld terecht gekomen als grafisch technicus (mooi woord voor drukker) veel sleutelen dus. :]
 
hoe oud ben je dan wel niet ?

en zat je dan vroeger ook altijd in de Konijn, met Willem (met die BMW) en die griet met dat rooie haar enzo ?

die Willem werkte ook altijd in een drukkerij, in Meppel...(of ben jij die Willem toevallig ?)

en ken je dan Jantje Zeug ook wel, met die hele ouwe zwaar veratte XT500, die woonde altijd in de buurt van de Deventerstraatweg geloof ik, later had hij een Guzzi met een oliedrum als zijnspanbak, en een gebakken ei op de tank, voor onderweg... :)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben monteur in de olie en gas-industrie, sleutel nog maar weinig, maar weet wel hoe het moet, heb geen draai- en freesbank en nog geen lasapparaat, maar ken wel een hoop mensen die dat wel hebben, en dat scheelt.De handgereedschappen heb ik wel veel. en wat ik nodig heb koop ik en dan gewoon de goede kwaliteit.
 
jantje zeug ken ik niet wel vaak zien rijden, die had geloof ik ook zoiets als een tent achterop waar hij helemaal onderuit tegen aan zat.
het verhaal van willem klopt inzoverre bmw klopt meisje met rood haar klopt, maar hij werkte in een drukkerij in zwolle
 
ik word niet gehinderd door enige technische kennis. Aan mijn sportster heb ik alleen wat bold-on onderdelen geschoefd. Enkele maanden geleden ben ik toch maar aan een constant terug komende droom begonnen....een oude FLHP...een echte opknapper. Tot nu toe heb ik bijna alles kunnen doen. Nu probeer ik het lassen wat meer onder de knie te krijgen.....
Mijn sleutelhok in ongeveer.....6m2 groot/klein. Veel te klein dus. Bij het opnieuw opbouwen ga ik de boel waarschijnlijk verplaatsen naar mijn schoonvader.
 
Technisch? Moi? ......................non. Maar ik weet wel wat ik wil, en hoe en wie mij daar dan mee kan helpen. Mij vader heeft altijd in de metaal gezeten, de laatse jaren als leraar lastechniek op een landbouwschool (tja, je woont in Drenthe of niet), dus gebrek aan materiaal en apparatuur was er nooit. Inmiddels hebben we (la familia) wel een behoorlijk arsenaal aan handige apparaatjes opgebouwd, en hebben we een pand in de binnenstad waarvan de begane grond is ingericht als werkplaats. Daar kan ik dus sleutelen als ik wil, ruimte zat, en heeft niemand last van. Jammer genoeg is de ingang nogal krap, dus echt grote projecten (lees: brede sturen enzo) wordt al lastig.
Mijn huidige motor heb ik echter in m'n garage verbouwd, en aangezien ik die moet delen met de rest van het gezin, is dat wel eens lastig. Maar het gaat.
Qua gereedschap (inch-gewijs) gebruik ik zo'n blauw kunstof koffertje van 5 tientjes en een paar steek/ringsleuteltjes van 15 euro p/setje. Daar heb ik toch nog de gehele verbouwing mee gedaan (oh, ja en ook nog een belachelijk grote bako van Brallie komt wel weer terug, echt wel).
En de onderdelen die ik nodig heb koop ik bij voorkeur 2'e hands in grabbelbakken op beursen / opendagen of van de zolder van deez of gene HD-handelaartje, of natuurlijk via ebay.de.
En mijn technische knobbel wordt met de dag groter door te kijken, vragen & uitproberen. Gewoon doen, niet te bang zijn, en als de onderdelen weinig hebben gekost (hetgeen bij mij een vereiste is ;) ), kun je je nog wel eens een misser veroorloven...
Kortom, lekker low-budget, maar wel zeer bevredigend.
 
oh, ja en ook nog een belachelijk grote bako van Brallie komt wel weer terug, echt wel

er is niks wat niet met een belachelijk grote Bahco opgelost kan worden !

en deze is groot, echt groot, heel errug groot... ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan